Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3167 - Økofin
Offentligt
1453954_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9733/12
(OR. en)
PRESSE 198
PR CO 29
PRESSEMEDDELELSE
3167. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 15. maj 2012
Formand
Margrethe VESTAGER
Danmarks økonomi- og indenrigsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
9733/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0002.png
15.V.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende to forslag, den såkaldte "CRD IV-
pakke", om ændring af EU's regler om
kapitalkrav til banker
og investeringsinstitutter. Der vil nu
blive indledt forhandlinger med Europa-Parlamentet med henblik at vedtage teksterne ved
førstebehandlingen.
Forslagene sigter på at ændre og erstatte gældende regler om bankkapital og reguleringskrav.
Formålet er, at en international aftale, som blev godkendt af G20 i november 2010, den såkaldte
Basel III-aftale, indgået af Baselkomitéen for Banktilsyn, gennemføres i EU-retten.
Rådet vedtog endvidere konklusioner om
hurtig startfinansiering af
klimaforanstaltninger
prognoser for de
aldersrelaterede udgifter
i medlemsstaterne
fremtiden for
merværdiafgiftssystemet
og indførelse af et enklere, mere robust og effektivt
momssystem.
9733/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0003.png
15.V.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KAPITALKRAV TIL BANKER ........................................................................................................ 6
RENTEBESKATNINGSAFTALER ................................................................................................... 7
OFFENTLIGE FINANSER OG BEFOLKNINGENS ALDRING ..................................................... 8
KLIMAÆNDRINGER ...................................................................................................................... 11
FORSLAGET TIL EU'S BUDGET FOR 2013 ................................................................................. 14
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Target2-Securities -
Konklusioner.........................................................................................................................
16
Udnævnelse af KPMG til revisor for Banque de France ....................................................................................... 16
Momssystemets fremtid -
Konklusioner og rapport..............................................................................................
16
BUDGETTER
EU's Solidaritetsfond for Italien ............................................................................................................................ 20
MILJØ
Den Grønne Klimafond ......................................................................................................................................... 20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9733/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0004.png
15.V.2012
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Boryana PENCHEVA
Den Tjekkiske Republik:
Miroslav KALOUSEK
Tomáš ZIDEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Theodoros SOTIROPOULOS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Philippe ETIENNE
Italien:
Mario MONTI
Vittorio GRILLI
Cypern:
Vassos SHIARLY
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Ingrida ŠIMONYTĖ
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyula PLESCHINGER
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Vitor GASPAR
Rumænien:
Claudiu DOLTU
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
bæredygtig udvikling med ansvar for offentlig forvaltning
Vicefinansminister
Finansminister
Vicefinansminister
Økonomi- og indenrigsminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Fast repræsentant
Premierminister samt økonomi- og finansminister
Viceminister for økonomi og finans
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Viceminister med særligt ansvar for beskatning og
finanspolitiske anliggender
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
9733/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0005.png
15.V.2012
Slovenien:
Janez ŠUŠTERŠIČ
Slovakiet:
Vazil Hudák
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Anders BORG
Peter NORMAN
Det Forenede Kongerige:
George OSBORNE
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansmarkedsminister
Finansminister
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Janusz LEWANDOWSKI
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Vitor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJBRIEF
Andrea ENRIA
Næstformand for ECB
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Formand for Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Finansminister
9733/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0006.png
15.V.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
KAPITALKRAV TIL BANKER
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling vedrørende to forslag, den såkaldte "CRD IV-
pakke", om ændring af EU's regler om kapitalkrav til banker og investeringsinstitutter.
Det opfordrede formandskabet til at indlede forhandlinger med Europa-Parlamentet på grundlag af
Rådets generelle tilgang. Målet er at nå til enighed om teksterne ved førstebehandlingen, helst inden
udgangen af juni som ønsket af Det Europæiske Råd i marts.
Forslagene skal ændre og træde i stedet for de nuværende direktiver om kapitalkrav
1
og dele dem op
i to nye lovgivningsinstrumenter: en forordning, der fastlægger de reguleringskrav, som institutter
skal overholde, og et direktiv om adgang til indlånsvirksomhed.
Formålet er, at en international aftale, som blev godkendt af G20 i november 2010, den såkaldte
Basel III-aftale, indgået af Baselkomitéen for Banktilsyn, gennemføres i EU-retten.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9399/12.
