Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3157 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
1089915_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
FORSVARSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 7. marts 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender, herunder forsvar) den 22.-23. marts 2012
SAMLENOTAT
1. Hviderusland .................................................................................................................................2
2. Energisikkerhed............................................................................................................................4
3. Syrien.............................................................................................................................................6
4. Sahel ..............................................................................................................................................8
5. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP).................................................................... 11
6. Iran - udvidelse af målrettede menneskerettighedssanktioner .................................................. 13
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1089915_0002.png
1. Hviderusland
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Hviderusland samt drøfte en tilføjelse af personer og virksomheder til sankti-
onslisten. Stramningen af sanktionerne sker i lyset af myndighedernes fortsat kritisable fremfærd på demokrati- og
menneskerettighedsområdet. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Hviderusland er siden præsidentvalget i december 2010, hvor den siddende præsi-
dent Lukasjenko blev genvalgt, blevet skarpt forværret. Myndighederne har slået hårdt ned på de
efterfølgende protestdemonstrationer med massearrestationer, herunder også tilbageholdelse af
flere af Lukasjenkos modkandidater. Politiet har løbende med klart intimiderende hensigt gen-
nemført ransagninger hos journalister, NGO´er mv. Der er rapporter om, at fanger har været
udsat for hårdt fysisk og psykisk pres. Flere af fangerne anses af EU for at være politiske fanger.
EU har som reaktion på udviklingen gentagne gange fordømt regimets uforholdsmæssige brug af
vold, opfordret til øjeblikkelig frigivelse og rehabilitering af de arresterede, og indført en række
sanktioner mod landet. Sanktionerne omfatter visumforbud og indefrysning af midler mod frem-
trædende medlemmer af regimet, en våbenembargo samt økonomiske sanktioner rettet mod ud-
valgte virksomheder. EU har i januar justeret kriterierne for sanktionerne. På mødet i Rådet (al-
mindelige anliggender) den 28. februar blev yderligere 21 myndighedspersoner således tilføjet
sanktionslisten. Som reaktion på beslutningen om listing af de 21 myndighedspersoner, bad Hvi-
derusland samme dag EU’s delegationschef samt Polens ambassadør om at rejse hjem til konsul-
tationer. Ligeledes kaldte Hviderusland sine ambassadører ved EU og i Polen hjem til konsultati-
oner. EU’s udenrigsrepræsentant besluttede derefter i samarbejde med den polske udenrigsmini-
ster at hjemkalde EU's delegationschef og den polske ambassadør i Minsk til konsultationer.
Samtidig blev det besluttet, at alle tilstedeværende EU-ambassadører i Minsk ville blive trukket
hjem til konsultationer i de respektive hovedstæder. Ligeledes vil alle EU-lande indkalde hvide-
russiske ambassadører til samtaler i udenrigsministerierne. For Danmarks vedkommende fandt
denne samtale (med den i Stockholm residerende ambassadør) sted den 6. marts 2012. Danmark
har ikke en tilstedeværende ambassadør i Minsk.
3. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af situationen i Hviderusland og en tilføjelse af personer og virksomhe-
der til sanktionslisten i lyset af myndighedernes fortsat kritisable fremfærd på demokrati- og
menneskerettighedsområdet. Udgangspunktet for drøftelsen er, at det på rådsmødet i februar
2012 ikke lykkedes at opnå enighed om at liste en forretningsmand og hans firma. På grund af
denne uenighed, blev de forberedte rådskonklusioner heller ikke vedtaget. Begge dele ventes ved-
taget på kommende rådsmøde.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt enighed om synspunkter, der svarer til de danske.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark har fordømt de hviderussiske myndigheders fremfærd mod oppositionen, journalister,
civilsamfundsrepræsentanter m.fl. efter præsidentvalget i december 2010 og har støttet op om
indførelsen af EU-sanktioner.
Danmark er klar til at udvide sanktionslisten, herunder med personer og virksomheder, for der-
med at lægge øget pres på myndighederne for at frigive og rehabilitere de personer, der er tilba-
geholdt af politiske grunde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. januar 2012.
