Europaudvalget 2011-12
3156 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453944_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7847/12
(OR. en)
PRESSE 116
PR CO 17
PRESSEMEDDELELSE
3156. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
TRANSPORT
Bruxelles, den 22. marts 2012
Formand
Henrik Dam Kristensen
Danmarks transportminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8847 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
7847/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0002.png
22.III.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling om nye retningslinjer, der definerer en langsigtet
strategi for udvikling af det
transeuropæiske transportnet
(TEN-T). Retningslinjerne fastsætter
kravene til forvaltningen af TEN-T-infrastrukturen og prioriteterne for udviklingen af nettet og
omfatter også gennemførelsesværktøjer.
Rådet blev også enigt om en generel indstilling til et udkast til forordning om en revision af
direktivet fra 1996 om
groundhandlingydelser
i lufthavne. Formålet er at øge konkurrencen
mellem tjenesteudbyderne ved at øge antallet af disse i store lufthavne og sikre en høj ser-
vicekvalitet med fælles minimumsstandarder, som leverandører af groundhandlingydelser skal
overholde.
7847/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0003.png
22.III.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INTERMODALE SPØRGSMÅL........................................................................................................ 6
Retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet........................................................ 6
LUFTFART ......................................................................................................................................... 9
Revision af bestemmelserne om groundhandlingydelser..................................................................... 9
Eventuelt ............................................................................................................................................ 11
Costa Concordia-ulykken og gennemgang af sikkerheden på passagerskibe.................................... 11
Emissionshandel i luftfartssektoren ................................................................................................... 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Finansielle foranstaltninger med henblik på udvikling af landdistrikter i medlemsstater med økonomiske
vanskeligheder....................................................................................................................................................... 12
DET INDRE MARKED
Håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder - Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked................ 13
Regnskabsstandarder - teknisk opdatering ............................................................................................................ 14
FØDEVARELOVGIVNING
Sundhedsanprisninger og fødevaretilsætningsstoffer ............................................................................................ 15
MILJØ
Persistente organiske miljøgifte............................................................................................................................. 16
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7847/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0004.png
22.III.2012
DELTAGERE
Belgien:
Melchior WATHELET
Statssekretær for miljø, energi og mobilitet under
indenrigsministeren og statssekretær for institutionelle
reformer under premierministeren
Viceminister for transport, informationsteknologi og
kommunikation
Transportminister
Transportminister
Departementschef
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Økonomi- og kommunikationsminister
Transport-, turisme- og sportsminister
Generalsekretær for infrastruktur, transport og netværk
Minister for infrastruktur og transport
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Transportminister
Vicetransportminister
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Statssekretær, Ministeriet for National Udvikling
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Infrastruktur- og miljøminister
Forbundsminister for transport, innovation og teknologi
Understatssekretær, Infrastrukturministeriet
Økonomi- og beskæftigelsesminister
Bulgarien:
Kamen KITJEV
Den Tjekkiske Republik:
Pavel DOBEŠ
Danmark:
Henrik DAM KRISTENSEN
Jacob HEINSEN
Tyskland:
Peter RAMSAUER
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Leo VARADKAR
Grækenland:
Aristeidis BOURDARAS
Spanien:
Ana María PASTOR JULIÁN
Frankrig:
Philippe LEGLISE-COSTA
Italien:
Mario CIACCIA
Cypern:
Efthemios FLOURENTZOU
Letland:
Aivis RONIS
Litauen:
Arūnas ŠTARAS
Luxembourg:
Claude WISELER
Ungarn:
Pál VÖLNER
Malta:
Austin GATT
Nederlandene:
Melanie SCHULTZ van HAEGEN-MAAS GEESTERANUS
Østrig:
Doris BURES
Polen:
Maciej JANKOWSKI
Portugal:
Álvaro SANTOS PEREIRA
7847/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0005.png
22.III.2012
Rumænien:
Alexandru NAZARE
Slovenien:
Igor ŠALAMUN
Slovakiet:
Peter JAVORČÍK
Finland:
Maria RISLAKKI
Sverige:
Carl von der ESCH
Det Forenede Kongerige:
Theresa VILLIERS
Kommissionen:
Siim KALLAS
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Kroatien:
Zdenko ANTEŠIĆ
Viceminister for maritime anliggender, transport og
infrastruktur
Statssekretær, Transport- og Infrastrukturministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Infrastruktur og Fysisk
Planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær under infrastrukturministeren
Vicetransportminister
Næstformand
7847/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0006.png
22.III.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
INTERMODALE SPØRGSMÅL
Retningslinjer for udvikling af det transeuropæiske transportnet
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling til nye retningslinjer for en langsigtet strategi for
udvikling af et fuldstændigt transeuropæisk transportnet (TEN-T) bestående af infrastruktur til
jernbaner, sø- og lufttransport, veje og indre vandveje. Den generelle indstilling
8047/12
danner
grundlaget for drøftelserne mellem Rådet og Europa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nød-
vendig for vedtagelsen af retningslinjerne, og som endnu ikke har fastlagt sin førstebehandlings-
holdning.
