Europaudvalget 2011-12
3180 - Almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
1136222_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 13. juni 2012
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 26. juni 2012
SAMLENOTAT
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020 .........................................................2
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012 ....................................................... 15
3. Udvidelse: Montenegro .............................................................................................................. 17
4. Den fremtidige europæiske samhørighedspolitik ...................................................................... 19
5. EU’s Østersøstrategi ................................................................................................................... 20
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0002.png
1. EU’s flerårige finansielle ramme for perioden 2014 til 2020
KOM (2011) 0500, KOM (2011) 0403, KOM (2011) 0398, KOM (2011) 0510, KOM (2011)
0511, KOM (2011) 0512, KOM (2011) 0737, KOM (2011) 0738, KOM (2011) 0739, KOM
(2011) 0740, KOM (2011) 0742
Revideret udgave af samlenotat forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den 29. maj 2012. Ændringer er
markeret med streg i marginen.
1. Resumé
Kommissionen offentliggjorde den 29. juni 2011sit forslag til den flerårige finansielle ramme. Det samlede udgifts-
loft i forslaget udgør 1.083 mia. euro i forpligtelsesbevillinger svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. På indtægtssi-
den lægges op til en ændring af rabatsystemet og indførelse af to nye indtægtskilder - en ny skat på finansielle
transaktioner samt en ny moms-indtægt. Formandskabet vil på det kommende rådsmøde lægge op til en drøftelse
af den flerårige finansielle ramme på baggrund af formandskabets udkast til en samlet forhandlingsboks
2. Baggrund
Formandskabet vil lægge op til, at Rådet (almindelige anliggender) den 26. juni 2012 drøfter et
udkast til den samlede aftaletekst – den såkaldte ”forhandlingsboks”, med henblik på at forbere-
de drøftelsen i Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012. Forhandlingsboksen indeholder på
nuværende tidspunkt ikke forslag til konkrete beløb for så vidt angår det overordnede udgiftsni-
veau, beløb til de enkelte udgiftskategorier eller beløb for så vidt angår finansieringen af EU’s
budget. Forhandlingsboksen udgør for indeværende en skitse til en aftale indeholdende en lang
række optioner baseret på Kommissionens forslag samt formandskabets vurdering af forhand-
lingssituationen i Rådet. Under det danske formandskab er forhandlingsboksen løbende blevet
udviklet, herunder senest bl.a. vedrørende forslag til strukturen for den kommende flerårige fi-
nansielle ramme.
Sagen har hjemmel i traktatens artikel 312 vedrørende den flerårige finansielle ramme, artikel 311
vedrørende Unionens egne indtægter samt artikel 295 vedrørende interinstitutionelt samarbejde.
Det følger af artikel 312 i Traktaten, at formålet med den flerårige finansielle ramme er at sikre
en velordnet udvikling i Unionens udgifter inden for rammerne af dens egne indtægter, at den
flerårige finansielle ramme fastlægges for en periode på mindst fem år, og at det årlige budget
overholder den flerårige finansielle ramme. Den finansielle ramme fastlægges i en forordning,
som vedtages af Rådet med enstemmighed, når Europa-Parlamentet har givet sin godkendelse
med et flertal af sine medlemmer. Det fremgår endvidere, at Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen under hele proceduren træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på at
lette vedtagelsen. Det fremgår endvidere af Traktatens artikel 311, at Unionen tilvejebringer de
nødvendige midler med henblik på at nå sine mål og gennemføre sin politik.
Kommissionen har i løbet af efteråret 2011 fremlagt forslag til de underliggende sektorretsakter,
herunder forslag til de nye strukturfondsforordninger, forordningsforslag om fremtidens land-
brugs- og landdistriktspolitik, programmer der vedrører retlige og indre anliggender, forslag til en
infrastrukturpakke herunder forslag om et finansieringsinstrument for transeuropæisk infrastruk-
tur, forslag vedrørende forsknings-, innovations-, og uddannelsesprogrammerne samt forslag
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vedrørende de eksterne politikker. Den flerårige finansielle ramme fastlægger de økonomiske
rammer for disse underliggende sektorretsakter.
3. Formål og indhold
Kommissionen ønsker med sit forslag til den kommende flerårige finansielle ramme et stærkt
fremtidigt fælleseuropæisk budget med fokus på at skabe fremdrift i Europa2020-vækststrategien.
For at styrke forbindelsen mellem EU’s budget og EU’s 2020-mål foreslår Kommissionen en
syv-årig budgetramme gældende for perioden 2014 til 2020.