Sagen blev endvidere mundtligt nævnt den 24. februar 2012 i forbindelse med forelæggelsen af
rådsmødet (udenrigsanliggender) den 27. februar 2012.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1089915_0004.png
2. Energisikkerhed
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte forholdet mellem EU’s udenrigspolitik og energisikkerhed, og hvad der yderligere kan
gøres for at forstærke sammenhængen.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd havde februar 2011 en drøftelse af behovet for en mere sammenhængende
ekstern energipolitik bl.a. gennem koordinering af medlemslandenes bilaterale energiaftaler og
styrkelse af samarbejdet på energiområdet. Man enedes om, at sikker, stabil og bæredygtig energi
til en overkommelig pris, der bidrager til Europas konkurrenceevne, er en fortsat prioritet for
EU. Tiltag på EU-plan kan og skal tilføre merværdi til dette mål. Det Europæiske Råd opfordre-
de udenrigsrepræsentanten til at tage fuldt hensyn til energisikkerhed i sit arbejde og at afspejle
dette fuldt ud i naboskabspolitikken i EU.
I løbet af de seneste år har der været arbejdet med hovedelementerne i EU’s energipolitik, bl.a. er
der fastsat ambitiøse energi- og klimamål og vedtaget lovgivning til gennemførelse af de fastsatte
mål. Styrkelse af den eksterne energidimension er et redskab til mere energisikkerhed. Mange af
de udfordringer, som EU står overfor – klimaforandringer, adgang til olie og gas, teknologiud-
vikling, energieffektivitet – er fælles for de fleste lande og afhængige af internationalt samarbejde.
Medlemslandene har flere gange efterlyst, at EU taler med én stemme over for tredjelande vedr.
disse spørgsmål. Dermed vil EU stå stærkere over for energileverandører og producentlande.
EU’s energiforsyning vil på kort og mellemlangt sigt være meget afhængig af import af fossile
brændstoffer. Samtidig er der en stigende global efterspørgsel og konkurrence om primærenergi.
En af forudsætningerne for at styrke EU’s eksterne energipolitik er, at der opnås en mere præcis
afklaring af rollefordelingen mellem Kommissionen, udenrigsrepræsentanten og formandska-
bet/Rådet. Kommissionen alene har ikke tilstrækkelige instrumenter til at virkeliggøre EU's mål-
sætninger på energiområdet. Den Fælles Udenrigstjeneste har omvendt ikke ressourcer til at skul-
le varetage eksterne sektorrelationer. En effektiv energipolitik forudsætter styrket samarbejde
mellem institutionerne og medlemslandene.
3. Formål og indhold
Rådet forventes at drøfte forholdet mellem EU’s udenrigspolitik og energisikkerhed, og hvad der
yderligere kan gøres for at forstærke sammenhængen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Foreligger endnu ikke.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at EU taler med én stemme i energipolitikken i forhold til tredjelande, i etab-
leringen af et integreret indre marked for energi og i udbygning af den europæiske energiinfra-
struktur med henblik på at styrke energisikkerheden og indfase store mængder af vedvarende
energi. Fra dansk side støtter man bestræbelser på at diversificere EU’s energiimport gennem
strategisk udbygning af naturgas og elektricitetsinfrastrukturen og øget samarbejde med vigtige
producent- og transitlande. Endvidere lægger man vægt på, at udenrigsrepræsentanten sammen
med Kommissionen får en stærkere rolle i forbindelse med sikring af sammenhængen i EU’s
eksterne energipolitik.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Folketingets Europaudvalg har den 17. oktober 2011 modtaget Udenrigsministeriets og Klima-
og Energiministeriets fælles grund- og nærhedsnotat om Kommissionens meddelelse om energi-
forsyningssikkerhed og internationalt samarbejde, KOM (2011) 0539.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1089915_0006.png
3. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at diskutere udviklingen i Syrien i lyset af den stærkt forværrede situation i landet, særligt omkring
byen Homs. Det forventes, at der inden mødet vil blive afholdt endnu et møde i Gruppen af Venner af det Syriske
Folk, og Rådet vil ligeledes kunne følge op på dette møde. Rådet ventes at vedtage yderligere tiltag på sanktions-
området til understøtning af det diplomatiske spor.
2. Baggrund
Udviklingen i Syrien er siden slutningen af januar eskaleret voldsomt. I hvad der lader til at være
(endnu) et forsøg på en gang for alle at slå oprøret ned, satte regimet i slutningen af februar og i
starten af marts hårdt ind mod oprørerne i byen Homs. Det syriske militær har således brugt ar-
tilleri mod byen i ugevis med adskillige dræbte og sårede til følge. FN rapporterer om over 7.500
dræbte, og tallet stiger hele tiden. Flere udenlandske journalister er ligeledes blevet dræbt eller
såret under bombardementet af Homs, herunder den amerikanske rapporter Marie Colvin og
den franske fotograf Remi Ochlik, der blev slået ihjel den 22. februar.