1
Direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF.
6
9733/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0007.png
15.V.2012
RENTEBESKATNINGSAFTALER
Rådet drøftede et udkast til afgørelse med henblik på at give Kommissionen mandat til at forhandle
om ændringer til de aftaler, der blev undertegnet i 2004 med Schweiz, Liechtenstein, Monaco,
Andorra og San Marino om beskatning af indtægter fra opsparing.
Formålet med forhandlingerne er at ajourføre aftalerne, så det sikres, at de fem lande anvender
foranstaltninger, som er i overensstemmelse med et ændret EU-direktiv om beskatning af indtægter
fra opsparing.
Ændringerne til både direktivet
1
og aftalerne vil gøre dem mere effektive og samtidig afspejle
ændringer i opsparingsprodukter og udviklingen i investoradfærd, siden de første gang blev anvendt
i 2005.
I lyset af to delegationers forbehold foreslog formandskabet, at spørgsmålet bliver nævnt i en
rapport om skattespørgsmål, der skal forelægges for Det Europæiske Råd i juni. Rapporten vil
omhandle muligheder for at styrke bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, bl.a. i forhold
til tredjelande.
1
Direktiv 2003/48/EF.
7
9733/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0008.png
15.V.2012
OFFENTLIGE FINANSER OG BEFOLKNINGENS ALDRING
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"1.
Der er sket en positiv udvikling med hensyn til forventet levetid i de senere år. Ikke desto
mindre indebærer befolkningens aldring store økonomiske, budgetmæssige og
samfundsmæssige udfordringer. Den økonomiske og finansielle krise har bidraget til en
kraftig forringelse af budgetstillingerne i de fleste medlemsstater, hvilket har ført til høj
statsgæld og potentielt kan bringe den finanspolitiske bæredygtighed i fare i flere EU-lande.
Rådet UNDERSTREGER behovet for at sikre hurtige fremskridt hen imod de offentlige
finansers bæredygtighed på lang sigt ved at fortsætte en passende konsolidering af de
offentlige finanser. Rådet UNDERSTREGER, at det haster med at gennemføre
strukturreformerne i overensstemmelse med Europa 2020-strategien og Økofinrådets
konklusioner af 21. februar 2012 for varigt at styrke EU-økonomiernes vækstpotentiale og
dermed yderligere støtte de offentlige finansers bæredygtighed inden for de skærpede regler
for styring i EU.
På denne baggrund GIVER Rådet SIN TILSLUTNING til 2012-rapporten om befolkningens
aldring: "Economic and budgetary projections for the 27 EU Member States (2010-2060)",
som Udvalget for Økonomisk Politik (Gruppen vedrørende Befolkningens Aldring) og
Kommissionen (GD ECFIN) har udarbejdet på grundlag af aftalte metoder og antagelser. I
lighed med de tidligere udgaver dækker prognoserne i 2012-rapporten aldersrelaterede
offentlige udgifter til pensioner, sundhedspleje, langtidspleje, uddannelse og
arbejdsløshedsunderstøttelse.
Rådet FREMHÆVER hovedresultaterne af rapporten fra 2012 om befolkningens aldring:
efter den største økonomiske krise i mange årtier er den potentielle vækst i BNP blevet
revideret nedad i 2010 og årene deromkring i forhold til referenceprognosen i 2009-
rapporten. Som følge heraf er BNP-niveauet lavere i hele prognoseperioden i de nye
prognoser. Desuden vil et betydeligt fald i befolkningen i den erhvervsaktive alder i
prognoseperioden medføre en nedgang i arbejdskraftudbuddet med et deraf følgende
fald i den potentielle væksttendens, der anslås til at konvergere på 1,5 % i reale termer
på lang sigt i EU.
De finanspolitiske følger af aldringen bliver betydelige i næsten alle medlemsstaterne. Den
økonomiske krise har allerede ført til en forøgelse af de aldersrelaterede offentlige
udgifter i 2010 sammenlignet med de tidligere prognoser, og rent aldersrelaterede
offentlige udgifter (ekskl. arbejdsløshedsunderstøttelse) er på grundlag af de nuværende
politikker anslået til at stige med yderligere 4,1 p.p. af BNP mellem 2010 og 2060 i EU
med store forskelle mellem landene. Denne stigning er dog lavere end i de tidligere
prognoser (omkring 4,7 p.p.) takket være de seneste reformer og en anslået gunstigere
demografisk udvikling for EU.
