Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3179 - Udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1137711_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 20. juni 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 25. juni 2012
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
7. Forhandlingerne om en international våbenhandelstraktat .........................................................2
8. Centralasien ..................................................................................................................................4
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1137711_0002.png
7. Forhandlingerne om en international våbenhandelstraktat
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage rådskonklusioner vedr. forhandlingerne i FN om en international våbenhandelstraktat
(Arms Trade Treaty - ATT). Rådskonklusionerne fastslår, at man fra EU’s side støtter op om bestræbelserne
på at opnå de højest mulige standarder for regulering af handel med våben i forbindelse med FN-
forhandlingskonferencen, som finder sted den 2.-27. juli 2012 i New York.
2. Baggrund
Rådet forventes at vedtage rådskonklusioner vedr. forhandlingerne i FN om en international vå-
benhandelstraktat (Arms Trade Treaty - ATT).
Der afholdes den 2.-27. juli 2012 i FN i New York en fireugers forhandlingskonference om ud-
arbejdelsen af en international våbenhandelstraktat, der har til hensigt at regulere våbenhandel
med henblik på at bekæmpe det stigende problem med illegal og ukontrolleret spredning af vå-
ben. Processen har været undervejs siden 2007, men de første egentlige forhandlinger finder sted
i juli 2012. Der har i 2010 og 2011 været afholdt tre forberedende møder og i juli 2012 afholdes
en fireugers forhandlingskonference i New York med henblik på at opnå enighed om en traktat.
Der foreligger endnu ikke et egentligt forhandlingsudkast.
Danmark og EU-landene har længe været fortalere for øget international regulering af våbenhan-
del. Fra dansk side ønsker man, at tilladelser til våbeneksport skal vurderes i forhold til en række
kriterier, herunder menneskerettigheder, for derigennem at bidrage til større ansvarlighed i for-
bindelse med våbenhandel.
Der forventes endvidere, at der i forbindelse med rådsmødet vil blive vedtaget en rådsbeslutning,
der tildeler EU-medlemslandene mandat til at forhandle på områder, der falder under EU-
kompetence.
3. Formål og indhold
Rådskonklusionerne forventes at fastslå, at man fra EU’s side støtter op om bestræbelserne
mhp.:
-
at opnå de højest mulige standarder i reguleringen af handel med våben,
-
at der opnås enighed i FN om en stærk og robust traktat, der inkluderer alle konventionelle
militære våben, og at der i traktaten stilles robuste krav til respekt for menneskerettighederne
og den humanitære folkeret,
-
at øge ansvarligheden og gennemsigtigheden i den internationale handel med våben,
-
at EU indgår som en konstruktiv partner i forhandlingerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Rådskonklusionerne vil ikke have indflydelse på dansk ret.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed om vedtagelse af konklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter stærkt op om øget international regulering af våbensalg og bestræbelserne for
at udarbejde en internatonal våbenhandelstraktat i FN-regi. Man støtter samtidig op om, at EU
indgår som en konstruktiv partner i forhandlingerne i FN.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1137711_0004.png
8. Centralasien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage konklusioner om EU’s fremtidige engagement i Centralasien.
2. Baggrund
I lyset af den stigende interesse for Centralasiens sikkerhedspolitiske, udenrigspolitiske, og
energipolitiske betydning vedtog Det Europæiske Råd i juni 2007 en egentlig EU-Centralasien-
strategi. Strategien sammenfatter de fælles udfordringer for regionens lande, ligesom den
anerkender de forskellige demokratiske, økonomiske og sociale vilkår og udfordringer i
henholdsvis Kasakhstan, Usbekistan, Turkmenistan, Tadsjikistan og Kirgisistan. Strategiens
overordnede mål har været at fremme stabilitet og sikkerhed i regionen, bidrage til økonomisk
udvikling og fattigdomsbekæmpelse samt støtte udviklingen af et tættere regionalt samarbejde
mellem de fem lande og mellem regionen og EU. Der har været afsat til 719 mio. euro (knap 5,4
mia. kr.) til udmøntning af strategien i perioden 2007-2013.
