6. Afrika (Sahel/Mali, Sudan/Sydsudan og Guinea-Bissau)
KOM-dokument foreligger ikke.
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. april 2012. Ændringer er
markeret.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af aktuelle konflikter i Afrika med fokus på Mali, Sudan/Sydsudan og Guinea-
Bissau. Rådet forventes at drøfte den politiske, sikkerhedsmæssige og humanitære situation i Mali efter
militærkuppet og de heraf afledte effekter i Sahel-regionen. Drøftelsen vil ligeledes berøre, hvorledes
implementeringen af EU’s Sahel-strategi vil kunne accelereres. Rådet forventes desuden at drøfte den stadig mere
spændte situation mellem Sudan og Sydsudan. Rådet forventes at fordømme militærkuppet i Guinea-Bissau.
Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Militærkuppet i
Mali
den 21. marts 2012 fandt sted kort tid før det planlagte præsidentvalg i
april, hvor præsident Amadou Toumani Touré (ATT) ikke ville genopstille. Mali har haft
demokratisk styre i mere end 20 år. Kupmagernes, under ledelse af kaptajn Sanogo, primære
bevæggrund for at tage magten var utilfredshed med regeringens manglende støtte til militærets
forsøg på at bekæmpe rebelopgøret i det nordlige Mali. Imidlertid efterlod militærkuppet et
magtvakuum i det nordlige Mali, hvilket gav tuareg rebelgrupperne samt grupper med
tilknytning til Al-Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM) mulighed for at gennemføre en hurtig og
yderligere intensiveret offensiv. Således har rebelgrupperne opnået kontrol med Malis nordlige
regioner (Kidal, Gao og Timbuktu, samt dele af Mopti-regionen). Tuareg-oprørsgruppen
National Movement of the Liberation of Azawad (MNLA), der kontrollerer dele af territoriet,
har indstillet de militære operationer og udråbt en ny uafhængig Azawad-republik, og har
tilkendegivet at ville respektere de koloniale grænser til nabolande som Mauretanien, Algeriet og
Niger. Den fundamentalistiske islamiske gruppe Ansar Dine, der i samarbejde med AQIM-
elementer kontroller bl.a. Timbuktu, er en mere ubekendt faktor, men det vurderes, at gruppen
har den militære overhånd i forhold til MNLA med veltrænede og svært bevæbnede soldater,
der bl.a. har kæmpet i Libyen. Gruppen har erklæret, at den vil indføre sharia-lov i områder
under dens kontrol.
Rebelgrupperne har dog ikke opnået en stabil kontrol med de nordlige regioner. Store dele af
tuareg-befolkningen står hverken bag MNLA’s eller Ansar Dines målsætninger. En række
forskellige etniske grupper og storklaner, der har levet i skrøbelig sameksistens i det enorme
område i århundreder, deler ikke disse dagsordener, og de har reageret enten ved at flygte fra
området eller ved at bevæbne sig. Udover spændinger mellem MNLA, Ansar Dine og AQIM er
der således en reel risiko for etniske spændinger mellem de forskellige grupperinger og klaner.