Principper for EU’s budget
Den flerårige finansielle ramme skal jf. forslaget bygge på en række principper. Konkret fremhæ-
ver Kommissionen, at EU’s budget skal:
Finansiere fælleseuropæiske politikker, som medlemsstaterne har besluttet skal håndteres på
EU-niveau (fx den fælles landbrugspolitik).
Bidrage til solidaritet mellem alle medlemsstater og regioner (fx gennem samhørighedspoli-
tikken).
Finansiere tiltag, der bidrager til at færdiggøre det indre marked (fx gennem finansiering af
trans-europæisk infrastruktur).
Sikre synergi og stordriftsfordele gennem fælles løsninger (fx inden for forskning, innovati-
on, samarbejde om indre anliggender, migration og retfærdighed).
Give svar på vedvarende og nye udfordringer (fx på områderne miljø, klimaændringer, hu-
manitær bistand, demografiske ændringer og kultur).
EU’s budget skal ifølge forslaget fokusere på nøgleprioriteter, europæisk merværdi, virkning og
resultater samt på at skabe fælles goder over hele EU. Kommissionen ønsker derfor et øget fo-
kus på resultater, simplificering, opfyldelsen af på forhånd opstillede betingelser og på at anvende
EU’s budget som løftestang for yderligere privat finansiering.
Udgiftsniveau
Kommissionen foreslår en flerårig finansiel ramme, som omfatter et samlet forpligtelsesniveau
på 1.083 mia. euro for perioden 2014 til 2020 svarende til 1,11 pct. af EU’s BNI. Dette samlede
forpligtelsesniveau dækker over 1.025 mia. euro svarende til 1,05 pct. af EU’s BNI, som budget-
teknisk placeres inden for den flerårige finansielle ramme samt et forpligtelsesniveau på 58 mia.
euro svarende til 0,06 pct. af BNI, som teknisk placeres uden for den finansielle ramme. Kom-
missionen foreslår således at flytte flere udgiftsposter, der i dag finansieres inden for rammen,
uden for rammen for 2014 til 2020. Betalingsniveauet vedrørende udgifter inden for den flerårige
finansielle ramme udgør 972 mia. euro svarende til 1,00 pct. af EU’s BNI, mens betalingsniveau-
et vedrørende udgifter uden for den flerårige finansielle ramme ikke fremgår af forslaget. Kom-
missionens forslag svarer til en realvækst i udgiftsniveauet på ca. 5 pct. sammenlignet med lofter-
ne for indeværende finansielle rammeperiode, der gælder perioden 2007 til 2013.
Det samlede foreslåede forpligtelsesniveau inden for og uden for den flerårige finansielle ramme
fremgår af
tabel 1.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0004.png
Tabel 1
Det samlede udgiftsniveau i Kommissionens forslag (inden for og uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Samlede forpligtelser
inden for og uden for
den flerårige ramme
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
2014
150.371
2015
152.585
2016
153.391
2017
154.725
2018
155.739
2019
157.372
2020
159.134
1.083.316
1,13
1,13
1,12
1,12
1,11
1,10
1,09
1,11
Anm.: Kommissionen angiver ikke i sit forslag det samlede betalingsniveau inden for og uden for den flerårige fi-
nansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 500
Det foreslåede udgiftsniveau inden for den flerårige finansielle ramme, herunder opdelingen på
budgetkategorier fremgår af
tabel 2
Tabel 2
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (inden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Kategori 1: Intelligent
og inkluderende
vækst
Herunder samhørig-
hedspolitikker
Kategori 2:
Bæredygtig vækst
(naturressourcer)
Herunder markeds-
ordninger og direkte
betalinger
Kategori 3: Sikkerhed
og borgerskab
Kategori 4:
Det globale Europa
Kategori 5:
Administration
Herunder administra-
tive udgifter til institu-
tioner
Forpligtigelser i alt
Som pct. af BNI
I alt 2014-
2020
490.908
376.020
2014
64.696
50.486
2015
66.580
51.543
2016
68.133
52.542
2017
69.956
53.609
2018
71.596
54.798
2019
73.768
55.955
2020
76.179
57.105
57.386
42.244
56.527
41.623
55.702
41.029
54.861
40.420
53.837
39.618
52.829
38.831
51.784
38.060
382.927
281.825
2.532
9.400
8.542
6.967
2.571
9.645
8.679
7.039
2.609
9.845
8.796
7.108
2.648
9.960
8.943
7.191
2.687
10.150
9.073
7.288
2.726
10.380
9.225
7.385
2.763
10.620
9.371
7.485
18.535
70.000
62.629
50.464
142.556
1,08
144.002
1,07
145.085
1,06
146.368
1,06
147.344
1,05
148.928
1,04
150.718
1.025.000
1,03
1,05
Betalinger i alt
Som pct. af BNI
133.851
1,01
141.278
1,05
135.516
0,99
138.396
1,00
142.247
1,01
142.916
1,00
137.994
0,94
972.198
1,00
Anm.: Budgetkategorierne er ikke fuldt ud sammenlignelige med de tilsvarende budgetkategorier under den inde-
værende finansielle ramme, idet underprogrammer flyttes mellem kategorierne. Et fyldestgørende overblik
over sådanne bevægelser er ikke tilvejebragt af Kommissionen.