2.
3.
9733/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.V.2012
Den anslåede stigning i de aldersrelaterede udgifter afspejler bl.a. en stigning i de offentlige
pensionsudgifter på 1,5 p.p. af BNP i EU frem til 2060. Forskellene mellem
medlemsstaterne er meget store alt efter aldringens omfang og tempo, de nationale
pensionssystemers særlige karakteristika og især landenes fremskridt med
strukturreformerne. I en række lande har den senere tids pensionsreformer haft en synlig
positiv virkning, idet de har bremset udgiftstempoet, bl.a. ved at skabe en forbindelse
mellem den lovbestemte pensionsalder og den forventede levetid i visse tilfælde.
Reformernes omfang er i visse andre lande stadig utilstrækkeligt eller er endnu ikke
blevet opgjort.
Især på grund af den demografiske udvikling anslås de offentlige udgifter til sundhedspleje og
langtidspleje til at stige med 2,7 p.p. af BNP mellem 2010 og 2060 i referencescenariet
fra Arbejdsgruppen vedrørende Konsekvenserne af Befolkningens Aldring. Under
hensyntagen til den mulige fremtidige udvikling i ikkedemografiske udgiftsforøgende
faktorer inden for sundhedspleje og langtidspleje ifølge gruppens risikoscenarie kunne
den anslåede stigning i plejeudgifterne endda nå op på 3,4 p.p. af BNP mellem 2010 og
2060.
4.
På baggrund af de ajourførte prognoser for de aldersrelaterede udgifter og den nuværende
økonomiske situation BEKRÆFTER Rådet, at der fortsat vil være behov for passende
politiske tiltag i EU for at tackle disse udfordringer. Dette indebærer gennemførelse af Europa
2020-strategien og af den tredelte strategi vedrørende de økonomiske og budgetmæssige
konsekvenser af aldring, dvs. nedbringelse af statsgælden i et hurtigt tempo, forøgelse af
beskæftigelsen og produktiviteten og reform af systemerne for pensioner, sundhedspleje og
langtidspleje.
Rådet BEKRÆFTER derfor PÅ NY tilsagnene om at gennemføre yderligere reformer på alle
disse områder, navnlig reformer af pensionssystemerne og sundhedsvæsenet under hensyn-
tagen til de nationale traditioner med hensyn til arbejdsmarkedsdialog. Rådet FREMHÆVER
især, at der skal tages yderligere skridt til forhøjelse af den faktiske pensionsalder, bl.a. ved at
undgå tidlig tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet og ved at knytte en forbindelse mellem den
lovbestemte pensionsalder eller pensionsydelserne og den forventede levetid i
overensstemmelse med den årlige vækstundersøgelse for 2012 eller gennemføre andre
foranstaltninger med tilsvarende budgetvirkning. Dette vil give to fordele, nemlig at der sikres
en højere levestandard for alle, herunder støtte til tilstrækkelige pensioner i fremtiden, hvilket
er emnet for en parallelt behandling i Udvalget for Social Beskyttelse, og at der ydes et vigtigt
bidrag til de offentlige finansers bæredygtighed. Desuden minder Rådet om sine konklusioner
af 7. de-cember 2010 og OPFORDRER medlemsstaterne til at finde en balance mellem
behovet for universel sundhedspleje og langtidspleje og de stigende behov som følge af en
aldrende befolkning, den teknologiske udvikling og voksende patientforventninger i de
kommende årtier. Dette øger behovet for at vurdere sundhedssystemernes resultater og
gennemføre sunde og nødvendige reformer for at opnå både en mere effektiv udnyttelse af
begrænsede offentlige midler og levering af sundhedsydelser af høj kvalitet i en stram
budgetsituation som følge af et stort statsunderskud og en stor statsgæld.
5.
9733/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.V.2012
6.
Rådet OPFORDRER Kommissionen til at medtage disse konstaterede udfordringer i
forbindelse med aldring i sin analyse og overvågning under det europæiske semester og tage
hensyn til følgerne heraf på alle relevante områder inden for koordineringen af de økonomiske
politikker i EU, da sikring de offentlige finansers bæredygtighed på lang sigt er en stor
udfordring, der skal tackles beslutsomt og overvåges nøje.