Strategiens prioritetsområder er menneskerettigheder, retsstatsprincipper, god regeringsførelse og
demokratisering, ungdom og uddannelse, økonomisk udvikling, handel og investeringer, energi
og transport, bæredygtig miljø og forvaltning af vandressourcer samt bekæmpelse af fælles
sikkerhedstrusler og udfordringer. Siden strategiens vedtagelse har EU oprettet kontorer i fire af
de fem lande (og forventer ligeledes at oprette kontor i Turkmenistan) og omfanget af
højniveau-besøg i regionen har været stigende. I 2011 igangsattes en undersøgelse af EU-
Centralasien-strategiens resultater og valg af fokusområder. Denne undersøgelse er mundet ud i
en opdateret beskrivelse af de særlige udfordringer i de enkelte lande såvel som i regionen, og på
baggrund heraf er defineret en række konklusioner for det fremadrettede samarbejde.
Konklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (udenrigsanliggender) den 25. juni 2012.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forventes at vedtage konklusioner om EU’s fremtidige engagement i Centralasien.
Gennemgangen af strategien konkluderer, at EU har styrket sine relationer til Centralasien, og at
strategiens prioritetsområder for samarbejdet har vist også at have relevans i det fremadrettede
samarbejde. Samtidig påpeger gennemgangen, at Centralasien står overfor en række nyere udfor-
dringer, ikke mindst relateret til udviklingen i Afghanistan. Sikkerhedspolitiske spørgsmål anslås
derfor at få en mere fremtrædende vægt i samarbejdet mellem EU og regionen, idet parterne har
en fælles interesse i at fremme sikkerhed og økonomisk fremgang i Afghanistan.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det sikkerhedspolitiske samarbejde forventes at omfatte støtte til øget regionalt samarbejde, her-
under især i forhold til Afghanistan, samarbejde om bekæmpelse af terrorisme, mere effektiv
grænsekontrol og håndtering af migration og flygtninge samt bekæmpelse af organiseret krimina-
litet og handel med mennesker og narkotika.
EU forventer fremover at styrke samarbejdet inden for uddannelse, miljøbevaring og forvaltning
af vandressourcer. EU vil søge at bidrage til øget samarbejde generelt mellem landene i regionen.
Støtte til fremme af menneskerettigheder forventes at blive intensiveret fremover i lighed med
retsvæsenets uafhængighed, god regeringsførelse og udvikling af civilsamfund.
Støtten til økonomisk udvikling vil især have fokus på yderlig differentiering af grundlaget for
vækst, fattigdomsorienterede regionale udviklingsplaner, erhvervsfremme samt udvikling af små
og mellemstore virksomheder. I det bilaterale arbejde vil EU tilskynde Kasakhstan til snarest at
indgå WTO-medlemskab samt støtte Tadsjikistan, Usbekistan og Turkmenistan i at fremme de-
res forhandlinger om medlemskab. Endelig vil EU konsolidere samarbejdet på energiområdet,
herunder arbejde for indgåelse af en aftalte med Aserbajdsjan og Turkmenistan om rammerne
for projektet om etablering af en gasrørledning under det Kaspiske Hav.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyt-
telsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Den fremtidige finansielle ramme er uafklaret, og de strate-
giske prioriteringer vil skulle finansieres inden for det budget, der senere vil kunne opnås enighed
om som led i vedtagelsen af EU’s samlede budget.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en videreudvikling af samarbejdet mellem EU og Centralasien inden for ram-
merne af den eksisterende EU-Centralasien strategi. EU’s Centralasien-strategi udgør således den
overordnede ramme for Danmarks udenrigs- og udviklingspolitik over for regionen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdet
med Centralasien inden for strategiens prioritetsområder.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5