Kilde: KOM (2011) 500
Det foreslåede udgiftsniveau uden for den flerårige finansielle ramme, herunder opdelingen på
programmer fremgår af
tabel 3.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0005.png
Tabel 3
Fordelingen af udgifterne i Kommissionens forslag (uden for den flerårige finansielle ramme)
Mio. euro 2011-priser
(forpligtelser)
Nødhjælpsreserve
Globaliseringsfond
Solidaritetsfond
Fleksibilitetsinstrument
Reserve til kriser i
landbruget
ITER
GMES
Den Europæiske Udvik-
lingsfond
Global klima- og
biodiversitetsfond
I alt uden for den
flerårige finansielle
ramme
I alt 2014-
2020
2.450
3.000
7.000
3.500
3.500
886
834
3.317
p.m.
7.815
624
834
4.346
p.m.
8.583
299
834
4.394
p.m.
8.306
291
834
4.453
p.m.
8.357
261
834
4.526
p.m.
8.395
232
834
4.600
p.m.
8.445
114
834
4.710
30.319
p.m.
8.416
58.316
p.m.
2.707
5.841
2014
350
429
1.000
500
500
2015
350
429
1.000
500
500
2016
350
429
1.000
500
500
2017
350
429
1.000
500
500
2018
350
429
1.000
500
500
2019
350
429
1.000
500
500
2020
350
429
1.000
500
500
Anm.: Kommissionen har efter fremlæggelsen af det overordnede forslag oplyst, at den globale klima- og biodi-
versitetsfond foreslås etableret som et tværgående mekanisme, der skal kanalisere og registrere bidrag til
håndteringen af globale udfordringer på klima- og biodiversitetsområdet fra allerede eksisterende instru-
menter fra EU’s budget, medlemsstaters budgetter og private donorer. Der er således ikke forudsat afsat
særskilte budgetmidler til fonden. Mekanismen indgår derfor heller ikke i opgørelsen af det samlede for-
pligtelsesniveau uden for den flerårige finansielle ramme. Kommissionen angiver ikke i sit forslag beta-
lingsniveau uden for den flerårige finansielle ramme.
Kilde: KOM (2011) 500
Budgetkategorier
Kommissionen opererer i forslaget med fem budgetkategorier:
1. Intelligent og inkluderende vækst
2. Bæredygtig vækst (naturressourcer)
3. Sikkerhed og borgerskab
4. Det globale Europa
5. Administration
I det store hele svarer opdelingen af den finansielle ramme på kategorier til den nuværende struk-
tur, når der ses bort fra forslagets del om at flytte udgifter uden for rammen. Det skal imidlertid
bemærkes, at indholdet af budgetkategorierne i Kommissionens forslag ikke fuldt ud svarer til
indholdet af de nuværende kategorier. Eksempelvis flyttes infrastrukturprogrammerne (TEN) fra
kategori 1A (konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse) i den indeværende finansielle ramme-
periode til samhørighedsdelen af den nye kategori 1. Tilsvarende flyttes en række programmer,
som i indeværende finansielle rammeperiode finansieres under budgetkategori 2 (beskyttelse og
forvaltning af naturressourcer), til andre budgetkategorier. Dette gælder bl.a. fødevareprogram-
met for de socialt dårligst stillede og fødevaresikkerhedsprogrammet, som flyttes fra kategori 2 i
indeværende periode til henholdsvis kategori 1 og 3 i Kommissionens forslag til den kommende
finansielle rammeperiode. Hertil kommer oprettelsen af et kriseinstrument til landbrugssektoren
uden for den flerårige finansielle ramme.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Budgetkategori 1 (intelligent og inkluderende vækst)
Budgetkategori 1 (intelligent og inkluderende vækst) opdeles i forslaget ikke som i indeværende
rammeperiode i en A og en B underkategori. Det er dog præciseret, hvilken del af budgetkatego-
rien, der afsættes til økonomisk, social og territorial samhørighed. Kommissionen foreslår et
samlet forpligtelsesniveau til budgetkategori 1 på 491 mia. euro, hvoraf 376 mia. euro reserveres
til samhørighedspolitikker. Der afsættes således 115 mia. euro til de ikke-samhørighedsrelaterede
politikker.
