Europaudvalget 2011-12
3164 - uddannelse mv. Bilag 4
Offentligt
1121807_0001.png
NOTAT
Referat til Folketingets Europaudvalg
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10.-11. maj 2012 - kul-
tur- og sportsdelen
5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af pro-
grammet Et Kreativt Europa
Formandskabet havde sat forslaget på dagsordenen m.h.p. 1) en delvis generel indstil-
ling om formandskabets kompromistekst og 2) en politisk drøftelse af den foreslåede lå-
negarantiordning (facilitet for de kulturelle og kreative sektorer). Drøftelsen skulle bi-
drage til Rådets videre arbejde med forslaget om garantiordningen for små og mellem-
store virksomheder i de kulturelle og kreative sektorer, der ikke var omfattet af den
delvise generelle indstilling.
Til brug for drøftelsen havde formandskabet udsendt et diskussionsoplæg med følgende
to spørgsmål: 1) Hvordan forholder delegationer sig til faciliteten som en del af pro-
grammet med dets dobbelte formål om at fremme den kulturelle og sproglige mangfol-
dighed og at styrke konkurrenceevnen i de kulturelle og kreative sektorer og 2) hvilke
nøglemuligheder og -udfordringer vil indførelse af faciliteten indebære?
Kommissionen hilste det velkomment, at logikken, strukturen og målsætningen i
Kommissionens oprindelige forslag var opretholdt i kompromisteksten. I forhold til lå-
negarantiinstrumentet skulle det ses som et godt supplement til de eksisterende støt-
temuligheder.
Der var blandt delegationerne bred støtte til formandskabets kompromistekst, idet der
dog var et mindretal af lande, som fortsat havde forbehold til enkelte dele af teksten.
Flere delegationer fremhævede, at kompromisteksten havde en god balance mellem kul-
turens iboende værdi og økonomiske betydning. Der var ligeledes opbakning til, at
kompromisteksten havde fået flere detaljer og uddybninger samtidig med, at en fleksi-
bilitet var opretholdt i teksten.
Mht. den foreslåede lånegarantiordning gav delegationerne generelt udtryk for, at der
var tale om et godt og interessant forslag, og at der var behov for at rette op på mar-
kedsfejl på dette punkt. Blandt de gennemgående træk var desuden en understregning
af, at en lånegarantiordning ikke skulle erstatte kulturpolitik og kulturstøtte. Der blev
desuden bl.a. lagt vægt på at sikre, at der bliver tale om et fleksibelt instrument med
hensigtsmæssige incitamentsstrukturer, samt at ordningen får bred geografisk udbre-
delse og kommer alle de kulturelle og kreative sektorer til gode. Der var endvidere be-
hov for klare definitioner og kriterier samt for at se nærmere på, hvordan banker ud-
vælges og, hvordan erfarings- og vidensopbygning i banksektoren kunne sikres.
Kommissionen takkede for en inspirerende debat og udtrykte tilfredshed med, at der
var enighed om vigtige elementer i forslaget, herunder bl.a. at slå de nuværende pro-
14. maj 2012
Dok. nr. 1351958
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 4: Redegørelse vedr. rådsmøde ungdom, uddannelse, kultur og sport 10-11/5-12 (kulturdelen)
1121807_0002.png
Side 2
grammer sammen, at forslagets hovedformål ikke udelukker hinanden og det vigtige i
at skabe de rette vilkår for kunstnere til at virke på tværs af landegrænserne.
Formanden konkluderede på baggrund af debatten, at der var opnået en delvis generel
indstilling om forslaget og takkede for de konstruktive bemærkninger om lånegaranti-
ordningen, som kunne tjene som udgangspunkt for det videre arbejde med forslaget.
6. Forslag til Rådets forordning om oprettelse af programmet ”Europa for
Borgerne” for perioden 2014-2020
Formanden konstaterede efter en kort debat, at der var opnået en delvis generel indstil-
ling om forslaget. Enkelte lande opretholdt deres parlamentariske forbehold, som ikke
knyttede sig til forslagets substans, men skyldtes nationale procedurer for behandling
af sagen.