Rådet OPFORDRER Kommissionen til at foretage sin regelmæssige grundige samlede
vurdering af de offentlige finansers bæredygtighed senest i efteråret 2012 med dette sæt mere
omfattende og sammenlignelige ajourførte prognoser. Udvalget for Økonomisk Politik bør
aflægge rapport til Rådet på grundlag af denne vurdering. Rådet MINDER OM, at de nye
langsigtede budgetprognoser bør tages i betragtning i ajourføringen af de mellemfristede
målsætninger, der indeholder implicitte offentlige forpligtelser, og OPFORDRER Det
Økonomiske og Finansielle Udvalg og Kommissionen til at afslutte deres arbejde under
hensyn til den nye funktion, som de mellemfristede målsætninger har i de nationale
finanspolitiske rammer . Rådet OPFORDRER Udvalget for Økonomisk Politik til på grundlag
af nye befolkningsprognoser, som Eurostat skal udarbejde, at ajourføre sin analyse af de
økonomiske og budgetmæssige følger af befolkningens aldring senest i efteråret 2015."
7.
9733/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0011.png
15.V.2012
KLIMAÆNDRINGER
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
BEKRÆFTER PÅ NY EU's og dets medlemsstaters tilsagn om at give 7,2 mia. EUR
kumulativt i perioden 2010-2012 til hurtig startfinansiering; UNDERSTREGER, at EU og
alle 27 medlemsstater trods den vanskelige økonomiske situation og de snævre
budgetmæssige rammer har gjort mærkbare fremskridt med gennemførelsen af dette tilsagn;
GODKENDER den officielle rapport om hurtig startfinansiering fra EU og dets
medlemsstater for 2011; BEKRÆFTER, at EU i 2010 og 2011 har mobiliseret et samlet beløb
på 4,59 mia. EUR for at opfylde sit tilsagn om hurtig startfinansiering, med 46 % af det
samlede beløb til finansiering af modvirkningsforanstaltninger, 32 % til støtte for
tilpasningsbestræbelser, 14 % til støtte for tiltag til reduktion af skovrydning og
skovforringelse i udviklingslandene og 8 % til tværsektorielle aktiviteter, der ikke kan
kategoriseres præcist; ANMODER Kommissionen om i fornødent omfang at ajourføre
oplysningerne i rapporten om hurtig startfinansiering, så der tages hensyn til alle oplysninger,
der modtages inden forelæggelsen for UNFCCC;
BEKRÆFTER PÅ NY betydningen af, at de udviklede lande yder støtte efter 2012 til
aktiviteter til modvirkning af og tilpasning til klimaændringer, jf. beslutningerne fra Durban;
MINDER i den forbindelse OM, at Durbanplatformen noterede sig en betydelig kløft mellem
modvirkningsforpligtelserne og den emissionsreduktion, som er nødvendig for at nå 2 °C.-
målsætningen, og opfordrer derfor alle parter til at sikre den størst mulige
modvirkningsindsats; GENTAGER, at EU og andre udviklede lande i den henseende skal
arbejde konstruktivt mod at fastlægge en linje for forøgelse af klimafinansieringen fra 2013 til
2020 fra en bred vifte af kilder, offentlig og privat finansiering, bilaterale og multilaterale
kilder, herunder alternative finansieringskilder, i det omfang, det er nødvendigt for at nå det
langsigtede internationale mål om en fælles mobilisering af 100 mia. USD om året senest i
2020 inden for rammerne af relevante modvirkningsforanstaltninger og gennemsigtighed i
gennemførelsen med henblik på at reducere de globale drivhusgasemissioner, således at
stigningen i den globale gennemsnitstemperatur holdes på under 2 ºC i forhold til det
førindustrielle niveau;
2.
3.
9733/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.V.2012
4.