Kommissionen lancerer under overskriften ”Horisont 2020” et nyt fælles strategisk rammepro-
gram for forskning, innovation og teknologiudvikling. Der afsættes 80 mia. euro til programmet,
som omfatter det eksisterende forskningsrammeprogram, hovedparten af innovationsprogram-
met CIP og EIT fra den nuværende kategori 1A. Der afsættes 15,2 mia. euro under budgetkate-
gori 1 til uddannelse, mens den ”ikke-innovative” del af CIP relanceres som et særligt program til
at fremme SMV’ers konkurrenceevne, hvortil afsættes 2,4 mia. euro. For så vidt angår Galileo
budgetteres med i alt 7 mia. euro i forpligtelsesbevillinger over perioden.
Under ”økonomisk, social og territorial samhørighed” oprettes en selvstændig infrastrukturfacili-
tet kaldet Connecting Europe Faciliteten til fremme af grænseoverskridende transport-, energi-
og IKT-infrastruktur, hvortil afsættes 40 mia. euro. Hertil kommer 10 mia. euro fra Samhørig-
hedsfonden øremærket til transportinfrastrukturinvesteringer i samhørighedslandende. Den nye
facilitet erstatter de nuværende TEN-programmer og udvides til også at omfatte IKT (bredbånd
og digitale services).
Der lægges endvidere op til oprettelsen af såkaldte ”transitionsregioner”, som bl.a. erstatter de
nuværende indfasnings- og udfasningsregioner. Transitionsregionerne defineres som regioner
med et BNP på 75 – 90 pct. af EU-gennemsnittet. Konvergensregioner og konkurrenceevnere-
gioner fremgår fortsat for så vidt angår kategoriseringen af regionerne i EU, idet disse regionska-
tegorier nu betegnes henholdsvis de mindst og de mest udviklede regioner. Territorial samhørig-
hed er også fortsat et særskilt underområde.
Kommissionen lægger endvidere op til en nedjustering af BNP-loftet for, hvor meget struktur-
fondsstøtte et land kan modtage henset til medlemsstaternes absorptionskapacitet. Loftet nedju-
steres således til 2,5 pct. af BNP.
I forslaget lægges op til, at en minimumsandel af strukturfondsstøtten skal anvendes via Social-
fonden (25 – 52 pct. afhængig af velstandsniveau, hvor mere velstående regioner skal anvende 52
pct.) Der lægges samtidig op til at mere velstående regioner primært skal anvende den resterende
del af deres nationale strukturfondskonvolut på energieffektiviseringstiltag, vedvarende energi og
SMV’ernes konkurrenceevne og innovation.
Der lægges i forslaget endvidere op til indførelse af en ny governance-struktur på samhørigheds-
området, bl.a. ved partnerskabskontrakter med medlemsstaterne, som skal opstille mål og betin-
gelser for omsætning af strukturfondsmidlerne til gennemførelse af Europa 2020-målene. Hertil
kommer indførsel af resultatorienteret konditionalitet ved i højere grad end hidtil på forhånd at
opstille betingelser, som støtten skal leve op til – både ”ex ante” og relateret til faktiske resultater.
Manglende overholdelse heraf kan i yderste konsekvens føre til annullering af støtte. Samtidig
lægges op til oprettelsen af en performance reserve på 5 pct. af midlerne i strukturfondene, som
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
på baggrund af en midtvejsevaluering skal tildeles de programmer og programprioriteter, som har
leveret de bedste resultater for så vidt angår udmøntningen af strukturfondspolitikkerne og bi-
drag til Europa 2020-målsætningerne.
Der lægges endvidere op til at samhørighedspolitikken underlægges makroøkonomisk konditio-
nalitet, hvorefter betalinger til lande der ikke efterkommer henstillinger fra Rådet vedrørende
håndteringen af makroøkonomiske problemer kan suspenderes. Samtidigt foreslås mulighed for
en midlertidig højere EU-finansieringssats for kriseramte lande, som modtager finansiel assi-
stance jf. Traktatens artikel 136 eller 143.
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst)
Budgetkategori 2 (bæredygtig vækst) omfatter bl.a. udgifterne til markedsordninger og direkte
landbrugsstøtte, landdistriktspolitikken, fiskeri og miljø. Der afsættes 383 mia. euro til budgetka-
tegorien, hvoraf 282 mia. euro reserveres til markedsrelaterede udgifter og direkte støtte. Hertil
kommer 90 mia. euro til landdistriktsudvikling, 7 mia. euro til fiskeri og 3 mia. euro til miljø og
klima.
Forslaget lægger op til, at det skal være obligatorisk, at 30 pct. af den direkte støtte gøres grøn
(”greening”) sikret gennem krav om gennemførelse af nye, verificerbare tiltag.
