Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3153 - Økofin
Offentligt
1453940_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7513/12
PRESSE 102
PR CO 14
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
3153. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 13. marts 2012
Formand
Margrethe Vestager
Danmarks økonomi- og indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7513/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0002.png
13.III.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog konklusioner om Kommissionens rapport om varslingsmekanismen for tidlig
opdagelse af
makroøkonomiske ubalancer.
I lyset af resultaterne i rapporten udtrykte det tilfredshed med Kommissionens hensigt om at
udarbejde dybtgående analyser for at klarlægge arten af de risici, der er forbundet med den
konstaterede udvikling i en række medlemsstater.
Rådet vedtog en afgørelse om suspension af 495,2 mio. EUR af EU's Samhørighedsfonds
planmæssige forpligtelser for
Ungarn
fra begyndelsen af næste år.
I forbindelse med EU's procedure for uforholdsmæssigt store underskud vedtog det også en
henstilling, hvori 2012 sættes som målåret for korrektionen af Ungarns underskud.
Vedtagelsen af de to foranstaltninger skal ses i forlængelse af en afgørelse, som Rådet traf i januar,
hvor Ungarns indsats for at korrigere sit uforholdsmæssigt store underskud blev anset for at være
utilstrækkelig. Det er første gang, at en bestemmelse om eventuel suspension af forpligtelser er
blevet anvendt siden Samhørighedsfondens oprettelse i 1994.
Rådet vedtog en afgørelse om at justere de budgetkonsolideringsforanstaltninger, der kræves af
Grækenland
i forbindelse med EU's procedure for uforholdsmæssigt store underskud efter en
aftale, der er opnået mellem den græske regering og trojkaen.
Afgørelsen baner vej for udbetalingen af finansiel bistand i henhold til andet økonomiske
tilpasningsprogram for Grækenland.
7513/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0003.png
13.III.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AFGIFT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER ............................................................................ 6
MAKROØKONOMISKE UBALANCER: RAPPORT OM VARSLINGSMEKANISMEN ............ 8
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS ............................................... 10
OPFØLGNING AF G20-MINISTERMØDET.................................................................................. 11
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD ...... 12
Ungarn................................................................................................................................................ 12
Grækenland ........................................................................................................................................ 12
EVENTUELT .................................................................................................................................... 13
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revisionsrettens særberetning - Toldprocedurer og momsunddragelse ................................................................ 15
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Den Internationale Kakaoorganisation .................................................................................................................. 16
Republikken Guinea - Restriktive foranstaltninger ............................................................................................... 16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Revision af EU's terroristliste................................................................................................................................ 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7513/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0004.png
13.III.2012
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Boryana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Evangelos VENIZELOS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
François BAROIN
Italien:
Mario MONTI
Vittorio GRILLI
Cypern:
Andreas CHARALAMBOUS
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTĖ
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
György MATOLCSY
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Maria Luís ALBUQUERQUE
Rumænien:
Bogdan Alexandru DRĂGOI
Slovenien:
Dejan KRUŠEC
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
bæredygtig udvikling med ansvar for offentlig forvaltning
Vicefinansminister
Finansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi-, finans- og industriminister
Premierminister samt økonomi- og finansminister
Viceminister for økonomi og finans
Direktør
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Økonomiminister
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Statssekretær for statens finanser og finansielle spørgsmål
Minister for offentlige finanser
Statssekretær, Finansministeriet
7513/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0005.png
13.III.2012
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Det Forenede Kongerige:
Mark HOBAN
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Statssekretær for finansielle anliggender
Kommissionen:
Olli REHN
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Medlem
Andre deltagere:
Jörg ASMUSSEN
Werner HOYER
Thomas WIESER
Philippe GUDIN de VALLERIN
Medlem af ECB's direktion
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Finansminister
7513/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0006.png
13.III.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
AFGIFT PÅ FINANSIELLE TRANSAKTIONER
Formandskabet briefede Rådet om det forberedende arbejde med et forslag til et direktiv, der tager
sigte på at indføre en afgift på finansielle transaktioner for hele EU, og om sine planer for det videre
arbejde med teksten. Rådet udvekslede synspunkter.
Rådet besluttede at analysere Kommissionens forslag mere indgående, men samtidig også
undersøge eventuelle kompromisløsninger og alternative muligheder. Formandskabet anmodede
Kommissionen om at bidrage til en samlet vurdering af afgiftsbidraget fra den finansielle sektor og
af indvirkningen på vækst og beskæftigelse og medvirke til at give et klarere billede af de
omkostninger, der er forbundet med finansiel regulering i almindelighed. Spørgsmålet vil eventuelt
blive drøftet på et uformelt EU-finansministermøde den 30.-31. marts i København.
