Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3154 - Udenrigsanliggender Bilag 4
Offentligt
1090315_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 8. marts 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender-handel) den 16. marts 2012
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
9. EU-USA handelsforbindelser .......................................................................................................2
10. EU/Indien-frihandelsaftale ........................................................................................................4
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090315_0002.png
9. EU-USA handelsforbindelser
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af 7. september 2011. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Rådet forventes kort at drøfte perspektiverne for EU’s handels – og investeringsmæssige relationer til USA på
basis af en orientering fra Kommissionen om status for arbejdet i Højniveauarbejdsgruppen for Beskæftigelse og
Vækst.
2. Baggrund
EU og USA er hinandens største samhandelspartnere og står tilsammen for næsten en tredjedel
af alle handelsstrømme på verdensplan.
Under seneste EU-USA topmøde d. 28. november 2011 blev det besluttet at nedsætte en fælles
højniveauarbejdsgruppe, der skal se på muligheden for at styrke de økonomiske og handelsmæs-
sige bånd mellem EU og USA med henblik på at sætte gang i vækst og beskæftigelse. DER be-
kræftede den 30. januar 2012, at arbejdsgruppen skal se på alle muligheder for at sætte skub i
handel og investeringer mellem EU og USA.
Arbejdsgruppen vil analysere en række forskellige muligheder lige fra relativt snævre aftaler inden
for f.eks. industrivarer og tjenesteydelser til en egentlig frihandelsaftale. Kommissionen har des-
uden lanceret en offentlig høring med henblik på at kortlægge de europæiske interesser. Det er
som udgangspunkt forventningen, at de endelige anbefalinger fra arbejdsgruppen vil foreligge
ved udgangen af året. De første møder på teknisk niveau har været afholdt. Indtil videre er tilba-
gemeldingen, at der er god fremdrift i dialogen og stort engagement på begge sider ift. at afsøge
mulighederne for tættere transatlantisk økonomisk integration. Der forventes at foreligge en
midtvejsrapport medio 2012.
Lanceringen af højniveauarbejdsgruppen var i sig selv kun mulig i lyset af en udbredt erkendelse
af, at der ikke på kort sigt var udsigt til at afslutte forhandlingerne om Doha-udviklingsrunden.
Samtidig er det åbenbart, at man både i EU og USA har stort behov for politiske initiativer, der
kan bidrage til vækst og beskæftigelse. For EU ses dialogen med USA som det seneste og klare-
ste udtryk for, at man i stadig højere grad bevæger sig i retning af forhandlinger om bilaterale og
regionale frihandelsaftaler som instrument til at skabe vækst og beskæftigelse.
Sagen har hjemmel i TEUF art. 207.
3. Formål og indhold
Der ventes kort drøftelse i Rådet på grundlag af en orientering fra Kommissionens side om sta-
tus for arbejdet i den fælles EU-USA Højniveauarbejdsgruppe for Beskæftigelse og Vækst.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090315_0003.png
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det er vanskeligt at forudsige de økonomiske konsekvenser af øget økonomisk integration med
USA, eftersom drøftelserne heraf endnu befinder sig på et meget indledende stadie. Overordnet
set kan det siges, at en styrkelse af de handels- og investeringsmæssige relationer mellem EU og
USA forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget samhandel, øget
beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m.
De eventuelle statsfinansielle konsekvenser forventes primært at ske via EU-budgettet. Isoleret
set vil nedsatte toldsatser f.eks. betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad
vil kunne modvirkes af øget handel.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel opbakning blandt medlemslandene til at sikre et styrket økonomisk og han-
delsmæssigt samarbejde med USA.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægger man generelt vægt på, at det transatlantiske samarbejde udbygges og styr-
kes. Samtidig lægger regeringen vægt på, at eventuelle resultater har som indbygget perspektiv på
sigt at ville kunne styrke det multilaterale handelssystem.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har på grund af valget i 2011 ikke været forelagt Folketingets Europaudvalg men partierne
i Folketinget ved et møde i Statsministeriet den 19. september 2011.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090315_0004.png
10. EU/Indien-frihandelsaftale
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmøde (udenrigsanliggender - handel) den 14. december 2011. Nye
afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Forhandlingerne om en frihandelsaftale pågår fortsat, og hovedelementerne i en kommende aftale er endnu ikke
færdigforhandlet. På anmodning fra en medlemsstat forventes handelskommissæren under frokosten at orientere
kortfattet om status for forhandlingerne på baggrund af det seneste EU/Indien-topmøde d. 10. februar 2012.
2. Baggrund
Som en konsekvens af ”Global Europe”-strategien fra 2006 blev Kommissionen i april 2007 af
Rådet bemyndiget til at indlede forhandlingerne med Indien, ASEAN-landene og Sydkorea om
indgåelse af bilaterale frihandelsaftaler (FTA).
Kommissionen har endvidere fremsat forslag om udvidelse af forhandlingsdirektiverne til også at
omfatte investeringer, i lighed med forhandlingerne med Canada og Singapore.