Ved FN’s Menneskerettighedsråd 19. ordinære samling i Genève, blev der ultimo februar afholdt
en særsamling om Syrien. I forlængelse af særsamlingen blev der den 1. marts vedtaget en resolu-
tion fremlagt af Tyrkiet, ligesom der på den ordinære samling forventes vedtaget en stærk resolu-
tion fremlagt af EU.
Den syriske opposition står fortsat splittet og udvikler kun meget langsomt sine kapaciteter til at
koordinere internt. På vennegruppemødet i Tunis anerkendte deltagerne det Syriske Nationalråd
som en legitim repræsentant for det syriske folk. Samtidig fortsætter man med at opfordre oppo-
sitionen til at øge sin interne koordination. Den Arabiske Liga vil nu forsøge at samle oppositio-
nen til et møde.
Fra EU’s side har man meddelt, at sanktionerne mod Syrien fortsat vil blive strammet, så længe
volden fortsætter. Sanktionerne blev senest udvidet den 27. februar, hvor den syriske centralbank
sammen med 7 personer blev listet på sanktionslisten, ligesom der blev indført et forbud mod
handel med diamanter, guld og ædle metaller, og der blev nedlagt forbud mod, at syriske luft-
fartsoperatørers fragtfly flyver ind i EU. Det er forventningen, at man på rådsmødet vil stramme
sanktionerne yderligere, ligesom man formentlig vil foretage yderligere listinger af perso-
ner/entiteter.
3. Formål og indhold
Rådet ventes som opfølgning på drøftelserne på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 27. febru-
ar 2012 at drøfte udviklingen i Syrien med fokus på evt. yderligere tiltag i retning af øget interna-
tionalt pres, herunder på sanktionsområdet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Syrien forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. En stramning af sanktionsregimet over for Syrien må dog
alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i
forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregimer og for-
bud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves
efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle eks-
tra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien.
Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser
af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i
lighed med nuværende Iran-sanktioner.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Syrien og mulighederne for øget internationalt
pres over for Syrien.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af Syrien og mulighederne for
øget international pres samt vedtagelse af yderligere stramninger af sanktionsregimet mod Syrien.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 24. februar
2012.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1089915_0008.png
4. Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Med baggrund i en orientering om seneste udvikling forventes Rådet at drøfte den politiske, sikkerhedsmæssige og
humanitære situation i Sahel-regionen. Derudover forventes Rådet at blive orienteret om status for gennemførelsen
af EU’s Sahel-strategi ét år efter dens vedtagelse. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Sahel-regionen (primært Mauretanien, Mali, Niger og Tchad) er yderst vanskelig.
Landene står over for en bred vifte af udfordringer, der på det seneste er blevet yderligere for-
stærket af Libyen-konfliktens negative effekt på de sydlige nabolande.
Alle landene kan karakteriseres ved en række tendenser, der kan skabe skrøbelige situationer,
herunder manglende inkluderende økonomisk vækst, høj befolkningstilvækst, klimatiske udfor-
dringer og ørkenspredning. Dertil kommer, at alle landene, men især Mali og i mindre grad Niger
og Mauretanien, står over for store sikkerhedsmæssige udfordringer fra terrornetværket Al Qaida
i Islamisk Maghreb (AQIM), kriminelle netværk (menneskesmugling, narkotikasmugling og kid-
napninger) og en genopblussen af tuareg-opstanden i det nordlige Mali.
Regionens problemer rækker ud over de direkte berørte lande og har internationale konsekven-
ser. Regionen er således i stigende grad kommet på den internationale politiske dagsorden.