Efter en drøftelse af de udestående spørgsmål accepterede flertallet af delegationerne som et
kompromis udkastet til generel indstilling i formandskabets forslag (7537/12) med følgende ændrin-
ger:
Der tilføjes en betragtning for at understrege, at Kommissionen skal tage nationale
gennemførelsesplaner og fremtidig udvidelse i betragtning, når den foretager en revision af
gennemførelsen af hovednettet i 2023.
Definitionen af "projekter af fælles interesse" er ændret lidt for at omfatte alle projekter, der
opfylder kravene til det samlede net eller hovednettet.
Kortene i bilagene til forordningen over hovedfærdselsårerne i det samlede net og hovednettet, er
ændret for Italiens, Polens og Rumæniens vedkommende. Ændringerne findes i en
særskilt
pressemeddelelse
og er blevet indarbejdet i kortene i
addenda to 8047/12.
Nogle medlemsstater havde imidlertid, selv om de ikke modsatte sig teksten, gerne set, at flere dele
af deres nationale infrastruktur blev medtaget på kortene, og nogle har stadig visse betænkeligheder
ved især finansielle spørgsmål. En anden delegation understregede, at dens anmodning om
tilføjelser til kortene ikke i tilstrækkeligt omfang var blevet taget i betragtning. Denne delegation og
nogle andre delegationer udtrykte håb om, at deres betænkeligheder ville blive taget op i de
kommende forhandlinger med Europa-Parlamentet om forslaget til retningslinjer.
Den generelle indstilling, der blev vedtaget af Rådet, ændrer Kommissionens oprindelige forslag
(15629/11) for at imødekomme medlemsstaternes betænkeligheder, navnlig med hensyn til de
budgetmæssige følger af forslaget og sikring af medlemsstaternes ret til at træffe beslutninger om de
projekter, der skal gennemføres på deres område.
7847/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.III.2012
Den tekst, der er opnået enighed om,
giver medlemsstaterne mulighed for ikke at gennemføre
visse projekter, hvis de fornødne finansielle midler ikke er til rådighed, eller hvis projekterne ikke
er tilstrækkeligt modne. En ændret revisionsbestemmelse fastsætter endvidere, at Kommissionen vil
tage hensyn til den økonomiske og budgetmæssige situation i EU og de individuelle medlemsstater,
når den evaluerer de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af retningslinjerne inden
udgangen af 2023.
Selv om den foreslåede nye tostrengede struktur, hvor der skelnes mellem et hovednet, der skal
indføres som en prioritet, og et samlet net, der skal færdiggøres senere, er blevet accepteret af
medlemsstaterne, er tilgangen med
hovednetkorridorer,
der tager sigte på at lette gennemførelsen
af hovednettet, blevet revideret for at fjerne den administrative byrde og garantere nationale
suverænitetsrettigheder. Forvaltningen af korridorerne varetages af en europæisk koordinator for
hver korridor, som har ansvaret for at yde bistand til medlemsstaterne og udarbejde en enkelt
arbejdsplan i stedet for de mere komplekse bestemmelser for planlægning og forvaltning, som
Kommissionen har foreslået. Desuden er idéen med korridorer defineret mere løst, idet det præcise
antal medlemsstater og transportformer, der skal omfattes af en korridor, er udgået, og der er sat
større fokus på interoperabilitet og led på tværs af grænserne.