Eksperterne vil arbejde videre med forslaget, så Rådet kan have en orienterende debat på sin
samling den 21. juni.
Kommissionen mener, at forslaget
1
vil sikre, at finanssektoren, der i øjeblikket er underbeskattet i
forhold til andre sektorer, yder et rimeligt bidrag, og at det samtidig vil forhindre transaktioner, der
ikke øger effektiviteten på finansmarkederne. Den mener også, at dens forslag vil hindre
fragmentering af det indre marked for finansielle tjenesteydelser, da medlemsstaterne er ved at
indføre en række beskatningsforanstaltninger af denne type.
Kommissionen skønner, at afhængigt af hvordan markederne reagerer, kan de årlige indtægter
beløbe sig til 57 mia. EUR på grundlag af dens forslag.
Kommissionen foreslår i overensstemmelse med sit forslag til EU's ordning for egne indtægter
2
, at
indtægterne helt eller delvis kan benyttes til gradvist at erstatte medlemsstaternes bidrag til EU-
budgettet og dermed lette presset på de nationale statskasser.
1
2
14942/11
12478/11
6
7513/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.III.2012
Interessen for tanken om en afgift på finansielle transaktioner, der først blev fremført i 1972 af
økonomen James Tobin som en afgift på valutatransaktioner, blev vakt igen i kølvandet på
finanskrisen i 2008-2009. Kommissionen ønsker også at fremme et koordineret initiativ på
internationalt plan.
Forslaget blev drøftet i Rådet i november. Arbejdet er siden blevet fortsat på teknisk niveau, og
eksperterne har afsluttet en første gennemgang af forslaget.
Direktivet er baseret på artikel 113 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde og
kræver enstemmig vedtagelse i Rådet efter høring af Europa-Parlamentet.
7513/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0008.png
13.III.2012
MAKROØKONOMISKE UBALANCER: RAPPORT OM VARSLINGSMEKANISMEN
Rådet drøftede en såkaldt
rapport om varslingsmekanismen,
der er udarbejdet af Kommissionen i
henhold til de nye bestemmelser om forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer i
medlemsstaterne (6360/12).
Det vedtog følgende konklusioner:
"1.
Rådet HILSER ikrafttrædelsen den 13. december 2011 af sixpacklovgivningen til styrkelse
af EU's økonomiske styring VELKOMMEN og BEKRÆFTER PÅ NY sin parathed og sit
tilsagn om fuldt, effektivt og hurtigt at gennemføre den juridiske ramme, herunder den nye
procedure for forebyggelse og korrektion af makroøkonomiske ubalancer. Store og
vedvarende makroøkonomiske og finanspolitiske ubalancer, som er akkumuleret i løbet af
de sidste ti år, har sammen med den finansielle krise bidraget væsentligt til de nuværende
økonomiske udfordringer i en række medlemsstater og udgjort en trussel mod en
velfungerende monetær union. Rådet STØTTER derfor udvidelsen og uddybningen af
overvågningen af medlemsstaternes økonomiske politikker med henblik på at dække alle
relevante aspekter af de interne og eksterne makroøkonomiske ubalancer.
Rådet HILSER på denne baggrund Kommissionens første rapport om
varslingsmekanismen, som er udgangspunktet for den nye procedure for makroøkonomiske
ubalancer, VELKOMMEN. Rådet NOTERER SIG den første økonomiske screening, som
Kommissionen forelægger i rapporten, hvor der identificeres medlemsstater, som er berørt
af eller som risikerer at blive berørt af makroøkonomiske ubalancer. Rådet MENER
desuden, at det er et vigtigt skridt imod fastlæggelsen af en fælles analytisk ramme til
understøttelse af proceduren, som der vil blive arbejdet yderligere på i de kommende
måneder. Rådet UDTRYKKER TILFREDSHED med Kommissionens hensigt om at
udarbejde dybtgående analyser for at klarlægge arten af de risici, der er forbundet med den
konstaterede udvikling i de relevante medlemsstater. Rådet OPFORDRER Kommissionen
til at tage behørig højde for drøftelserne i Rådet og Eurogruppen. Selv om programlandene
ikke vurderes i denne rapport, fordi de er under forstærket overvågning, MINDER Rådet
alligevel OM, at det er nødvendigt, at de fortsætter den igangværende proces med at
korrigere de betydelige ubalancer som et led i deres tilpasningsprogrammer.
2.
7513/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13.III.2012
3.