BEKRÆFTER IGEN betydningen af, at EU sammen med andre udviklede lande fortsætter
med at bidrage til klimafinansieringen efter 2012, jf. beslutningerne fra Durban, for at støtte
initiativer, der vil give betydelige resultater og valuta for pengene i form af relevante
modvirkningsforanstaltninger samt bidrage til at øge modstandsdygtigheden over for
klimaændringer og mindske ambitionskløften mellem de nuværende tilsagn og
emissionsreduktionerne med særlig fokus på at undgå, at initiativerne overlapper hinanden, på
en effektiv anvendelse af tilgængelig finansiering og på behovet for bæredygtige offentlige
finanser og finanspolitisk konsolidering; OPFORDRER til en national indsats fra
udviklingslandenes side, herunder udfasning af subsidier til fossile brændsler og andre
forvridninger samt skabelse af gode rammebetingelser for investeringer, da tiltag fra
modtagers side er af afgørende betydning for at sikre ejerskabet over de støttede tiltag og den
rette fastlæggelse af nationale prioriteter; ANERKENDER, at der allerede eksisterer et
betydeligt omkostningseffektivt potentiale for modvirkningsforanstaltninger i
udviklingslandene, og UNDERSTREGER, at flere oplysninger om forslag til virkningsfulde
og omkostningseffektive nationalt passende modvirkningstiltag, der både er mulige og
relevante, yderligere kan fremme beslutningstagningen vedrørende og målretningen af
klimafinansieringen for så vidt angår intelligent brug af ressourcer; MINDER OM, at de
afgivne finansielle tilsagn er af kollektiv art, og OPFORDRER INDTRÆNGENDE en
bredere vifte af parter til også at bidrage betydeligt og mobilisere klimafinansiering set i lyset
af udviklingen af de økonomiske realiteter;
ANERKENDER den vigtige rolle, som multilaterale udviklingsbanker og andre offentlige
finansielle institutioner, herunder EIB, spiller i indsatsen for at lette mobiliseringen af disse
strømme; BEKRÆFTER PÅ NY den private sektors rolle i finansieringen af klimarelaterede
investeringer i udviklingslandene og UNDERSTREGER, at denne rolle bør styrkes ved en
yderligere indsats for at fjerne lovgivningsmæssige hindringer og udvikle de politiske
rammer, der er nødvendige for gearingen af privat klimafinansiering, herunder et effektivt
internationalt CO
2
-marked; NOTERER SIG, at der på nuværende tidspunkt ikke eksisterer en
internationalt anerkendt definition af privat klimafinansiering; ERKENDER, at der kræves en
yderligere indsats for at afklare konceptet privat finansiering og dennes andel af de
100 mia. USD;
5.
9733/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.V.2012
6.
MINDER OM, at en foranstaltning, der gælder for luftfart og søtransport, bør have som
hovedmål at gøre det muligt for sektoren gennem modvirkning at bidrage til 2 °C.-målsætnin-
gen, der er fastsat af UNFCCC; GENTAGER, at CO
2
-prissætningen for den globale luftfart
og søtransport vil skabe det prissignal, som er nødvendigt for effektivt at opnå større
emissionsreduktioner fra disse sektorer, og kan generere store finansielle strømme, som det
understreges i rapporterne fra Den Rådgivende Højniveaugruppe om Klimafinansiering
(AGF-Gruppen) og G20; NOTERER SIG i denne sammenhæng Kommissionens arbejde med
CO
2
-prissætning for international luftfart og søtransport og de muligheder for globale tiltag,
som overvejes inden for ICAO og IMO med henblik på at håndtere emissioner i luftfarts- og
søfartssektoren; KONKLUDERER, at et flertal af disse har potentiale til at generere en CO
2
-
prissætning, som muligvis også vil kunne skabe betydelige indtægter; NOTERER SIG, at
adgang til finansiering, herunder fra luftfartskvoteauktioner i EU ETS, kan bidrage til at støtte
klimaindsatsen i udviklingslandene, og UNDERSTREGER samtidig, at det vil være op til de
enkelte medlemsstater at bestemme, hvordan de vil anvende de offentlige indtægter i
overensstemmelse med de nationale budgetbestemmelser og med en sund og holdbar EU-
politikramme for offentlige finanser, uden at dette foregriber de igangværende forhandlinger i
IMO; SER MED TILFREDSHED PÅ en fremskyndelse af ICAO's arbejde for yderligere at
udvikle muligheder for globale markedsbaserede tiltag til håndtering af luftfartsemissioner;
OPFORDRER EU og dets medlemsstater til i højere grad at engagere sig effektivt i
forhandlingerne inden for ICAO og IMO for at støtte de CO
2
-prissætningsprogrammer, der
primært tilskynder til modvirkning, og som ligeledes har potentiale til at skabe indtægter, og
OPFORDRER INDTRÆNGENDE alle parter i IMO og ICAO til yderligere at øge
bestræbelserne på at gøre fremskridt med markedsbaserede mekanismer med henblik på at
håndtere emissioner fra den globale luftfart og søtransport;
SER FREM TIL nedsættelsen af en bestyrelse og et midlertidigt sekretariat for Den Grønne
Klimafond og OPFORDRER den fremtidige bestyrelse til at sikre, at Den Grønne Klimafond
er en omkostningseffektiv og effektiv fond, som stræber efter værdi for pengene, ved at dens
finansiering til tilpasning og modvirkning, herunder af REDD+, får størst mulig effekt,
samtidig med at gavnlige miljømæssige, sociale, økonomiske og udviklingsmæssige
virkninger fremmes, og der anlægges en tilgang, som tager hensyn til kønsaspektet;
GENTAGER, at fonden skal yde et betydeligt og ambitiøst bidrag til den globale indsats for
at nå de mål, som det internationale samfund har fastsat for at bekæmpe klimaændringer og
støtte aktiviteter, som sigter mod tilpasning til klimaændringerne."