Rådet indførte en række
undtagelser
fra kravene til hovednetinfrastrukturen. Isolerede jernbanenet
undtages. Der kan også fastsættes undtagelser for vejinfrastruktur og - med hensyn til specifikke
tekniske detaljer - for jernbaneinfrastruktur i behørigt begrundede tilfælde, bl.a. hvis investeringen i
infrastrukturen ikke kan berettiges ud fra økonomiske costbenefithensyn. Undtagelser finder
ligeledes anvendelse, hvis fysiske begrænsninger forhindrer jernbane- og vejforbindelser til
lufthavne og søhavne.
Den nye forordning skal afløse de nuværende retningslinjer, der blev vedtaget i 1996, ændret i 2004
og opdateret i 2010 for at omfatte de 10 nye medlemsstater, der tiltrådte EU i 2004. I den
forestående revision tages der fat på de vigtigste problemer vedrørende manglende led, især
sektioner på tværs af grænser, infrastrukturforskelle mellem og inden for medlemsstater,
utilstrækkelige multimodale forbindelser, drivhusgasemissioner fra transport og utilstrækkelig
inoperabilitet.
Retningslinjerne fastsætter kravene til forvaltningen af infrastrukturen og prioriteterne for
udviklingen af TEN-T-nettet og omfatter også gennemførelsesværktøjer. I retningslinjerne
fastlægges rammerne for identifikationen af projekter af almen interesse, der bidrager til
udviklingen af nettet; sådanne projekter kan vedrøre oprettelse, genopbygning og opgradering af
infrastruktur for alle transportformer og foranstaltninger til fremme af den ressourceeffektive
anvendelse af infrastruktur.
TEN-T er udformet til at omfatte samtlige medlemsstater og regioner og sikre grundlaget for en
afbalanceret udvikling af alle transportformer. Dette vil bidrage til at sikre, at det indre marked
fungerer tilfredsstillende, og styrke den økonomiske og sociale samhørighed i Unionen.
7847/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0008.png
22.III.2012
Mens kortene over det samlede net og hovednettet indgår i bilagene til forordningen med
retningslinjer, vil listen over hovednetprojekter blive vedlagt forordningen om Connecting Europe-
faciliteten (Kommissionens forslag:
16176/11),
det fremtidige finansieringsinstrument for det
transeuropæiske energi-, telekommunikations- og transportnet, som fortsat drøftes af
budgeteksperter med bistand fra eksperter fra de berørte sektorer.
7847/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0009.png
22.III.2012
LUFTFART
Revision af bestemmelserne om groundhandlingydelser
Rådet vedtog en generel indstilling til et udkast til forordning om en revision af direktivet fra 1996
om groundhandlingydelser i lufthavne, såsom vedligeholdelse af flyet, passagerbetjening og
håndtering af bagage og fragt
8050/12.
Hovedformålet er at øge konkurrencen mellem
serviceleverandørerne ved at øge antallet af disse i store lufthavne og sikre en høj servicekvalitet
med fælles minimumsstandarder, som leverandører af groundhandlingydelser skal overholde.
Behovet for en revision er navnlig opstået på grund af voksende flytrafik og
kapacitetsbegrænsninger, der har ført til en situation, hvor 70 % af forsinkelserne skyldes
gennemløbstiderne i lufthavnene.
Selv om et flertal af delegationerne gik ind for formandskabets kompromistekst, besluttede tre
delegationer at undlade at stemme af følgende grunde. Med hensyn til den tærskel, over hvilken
lufthavne skal have mindst tre leverandører af groundhandlingydelser, mente en medlemsstat, at
tallet på 5 mio. passagerbevægelser om året er for lavt. En anden delegation var imod de offentlige
myndigheders indblanding i markedsaktørernes prisregulering i tilfælde af et midlertidigt monopol
for groundhandlingydelser. Delegationen havde lignende indvendinger mod muligheden for at klage
til en national myndighed, så denne kan bilægge tvister mellem lufthavnsbrugere og
lufthavnsforvaltningsorganet om dette organs beslutninger vedrørende centralisering af
lufthavnsinfrastrukturen og om de gebyrer, der opkræves for anvendelse af infrastrukturen. Endelig
fandt en tredje delegation, at regelsættet med henblik på yderligere liberalisering er utilstrækkeligt i
denne tekst, navnlig med hensyn til godkendelsen af leverandører af groundhandlingydelser og
rettighederne for sådanne leverandørers medarbejdere i tilfælde af overførsel af medarbejdere
mellem virksomheder.
