Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer/CASA
Den 27. marts 2012
FVM 020
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 19.-20. marts 2012
1. Reform af den fælles landbrugspolitik – forenkling
Medlemsstaterne fremhævede flere konkrete elementer, hvor reformforslagene ikke levede op til
principperne om forenkling, som der var stor opbakning til. Definitionen af aktive landbrugere blev
særligt kritiseret, og mange ønskede det overladt til medlemsstaterne at definere en aktiv landbru-
ger. Grønning af de direkte betalinger blev af mange fremhævet som et eksempel på en foranstalt-
ning, der ville medføre øgede administrative omkostninger. Flere fremsatte forbedrede krydsover-
ensstemmelseskrav som det mindre bureaukratiske alternativ, mens andre fortsat ønskede en grøn
betaling i søjle I, blot udformet anderledes. Enkelte medlemsstater pegede derimod på krydsover-
ensstemmelseskravene som et område, hvor man kunne forenkle yderligere. De forskellige ordnin-
ger under de direkte betalinger blev hilst velkomne af flere medlemsstater, men det blev samtidig
påpeget, at foranstaltningerne ikke var relevante for alle, og man ville derfor ikke gøre dem obliga-
toriske. Med hensyn til landdistriktspolitikken var medlemsstaterne generelt positivt indstillede
overfor Kommissionens forslag, om end der var enkelte bekymringer omkring partnerskabskontrak-
terne. I den horisontale forordning var mange medlemsstater tilfredse med, at det var muligt at
mindske antallet af kontroller, men man efterlyste samtidig en endnu mere risikobaseret kontrolind-
sats. Kommissionen satte pris på de konkrete forslag fra medlemsstaterne, men påpegede samtidig,
at man ikke skulle gemme politiske uenigheder bag argumenter om manglende forenkling. Kom-
missionen fremførte, at reformforslagene var så enkle som muligt, men tog gerne imod yderligere
forslag til forenkling.
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den fælles fiskeripolitik
Kommissionen tilkendegav fra drøftelsernes start, at man ville acceptere en fiskeribaseret og grad-
vis tilgang til landingsforpligtelsen, men med en klar tidsplan. Desuden ville man undtage arter med
en høj sandsynlighed for overlevelse ved udsmid. Generelt understregede mange medlemsstater vig-
tigheden af at gøre en indsats i relation til udsmidsproblemet. Mange medlemsstater fremhævede, at
implementeringen af landingsforpligtelsen skulle være ordentligt forberedt. En gruppe medlemssta-
ter ønskede, at tidsplanen for indførelse af landingsforpligtigelsen blev indført i de flerårige forvalt-
ningsplaner. Der var endvidere et generelt ønske om øget anvendelse af selektivt udstyr og tekniske
foranstaltninger. Der vil blive arbejdet videre med løsningsmodeller på teknisk niveau.
3. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om den fælles markedsordning for
fiskevarer og akvakulturprodukter
Mange medlemsstater støttede, at producentorganisationer skulle styrkes, og at dette skulle betyde
øgede midler til producentorganisationerne. Nogle medlemsstater var imod bibeholdelse af oplag-
ringsstøtte, hvorimod en anden gruppe støttede mekanismen. Der var generelt enighed om behovet
for konsistens mellem forbrugerinformation i den horisontale mærkningslovgivning, EU-
1