Rådet MINDER OM, at de dybtgående undersøgelser bør omfatte en grundig behandling
af kilder til ubalancer i den medlemsstat, der undersøges, under behørig hensyntagen til
landespecifikke økonomiske betingelser og et bredere sæt analyseværktøjer, de allernyeste
indikatorer og kvalitative oplysninger af landespecifik art, så drivkræfterne bag den
konstaterede udvikling analyseres indgående. Når Kommissionen udarbejder den
dybtgående undersøgelse, skal den berørte medlemsstat og Kommissionen samarbejde og
udveksle alle de relevante og nyeste oplysninger og samtidig sikre, at der undgås
dobbeltarbejde og overlapninger i anmodninger om oplysninger i forbindelse med formelle
eller uformelle EU-procedurer.
Rådet SER FREM TIL offentliggørelsen af Kommissionens dybtgående undersøgelser som
fastlagt i forordningen og OPFORDRER Kommissionen til at offentliggøre de dybtgående
undersøgelser på samme tid og fremlægge den dokumentation, der ligger til grund for
analysen, på en tydelig måde. Rådet kan på baggrund af resultaterne af de dybtgående
undersøgelser og et forslag til henstillinger fra Kommissionen rette henstillinger til
relevante medlemsstater som et led i procedurens forebyggende eller korrigerende del.
For at sikre Rådets effektive og rettidige opfølgning på denne nye procedure
OPFORDRER Rådet Kommissionens tjenestegrene til at underrette Udvalget for
Økonomisk Politik om arbejdet med de dybtgående analyser, inden henstillingerne
færdiggøres.
Rådet SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens hensigt om i løbet af 2012 at
udarbejde yderligere horisontale analyser i samarbejde med nationale myndigheder
gennem Udvalget for Økonomisk Politik vedrørende drivkræfterne bag og eventuelle
politiske konsekvenser af store og vedvarende overskud på betalingsbalancens løbende
poster, handelsmæssige og finansielle sammenhænge mellem overskudslande og
underskudslande og undersøge måder, hvorpå der kan opnås en yderligere genopretning af
balancen, navnlig i euroområdet og i en global kontekst. Rådet HILSER også
Kommissionens hensigt om at udarbejde horisontale analyser om den rolle, som
indhentningsvirkninger og forskellene i de økonomiske resultater mellem medlemsstaterne
spiller, VELKOMMEN.
Uafhængigt af resultatet af Kommissionens dybtgående analyser OPFORDRER Rådet
desuden medlemsstaterne til, at de allerede i deres kommende nationale reformprogrammer
og stabilitets- og konvergensprogrammer sætter fokus på de emner, der fremhæves i
rapporten om varslingsmekanismen."
4.
5.
6.
7.
7513/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0010.png
13.III.2012
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I MARTS
Formandskabet informerede Rådet om, hvordan der vil blive fulgt op på Det Europæiske Råds
møde den 1.-2. marts for så vidt angår den økonomiske politik
1
.
1
http://register.consilium.europa.eu/pdf/da/12/st00/st00004.da12.pdf
10
7513/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0011.png
13.III.2012
OPFØLGNING AF G20-MINISTERMØDET
Rådet gjorde status over resultatet af et møde mellem G20-finansministrene og centralbankcheferne
den 25.-26. februar i Mexico City.
Drøftelserne på mødet fokuserede på reformer af de finansielle markeder, G20-rammen for vækst,
råvarer, forøgelse af IMF's ressourcer og reformen af det internationale monetære system.
Næste G20-finansmøde finder sted den 19.-20. april i Washington.
7513/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0012.png
13.III.2012
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Ungarn
Rådet vedtog:
en afgørelse om suspension af 29 % af EU's Samhørighedsfonds planmæssige forpligtelser for
Ungarn i 2013 i lyset af landets manglende efterlevelse af Rådets henstillinger i forbindelse med
proceduren for uforholdsmæssigt store underskud (6952/2/12
REV 2)
1
en henstilling til Ungarn i henhold til artikel 126, stk. 7, i traktaten om de foranstaltninger, der
skal træffes for at bringe det offentlige underskud ned under EU's referenceværdi på 3 % af BNP
på en holdbar måde.
Vedtagelsen af disse foranstaltninger skal ses i forlængelse af en afgørelse, som Rådet traf i januar i
henhold til artikel 126, stk. 8, i traktaten, og som konstaterede, at Ungarn ikke havde efterlevet
Rådets tidligere henstillinger.