Kommissionen takkede for alle landes konstruktive tilgang i forbindelse med den fore-
liggende kompromistekst, ligesom Kommissionen takkede formandskabet for at have
gjort fremskridt i sagen.
7. Rådets afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad for 2016
Formanden henviste til Kommissionens henstilling vedr. Den Europæiske Kulturho-
vedstad for 2016 i Spanien og Polen og konkluderede, at Rådets afgørelse om formelt at
udpege Donostia-San Sebastián i Spanien og Wroclaw i Polen som Europæisk Kultur-
hovedstad 2016 var vedtaget.
Herefter fulgte korte indlæg fra Spanien og Polen, ligesom Kommissionen erindrede om,
at udpegningen var et resultat af en lang proces blandt flere konkurrerende byer. Nøg-
len til succes var ifølge Kommissionen at gøre kulturhovedstadsarrangementet til en del
af en langsigtet og bæredygtig strategi for den pågældende by.
8. Kommissionens henstilling om digitalisering og onlineadgang til kulturelt
materiale og digital opbevaring
Formanden konstaterede uden debat, at forslaget til rådskonklusioner var vedtaget.
9. Anti-doping
a) Konklusioner fra Rådet og regeringsrepræsentanter forsamlet i Rådet om
bekæmpelse af doping i motionsidræt
Ingen delegationer bad om ordet, og formanden konkluderede, at forslaget var vedtaget.
b) Fremtidige udfordringer i kampen mod doping, herunder i motionsidræt-
ten
Formandskabet havde sat en politisk drøftelse om fremtidige udfordringer i kampen
mod doping på dagsordenen. Til brug for drøftelsen havde formandskabet udsendt et
diskussionspapir med spørgsmål til delegationerne om bl.a., hvilke vigtigste udfordrin-
ger, der ansås at være i det fremtidige antidopingarbejde, hvordan kampen mod doping
inden for motionsidrætten kunne fremmes samt, hvordan samarbejdet fremover på om-
rådet bedst kunne gennemføres.
Rådsmøde (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 10. - 11. maj 2012 - Bilag 4: Redegørelse vedr. rådsmøde ungdom, uddannelse, kultur og sport 10-11/5-12 (kulturdelen)
Side 3
Kommissionen fandt det nødvendigt, at antidopingmyndighederne blev involveret i
kampen mod motionsdoping, ligesom man i forbindelse med motionsdoping burde rette
det primære fokus på forebyggelse – ikke mindst i forhold til de unge. Det viste sig på
baggrund af undersøgelser, at der ikke var et skarpt skel mellem doping i motionsidræt
og eliteidræt – ofte færdedes de samme personer i begge miljøer.
Der var blandt alle delegationer, der tog ordet, bred enighed om, at der burde være et
stort fokus på forebyggelse og oplysning i forbindelse med kampen mod motionsdoping,
og at en indsats særlig skulle rettes mod de unge.
En stor gruppe af lande pegede på, at doping i motionsidræt var et problem, som syntes
at være udbredt og alvorligt, men som man samtidig ikke vidste nok om. Enkelte lande
anså dog motionsdoping for at være et isoleret problem i visse sportsgrene, herunder
cykling og vægtløftning. Motionsdoping udgjorde under alle omstændigheder en af de
fremtidige udfordringer, som man burde samarbejde om. Enkelte lande understregede
vigtigheden af beskyttelse af personoplysninger og fremhævede, at en oplysnings- og fo-
rebyggelsesindsats ikke måtte medføre kontrolforanstaltninger over for almindelige
mennesker, hvis privatliv kunne blive krænket.
I forhold til det fremtidige samarbejde i regi af Det Internationale Antidoping Agentur
(WADA) fremhævede mange delegationer vigtigheden af, at EU leverer et stærkt og ko-
ordineret input til revisionen af WADA’s kodeks.
Kommissionen noterede sig en bred enighed om, at motionsdoping var et vigtigt område
for det fremtidige samarbejde om bekæmpelse af doping og oplyste, at det fremtidige
Erasmus for Alle program ville muliggøre netop den type af aktiviteter, der efterspurg-
tes af medlemslandene.
Formanden takkede for debatten, som bl.a. havde vist, at motionsdoping var et vigtigt
område at arbejde videre med.