Udkastet til forordning indeholder følgende hovedelementer:
Groundhandlingmarkedet
skal
åbnes yderligere:
For det første vil luftfartsselskaberne frit kunne
udøve egenhandling, mens medlemsstaterne i henhold til de gældende regler kan indføre
begrænsninger for fire kategorier af ydelser. For det andet vil minimumsantallet af leverandører af
groundhandlingydelser ud over luftfartsselskaberne blive sat op fra to til tre i store lufthavne. Und-
tagelser er dog mulige, hvis det er påkrævet af plads- og kapacitetshensyn.
I store lufthavne skal
minimumsstandarderne
for levering af groundhandlingydelser fastsættes af
medlemsstaterne, lufthavnsforvaltningsorganet eller det organ, der fører kontrol med lufthavnen. I
Kommissionens oprindelige forslag ville disse standarder være blevet fastsat af Kommissionen selv.
Standarderne skal omfatte driftsresultater, uddannelse, information og bistand til passagerer,
sikkerhed, beredskabsforanstaltninger og miljøspørgsmål samt, i meget store lufthavne,
samarbejdsbaserede beslutningsprocesser. Serviceleverandører kan også blive pålagt at etablere et
tilstrækkeligt sikkerhedsstyringssystem. Endvidere skal medlemsstaterne,
lufthavnsforvaltningsorganet eller det organ, der fører kontrol med lufthavnen, om nødvendigt
fastlægge minimumsuddannelseskrav for groundhandlingmedarbejdere i en given lufthavn.
7847/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0010.png
22.III.2012
For så vidt angår
anvendelsen af lufthavnsinfrastruktur
og navnlig af centrale infrastrukturer
(dvs. infrastrukturer, der ikke kan opdeles, og som der ikke findes flere af) af leverandører af
groundhandlingydelser er der udarbejdet en ny juridisk ramme for at sikre, at beslutninger om
centralisering af infrastruktur og opkrævning af gebyrer for anvendelse af infrastruktur træffes på en
objektiv, ikkediskriminerende og gennemsigtig måde.
I samme ånd med hensyn til at sikre loyal konkurrence fastholder den nye tekst bestemmelsen i det
nuværende direktiv om, at lufthavne, som selv leverer groundhandlingydelser til luftfartsselskaber,
og som samtidig forvalter infrastruktur, skal føre
adskilte regnskaber
for deres groundhandling-
aktiviteter. Rådet accepterede imidlertid ikke forpligtelsen om juridisk adskillelse, som blev
foreslået af Kommissionen.
Udbudsproceduren
forbedres (eksempelvis ved at forlænge den maksimale varighed af
leverandørkontrakterne til op til 10 år i stedet for syv som under det nuværende direktiv), og
bestemmelserne om
brug af underleverandører
præciseres.
Lufthavnsforvaltningsorganet skal være ansvarligt for hensigtsmæssig
koordination
af ground-
handlingaktiviteterne. Dette bør hjælpe lufthavnene til at blive mere modstandsdygtige i
krisesituationer.
Rådet accepterede ikke Kommissionens forslag om at indføre et obligatorisk
godkendelsessystem
for
serviceleverandører,
som omfatter harmoniserede krav og gensidig anerkendelse af nationale
godkendelser. Rådet genindførte en frivillig ordning i lighed med det nuværende system, som
foreskriver, at medlemsstaterne kan kræve, at serviceleverandører godkendes af en uafhængig
myndighed, og at de, hvis de vælger dette, skal overholde de betingelser for godkendelse, som
fastlægges i forordningen.
Forslaget, som Kommissionen forelagde i december 2011 (18008/11) er en del af en
"lufthavnspakke", som også omfatter lovgivningsforslag om støjbegrænsning og tildeling af slots.
Europa-Parlamentet, hvis godkendelse også er nødvendig for vedtagelsen af forordningen, har
endnu ikke drøftet Kommissionens forslag.