Kommissionen lægger i sit forslag op til en tilnærmelse af medlemsstaternes hektarstøttesats over
perioden, således at medlemsstater med et støtteniveau (direkte betalinger), der ligger under 90
pct. af gennemsnittet, skal have forøget deres hektarstøttesats med en tredjedel af forskellen mel-
lem deres nuværende niveau og 90 pct. af gennemsnittet. Dette finansieres gennem en proporti-
onal reduktion i støtten til medlemsstater, hvis hektarstøttesats ligger over gennemsnittet. Der
lægges også op til at omfordele landdistriktsmidlerne mellem medlemsstaterne på baggrund af en
række objektive kriterier, som afspejler de fremtidige økonomiske, sociale, miljømæssige og terri-
toriale mål i landdistriktspolitikken. Kommissionen har endvidere fremsat forslag om at tillade
fleksibilitet mellem de to søjler i landbrugspolitikken samt forslag om at indføre et loft (”cap-
ping”) af støtten til de største landbrug. Midlerne frigjort ved capping skal ifølge forslaget over-
føres til de nationale landdistriktskonvolutter.
Budgetkategori 3 (sikkerhed og borgerskab)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 18,5 mia. euro til budgetkategori 3
(sikkerhed og borgerskab).
Kommissionen foreslår en sammenlægning af de nuværende instrumenter inden for retlige og
indre anliggender (RIA) til to fonde for henholdsvis migration og asyl og intern sikkerhed. Hen-
sigten er, at færre programmer i kombination med simplificering af administrative procedurer
kan bidrage til at strømline arbejdet inden for kategorien. Fondene skal ifølge forslaget have en
betydelig ekstern dimension, samtidig med at der skal være mulighed for at reagere hurtigt i til-
fælde af nødsituationer.
Kommissionen foreslår desuden en styrkelse af det nuværende civilbeskyttelsesinstrument, der
har en intern dimension placeret i kategori 3 samt en ekstern dimension under kategori 4.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Budgetkategori 4 (det globale Europa)
Kommissionens forslag indeholder et forpligtelsesniveau på 70 mia. euro til budgetkategori 4.
Der foreslås ingen fundamental ændring af strukturen inden for kategori 4, om end der foreslås
etableret et nyt strategisk partnerskabsinstrument med særligt fokus på vækstøkonomier til er-
statning for det nuværende instrument for industrialiserede lande. Herudover foreslås et tværgå-
ende forordning, der blandt andet indeholder fælles regler og procedurer for implementering af
de eksterne instrumenter (kategori 4).
Naboskabsinstrumentet foreslås væsentligt styrket, ligesom organiseringen heraf strømlines Der-
udover foreslår Kommissionen en modernisering af før-tiltrædelsesprogrammet, hvor bl.a. fokus
på finansieringsinstrumenter styrkes. Under udviklingsinstrumentet (DCI) foreslås et pan-
afrikansk instrument til implementering af den fælles EU/Afrika-strategi. Udviklingsbistanden
foreslås yderligere fokuseret med en mere differentieret tilgang til partnerlandene.
Budgetkategori 5 (administration)
Kommissionen foreslår, at der forpligtes 63 mia. euro til budgetkategori 5 (administration).
Kommissionen har i forslaget udskilt udgifterne til pensioner og Europaskolerne. Heraf fremgår,
at ca. 20 pct. af de samlede udgifter vedrører pensioner og Europaskolerne.
Udgiftsposter uden for den flerårige finansielle ramme
Kommissionen foreslår at placere i alt ni fonde og reserver uden for den flerårige finansielle
ramme: Nødhjælpsreserven, Globaliseringsfonden, Solidaritetsfonden, fleksibilitetsinstrumentet,
ITER, GMES, krisereserve til landbrugssektoren, global klima- og biodiversitetsfond og Den
Europæiske Udviklingsfond. De samlede forpligtelser til disse programmer udgør 58 mia. euro.
Fleksibilitet
Forslaget til Rådets forordning for den flerårige finansielle ramme og forslag til den inter-
institutionelle aftale mellem Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen (IIA) indeholder en
række elementer, som vil øge fleksibiliteten.