Det er første gang, at en bestemmelse om eventuel suspension af forpligtelser er blevet anvendt
siden Samhørighedsfondens oprettelse i 1994. De suspenderede forpligtelser beløber sig til
495,2 mio. EUR og et maksimalt beløb på 0,5 % af det nominelle BNP.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
7516/12.
Grækenland
Rådet vedtog en afgørelse om at justere de budgetkonsolideringsforanstaltninger, der kræves af
Grækenland i forbindelse med EU's procedure for uforholdsmæssigt store underskud efter en aftale,
der er opnået mellem den græske regering og trojkaen
2
.
Afgørelsen baner vej for udbetalingen af finansiel bistand i henhold til andet økonomiske
tilpasningsprogram for Grækenland, idet Kommissionen sættes i stand til at undertegne et
aftalememorandum på medlemsstaternes vegne om betingelserne for denne bistand. Den første
udbetaling skal være til rådighed, inden Grækenlands næste betalingsforpligtelser forfalder den
20. marts.
For yderligere oplysninger, se pressemeddelelse
7576/12.
1
2
Den polske delegation undlod at stemme.
Kommissionen, Den Internationale Valutafond og Den Europæiske Centralbank.
12
7513/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0013.png
13.III.2012
EVENTUELT
Formandskabet informerede Rådet om de spørgsmål, der blev drøftet, da det præsenterede Rådets
henstilling om decharge for EU's
almindelige budget for 2010
for Europa-Parlamentets
Budgetkontroludvalg.
Henstillingen blev vedtaget af Rådet den 21. februar.
Formandskabet informerede også Rådet om de spørgsmål, der skal drøftes på et
uformelt EU-
finansministermøde
den 30.-31. marts i København.
7513/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0014.png
13.III.2012
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 12. marts.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation i lyset af Kommissionens
foreløbige økonomiske prognose.
7513/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0015.png
13.III.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Revisionsrettens særberetning - Toldprocedurer og momsunddragelse
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION
1.
NOTERER SIG Revisionsrettens særberetning nr. 13/2011 med titlen "Forebygges og
afsløres momsunddragelse ved kontrollen af toldprocedure 42?" (18870/11 FIN 1089
FISC 175 UD 366 GAF 25) ;
NOTERER SIG Kommissionens svar på Revisionsrettens beretning og navnlig de
forklaringer, Kommissionen giver på Rettens specifikke bemærkninger til de konstaterede
mangler;
NOTERER SIG Rettens anbefalinger og påpeger samtidig, at siden rapporteringsperioden
(2009) er foranstaltningerne til forbedring af de lovgivningsmæssige rammer blevet
styrket: blandt andet er artikel 143, stk. 2, i momsdirektivet blevet ændret, og på
toldområdet er der indgået en enstemmigt vedtaget administrativ ordning for det
administrative enhedsdokument, som vil blive gennemført af alle medlemsstater senest den
1. januar 2013;
TILSKYNDER medlemsstaterne til fortsat at styrke samarbejdet på området og til at være
på vagt med hensyn til forebyggelse og afsløring af momsunddragelse i forbindelse med
toldprocedure 42."
2.
3.
4.
7513/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453940_0016.png
13.III.2012
DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Den Internationale Kakaoorganisation
Rådet vedtog EU's holdning på 85. møde i Rådet for Den Internationale Kakaoorganisation (ICCO)
med hensyn til den eventuelle flytning af ICCO's hovedkvarter fra London til Abidjan og valget af
en ny eksekutivdirektør for ICCO. Mødet finder sted den 26.-30. marts i Guayaquil, Ecuador.
Republikken Guinea - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en teknisk ændring til EU's restriktive foranstaltninger over for Republikken Guinea.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Revision af EU's terroristliste
Rådet ajourførte listen over personer, grupper og enheder, som er omfattet af fælles holdning
2001/931/FUSP om anvendelse af specifikke foranstaltninger til bekæmpelse af terrorisme.
Med afgørelsen slettes fjorten personer på listen. Efter en grundig gennemgang har Rådet besluttet,
at der ikke længere er grund til at beholde dem på listen.
Afgørelsen, der ændrer afgørelse 2011/872/FUSP om ajourføring af listen over de personer, grupper
og enheder, som er omfattet af artikel 2, 3 og 4 i fælles holdning 2001/931/FUSP, vil blive
offentliggjort i EUT den 14. marts.
Forordning nr. 1375/2011, som gennemfører artikel 2, stk. 3, i forordning nr. 2580/2001 om
specifikke restriktive foranstaltninger mod visse personer og enheder med henblik på at bekæmpe
terrorisme, ændres også for at tage hensyn til denne ajourføring.
7513/12
16
DA