Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3173 - miljø
Offentligt
1453965_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
11110/12
(OR. en)
PRESSE 257
PR CO 35
PRESSEMEDDELELSE
3173. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 11. juni 2012
Formand
Martin Lidegaard
Danmarks klima-, energi- og bygningsminister
Ida Auken
Danmarks miljøminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
11110/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0002.png
11.VI.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Miljøministrene vedtog konklusioner om fastsættelse af rammerne for EU's 7.
miljøhandlingsprogram og om forberedelsen af to internationale møder om biologisk
mangfoldighed og biosikkerhed, der skal afholdes i oktober 2012 i Hyderabad, Indien.
Under frokosten drøftede ministrene, hvordan klimafinansiering kan fremmes mellem 2013 og 2020
forud for COP 18 i Doha og derefter.
Efter frokosten havde ministrene en orienterende debat om forslaget til en afgørelse om
regnskabsregler og handlingsplaner vedrørende drivhusgasemissioner og -optag i forbindelse med
aktiviteter, der vedrører arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skovbrug (LULUCF).
Endvidere noterede Rådet sig en orientering fra formandskabet om status for køreplanen for
omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050.
11110/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0003.png
11.VI.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
7. MILJØHANDLINGSPROGRAM................................................................................................... 6
BIOLOGISK MANGFOLDIGHED OG BIOSIKKERHED............................................................... 7
AREALANVENDELSE, ÆNDRET AREALANVENDELSE OG SKOVBRUG (LULUCF) ......... 8
KØREPLAN FOR EN LAVEMISSIONSØKONOMI I 2050 .......................................................... 10
EVENTUELT .................................................................................................................................... 11
Forberedelse af FN's Rio+20-konference om bæredygtig udvikling................................................. 11
Aktuelle lovgivningsmæssige forslag ................................................................................................ 11
Emissionshandel i luftfartssektoren ................................................................................................... 12
Det kommende formandskabs arbejdsprogram.................................................................................. 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
International forvaltning af kemikalier -
Rådets konklusioner
.............................................................................. 13
Gmo-dyrkning ....................................................................................................................................................... 13
FISKERI
Flerårig genopretningsplan for almindelig tun - Vedtagelse ................................................................................. 14
BUDGETTER
Budgetoverskud fra regnskabsåret 2011................................................................................................................ 14
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
11110/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0004.png
11.VI.2012
DELTAGERE
Belgien:
Evelyne HUYTEBROECK
Minister med ansvar for miljø, energi, vandpolitik,
byfornyelse, brandbekæmpelse og akut lægehjælp samt
boligspørgsmål
Minister for miljø og vandforvaltning
Miljøminister
Miljøminister
Klima-, energi- og bygningsminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og nuklear
sikkerhed
Miljøminister
Minister for miljø, lokalsamfund og lokalstyre
Minister for kunst, kulturarv og de irsktalende områder
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for miljø, fysisk planlægning og byplanlægning i
Cantabriens lokalregering
Minister for økologi, energi og bæredygtig udvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Boligminister, minister for bæredygtig udvikling og
infrastruktur
Minister for bæredygtig udvikling og infrastruktur
Statssekretær for klimaændringer og energi
Minister for turisme, kultur og miljø
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Bulgarien:
Nona KARADZJOVA
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš CHALUPA
Danmark:
Ida AUKEN
Martin LIDEGAARD
Tyskland:
Peter ALTMAIER
Estland:
Keit PENTUS
Irland:
Phil HOGAN
Jimmy DEENIHAN
Grækenland:
Andreas PAPASTAVROU
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Francisco Javier FERNÁNDEZ GONZÁLEZ
Frankrig:
Nicole BRICQ
Italien:
Marco PERONACI
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Letland:
Juris ŠTĀLMEISTARS
Litauen:
Gediminas KAZLAUSKAS
Luxembourg:
Marco SCHANK
Claude WISELER
Ungarn:
Pál KOVÁCS
Malta:
Mario DE MARCO
Nederlandene:
Derk OLDENBURG
Østrig:
Harald GÜNTHER
11110/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0005.png
11.VI.2012
Polen:
Marcin KOROLEC
Beata JACZEWSKA
Portugal:
Assunção CRISTAS
Pedro AFONSO DE PAULO
Rumænien:
Cristian BADESCU
Slovenien:
Marjeta PETERLIN
Slovakiet:
Peter ZIGA
Finland:
Ville NIINISTÖ
Sverige:
Lena EK
Det Forenede Kongerige:
Caroline SPELMAN
Stewart STEVENSON
Miljøminister
Understatssekretær, Miljøministeriet
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for miljø og fysisk planlægning
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Landbrugs- og Miljøministeriet
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Minister for miljø og klimaændringer (den skotske
regering)
Kommissionen:
Connie HEDEGAARD
Janez POTOČNIK
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Hrvoje DOKOZA
Viceminister for miljø- og naturbeskyttelse
11110/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0006.png
11.VI.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
7. MILJØHANDLINGSPROGRAM
Rådet vedtog konklusioner (11186/12) om fastsættelse af rammerne for 7. miljøhandlingsprogram,
efterfølgeren for det nuværende program,
1
der udløber den 22. juli 2012.
