Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3154 - Udenrigsanliggender
Offentligt
1453943_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7543/12
(OR. en)
PRESSE 105
PR CO 15
PRESSEMEDDELELSE
3154. samling i Rådet
Udenrigsanliggender
HANDEL
Bruxelles, den 16. marts 2012
Formand
Pia Olsen Dyhr
Danmarks handels- og investeringsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7543/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0002.png
16.III.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte den tilgang, som formandskabet skitserede, til en samlet revision af EU's
generelle
toldpræferenceordning
(GSP) for udviklingslande.
GSP, der har været i kraft siden 1971, skal tilpasses det ændrede globale landskab og gøres mere
effektiv, så den bedre kan tilgodese de begunstigede landes specifikke behov. Præferencerne vil
blive koncentreret på de lande, der har de største behov.
Rådet nåede til enighed om et kompromis, der fokuserer på de fem hovedområder i Kommissionens
forslag. På dette grundlag vil formandskabet udarbejde et mandat for forhandlingerne med
Europa-Parlamentet om udkastet til forordning om den nye GSP (der skal godkendes af De Faste
Repræsentanters Komité).
Rådet nåede til politisk enighed om undertegnelse og midlertidig anvendelse af en aftale om
frihandel med
Colombia
og
Peru,
med forbehold af formalisering af afgørelsen på en efterfølgende
samling i Rådet.
Aftalen har til formål at afskaffe høje toldsatser, tackle tekniske handelshindringer, liberalisere
tjenestemarkederne, beskytte EU's geografiske betegnelser og åbne markederne for offentlige
indkøb. Den omfatter forpligtelser vedrørende håndhævelse af arbejdsmarkeds- og miljøstandarder
samt effektive og hurtige tvistbilæggelsesprocedurer.
7543/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0003.png
16.III.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BILATERALE INVESTERINGSAFTALER ..................................................................................... 6
FRIHANDELSAFTALE MELLEM EU OG COLOMBIA OG PERU .............................................. 9
FRIHANDELSAFTALE MELLEM EU OG SINGAPORE ............................................................. 10
HANDEL, VÆKST OG UDVIKLING ............................................................................................. 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
Handelsforbindelserne med USA .......................................................................................................................... 12
ACTA .................................................................................................................................................................... 12
Eksport af levende dyr til Rusland ........................................................................................................................ 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Syrien - EIB-finansiering ...................................................................................................................................... 13
Kreditvurderingsbureauer...................................................................................................................................... 13
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7543/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0004.png
16.III.2012
DELTAGERE
Belgien:
Didier REYNDERS
Bulgarien:
Ivo MARINOV
Den Tjekkiske Republik:
Martin TLAPA
Danmark:
Pia OLSEN DYHR
Tyskland:
Anne Ruth HERKES
Estland:
Matti MAASIKAS
Irland:
Rory MONTGOMERY
Grækenland:
Ioannis DRIMOUSSIS
Konstantinos PAPADOPOULOS
Spanien:
Jaime GARCÍA-LEGAZ PONCE
Frankrig:
Pierre LELLOUCHE
Italien:
Ferdinando NELLI FEROCI
Cypern:
Praxoula ANTONIADOU-KYRIACOU
Letland:
Daniels PAVĻUTS
Litauen:
Egidijus MEILŪNAS
Luxembourg:
Christian BRAUN
Ungarn:
Péter GYÖRKÖS
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Henk BLEKER
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Andrzej DYCHA
Portugal:
Miguel MORAIS LEITÃO
Vicepremierminister samt udenrigs-, udenrigshandels- og
Europaminister
Viceminister for økonomi, energi og turisme
Viceminister for industri og handel
Handels- og investeringsminister
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og
Teknologi
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Generalsekretær, Ministeriet for Udvikling,
Konkurrenceevne og Havspørgsmål
Generalsekretær for internationale økonomiske spørgsmål
og udviklingssamarbejde
Statssekretær for handel
Statssekretær under økonomi-, finans- og industri-
ministeren, med ansvar for udenrigshandel
Fast repræsentant
Minister for handel, industri og turisme
Økonomiminister
Viceudenrigsminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Minister med ansvar for landbrug og udenrigshandel
Fast repræsentant
Understatssekretær, Økonomiministeriet i
Republikken Polen
Attacheret statssekretær under udenrigsministeren med
ansvar for Europaspørgsmål
7543/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0005.png
16.III.2012
Rumænien:
Mihnea MOTOC
Slovenien:
Rado GENORIO
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Jan STORE
Sverige:
Ewa BJÖRLING
Det Forenede Kongerige:
Norman LAMB
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Fast repræsentant
Handelsminister
Minister for arbejdsmarkedsforhold, forbrugerspørgsmål
og postvæsen
Kommissionen:
Karel DE GUCHT
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Denis
ČAJO
Chef for statskontoret for handelspolitik
7543/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0006.png
16.III.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BILATERALE INVESTERINGSAFTALER
Rådet vurderede forhandlingerne med Europa-Parlamentet om et udkast til forordning om
indførelse af overgangsordninger for bilaterale investeringsaftaler mellem medlemsstaterne og
tredjelande.