Kommissionens foreslår en betydelig forøgelse af fleksibilitetsinstrumentet (fra 200 til 500 mio.
euro årligt) og en nye krisefond for landbruget. Formålet for Globaliseringsfonden udvides, så
den også omfatter landbruget, der kan tildeles op til 83 pct. af den samlede ramme (dvs. 2,5 mia.
euro af i alt 3,0 mia. euro). Man lægger også op til øget adgang til at overføre uforbrugte midler
fra tidligere budgetår under Nødhjælpsreserven, Fleksibilitetsinstrumentet og den nye infrastruk-
turfacilitet. Formålet med den globale klima- og biodiversitetsfond vil være at etablere en tværgå-
ende mekanisme, der skal kanalisere og registrere bidrag til håndteringen af globale udfordringer
på klima- og biodiversitetsområdet gennem eksisterende EU-instrumenter. Arbejdet vil basere
sig på bidrag fra EU-budgettet, medlemsstaternes budgetter og private donorer. Der forudses
således ikke afsat særskilte budgetmidler til mekanismen.
Kommissionen foreslår endvidere en margin til uforudsete udgifter, der kan mobiliseres udover
loftet i den flerårige finansielle ramme på makismalt 0,03 pct. af EU’s BNI (svarende til ca. 30
mia. euro), men som samtidig skal være inden for loftet for egne indtægter.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0009.png
Kommissionen har endvidere til hensigt at øge fleksibiliteten i de enkelte programmer, idet der
foreslås mulighed for at afvige fra de indikativt udmeldte rammer for programmer vedtaget i fæl-
les beslutningstagning fra 5 til 10 pct.
Finansiering af EU’s budget
Kommissionens forslag til EU’s flerårige finansielle ramme for 2014-2020 indeholder følgende
forslag vedrørende indtægtssiden:
Et nyt rabatsystem.
To nye indtægtskilder – en ny skat på finansielle transaktioner samt en ny moms-indtægt, der
fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt.
En reduktion i den andel af traditionelle egne indtægter, som landene må beholde som admi-
nistrationsbidrag.
Nyt rabatsystem
Elementerne i det nuværende rabatsystem er følgende:
En rabat til Storbritannien
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på betalingen til Storbritanniens rabat.
Tyskland, Østrig, Sverige og Nederlandenes rabat på deres moms-bidrag til EU’s budget.
Et yderligere fast rabatbeløb til Nederlandene og Sverige
Kommissionen foreslår at ophæve det nuværende rabatsystem og erstatte det med et nyt og enk-
lere system, der erstatter de oven for nævnte rabatter med faste rabatbeløb til Storbritannien,
Tyskland, Nederlandene og Sverige, mens Østrig ikke længere er rabatmodtager. Forslaget be-
grundes med, at netop disse lande uden disse rabatter ville få et uforholdsmæssigt stort nettobi-
drag til EU’s budget i forhold til deres relative (købekraftskorrigerede) velstandsniveau.
Tabel 4 viser Kommissionens forslag til rabatter.
Tabel 4
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem (mio. euro pr. år)
Land
Tyskland
Nederlandene
Sverige
Storbritannien
Mio. euro. pr. år.
2.500
1.050
350
3.600
Kilde: Forslag til Rådets beslutning om den Europæiske Unions system for egne indtægter KOM(2011) 510.
Det bemærkes, at der er tale om
bruttorabatter,
hvilket indebærer, at rabatmodtagerne skal bidrage
til finansieringen af rabatterne. Nettorabatterne er således lavere end beløbene angivet i tabel 4.
Kommissionens forslag til nyt rabatsystem vil indebære et betydeligt fald i den samlede rabat-
mængde i forhold til det nuværende rabatsystem.
Nye egne indtægtskilder
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0010.png
Kommissionen foreslår at indføre en finansiel transaktionsskat samt en ny moms-indtægt, der
fuldt ud skal erstatte den nuværende moms-indtægt. Kommissionen lægger op til, at de nye ind-
tægtskilder skal indføres senest 1. januar 2018, og provenuet herfra skal medgå til at reducere
medlemslandenes BNI-bidrag.
Der henvises til samlenotat forud for mødet i ECOFIN den 13. marts 2012 for en uddybning af
forslaget om finansiel transaktionsskat.
Nedsættelse af administrationsbidraget ved opkrævning af egne indtægter
Kommissionen foreslår at reducere den andel af de traditionelle egne indtægter, herunder især
told, som medlemslandene må beholde i administrationsbidrag, fra 25 pct. til 10 pct. Forslaget
begrundes i et ønske om at eliminere den budgetmæssige fordel til visse medlemslande som føl-
ger af, at deres reelle administrationsomkostninger er væsentligt lavere. Der er med forslaget tale
om en tilbagevenden til situationen fra før 2000.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
I Europa-Parlamentets beslutning af 8. juni 2011 om ”investering
i fremtiden: en ny flerårig finansiel ramme
for et konkurrencedygtigt, bæredygtigt og inklusivt Europa”
tilkendegives Europa-Parlamentets holdning til
den flerårige finansielle ramme. Beslutningen blev truffet forud for offentliggørelsen af Kommissi-
onens forslag.