Konklusionerne understreger, at det 7. miljøhandlingsprogram bør fastlægge de centrale elementer i
den fremtidige miljøpolitik, der bør være forbundet med Europa 2020-strategien og andre relevante
strategier såsom EU-strategien for bæredygtig udvikling. De opfordrer også til en ambitiøs og
overbevisende 2050-vision om en inklusiv, grøn og konkurrencedygtig EU-økonomi, der beskytter
nuværende og kommende generationers miljø og sundhed. Konklusionerne fremhæver to centrale
elementer i 7. miljøhandlingsprogram, nemlig 1) styrkelse og bedre gennemførelse af den gældende
miljøpolitik og -lovgivning og 2) overgang til en grøn økonomi.
Kommissionen har i længere tid været tilbageholdende med at gå over til et 7.
miljøhandlingsprogram med den begrundelse, at miljømæssige hensyn allerede var omfattet af
Europa 2020-strategien og de tilhørende flagskibsinitiativer, så der ikke var noget reelt behov for et
specifikt program på området. Rådet var ikke enig i dette synspunkt og har ved flere lejligheder
opfordret Kommissionen til at forelægge et sådant forslag. Den 10. oktober 2011 vedtog Rådet
konklusioner (15384/11), der opfordrer Kommissionen til i begyndelsen af 2012 at forelægge en
efterfølger for 6. miljøhandlingsprogram, som bl.a. bør tage fat på de udfordringer og mål, der
fremgår af punkt 4 i Rådets konklusioner af 20. december 2010 om forbedring af de miljøpolitiske
instrumenter (5302/11). I resolutionen af 20. april 2012 tilskyndede Europa-Parlamentet også
Kommissionen til snarest at fremlægge et forslag til et 7. miljøhandlingsprogram.
På Rådets samling i dag bekræftede Kommissionen, at den har til hensigt inden udgangen af dette år
at forelægge et forslag til et 7. miljøhandlingsprogram, som bygger på køreplanen for et
ressourceeffektivt Europa og 2050-visionen for EU's biodiversitetsstrategi og samtidig tager hensyn
til lav-emissionskøreplanen.
1
EFT L 242 af 10.9.2002.
6
11110/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0007.png
11.VI.2012
BIOLOGISK MANGFOLDIGHED OG BIOSIKKERHED
Rådet vedtog konklusioner (11189/12), der fastlægger EU's holdning og giver retningslinjer for to
internationale møder om biologisk mangfoldighed og biosikkerhed:
ellevte møde i partskonferencen (COP 11) under konventionen om den biologiske
mangfoldighed (CBD) (den 8.-19. oktober 2012 i Hyderabad, Indien). Konklusionerne giver
EU en solid forhandlingsposition på CBD COP 11 med hensyn til tre vigtige punkter på
dagsordenen, nemlig den strategiske plan for biodiversitet for perioden 2011-2020,
mobilisering af ressourcer og havets biodiversitet
sjette møde i partskonferencen, der fungerer som møde mellem parterne i
Cartagenaprotokollen om biosikkerhed (COP/MOP 6) (den 1.-5. oktober 2012 i Hyderabad,
Indien). Kapitel II i konklusionerne resumerer EU's prioriteter for den kommende COP/MOP
6. Dette møde vil være et vigtigt videre skridt i konsolideringen af aktiviteterne under
Cartagenaprotokollen og en bedre gennemførelse af den.