De sikkerhedsmæssige udfordringer er især siden 2007 blevet betragteligt forværret. Dette skyl-
des bl.a. øget terrorvirksomhed med aktiv tilstedeværelse af AQIM. AQIM har i de seneste år
”specialiseret sig” i bortførelse af vesterlændinge, men har også samtidig gennemført regulære
angreb på lokale sikkerhedsstyrker. Derudover er der noteret en massiv stigning i organiseret
kriminalitet i området i form af smugling med bl.a. narkotika og våben samt menneskehandel
med især kvinder og børn. Disse aktiviteter finder sted i Sahels uvejsomme og svært kontroller-
bare enorme ørkenområder. Disse tendenser er senest blevet yderligere forværret af Libyen-
konflikten. Op mod 300.000 personer er vendt hjem til Mali, Niger og Tchad fra Libyen, hvor de
har været gæstearbejdere. Der er allerede konkrete beviser på, at visse – ganske vist et fåtal - af de
mange hjemvendte, herunder ekskombattanter, nu udgør en destabiliserende faktor. Samtidig er
der bekymring for, at de mange våben i omløb i Libyen falder i de forkerte hænder, herunder
AQIM, der hovedsageligt holder til i det nordlige Mali. Et konkret eksempel på den destabilise-
rende effekt af de hjemvendte ekskombattanter er den nylige genopblussen af tuareg-opstanden i
det nordlige Mali, der især skyldes de mange tilbagevendte tidligere Gadaffi-støtter fra Libyen,
dels at Malis regering er ganske svag. Vendes denne udvikling ikke, kan udviklingsindsatser, her-
under EU’s og danske, i Mali og Niger blive negativt berørt, hvilket yderligere kan undergrave
stabiliteten.
Selv om fødevaresituationen ofte er vanskelig i regionen, så er den i år yderligere forværret. I Sa-
hel-regionen er der i dag 11 millioner mennesker i farezonen, herunder 1 million fejlernærede
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
børn. Udover at tilbyde fødevarebistand til de berørte, arbejdes der også i EU for at sikre en
større modstandskraft over for nye fødevarekriser i de berørte lande.
Krisen i det nordlige Mali har tilføjet ca. 120.000 fordrevne til områder, som allerede lider under
fødevarekrisen. Libyen-konflikten har også svækket mange familiers modstandskraft over for
fødevarekrisen, da de tilbagevendende gæstearbejdere, der i mange tilfælde har fungeret som for-
sørgere for familierne i deres hjemlande, ikke længere kan sende remitter til de i forvejen fattige
lande.
Regeringen har ved udgangen af 2011 afgivet tilsagn på 15 mio. kr. til såvel Verdensfødevarepro-
grammet som UNICEF med henblik på at støtte de to organisationers indsats i Sahel-regionen.
Ingen af landene er selvstændigt i stand til at håndtere disse udfordringer og har derfor behov for
international bistand. Og da den regionale koordination i dag er mangelfuld, forsøger man fx fra
EU’s side at fremme en regional tilgang. EU vedtog i foråret 2011 – med et aktivt dansk enga-
gement - en Sahel-strategi. Strategien bygger på fire hovedpræmisser: 1) Udvikling og sikkerhed i
Sahel-området kan ikke adskilles. Øget sikkerhed er en forudsætning for udvikling og dermed
fattigdomsbekæmpelse; 2) Der skal sikres et øget regionalt samarbejde. I dag har AQIM opnået
noget, der kunne ligne et frirum i det nordlige Mali; 3) Akut behov for kapacitetsopbygning i alle
Sahel-landene; og 4) EU har en vigtig rolle at spille i forhold til at stimulere den økonomiske
vækst og dermed sikre øget stabilitet.
I Sahel-strategien sigtes mod projekter inden for udvikling, god regeringsførelse og konfliktløs-
ning. Tiden er nu inde til en hurtig gennemførelse af handlingsplanerne med tæt kontakt til både
de nationale myndigheder og de øvrige udviklingspartnere. Derfor er der også blandt EU-
medlemsstaterne bred enighed om, at Kommissionen snarest muligt bør gennemføre de konkre-
te initiativer under EU’s Sahel-strategi.
Eksisterende danske programmer understøtter allerede målsætningerne i EU’s Sahel strategi. I
Burkina Faso fx gennem programmer for god regeringsførelse med fokus på menneskerettighe-
der og decentralisering.
