Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3176 – landbrug og fiskeri Bilag 3
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Enheden for EU og internationale forhold/CASA
Den 21. juni 2012
FVM 043
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 18. juni 2012
1. Reformen af den fælles landbrugspolitik – landdistriktspolitikken
Flere medlemsstater kunne acceptere, at det fremgik af forslagets betragtninger, at mindst 25 %
af landdistriktsmidlerne skulle anvendes til miljø- og klimaformål, mens andre fandt, at kravet
måtte være bindende og stå i forordningsteksten. Flere fandt, at man i beregningen skulle inklu-
dere flere elementer, blandt andet Natura2000, skov, investeringer i natur og klima samt vand-
rammedirektivet. I forhold til EU-medfinansieringssatserne kunne nogle medlemsstater støtte
Kommissionens forslag med enkelte mindre undtagelser. Der var også ønsker om at hæve den
generelle EU-medfinansieringssats på 50 % til et højere niveau. Nogle stillede spørgsmålstegn
ved de tiltag, hvortil Kommissionen havde foreslået højere medfinansieringssats, og mente, at
miljø- og klimatiltag skulle prioriteres. Ligeledes var der nogle, der fandt, at risikostyring burde
have højere medfinansieringssatser, herunder blev også nævnt transitionsregioner. Der var også
en række medlemsstater, der ønskede, at overførsler fra søjle I til søjle II fik 100 % EU-
medfinansiering. Desuden var der et udestående i forhold til investeringer i kunstvanding, hvor
en række medlemsstater ikke fandt forordningsteksten acceptabel.
2. Reformen af den fælles landbrugspolitik – fremskridtsrapport
Medlemsstaterne tog generelt godt imod formandskabets fremskridtsrapport, der blev betragtet
som et godt grundlag for de videre forhandlinger. Der blev derudover fremsat en række be-
mærkninger fra delegationerne, der dels havde karakter af egentlige bemærkninger til rapporten,
dels mere generelle politiske tilkendegivelser. Visse medlemsstater fandt, at modstanden mod
capping burde have været fremhævet mere i teksten, mens andre medlemsstater ønskede mere
fokus på behovet for hurtigere konvergens i de direkte betalinger. Mange medlemsstater nævnte
også greening, hvor det blandt andet blev fremhævet, at drøftelserne om alternativer til Kom-
missionens forslag ikke var tilendebragt, mens andre medlemsstater ønskede at separere basis-
betalingen og greening-komponenten ved sanktioner. Vigtigheden af LFA-områderne blev også
understreget, mens andre medlemsstater fremhævede initiativer til styrkelse af producenternes
stilling i fødevarepriskæden. Kommissionen anerkendte, at der var sket store fremskridt for så
vidt angik direkte betalinger og grønning. Kommissionen fandt det betimeligt i den kommende
tid at lægge fokus på reformpakkens øvrige forslag (den fælles markedsordning, landdistrikts-
forslaget og den horisontale forordning).
3. Meddelelse om Det Europæiske Innovationspartnerskab
Rådskonklusioner på baggrund af meddelelsen om Det Europæiske Innovationspartnerskab blev
vedtaget som a-punkt.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4. Kommissionens meddelelse om Den Europæiske Unions strategi for dyrebeskyttelse og
dyrevelfærd (2012-2015) og Kommissionens beretning om virkningen af transportforord-
ningen
Rådet tilsluttede sig formandskabets udkast til rådskonklusioner. Flere medlemsstater, herunder
Danmark, afgav erklæringer om, at dyrevelfærden under transport skulle forbedres, herunder ind-
førsel af en maksimal transporttid for slagtedyr. Kommissionen henviste til, at dyrevelfærden un-
der transport ville blive forbedret ved at udarbejde guidelines og andre ikke-lovgivningsmæssige
tiltag samt med den kommende dyrevelfærdslov. Et forslag til revision af transporttiderne for
slagtedyr ville dog ikke blive fremsat.
5. Fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning til resolutioner forud for møde i Den
Internationale Vinorganisation (OIV)
Forslaget til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Den Europæiske Unions holdning til resolutio-
ner forud for mødet i Den Internationale Vinorganisation (OIV) blev vedtaget som a-punkt.
6. Forslag om ikke-kommerciel transport af selskabsdyr
Forslaget var ikke på dagsordenen.
Eventuelt
Status for implementering af kravet om løsdrift for drægtige og diegivende søer
Kommissionen oplyste, at 18 medlemsstater p.t. forventer at opfylde kravet ved årsskiftet og under-
stregede, at manglende efterlevelse af direktivet ville medføre iværksættelse af traktatkrænkelsessa-
ger. Endvidere forventede Kommissionen, at producenter, der ikke levede op til kravet, ville blive
straffet hårdt af medlemsstaterne. Endelig understregede Kommissionen, at man ikke ville acceptere
medlemsstaters eventuelle ensidige markedsbarrierer mod ulovligt produceret svinekød.
2