Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3166 - udenrigsanl. Bilag 3
Offentligt
1117279_0001.png
1117279_0002.png

9.Somalia

KOM-dokument foreligger ikke.Nyt notat.

1. Resumé

På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 14. maj forventes der i lyset af den internationale konference omSomalia i Istanbul den 31. maj.-1. juni vedtaget rådskonklusioner, som afspejler fremdriften i den politiskeproces og sender et klart signal til de somaliske aktører om nødvendigheden af en ny og mere ansvarlig politiskstruktur efter udløbet af den nuværende overgangsfase den 20. august 2012.

2. Baggrund

EU er en betydelig aktør i Somalia med en bredt anlagt indsats, der spænder fra aktivt diplomatiover stabilisering til humanitær bistand og udviklingsbistand. EU vedtog i september 2011 enomfattende strategisk ramme for indsatsen på Afrikas Horn i almindelighed og i Somalia isærdeleshed. EU er den største bidragyder til Somalia.For første gang i mange år er der lyspunkter i situationen i Somalia. Rammen for den politiskeproces udgøres af Mogadishu-køreplanen fra september 2011 og Garowe Principperne. Beggedokumenter har fået bred tilslutning fra regionerne, herunder Puntland og Galmudug samt fraanti-Shabaab bevægelsen Al SunnahwalJamma.Mogadihsu-køreplanen rummer tre bredt definerede områder, herunder udarbejdelse af etudkast til forfatning, politisk forsoning og forbedring af god regeringsførelse. Køreplanenskabte en hidtil uset konvergens i det somaliske lederskab og blev underskrevet af bådecentralregeringen og de regionale regeringer. Garowe-principperne omfatter enighed omudarbejdelsen af en ny forfatning for Somalia baseret på en folkevalgt forbundsregering ogenighed om, at kvinder som minimum bør udgøre 30 pct. af parlamentets planer. Køreplanensparter er enedes om at danne en grundlovsgivende forsamling på 825 personer, der samler debetydende klaner i landet. En gruppe på 135 såkaldte ældre vil skulle udarbejde listen på de 825personer.Der udestår dog stadig mange udfordringer og uløste spørgsmål ikke mindst om balancenmellem centralregeringen og regionerne. Somalilands status er stadig uafklaret. Tillige hæmmesprocessen af en stærk gruppe ”spoilers” i Parlamentet og deres politiske og økonomiskebagmænd, der ser en fordel i at udnytte den eksisterende konfliktøkonomi.FN’s sikkerhedsråd vedtog i februar i år resolution 2036, der udvidede mandatet for DenAfrikanske Unions fredsskabende mission i Somalia, AMISOM. FN øgede tillige loftet med5.000 soldater til mere end 17.700. Styrkelsen af AMISOM har bidraget til at trænge Al Shababyderligere i defensiven. Al Shabab har trukket sig ud af væsentlige områder i det sydlige ogcentrale Somalia som Mogadishu og områderne langs grænserne til Etiopien og Kenya.
Den humanitære situation er mindre kritisk og FN har erklæret, at der ikke længere erhungersnød i landet. Ikke desto mindre er fødevaresituationen stadig prekær og en ny opblussenaf konflikterne eller en ny tørke vil kunne få meget alvorlige konsekvenser.En mere positiv udvikling i Somalia er af stor betydning for udviklingen på hele Afrikas Horn.

3. Formål og indhold

På rådsmødet (udenrigsanliggender) forventes godkendelse af rådskonklusioner, hvor EU i lysetaf den internationale konference om Somalia i Istanbul den 31. maj.-1. juni bl.a. vil bydefremdriften i en somalisk-ejet politisk proces på basis af køreplanen og Garowe-princippernevelkommen, udtrykkesin politiske og finansielle støtte hertil samt advare ”spoilers” modobstruktion af processen; byde FN-resolution 2036 velkommen, give tilsagn om at bidrage tilfinansieringen af AMISOM og opfordre AMISOM til at udbygge sin kapacitet til at beskyttecivile og deres menneskerettigheder; fordømme alle former for vold og terrorisme i Somalia ogopfordre alle parter til at slutte sig til fredsprocessen; samt understrege behovet forinternational koordination med både internationale og regionale aktører.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet skal ikke høres.

5. Nærhedsprincippet

Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.

6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor

Ikke relevant.

7. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller

beskyttelsesniveauet

Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøeteller beskyttelsesniveauet.

8. Høring

Sagen har ikke været i høring.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

Der ventes bred opbakning til rådskonklusionerne om Somalia. Efter konferencen om Somaliai London i februar i år har der været stærk konvergens i det internationale samfunds holdningtil udviklingen i landet.

10. Regeringens generelle holdning

Danmark støtter op om rådskonklusionerne, som kan ventes vedtaget. Rådskonklusionerne er itråd med principperne i det danske engagement i Somalia.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg

Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.