7847/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0011.png
22.III.2012
Eventuelt
Costa Concordia-ulykken og gennemgang af sikkerheden på passagerskibe
Rådet noterede sig oplysningerne fra den italienske delegation om den igangværende undersøgelse
af Costa Concordia-ulykken ud for den italienske ø Giglio den 13. januar. I denne forbindelse blev
ministrene orienteret af Kommissionen om dens planer om en omfattende gennemgang af
sikkerheden på passagerskibe (7710/12). Kommissionen agter at gennemgå den eksisterende EU-
lovgivning og vil især foreslå nye regler og sikkerhedsstandarder for passagerskibe inden udgangen
af dette år. Andre planlagte tiltag omfatter styrket håndhævelse af gældende regler, arbejde med
internationale standarder i Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) og fremme af frivillige
foranstaltninger inden for skibsfarten.
Nogle delegationer understregede, at man burde afvente resultaterne af den igangværende
undersøgelse af årsagerne til ulykken, før der træffes beslutning om nye foranstaltninger.
Emissionshandel i luftfartssektoren
Kommissionen orienterede ministrene om resultaterne af det seneste møde i Rådet for
Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO), hvor det blev besluttet at se nærmere på fire
muligheder for globale markedsbaserede foranstaltninger for at tackle luftfartsemissioner.
Kommissionen underrettede også Rådet om den seneste udvikling med hensyn til potentielle
modforanstaltninger fra ikke-EU-lande mod anvendelsen af EU's emissionshandelssystem (ETS) for
luftfart.
En række medlemsstater tog ordet for at udtrykke deres bekymring over modforanstaltninger, der
kan påvirke EU-virksomheder eller -luftfartsselskaber. Det blev understreget, at EU bør stå sammen
om dette spørgsmål og fortsat søge en global aftale gennem ICAO.
7847/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0012.png
22.III.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Finansielle foranstaltninger med henblik på udvikling af landdistrikter i medlemsstater med
økonomiske vanskeligheder
Rådet vedtog en ændring til forordning (EF) nr. 1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond (EFF)
for så vidt angår visse bestemmelser om finansiel forvaltning for visse medlemsstater, som er i eller
trues af alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet, efter at Europa-
Parlamentet var nået til enighed ved førstebehandlingen (1/12).
Forordningen vil gøre det muligt for Kommissionen at godkende højere bidragssatser fra EU via
EFF for de medlemsstater, der står over for alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres
finansielle stabilitet, så længe de er under finansielle støttemekanismer. Disse foranstaltninger skal
lette gennemførelsen af samhørighedsprogrammer (såsom dem, der finansieres af EFF), som er af
særlig betydning som et redskab til at tilføre økonomien midler.
Den globale finansielle og økonomiske krise skaber eller truer med at skabe alvorlige
vanskeligheder i visse medlemsstater, navnlig med hensyn til deres økonomiske vækst og
finansielle stabilitet og forværringen af deres underskud og gæld. Disse bestemmelser omfatter de
fem medlemsstater, som er hårdest ramt af krisen, og som har modtaget finansiel bistand under et
program fra betalingsbalancemekanismen for ikkeeurolande (Rumænien og Letland) eller fra den
europæiske finansielle stabiliseringsmekanisme (EFSM) for eurolandene (Portugal, Grækenland og
Irland).
Denne forordning er del af en pakke bestående af tre forordninger, som omfatter de samme fem
medlemsstater, og som ud over EFF vedrører Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af
Landdistrikterne (ELFUL) og struktur- og samhørighedsfondene.
Forordningen vil ikke få nogen finansiel indvirkning for så vidt angår forpligtelsesbevillingerne,
idet den samlede bevillingsramme for udvikling af landdistrikterne forbliver uændret ligesom den
årlige fordeling.
7847/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0013.png
22.III.2012
DET INDRE MARKED
Håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder - Kontoret for Harmonisering i det Indre
Marked
Rådet vedtog en forordning om bemyndigelse af EU's Kontor for Harmonisering i det Indre Marked
(OHIM) til at varetage nye opgaver i forbindelse med håndhævelsen af intellektuelle
ejendomsrettigheder
(80/11 og
7644/12 ADD 1).