For flere oplysninger, se denne
baggrundsnote
(på engelsk).
11110/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0008.png
11.VI.2012
AREALANVENDELSE, ÆNDRET AREALANVENDELSE OG SKOVBRUG (LULUCF)
Efter frokosten havde ministrene en orienterende debat om forslaget til en afgørelse om
regnskabsregler og handlingsplaner vedrørende drivhusgasemissioner og -optag i forbindelse med
aktiviteter, der vedrører arealanvendelse, ændret arealanvendelse og skovbrug (LULUCF), (7639/12
+
ADD 1, ADD 2)
på grundlag af to spørgsmål forberedt af formandskabet (10244/12).
Formålet med forslaget er at fastlægge en harmoniseret lovramme for omfattende og solide
regnskabsregler for denne sektor som et første skridt mod optagelse i EU's klimaforpligtelser. Det
sigter specifikt imod at styrke synligheden af emissionsmodvirkende indsatser inden for landbrug,
skovbrug og relaterede industrier, skabe grundlag for udarbejdelse af hensigtsmæssige politiske
incitamenter, f.eks. i den fælles landbrugspolitik, og skabe ensartede spilleregler blandt
medlemsstaterne.
Kommissionen foreslår, at medlemsstaterne for hver beregningsperiode udarbejder nationale
handlingsplaner om foranstaltninger, der begrænser eller reducerer emissionerne og bevarer eller
øger optaget i LULUCF-sektoren. Formålet med de nationale handlingsplaner er at stimulere
sektorens modvirkningspotentiale, øge synligheden af de foranstaltninger, der er truffet, og fremme
god praksis.
Ministrene drøftede to vigtige spørgsmål: den foreslåede trinvise tilgang og konsekvenserne heraf
samt de foreslåede nationale handlingsplaners rolle og gennemførelse.
Medlemsstaterne hilste generelt set Kommissionens forslag og den trinvise tilgang velkommen.
Hvad angår tidsplanen og betingelserne for det andet trin (dvs. den formelle optagelse af sektoren i
EU's forpligtelse til at reducere drivhusgasemissioner) var der forskellige meninger rundt om
bordet. For nogle delegationer skal dette skridt tages så hurtigt som muligt, mens det for andre er
forbundet med nye eller reviderede emissionsreduktionsforpligtelser. Formandskabet konkluderede,
at dette komplekse spørgsmål skal undersøges både mere grundigt og under hensyn til den bredere
sammenhæng med EU's klimapolitik.
Generelt set blev det anset for meget vigtigt at sikre sammenhængen mellem forslaget og de
beslutninger, der træffes i forbindelse med UNFCCC.
11110/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.VI.2012
Hvad angår de nationale handlingsplaner blev ministrene overordnet set enige om, at det er vigtigt
at stimulere modvirkningspotentialet i LULUCF-sektoren og øge synligheden af de modvirkende
indsatser, som gennemføres af landbrugere, skovbrugere og alle andre berørte aktører. Mange
delegationer fremhævede desuden, at sektoren ikke bør behandles isoleret, men på en integreret
måde og ved brug af synergier med eksisterende politikker på nationalt plan og i EU. Adskillige
ministre understregede, at det er nødvendigt at undgå at skabe unødvendige administrative byrder
eller dobbeltarbejde og tage behørigt hensyn til nationale omstændigheder og kompetencer på alle
niveauer. Mange delegationer mente, at medlemsstaterne selv er bedst egnet til at træffe beslutning
om passende foranstaltninger.
Der vil blive taget højde for de overordnede principper fra denne debat med henblik på videre
drøftelser og fremskridt i denne sag.
11110/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0010.png
11.VI.2012
KØREPLAN FOR EN LAVEMISSIONSØKONOMI I 2050
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet om status for Kommissionens meddelelse om
en køreplan for omstilling til en konkurrencedygtig lavemissionsøkonomi i 2050 (7505/11), som
tager sigte på at etablere et bæredygtigt og omkostningseffektivt udviklingsforløb frem til 2050.