7.
9733/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0014.png
15.V.2012
FORSLAGET TIL EU'S BUDGET FOR 2013
Rådet noterede sig Kommissionens orientering om sit forslag til EU's almindelige budget for 2013
1
og havde en udveksling af synspunkter om forslaget.
Rådet pålagde De Faste Repræsentanters Komité at behandle forslaget, så det kan tage stilling til
det.
Kommissionens forslag omfatter betalinger for i alt 137,9 mia. EUR (+ 6,8 % i forhold til 2012) og
forpligtelser for 150,9 mia. EUR (+ 2,0 %). Betalingerne udgør 1,04 % af EU's
bruttonationalindkomst og forpligtelserne 1,13 %.
Den 21. februar fastlagde Rådet sine prioriteter for 2013-budgettet (6260/12). De vil blive benyttet
af det kommende cypriotiske formandskab som grundlag for forhandlingerne med Europa-
Parlamentet og Kommissionen senere på året.
Rådet forventes at fastlægge sin holdning til budgetforslaget i slutningen af juli og Europa-
Parlamentet i slutningen af oktober. Hvis deres holdninger afviger fra hinanden, starter der en
tre ugers forligsprocedure den 24. oktober.
1
http://ec.europa.eu/budget/library/biblio/documents/2013/DB2013/DB2013_docI_en.pdf
9733/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0015.png
15.V.2012
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
-
Uformel dialog med Europa-Parlamentet
Rådets trojka (det nuværende og de kommende to formandskaber) afholdt et uformelt møde den
14. maj med en delegation fra Europa-Parlamentet, som fokuserede på økonomisk styring og
finansielle tjenesteydelser.
-
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 14. maj.
-
EIB's Styrelsesråds årsmøde
Ministrene mødtes i deres egenskab af medlemmer af Styrelsesrådet for Den Europæiske
Investeringsbank til årsmødet i EIB's Styrelsesråd.
-
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene mødtes til morgenmad for at drøfte den økonomiske situation i lyset af Kommissionens
foreløbige økonomiske prognose, som blev udsendt den 11. maj. De gjorde også status over
drøftelserne i Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om forvaltningspraksis i IMF.
-
Ministrenes dialog med EU-kandidatlandene
Ministrene havde under frokosten et uformelt møde med deres modparter fra EU's tiltrædelses- og
kandidatlande – Kroatien, Tyrkiet, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien, Montenegro,
Island og Serbien – med fokus på kandidatlandenes økonomiske førtiltrædelsesprogrammer for
perioden 2012-14.
9733/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0016.png
15.V.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Target2-Securities -
Konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om Target2-Securities (T2S), idet det så med tilfredshed på de
fremskridt, der er gjort af Eurosystemet og de relevante interesseparter og bekræftede sin politiske
støtte til T2S som et vigtigt bidrag til etableringen af det indre marked for værdipapirydelser.
Konklusionerne findes i
9605/1/12 REV.
Udnævnelse af KPMG til revisor for Banque de France
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af udnævnelsen af KPMG Certified Auditors til eksterne
revisorer for Banque de France for regnskabsårene 2012 til 2017.
Momssystemets fremtid -
Konklusioner og rapport
Rådet noterede sig en rapport om drøftelserne vedrørende en meddelelse fra Kommissionen om
momssystemets fremtid.