Forhandlingerne er et led i EU’s strategi om at indgå frihandelsaftaler med EU’s vigtigste sam-
handelspartnere for at sikre EU’s eksterne konkurrenceevne og herigennem bidrage til at skabe
øget vækst og beskæftigelse.
Størrelsen af det indiske marked med en hastigt voksende mellemklasse på flere hundrede millio-
ner og høje økonomiske vækstrater har gjort Indien til et naturligt mål for en frihandelsaftale.
Der er stor interesse for Indien blandt europæiske og danske virksomheder. Samtidig har Indien
fortsat væsentlige toldmæssige og ikke-toldmæssige handelshindringer, der skaber begrænsninger
for europæiske og danske kommercielle interesser.
En frihandelsaftale med Indien vil desuden være et vigtigt led i opbygningen af et strategisk part-
nerskab mellem EU og Indien.
Forhandlingerne med Indien pågår fortsat. Kommissionen stiler imidlertid imod at nå til en snar-
lig enighed med Indien om de væsentligste elementer i en aftale, således at de tekniske forhand-
linger kan afsluttes i løbet af 2012.
Forhandlingerne har hjemmel i TEUF art. 207. Der stiles mod en blandet aftale med Fællesska-
bet og medlemsstaterne som aftalepartnere på europæisk side. Den endelige aftale ventes derfor
vedtaget med enstemmighed.
3. Formål og indhold
Det er målet, at forhandlingerne, der begyndte i juni 2007, skal resultere i en frihandelsaftale med
et bredt og ambitiøst anvendelsesområde og højest mulig grad af liberalisering, herunder vidtgå-
ende liberalisering af handel med varer og tjenesteydelser samt adgang for investeringer. Aftalen
skal således udgøre et WTO-foreneligt supplement, som går længere end EU og Indiens multila-
terale forpligtigelser i WTO.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090315_0005.png
Mens forhandlingerne med Indien tidligere har været præget af uenighed om bl.a. frihandelsafta-
lens ambitionsniveau, så har der siden starten af 2011 været fremskridt inden for de fleste for-
handlingsområder. Kommissionen stiler på det grundlag mod at nå en løsning i forhold til ho-
vedområderne af en frihandelsaftale med Indien i løbet af 2012. Det kan ikke udelukkes, at de
afsluttende forhandlinger kan forløbe hurtigt, når der er udvekslet tilbud på hovedområderne i en
aftale.
Hvorvidt det vil være muligt at nå til en snarlig afslutning af forhandlingerne, afhænger især af
resultatet af de videre forhandlinger om handel med industri- og landbrugsvarer (især biler, teks-
tiler samt vin og spiritus), tjenesteydelser, offentlige indkøb og geografiske indikationer. På de
nævnte områder har EU betydelige offensive interesser.
På baggrund af de seneste måneders fremskridt i forhandlingerne tegner der sig nu følgende fo-
reløbige konturer af modaliteterne for en aftale:
På området for industrivarer ventes der opnået enighed om en omfattende toldliberalisering,
hvor et af de væsentligste udestående områder er bilområdet. Her ventes en kompromisløsning
at indebære toldnedsættelser for biler over en vis motorstørrelse samt indførelsen af toldkvoter
for biler under en tilsvarende motorstørrelse. Der ventes tilsvarende ikke en fuld liberalisering på
områder som bl.a. maskiner, kemikalier og tekstiler.
På området for landbrugsvarer ventes enighed om en delvis toldliberalisering, som giver EU øget
markedsadgang på væsentlige områder som bl.a. vin og spiritus, fjerkræ, mejeri- og kornproduk-
ter. Der ventes ligeledes enighed om en forbedret procedure for beskyttelse af geografiske indi-
kationer på landbrugs- og fødevareområdet. Som modydelse for den øgede indiske markedsåb-
ning ventes en aftale at indeholde en særlig beskyttelsesforanstaltning på landbrugsområdet knyt-
tet til et begrænset antal toldlinjer i tilfælde af en markant stigning i eksporten til skade for par-
ternes industri.
På området for tjenesteydelser forventes en aftale at indebære en øget markedsadgang på områ-
der som navnlig bankvæsen, forsikring, juridisk rådgivning, revision, telekommunikation samt
postudlevering. Idet de særskilte forhandlinger om en maritim aftale med Indien ikke forventes
afsluttet ved afslutning af forhandlingerne om frihandelsaftalen, ventes frihandelsaftalen at inde-
bære visse forpligtelser på området for maritime tjenesteydelser. Som modydelse for den øgede
indiske markedsåbning ventes en aftale bl.a. at indeholde en af Kommissionen nærmere fastsat
kvote for to ud af fem nærmere definerede kategorier af tjenesteydere i henhold til GATS, som
ifølge aftalen får adgang til midlertidigt ophold i EU i forbindelse med leveringen af tjenesteydel-
ser. Kommissionen lægger op til, at Danmarks andel af en samlet kvote på 40.000 i hele EU vil
blive mellem 459-689 personer årligt.