Køreplanen er en af de vigtigste bestanddele i flagskibsinitiativet om et ressourceeffektivt Europa
under Europa 2020-strategien.
Køreplanen er blevet drøftet under det ungarske og det danske formandskab, og to gange har Rådet
været meget tæt på at nå til enighed om konklusioner. I formandskabets konklusioner i marts blev
det med støtte fra 26 delegationer anført, at Rådet tager disse spørgsmål op regelmæssigt og vender
tilbage til dem snarest muligt i lyset af det igangværende og kommende arbejde.
11110/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0011.png
11.VI.2012
EVENTUELT
Forberedelse af FN's Rio+20-konference om bæredygtig udvikling
Rådet noterede sig orienteringen fra formandskabet og Kommissionen vedrørende forberedelsen af
Rio+20-konferencen om bæredygtig udvikling, der skal afholdes i Rio de Janeiro fra den 20. til den
22. juni.
Rio+20-konferencen markerer 20-året for FN-konferencen i 1992 om miljø og udvikling (UNCED),
der også blev afholdt i Rio de Janeiro, og 10-året for verdenstopmødet om bæredygtig udvikling,
der blev afholdt i Johannesburg i 2002. Den vil fokusere på to emner: a) grøn økonomi i forbindelse
med bæredygtig udvikling og fattigdomsudryddelse, og b) den institutionelle ramme for bæredygtig
udvikling.
Aktuelle lovgivningsmæssige forslag
Rådet blev af formandskabet orienteret om status for to forslag til retsakter, nemlig
forslaget til forordning om oprettelse af et program for miljø og klimaindsats (Life) for
perioden 2014-2020. Formålet med forslaget er at gøre det nuværende Life+-program mere
effektivt og tilpasse det til de nye udfordringer i fremtiden og opfyldelsen af Europa 2020-
målene. Rådet havde en orienterende debat om forslaget den 9. marts 2012, og formandskabet
udarbejdede et første udkast til kompromis på grundlag heraf. Der er stadig forhandlinger i
gang i de forberedende organer. Ifølge formandskabets note (10788/12) er det vigtigste
udestående spørgsmål i drøftelserne den geografiske balance og de nationale bidrag.
forslaget til direktiv om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken (prioriterede stoffer).
Dette forslag vedrører revisionen af listen over prioriterede stoffer inden for vandpolitikken,
dvs. de kemiske stoffer, der udgør en væsentlig risiko for vandmiljøet eller via vandmiljøet,
og som er identificeret på EU-niveau og opført i bilag X til vandrammedirektivet
1
. Listen
revideres efter den revision af prioriterede stoffer, der kræves både i henhold til
vandrammedirektivet og direktivet om miljøkvalitetskrav
2
. Drøftelserne i Rådets forberedende
organer fortsætter. De vigtigste udestående spørgsmål vedrører listen over prioriterede stoffer
og prioriterede farlige stoffer, foranstaltningerne i vandrammedirektivet vedrørende
allestedsnærværende, persistente, bioakkumulerede og toksiske stoffer samt den nye
overvågningslistemekanisme
(10741/12).
1
2
Direktiv 2000/60/EF.
Direktiv 2008/105/EF.
11
11110/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11.VI.2012
Emissionshandel i luftfartssektoren
Rådet noterede sig en mundtlig orientering fra Kommissionen om status for medtagelsen af luft-
fartsaktiviteter i EU's emissionshandelssystem.
Det kommende formandskabs arbejdsprogram
Cyperns minister orienterede Rådet om prioriteterne på miljøområdet for det kommende cypriotiske
formandskab.
Formandskabet vil lægge særlig vægt på vandressourceforvaltning og tilpasning til klimaændringer.
Det vil også fremme processen med forberedelse af et Blueprint om vandressourcer og vedtagelsen
af Rådets konklusioner.
På andre områder vil det cypriotiske formandskab arbejde hen imod førstebehandlingen eller
politisk enighed om overvågning og rapportering af drivhusgasemissioner, emissioner og
overførsler fra arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug (LULUCF) og
prioriterede stoffer i vand med videre.