Det noterede sig med tilfredshed de fremskridt, der hidtil er gjort, navnlig bekræftelsen af, at
Kommissionens tjenestegrene var i gang med at etablere nye uformelle kompromisforslag, der kan
udligne de resterende uoverensstemmelser mellem Parlamentet og Rådet.
Udkastet til forordningen sigter mod at sikre en gnidningsfri overgang fra den nuværende ordning
for bilaterale investeringsaftaler mellem medlemsstater og tredjelande til et system, hvor EU's
bilaterale investeringsaftaler skal forhandles af Kommissionen under EU's kompetence med hensyn
til direkte udenlandske investeringer, således som det blev indført med Lissabontraktatens
artikel 207 som led i den fælles handelspolitik.
I juni 2011 godkendte De Faste Repræsentanters Komité et forhandlingsmandat (10908/11). Siden
da har der været afholdt fem uformelle trilogmøder med Parlamentet, senest den 28. februar.
Parterne tilstræber at nå hurtigt til enighed under andenbehandlingen.
Den såkaldte grandfathering-forordning, som blev fremlagt af Kommissionen i juli 2010, søger at
afklare, hvor langt man er kommet med de mere end 1 000 bilaterale investeringsaftaler, der er
indgået mellem EU-medlemsstaterne og tredjelande. Den fastsætter betingelserne for fortsat
anvendelse af de investeringsaftaler, der i øjeblikket gælder, samt betingelserne for at
medlemsstaterne kan ændre gældende aftaler og forhandle og indgå nye aftaler.
Rådet har to formål med dette forslag, nemlig at sikre retssikkerhed i størst mulig udstrækning
sammen med maksimal beskyttelse af EU's investorer og at sørge for, at EU også fremover er en
foretrukken destination for direkte udenlandske investeringer.
Ud over rammerne for udkastet til forordning vil der gradvist i overensstemmelse med
Lissabontraktaten blive udviklet en EU-investeringspolitik på grundlag af EU's nye enekompetence
på området for direkte udenlandske investeringer.
Europa-Parlamentet fastlagde sin førstebehandlingsholdning til den foreslåede forordning den
10. maj 2011.
7543/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0007.png
16.III.2012
DEN GENERELLE PRÆFERENCEORDNING
Rådet godkendte den tilgang, som formandskabet skitserede, til en samlet revision af EU's generelle
toldpræferenceordning (GSP) for udviklingslande.
Det nåede til enighed om et kompromis, der fokuserer på de fem hovedområder i Kommissionens
forslag. På dette grundlag vil formandskabet udarbejde et mandat, der skal godkendes af De Faste
Repræsentanters Komité, for forhandlingerne med Europa-Parlamentet om udkastet til forordning
om den nye GSP.
EU's GSP har været i kraft siden 1971. Handelspræferencer, der tildeles udviklingslande, bidrager
til deres integration i det globale handelssystem og til deres bæredygtige udvikling, samtidig med at
der ydes støtte (under GSP+) som et incitament til forbedring af regeringsførelsen, livskvaliteten og
beskyttelsen af menneskerettighederne.
Revisionen af GSP har til formål at tilpasse ordningen til de ændrede globale forhold og gøre den
mere effektiv, så den tager bedre hensyn til de begunstigede landes særlige behov. Præferencerne
vil blive koncentreret om de lande, der har de største behov (de mindst udviklede lande,
lavindkomstlandene og de nederste mellemindkomstlande), under hensyntagen til de ændrede
økonomiske og handelsmæssige mønstre og i erkendelse af, at den økonomiske krise og
præferenceerosionen har ramt de fattigste lande hårdt. Udvælgelsen af begunstigede lande vil
generelt bygge på indkomst, således at de lande, der allerede nyder godt af præferencer under
frihandelsaftaler eller selvstændige ordninger, udelukkes fra ordningen.