På området for offentlige indkøb ventes en øget markedsadgang i form af bestemmelser om na-
tional behandling, øget informationsniveau og klare kriterier for tildelingen af kontrakter på of-
fentlige udbud. Det er endnu uklart, hvor bredt bestemmelserne om øget markedsadgang vil
dække i forhold til de indiske delstater.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
EU arbejder fortsat for, at en frihandelsaftale indeholder bestemmelser, som forpligter parterne
til at opretholde sociale standarder og miljøbeskyttelse. Fra EU’s side arbejdes der derudover
fortsat for, at en frihandelsaftale juridisk knyttes til en politisk partnerskabsaftale, som bl.a. inde-
holder en menneskerettighedsbestemmelse eller alternativt, at politiske standardklausuler om bl.a.
menneskerettigheder indsættes i selve frihandelsaftalen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF art. 207, stk. 3 godkende den endelige aftale. Der
foreligger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Frihandelsaftalen forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget
samhandel, øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m. Konsekvenserne lader sig dog vanske-
ligt kvantificere på nuværende tidspunkt, da forhandlingerne fortsat pågår.
De statsfinansielle konsekvenser forventes primært at ske via EU-budgettet. Isoleret set vil ned-
satte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil kunne mod-
virkes af øget handel.
Frihandelsaftalen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller beskyttelses-
niveauet. Udmøntningen af aftalernes forventede bestemmelser på området for bæredygtig ud-
vikling kan dog på længere sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.
En vedtagelse af aftalen forventes ikke at få lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Høring
Handelspolitisk specialudvalg i udvidet kreds, dvs. inklusive erhvervsorganisationer og de faglige
organisationer, er blevet konsulteret.
Dansk Erhverv bemærker, at man støtter regeringens generelle holdning, og at man er varm til-
hænger af en frihandelsaftale med Indien, som i en ambitiøs form omfattende tjenesteydelser,
offentlige udbud og intellektuelle ejendomsrettigheder vil kunne styrke eksportmulighederne
yderligere på serviceområdet. Det bemærkes, at ambitionsniveauet på disse områder derfor må
fastholdes i den afsluttende del af forhandlingerne. Man hilser desuden en mode 4-aftale vel-
kommen.
Danmarks Rederiforening bemærker, at det på grund af de beskedne fremskridt i forhandlinger
om en søfartsaftale mellem EU og Indien er ønskeligt, at en frihandelsaftale indeholder forplig-
telser vedrørende maritime tjenesteydelser. Det bemærkes, at danske rederier i dag har en accep-
tabel adgang til det indiske marked, men at det særligt i forbindelse med evt. indrømmelser fra
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1090315_0007.png
EU’s side i forhold til mode 4 vil være hensigtsmæssigt at få en juridisk konsolidering af mar-
kedsadgangen.
LO bemærker, at arbejdsklausuler efter ILO-konvention 94 ikke er nævnt specifikt men udgør et
godt udgangspunkt for opretholdelse af sociale standarder. Dertil bemærkes, at man savner in-
formation om, hvordan selvstændige omfattes ved bl.a. offentlige udbud, og hvorledes overhol-
delsen af aftaler sikres.
3F bemærker, at man finder det vigtigt, at der i forhandlingerne med Indien sættes særligt fokus
på arbejdstagerrettigheder og et ordentligt arbejdsmiljø jf. gældende ILO-standarder og IMO-
aftalen om skibsophugning. Konsekvensen af en manglende fokus på dette er en stor konkur-
renceforvridning i forhold til lande, der overholder disse rettigheder og regler.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På trods af forskellige særinteresser tegner der sig en generel konsensus blandt medlemslandene
om aftalens overordnede fordele og vigtige betydning for EU’s strategiske partnerskab med Indi-
en. Såfremt EU’s offensive hovedinteresser bliver imødekommet af Indien, forventes der enig-
hed om en endelig aftale med Indien.
10. Regeringens generelle holdning
En aftale med Indien er i overensstemmelse med regeringens offensive handelspolitiske strategi.
Fra dansk side er man generelt interesseret i en mest muligt ambitiøs frihandelsaftale, som både
fjerner toldbarrierer og ikke-toldmæssige barrierer, som ofte udgør det største problem for uden-
landske virksomheder.
Regeringen betoner endvidere vigtigheden af, at hensynet til bæredygtig udvikling indgår i for-
handlingerne, således at en endelig aftale kommer til at udgøre et reelt bidrag til fremme af bære-
dygtig udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Udkastet til Rådets direktiver til Kommissionen om frihandelsforhandlingerne med Indien blev
forelagt Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007 til orientering. Status for forhandlingerne
blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 6. maj 2011 samt den 19. september 2011 til orien-
tering. Folketingets Europaudvalg er endvidere den 9. september 2011 blevet orienteret om ud-
videlse af forhandlingsdirektiverne til også at omfatte investeringer, i lighed med forhandlingerne
med Canada og Singapore. Folketingets Europaudvalg fik forelagt sagen til forhandlingsoplæg
den 9. december 2011.
7