5. Nærhedsprincippet
Eftersom der er tale om forslag i relation til EU’s flerårige finansielle ramme og Unionens egne
indtægter, kan det kun behandles på EU-niveau. Forslaget er derfor i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke umiddelbart konsekvenser for dansk ret. En udmøntning af den flerårige fi-
nansielle ramme i form af EU’s årlige budgetter vil resultere i et dansk bidrag til EU’s budget,
som skal opføres på de årlige forslag til finanslov.
7. Konsekvenser
Kommissionens forslag vedrører et forpligtelsesniveau på 1.025 mia. euro og et betalingsniveau
på 972 mia. euro inden for den flerårige finansielle ramme, og yderligere forpligtelser på 58 mia.
euro uden for den flerårige finansielle ramme. Betalingsniveauet uden for den flerårige finansielle
ramme er ikke angivet i Kommissionens forslag.
Den flerårige finansielle ramme 2014 til 2020 vil være forbundet med væsentlige statsfinansielle
konsekvenser for Danmark. De nærmere specifikke konsekvenser vil afhænge af den endelige
aftale, herunder det overordnede udgiftsniveau samt beslutningen om Unionens egne indtægter,
herunder rabatter og evt. nye indtægtskilder for de enkelte medlemsstaters finansieringsandel.
Danmarks bidrag til EU’s budget er på finansloven for 2012 budgetteret til 19,6 mia. kr. Den
isolerede effekt af Kommissionens forslag til udgiftsniveau i den kommende flerårige finansielle
ramme er på det foreliggende grundlag estimeret til et dansk merbidrag i størrelsesordenen 2 mia.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kr. årligt i perioden 2014 til 2020. Den isolerede effekt af Kommissionens forslag til en reduktion
af den samlede rabatmængde er estimeret til ved en gennemførelse at kunne bringe Danmark tæt
på at få reduceret sit bidrag til andre landes rabatter med 1 mia. kr. Det er ikke på det foreliggen-
de grundlag muligt at estimere de statsfinansielle konsekvenser af Kommissionens forslag til nye
indtægtskilder.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionen præsenterede på mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 18. juli 2011 sit
forslag til den flerårige finansielle ramme, hvor der ikke var en egentlig drøftelse.
Kommissionens forslag til den flerårige finansielle ramme var genstand for drøftelse på det
uformelle møde i Rådet (almindelige anliggender) den 29. juli 2011. Medlemsstaterne tilkendegav
på mødet sine overordnede holdninger til forslaget. Holdningstilkendegivelserne tog udgangs-
punkt i velkendte synspunkter vedrørende EU’s flerårige budgetramme.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 12. september 2011 drøftedes længde, struktur og
fleksibilitet. Blandt medlemsstaterne var der generel støtte til den foreslåede længde på syv år.
Tilsvarende var der generel støtte til den foreslåede struktur, idet dog mange lande udtrykte skep-
sis overfor omfanget af Kommissionens forslag til poster uden for budgettet, ligesom der tilsva-
rende var mange lande, der ønskede at bevare strukturfondsområdet som en selvstændig under-
kategori uden sammenhæng med den nye infrastrukturfond. Der var delte holdninger vedrøren-
de den foreslåede fleksibilitet, idet en meget stor gruppe af lande gav udtryk for at man fandt
Kommissionens forslag på dette område for vidtgående.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 15. november 2011 drøftedes samhørighedspolitik-
ken, infrastrukturfaciliteten, landbrugspolitikken, samt fiskeripolitikken. En gruppe af medlems-
stater tilkendegav, at der var behov for en top-down tilgang med fokus på et overordnet restrik-
tivt budget. En stor gruppe af medlemsstater fremhævede samhørighedspolitikkens vigtighed for
opnåelsen af Europa-2020 målsætningerne og behovet for en separat underkategori for samhø-
righed. Mange medlemsstater kunne i udgangspunktet støtte infrastrukturfacilitetens overordne-
de formål, men fandt generelt behov for yderligere tid til at analysere forslaget. For så vidt angår
den fælles landbrugspolitik gav landene udtryk for velkendte positioner i forhold til den overord-
nede budgetramme. Mange medlemsstater støttede princippet om udligning af arealstøtten mel-
lem medlemslandene. Flere medlemsstater gav udtryk for at omfordelingsdiskussionen om areal-
støtten måtte ses i sammenhæng med landdistriktsstøtten. Få udtalte sig om den fælles fiskeripo-
litik, idet sektorretsakterne endnu ikke var fremlagt.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 5. december fremlagde det polske formandskab sin
fremskridtsrapport. Medlemsstaterne benyttede lejligheden til at takke det polske formandskab