De fem hovedområder i forslaget er følgende:
landedækning
præferencemargener og varedækning
varegraduering
"GSP+" (et særligt incitament til bæredygtig udvikling og god regeringsførelse) og
særlige beskyttelsesforanstaltninger.
7543/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16.III.2012
EU's nuværende generelle præferenceordning bygger på forordning (EF) nr. 732/2008, suppleret af
beslutning 2008/938/EF, der opstiller en liste over "GSP+"-begunstigede lande.
EU's GSP består af en generel ordning og to særlige incitamenter:
Den generelle ordning giver toldnedsættelse eller -suspension for varer importeret fra
udviklingslande, som ikke er klassificeret af Verdensbanken som højindkomstlande, og som ikke
har en tilstrækkelig diversificeret eksport.
Det første særlige incitament, "GSP+", giver yderligere toldnedsættelser til udviklingslande, som
undertegner, ratificerer og i praksis gennemfører et sæt centrale konventioner fra FN og Den
Internationale Arbejdsorganisation om menneske- og arbejdstagerrettigheder, miljøbeskyttelse
og god regeringsførelse.
Det andet særlige incitament, "alt undtagen våben" (EBA), medfører fuld told- og kvotefri
import af alle varer fra de mindst udviklede lande med undtagelse af våben. Ifølge
Kommissionens forslag vil EBA-ordningen ikke blive ændret.
7543/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0009.png
16.III.2012
FRIHANDELSAFTALE MELLEM EU OG COLOMBIA OG PERU
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til afgørelse, der godkender undertegnelsen og den
midlertidige anvendelse af en flerpartsaftale om frihandel med Colombia og Peru. Denne afgørelse
vil blive vedtaget på en kommende samling, når aftalens tekst er blevet endeligt udformet, og der vil
blive anmodet om Europa-Parlamentets samtykke til indgåelse af aftalen.
Aftalen, der blev paraferet i marts 2011, har til formål at afskaffe høje toldsatser, tackle tekniske
handelshindringer, liberalisere tjenestemarkederne, beskytte EU's geografiske betegnelser og åbne
markederne for offentlige indkøb. Den omfatter forpligtelser vedrørende håndhævelse af
arbejdsmarkeds- og miljøstandarder samt effektive og hurtige tvistbilæggelsesprocedurer. Den vil
sikre vilkår på lige fod med konkurrenter i regionen såsom USA.
Aftalen bygger på princippet om regional integration og er stadig åben for undertegnelse af Ecuador
og Bolivia, de to andre medlemmer af Det Andinske Fællesskab. Forhandlinger om en interregional
associeringsaftale, som skulle omfatte politisk dialog, samarbejde og handel, blev suspenderet i
juni 2008. I januar 2009 bemyndigede Rådet Kommissionen til at forhandle om en
flerpartshandelsaftale med de andinske lande.
7543/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0010.png
16.III.2012
FRIHANDELSAFTALE MELLEM EU OG SINGAPORE
Kommissionen orienterede Rådet om den seneste udvikling i forhandlingerne med Singapore om en
frihandelsaftale.
Det drøftede visse vigtige udestående spørgsmål, navnlig hvad angår finansielle tjenesteydelser,
geografiske betegnelser, oprindelsesregler (regional kumulation), told og ikketoldmæssige
handelshindringer med henblik på at få afsluttet forhandlingerne i første halvår i år.
Forhandlingerne er langt fremme. Den seneste runde fandt sted den 17.-20. januar. Aftalen sigter
mod at skabe nye muligheder på Singapores marked og bane vejen for frihandelsaftaler med andre
ASEAN-lande.
Et møde mellem kommissær Karel De Gucht og Singapores handelsminister Lim Hng Kiang
forventes at finde sted i tilknytning til mødet mellem ASEAN- og EU-landenes økonomiministre i
Cambodja i slutningen af måneden.
Handelen med varer og tjenesteydelser mellem EU og ASEAN forventes at have oversteget
200 mia. EUR i 2011, og ASEAN er fortsat EU's tredjestørste handelspartner uden for Europa.
Singapore tegner sig for en tredjedel af EU-handelen med ASEAN og er EU's vigtigste
investeringspartner i blokken.