Vedtagelsen sker, efter at der er opnået enighed med Europa-Parlamentet i forbindelse med
førstebehandlingen.
Harmoniseringskontoret, som er EU's kontor for varemærker og design, skal udføre nye opgaver
med henblik på at fremme og støtte aktiviteterne hos nationale myndigheder, den private sektor og
EU-institutionerne til bekæmpelse af krænkelser af intellektuelle ejendomsrettigheder.
Under udførelsen af disse opgaver skal harmoniseringskontoret tilrettelægge, administrere og støtte
møder mellem eksperter, myndigheder og berørte parter, der samles under betegnelsen "Det
Europæiske Observationscenter for Krænkelser af Intellektuelle Ejendomsrettigheder"
1
.
Harmoniseringskontorets nye opgaver omfatter ikke deltagelse i specifikke aktioner eller
undersøgelser, som de kompetente myndigheder gennemfører.
Registreringerne af varemærker og design i harmoniseringskontoret sikrer beskyttelse af intellektuel
ejendom i hele EU. Harmoniseringskontoret arbejder tæt sammen med nationale kontorer for
intellektuel ejendomsret i medlemsstaterne.
Harmoniseringskontorets websted:
http://oami.europa.eu/ows/rw/pages/index.en.do
1
Observatoriet blev tidligere kaldt "Europæisk observatorium for varemærkeforfalskning og
piratkopiering". Det blev oprettet i april 2009.
http://ec.europa.eu/internal_market/iprenforcement/observatory/index_en.htm.
13
7847/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22.III.2012
Regnskabsstandarder - teknisk opdatering
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning, der har til
formål at indarbejde de seneste ændringer, som er vedtaget af International Accounting Standards
Board (IASB), i EU-lovgivningen.
Den nye forordning vil bringe forordning nr. 1126/2008 om anvendelse af internationale
regnskabsstandarder i overensstemmelse med de ændringer fra IASB, som blev offentliggjort den
16. juni 2011. Ændringerne vedrører "IAS 1" (Præsentation af årsregnskaber - Præsentation af
posterne indregnet i anden totalindkomst) og "IAS 19" (Personaleydelser).
Formålet med forordning nr. 1126/2008 er vedtagelse og anvendelse af internationale
regnskabsstandarder i EU med henblik på at harmonisere de finansielle oplysninger, der forelægges
af børsnoterede selskaber, for at sikre en høj grad af gennemsigtighed og sammenlignelighed i
forbindelse med årsregnskaber og dermed et effektivt fungerende indre marked.
Udkastet til Kommissionens forordning er omfattet af forskriftproceduren med kontrol. Nu hvor
Rådet har givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage det, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
7847/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0015.png
22.III.2012
FØDEVARELOVGIVNING
Sundhedsanprisninger og fødevaretilsætningsstoffer
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende fire kommissionsforordninger,
hvoraf tre vedrører sundhedsanprisninger og en fødevaretilsætningsstoffer:
forordning om fastlæggelse af en liste over andre tilladte sundhedsanprisninger af fødevarer
end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed
(5984/12
+
ADD 1
+
6749/12)
forordning om afvisning af visse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en
reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (5672/12)
forordning om afvisning af visse andre sundhedsanprisninger af fødevarer end dem, der
henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling og sundhed (5674/12)
forordning om ændring af bilag II til forordning (EF) nr. 1333/2008 for så vidt angår
anvendelsesbetingelserne og anvendelsesniveauerne for fødevaretilsætningsstoffer, der
indeholder aluminium (5726/12 +
ADD 1).
Kommissionens forordninger er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har
givet sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig det.
7847/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453944_0016.png
22.III.2012
MILJØ
Persistente organiske miljøgifte
Rådet traf afgørelse om ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af følgende retsakt:
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 850/2004 om persistente organiske miljøgifte
for så vidt angår bilag I
(6782/12)
med henblik på at inddrage de tre nye stoffer opført i
protokollen til 1979-konventionen om grænseoverskridende luftforurening over store afstande
om persistente organiske miljøgifte
1
.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Da Rådet nu har givet
sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig det.
1
EUT L 81 af 19.2.2004.
16
7847/12
DA