3. Formål og indhold
Med baggrund i en orientering om seneste udvikling forventes Rådet at drøfte den politiske, sik-
kerhedsmæssige og humanitære situation i Sahel-regionen. Derudover ventes Rådet at blive ori-
enteret om status for gennemførelsen af EU’s Sahel-strategi ét år efter dens vedtagelse. Der for-
ventes vedtaget rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes fortsat generel opbakning til EU’s aktive engagement i regionen, herunder opbak-
ning til en snarlig gennemførelse af de konkrete projekter under EU’s Sahel-strategi.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen vil under drøftelserne i Rådet arbejde for at sikre en generel opbakning til EU’s akti-
ve engagement i regionen, herunder opbakning til en snarlig gennemførelse af de konkrete pro-
jekter under EU’s Sahel-strategi.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. marts 2011.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1089915_0011.png
5. EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet forventes forsvarsministrene at drøfte udviklingen af EU’s militære kapaciteter og EU’s igangvæ-
rende militære operationer inden for rammerne af EU’s fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (CSDP). Endvidere
forventes en orientering om aktiviteter og projekter i regi af Det Europæiske Forsvarsagentur. Det er endnu ikke
afklaret, hvorvidt der vil blive vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Udviklingen af EU’s militære kapaciteter behandles aktuelt særligt inden for rammerne af det
såkaldte ”pooling & sharing”-intiativ, der sigter på at fremme multinationale løsninger om for-
svarskapaciteter i en tid med stramme budgetter. Danmark deltager som følge af forsvarsforbe-
holdet ikke i udviklingen af militære kapaciteter i EU.
EU’s har pt. tre igangværende militære operationer:
-
EUFOR Althea i Bosnien-Hercegovina blev iværksat i december 2004. I forbindelse med
rådsmødet (udenrigsanliggender) den 10. oktober 2011 blev det besluttet at omstrukturere
operationen. Hovedindsatsen vil fremadrettet blive på trænings- og kapacitetsopbygning, idet
midlerne til at bidrage til Bosnien-Hercegovinas afskrækkelsesopgaver bevares. Forberedelse
af omstrukturering af operationen er pågående.
EUNAVFOR Atalanta blev iværksat i december 2008. Operationens fokus er at bidrage til at
afskrække fra, forebygge og bekæmpe piratvirksomhed og væbnede røverier ud for Somalias
kyster, herunder beskyttelse af World Food Programme-skibe. Rådet (udenrigsanliggender)
godkendte den 27. februar 2012 en forlængelse af mandatet for operation Atalanta indtil ud-
gangen af 2014.
EUTM Somalia blev iværksat i april 2010. Operationen skal bidrage til uddannelse af somali-
ske styrker. Træningen finder sted i Uganda. Operationens mandat udløber i december 2012.
-
-
Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i EU’s militære operationer.
3. Formål og indhold
Udviklingen af EU’s militære kapaciteter ventes at blive det centrale emne på forsvarsministrenes
møde. Derudover ventes drøftelserne fokuseret på status og fremtidsperspektiver for EU’s mili-
tære operationer, EU’s samarbejde med partnere samt den mere generelle styrkelse af CSDP’en
og tilvejebringelse af fornødne styrkebidrag til EU’s militære operationer.
Der afholdes i forbindelse med rådsmødet møde i Styringskomitéen for Det Europæiske For-
svarsagentur. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i samarbejdet i Det Euro-
pæiske Forsvarsagentur, og deltager følgelig ikke i mødet i Styringskomitéen.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning blandt medlemslandene til det videre arbejde med en styrkelse af
CSDP’en.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter overordnet udviklingen af EU’s sikkerheds- og forsvarspolitiske samarbejde.
Som følge af det danske forsvarsforbehold deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har ind-
virkning på forsvarsområdet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udviklingen af CSDP’en har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den
25. november 2011.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1089915_0013.png
6. Iran - udvidelse af målrettede menneskerettighedssanktioner
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Menneskerettighedssituationen i Iran er fortsat dybt bekymrende. Regimets hårdhændede forfølgelse af egne borgere
fortsætter og 2011 blev rekordår for henrettelser. Rådet ventes at indføre forbud mod eksport af udstyr til manipu-
lation og monitorering af telekommunikation og internettrafik. I forbindelse med en fornyelse af de eksisterende
restriktive tiltag mod personer, der har deltaget i eller er ansvarlige for alvorlige menneskerettighedskrænkelser i
Iran, forventes tilføjelse af yderligere omkring 15 personer, der krænker menneskerettighederne i Iran. Endelig
forventes forbuddet mod eksport af udstyr til intern fysisk repression flyttet fra sanktionerne i anledning af atom-
programmet til menneskerettighedsregimet.
2. Baggrund
Det iranske styre undertrykker fortsat systematisk egne borgeres ytringsfrihed og forsamlingsret.