Det vedtog følgende konklusioner:
"A. Rådets konklusioner om momssystemets fremtid generelt
Rådet for Den Europæiske Union
MINDER om Kommissionens grønbog om "Momssystemets fremtid – På vej mod et enklere,
mere solidt og effektivt momssystem" og NOTERER SIG den brede offentlige høring af
alle berørte parter, der blev afholdt i første halvår af 2011
GLÆDER SIG over Kommissionens efterfølgende meddelelse til Europa-Parlamentet, Rådet
og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg om "Momssystemets fremtid – På
vej mod et enklere, mere solidt og effektivt momssystem, der er afpasset efter det indre
marked"
STØTTER målet om et EU-momssystem, der er enklere, mere effektivt, neutralt og solidt, og
som der ikke kan svindles med
9733/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0017.png
15.V.2012
UNDERSTREGER i den forbindelse, at den nuværende finansielle og økonomiske situation
er vanskelig og kompleks og kræver en stærk finanspolitisk konsolidering af de
nationale budgetter, som det fremgår af konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde
den 1.-2. marts 2012 (jf. dok. EUCO 4/3/12 REV 3), og MINDER OM, at Det
Europæiske Råd opfordrede medlemsstaterne til, "hvor det er relevant, at tage deres
skattesystemer op til revision med henblik på at effektivisere dem ved at fjerne uberet-
tigede undtagelser, gøre beskatningsgrundlaget bredere, flytte beskatningen væk fra
arbejde, skabe en mere effektiv skatteopkrævning og tackle skatteunddragelse". Der bør
tages hensyn til dette på EU-niveau i forbindelse med gennemførelsen af målene i
meddelelsen. Moms udgør en vigtig indtægtskilde i de nationale budgetter, og en reform
af det nuværende EU-momssystem bør særligt tage sigte på at effektivisere systemet,
fjerne uberettigede undtagelser og gøre beskatningsgrundlaget bredere for at bidrage til
den finanspolitiske konsolidering og vækst
PÅPEGER følgende principper og juridiske overvejelser, som der bør tages hensyn til ved
udarbejdelsen af fremtidige tiltag: omkostningseffektivitet, proportionalitet,
enstemmighed, databeskyttelseslovgivningen, overholdelse af nærhedsprincippet og
fuld respekt for Unionens og medlemsstaternes respektive kompetencer
OPFORDRER de relevante rådsorganer og Kommissionen til at tage hensyn til disse
konklusioner i deres igangværende arbejde og i forbindelse med gennemførelsen af
målene i meddelelsen
-OPFORDRER formandskabet og Kommissionen til at orientere Rådet om arbejdets forløb,
når det er nødvendigt.
B. Rådets konklusioner om prioriteterne for det videre arbejde
1)
Et enklere momssystem
Rådet for Den Europæiske Union
ANERKENDER behovet for at forenkle det nuværende momssystem for at reducere
omkostningerne i forbindelse med overholdelse af momsreglerne og mindske de
administrative byrder for både små og store virksomheder, navnlig for dem, der opererer
i mere end én medlemsstat, og STØTTER arbejdet med at sikre rettidig gennemførelse
af en mini-one-stop-shop-ordning i 2015 som et centralt prioriteret tiltag; NOTERER
SIG Kommissionens synspunkt om, at det i et momssystem baseret på beskatning på
bestemmelsesstedet er afgørende at have en one-stop-shop-ordning for at lette adgangen
til det indre marked
9733/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.V.2012
UNDERSTREGER, at det er vigtigt at sikre, at initiativer, der skal indføre et enklere
momssystem for virksomhederne, ikke påfører de nationale myndigheder yderligere
byrder; det strategiske mål om enkelhed bør betragtes som et koncept, der går begge
veje, og som gælder for såvel virksomheder som nationale myndigheder
OPFORDRER Kommissionen til yderligere at præcisere oplysningernes juridiske status samt
indhold, form, roller og ansvarsområder i forbindelse med den foreslåede EU-webportal
for moms og OPFORDRER medlemsstaterne til at samarbejde om designet af en sådan
portal, som hverken bør udgøre en uforholdsmæssig tung administrativ byrde for de
nationale myndigheder eller føre til dobbeltarbejde
OPFORDRER Kommissionen til i tæt samarbejde med medlemsstaterne og i samråd med
interessenterne at fortsætte arbejdet med at oprette et EU-momsforum for
medlemsstaterne og interessenter med støtte fra Kommissionen
NOTERER SIG, at Kommissionen har til hensigt at forelægge et forslag om indførelse af en
standardiseret momserklæring, og OPFORDRER i den forbindelse Kommissionen til at
sikre en bred dialog samt en grundig forudgående cost-benefit-analyse.