Efter suspenderingen af forhandlingerne om en frihandelsaftale mellem regioner med ASEAN-
landene besluttede Rådet i december 2009 at føre forhandlinger på bilateralt plan, navnlig med
Singapore, samtidig med at det strategiske mål om en frihandelsaftale mellem regioner med
ASEAN bevares.
7543/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0011.png
16.III.2012
HANDEL, VÆKST OG UDVIKLING
Rådet vedtog konklusioner om EU's tilgang til handel, vækst og udvikling i det kommende årti.
Det understregede, at åbenhed over for international handel er nøglen til at fastholde en inklusiv
vækst og fattigdomsbekæmpelse i udviklingslandene, ligesom det er afgørende at holde Europas
markeder åbne af hensyn til Europas økonomiske vækst og velstand. Udviklingslandenes voksende
økonomiske mangfoldighed kræver større differentiering i udformningen og gennemførelsen af
EU's handels-, investerings- og udviklingspolitik, så der kommer skærpet fokus på de mindst
udviklede udviklingslande og andre udviklingslande, der har størst behov.
Rådet understregede betydningen af den multilaterale tilgang til at bekæmpe protektionisme og
afgøre udestående spørgsmål på den internationale handelsdagsorden. Det opfordrede
Kommissionen til at rapportere om opfølgningen i 2015.
Konklusionerne findes i dokument
7412/12.
7543/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0012.png
16.III.2012
EVENTUELT
Handelsforbindelserne med USA
Rådet gjorde kort status over handelsforbindelserne med USA.
ACTA
Rådet gjorde status over situationen med hensyn til undertegnelsen og ratificeringen af
handelsaftalen om bekæmpelse af forfalskning (ACTA)
1
mellem EU og Australien, Canada, Japan,
Republikken Korea, Mexico, Marokko, New Zealand, Singapore, Schweiz og USA.
Handelsaftalen om bekæmpelse af forfalskning udstikker internationale rammer med henblik på at
forbedre håndhævelsen af lovgivningen vedrørende intellektuel ejendomsret og skabe bedre
internationale standarder for indsatsen til bekæmpelse af omfattende krænkelser af intellektuel
ejendomsret. Forhandlingerne blev afsluttet i november 2010, og aftalen blev undertegnet af EU og
22 medlemsstater i Tokyo den 26. januar 2012.
Den 22. februar besluttede Kommissionen at henvise ACTA til EU-Domstolen med henblik på at
efterprøve dens overensstemmelse med EU-traktaterne og i særdeleshed med EU's charter om
grundlæggende rettigheder.
Eksport af levende dyr til Rusland
På den lettiske delegations opfordring
2
drøftede Rådet et forbud meddelt af Rusland, der fra den
20. marts vil forbyde import af kvæg, mindre drøvtyggere og svin fra EU.
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene mulige indfaldsvinkler med henblik på en liberalisering af
handelen med
miljøprodukter og miljøtjenester.
De udvekslede synspunkter om en igangværende
screeningundersøgelse, der undersøger mulighederne for at igangsætte frihandelsforhandlinger med
Japan,
og de drøftede handelsforbindelserne med
Indien.
1
2
12196/11
7578/12
12
7543/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453943_0013.png
16.III.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Syrien - EIB-finansiering
Rådet bekræftede sin hensigt om ikke at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt fra Kommis-
sionen, der fjerner Syrien fra listen over lande egnede til finansiering fra Den Europæiske
Investeringsbank (EIB) under EU-garantien.
Kommissionen fremlagde den delegerede retsakt den 8. februar. Dette kommer efter vedtagelsen af
Rådets konklusioner i maj 2011, der opfordrede EIB til for indeværende ikke at godkende nye
finansieringsoperationer i Syrien.
Kreditvurderingsbureauer
Rådet bekræftede sin hensigt om ikke at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt fra Kommis-
sionen, der fastsætter de afgifter, som Den Europæiske Værdipapirtilsynsmyndighed vil pålægge
kreditvurderingsbureauer for tilsyn, registrering og godkendelse.
Kommissionen fremlagde den delegerede retsakt den 7. februar. Ifølge en forordning om kredit-
vurderingsbureauer har Rådet tre måneder til at gøre indsigelse mod en delegeret retsakt efter
meddelelsen af forordningen, med mindre det og Europa-Parlamentet fremskynder processen ved at
informere Kommissionen om deres hensigt om ikke at gøre indsigelse.
7543/12
13
DA