2011 blev rekordår for antallet af henrettelser, der vurderes at have nået 600, hvoraf ca. 80 pro-
cent er relateret til narkokriminalitet. Der rapporteres om arbitrære arrestationer og brug af tortur
i forbindelse med fængsling og afhøring specielt af menneskerettighedsaktivister, journalister,
advokater og oppositionelle kræfter. Retssager synes ikke at leve op til internationale standarder.
Begrænsninger i ytringsfriheden omfatter tæt overvågning af mediesektoren og monitorering af
borgernes telekommunikation og brug af internet. Der er forbud mod uafhængige fjernsyns- og
radiokanaler, og der gennemføres forstyrrelser af udenlandske satellitsignaler. Rapporter fra Iran
indikerer, at der er etableret et specialiseret ”Cyber Police” under Revolutionsgarden, der vareta-
ger kontrol af bl.a. brugen af internettet og sociale netværk.
Rådet (udenrigsanliggender) vedtog på sit møde den 12.-13. april 2011 målrettede restriktive til-
tag mod 32 personer, der har taget del i eller er ansvarlige for grove krænkelser af menneskeret-
tigheder i Iran. Disse tiltag omfatter forbud mod indrejse og transit samt indefrysning af alle mid-
ler for navngivne personer. Ved deltagelse i visse internationale møder kan der dog gøres en und-
tagelse fra restriktioner efter forudgående notificering og godkendelse fra Rådet. På sit møde den
10.-11. oktober 2011 udvidede Rådet personlisten med 29 personer, således at i alt 61 personer
blev omfattet af restriktive tiltag. Kriterierne for restriktive tiltag omfatter personer, der har del-
taget i eller er ansvarlige for at lede eller gennemføre alvorlige menneskerettighedskrænkelser
mod fredelige demonstranter, journalister, menneskerettighedsforkæmpere, studenter eller per-
soner, som forsvarer deres legitime rettigheder, herunder ytringsfrihed, samt personer, der har
deltaget i eller er ansvarlige for at lede eller gennemføre alvorlige brud på retten til en fair retssag,
tortur, eller overdreven brug af dødsstraf.
EU's restriktive tiltag er en del af et stigende internationalt pres mod Iran for at forbedre landets
overholdelse af menneskerettighederne. Amnesty International og andre menneskerettighedsor-
ganisationer har i 2011 offentliggjort flere rapporter om de bekymrende menneskerettighedsfor-
hold i Iran. FN’s Menneskerettighedsråd forventes i marts 2012 at vedtage en forlængelse af Spe-
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cial Rapporteur for menneskerettigheder i Iran, der blev udpeget den 24. marts 2011. Det har
endnu ikke været muligt at indlede en menneskerettighedsdialog med Iran.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at indføre et forbud mod eksport af udstyr til monitorering og manipulation af tele-
kommunikation og internettrafik i lighed med sanktionerne mod Syrien. Samtidig forventes Rå-
det i forbindelse med forlængelsen af de målrettede restriktive tiltag mod personer for en periode
på 12 måneder en udvidelse af personlisten med tilføjelse af yderligere omkring 15 personer.
Endvidere forventes det eksisterende forbud mod eksport af udstyr til intern fysisk repression
flyttet fra sanktionerne i anledning af atomprogrammet til menneskerettighedsregimet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af Iran forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet. En udvidelse af de restriktive tiltag til også at omfatte tele-
kommunikations- og internetudstyr må dog alt efter sanktionernes konkrete udformning forven-
tes at have statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med myndighedernes administration af
notifikations- og autorisationsregimer og forbud mod produkter. En forordning implementeres
og håndhæves efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af
eventuelle ekstra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen
med Iran. Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle kon-
sekvenser af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinan-
siering, i lighed med Iran-sanktionerne i anledning af atomprogrammet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning i EU til udvidelsen af de målrettede sanktioner mod Iran.
10. Regeringens generelle holdning
Den danske regering har ved flere lejligheder udtalt stærk bekymring for menneskerettigheds-
situationen i Iran og støtter udvidelsen af de målrettede EU-sanktioner, med det formål at lægge
pres på regimet for en forbedring af situationen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Iran (atomsagen) har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 18. ja-
nuar 2012. Spørgsmålet om EU’s sanktioner over for Iran på menneskerettighedsområdet har
senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 7. oktober 2011.
14