Uanset resultaterne af Rio+20 mener Cypern, at bæredygtig udvikling bør være i centrum for de
nationale, regionale og globale prioriteter. Dette vil således arbejde for at sikre effektiv opfølgning
af vedtagelsen af konklusioner.
11110/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0013.png
11.VI.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
International forvaltning af kemikalier
-
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner (10765/12) som forberedelse til to internationale forhandlinger om
forvaltning af kemikalier:
den internationale konference om kemikalieforvaltning (den 17.-21. september 2012 i
Nairobi, Kenya).
mødet i Den Mellemstatslige Forhandlingskomité for Kviksølv (den 27. juni - 2. juli 2012 i
Punta del Este, Uruguay).
Konklusionerne har til formål at fastlægge EU's holdning og give retningslinjer for disse
internationale forhandlinger om forvaltningen af kemikalier.
For flere oplysninger, se denne
baggrundsnote
(engelsk).
Gmo-dyrkning
Rådet noterede sig formandskabets fremskridtsrapport (10883/1/12
REV 1)
vedrørende et forslag til
forordning om ændring af direktiv 2001/18/EF for så vidt angår medlemsstaternes mulighed for at
begrænse eller forbyde dyrkning af gmo'er på deres område.
Formålet med forslaget er, at det skal fungere som retsgrundlag inden for den relevante EU-
lovramme, så medlemsstaterne kan begrænse eller forbyde dyrkning af gmo'er, som er godkendt på
EU-plan, på hele deres område eller dele heraf.
Det danske formandskab forelagde Rådet en kompromistekst i marts 2012. Selv om en lang række
medlemsstater kunne acceptere formandskabets forslag, var det endnu ikke muligt at nå til enighed i
Rådet (7478/12).
Det fremgår af rapporten, at formandskabet siden samlingen i Rådet for Miljø i marts har haft
uformelle konsultationer med delegationerne for at finde ud af, hvordan delegationernes holdning
eventuelt kan ændres. På trods af, at der er gjort betydelige fremskridt, konkluderer formandskabet,
at det ikke er muligt at nå til politisk enighed om gmo-dossieret.
11110/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453965_0014.png
11.VI.2012
FISKERI
Flerårig genopretningsplan for almindelig tun - Vedtagelse
Rådet vedtog en ændring af forordning nr. 302/2009 om en flerårig genopretningsplan for
almindelig tun i det østlige Atlanterhav og Middelhavet efter enighed med Europa-Parlamentet ved
førstebehandlingen (16/12).
Den Internationale Kommission for Bevarelse af Tunfiskebestanden i Atlanterhavet (ICCAT)
vedtog på sit årsmøde i 2010 en henstilling om ændring af genopretningsplanen for almindelig tun i
det østlige Atlanterhav og Middelhavet.
Af hensyn til genopbygningen af bestanden blev ICCAT's genopretningsplan ændret for at give
mulighed for yderligere reduktioner af den samlede tilladte fangstmængde (TAC) for at styrke
foranstaltningerne til reduktion af fiskerikapaciteten og styrke kontrolforanstaltningerne, navnlig
hvad angår overførsel og anbringelse i bur for tun, der opdrættes i brug.
Fællesskabet har været part i ICCAT siden 1997, og ICCAT's henstillinger er bindende for
kontraherende parter, som ikke har gjort indsigelse mod dem. EU er forpligtet til at anvende de
vedtagne henstillinger.
Formålet med denne forordning er at gennemføre ICCAT-henstillingen om ændring af
genopretningsplanen for almindelig tun i det østlige Atlanterhav og Middelhavet i EU-retten.
BUDGETTER
Budgetoverskud fra regnskabsåret 2011
Rådet vedtog sin holdning til forslaget til ændringsbudget nr. 3 til EU's budget for 2012 og
accepterede at fremføre et overskud fra 2011 på 1,50 mia. EUR. Dette overskud skyldes en
fremførsel af et indtægtsoverskud (671,3 mio. EUR), en underudnyttelse af bevillingerne
(728,3 mio. EUR) og en positiv saldo for veksling af valuta (97,4 mio. EUR). Medlemsstaternes
bidrag til EU-budgettet vil blive reduceret i overensstemmelse hermed.
11110/12
14
DA