2)
Et mere effektivt momssystem
Rådet for Den Europæiske Union
MENER, at mulighederne for indtægtsskabelse og for at bevare den økonomiske vækst er
iboende træk i et mere effektivt momssystem
ER ENIGT i, at der er behov for en mere detaljeret gennemgang af de nuværende EU-regler
om anvendelse af moms i den offentlige sektor, i det omfang der er konkurrence mellem
den offentlige og den private sektor
ANERKENDER ønsket om at præcisere reglerne vedrørende nonprofitorganisationer
MINDER om Økofinrådets konklusioner af 10. marts 2009, som forholdt sig til spørgsmålet
om "muligheden for, at de medlemsstater, der ønsker det, kan anvende nedsatte
momssatser i visse sektorer", og som samtidig anerkendte, at "nedsatte momssatser
afhængigt af omstændighederne kan have positive og negative økonomiske virkninger,
hvorfor det altid bør undersøges, om der findes andre og mere effektive løsninger, inden
en medlemsstat beslutter at benytte muligheden for at anvende nedsatte momssatser",
9733/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15.V.2012
NOTERER SIG, at Kommissionen går ind for en begrænset anvendelse af nedsatte
momssatser for at øge momssystemets effektivitet, og at den påtænker i 2012 at
igangsætte en vurdering af den nuværende momssatsstruktur i lyset af retningslinjerne i
meddelelsen; FORPLIGTER SIG til at undersøge resultaterne af den vurdering.
3)
Et mere solidt momssystem, der ikke kan svindles med
Rådet for Den Europæiske Union
ANERKENDER fuldt ud, at der er behov for en yderligere indsats for at gøre EU-
momssystemet mere solidt og modstandsdygtigt, herunder at ny teknologisk udvikling
tages i betragtning
NOTERER SIG, at Kommissionen har til hensigt at analysere gennemførligheden af nye
skatteopkrævningsmetoder
NOTERER SIG, at Kommissionen har til hensigt at fremsætte et konkret forslag til en hurtig
reaktionsmekanisme, der med henblik på at bekæmpe uventet svig vil muliggøre en
vedtagelse på nationalt niveau af midlertidige foranstaltninger, der fraviger
bestemmelserne i direktivet, indtil resultatet af procedurerne for vedtagelse af
hensigtsmæssige foranstaltninger på EU-niveau foreligger.
4)
Et momssystem, der er afpasset efter det indre marked
Rådet for Den Europæiske Union
ER ENIGT med Kommissionen i, at det fortsat er usandsynligt, at princippet om, at
"afgifterne i princippet pålægges leveringer af varer og ydelser i oprindelsesmedlems-
staten" som anført i artikel 402 i direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgifts-
system er politisk gennemførligt
OPFORDRER Kommissionen til at fortsætte det grundige tekniske arbejde og indlede en bred
dialog med medlemsstaterne for i detaljer at undersøge, hvordan
bestemmelsesprincippet kan gennemføres."
9733/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453954_0020.png
15.V.2012
BUDGETTER
EU's Solidaritetsfond for Italien
Rådet vedtog sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 2 for 2012
1
og accepterede
mobiliseringen af 18,1 mio. EUR i forpligtelser og betalinger med henblik på at yde finansiel
bistand til regionerne Ligurien og Toscana i Italien, som blev ramt af kraftige regnskyl og
oversvømmelser i oktober 2011.
I overensstemmelse med den interinstitutionelle aftale om budgetdisciplin og forsvarlig økonomisk
forvaltning ønsker Rådet at anvende omlægning fra energiprojekter under den europæiske
økonomiske genopretningsplan for at dække betalingerne. Forpligtelserne vil føje sig til de allerede
eksisterende.
MILJØ
Den Grønne Klimafond
Rådet vedtog konklusioner om udnævnelser til Den Grønne Klimafonds bestyrelse, jf.
9856/12.
1
Den britiske delegation undlod at stemme.
20
9733/12
DA