for dets arbejde med den tekniske afklaring, og mange gav samtidig udtryk for velkendte nationa-
le positioner for så vidt angår den flerårige finansielle ramme.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 27. januar 2012 drøftedes medlemsstaternes over-
ordnede prioriteter, herunder medlemsstaternes holdning til det overordnede udgiftsniveau. En
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
stor gruppe af medlemsstater gav udtryk for, at der var behov for betydelige udgiftsreduktioner i
forhold til Kommissionens forslag. En anden stor gruppe af medlemsstater fandt, at Kommissi-
onens forslag var et godt og balanceret udgangspunkt. Et enkelt land gav udtryk for, at man ikke
fandt det foreslåede budget tilstrækkeligt ambitiøst. For så vidt angår indholdsmæssige prioriteter
fremhævede forskellige grupper af medlemsstater henholdsvis samhørighedspolitikken, land-
brugspolitikken og en modernisering af budgettet med særlig fokus på forskning, innovation og
konkurrenceevnefremmende politikker som særlige prioritetsområder. En gruppe af medlemssta-
ter udtrykte støtte til Kommissionens forslag til en revision af systemet for egne indtægter, mens
en anden gruppe af medlemsstater udtrykte skepsis heroverfor. Nuværende rabatlande fremførte
velkendte krav om fastholdelse af deres rabatter.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 26. marts 2012 drøftedes formandskabets første ud-
kast til forhandlingsboks vedrørende budgetkategori 1 (undtagen infrastrukturfaciliteten og sam-
hørighedspolitikken), 3, 4 og 5 samt spørgsmål af horisontal karakter. Delegationerne gav udtryk
for en generel støtte til formandskabets arbejde med forhandlingsboksen og dens overordnede
struktur. En del delegationer benyttede lejligheden til at gentage deres holdning for så vidt angår
den overordnede beløbsramme og flere understregede i den forbindelse, at alle budgetkategorier
nødvendigvis må bidrage til en betydelig reduktion af det overordnede udgiftsniveau. Mange de-
legationer anså midler til forskning som en prioritet og fremhævede vigtigheden af excellence-
princippet som eneste fordelingskriterium for forskningsmidler. En anden gruppe af delegationer
anerkendte excellenceprincippets vigtighed, men ønskede i tillæg at sikre en bred adgang til mid-
ler under Horizon2020. Også budgetkategori 3 og 4 blev af flere nævnt som områder med EU-
merværdi. En stor gruppe af lande efterlyste reduktioner i udgifterne til administration (budget-
kategori 5).
Den flerårige finansielle ramme og Kommissionens forslag til en revision af systemet for egne
indtægter var genstand for drøftelse under det uformelle ECOFIN-møde i København den 30.-
31. marts 2012. En stor gruppe af medlemsstater understregede, at EU’s budget måtte ses i
sammenhæng med de nationale konsolideringsbestræbelser, og at væsentlige udgiftsreduktioner
derfor var en forudsætning. En anden gruppe af medlemsstater fandt, at Kommissionens forslag
var et godt udgangspunkt, men fremhævede at såfremt udgiftsniveau skulle nedbringes måtte
dette ske gennem en balanceret fordeling af reduktionerne på udgiftskategorier. For så vidt angår
indtægtssiden udtrykte en stor gruppe af medlemsstater skepsis overfor de foreslåede nye ind-
tægtskilder, mens en anden gruppe støttede forslagene. Nuværende rabatlande understregede, at
bevarelse af de eksisterende rabatordninger er en afgørende prioritet.
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. april 2012 drøftedes formandskabets første ud-
kast til forhandlingsboks vedrørende hovedparten af budgetkategori 1 (infrastrukturfaciliteten og
samhørighedspolitikken) samt budgetkategori 2. En stor gruppe af medlemsstater betegnede
Kommissionens forslag til udgifterne til samhørighedspolitikken som et absolut minimum, mens
en anden stor gruppe understregede behovet for at finde væsentlige udgiftsreduktioner på dette
område. For så vidt angår budgetkategori 2 fremhævede en gruppe af medlemsstater Kommissi-
onens forslag til udgiftsniveauet som et absolut minimum, mens en anden gruppe af medlemssta-
ter så potentiale for reduktioner på dette udgiftsområde. Medlemsstaterne gav udtryk for vel-
kendte holdninger for så vidt angår omfordeling af hektarstøtten.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0013.png
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 29. maj 2012 drøftedes formandskabets første ud-
kast til en samlet forhandlingsboks. Drøftelsen gav anledning til, at medlemsstaterne fremhævede
deres særlige politiske prioriteter, der især vedrørte det overordnede udgiftsniveau, de to store
udgiftskategorier (samhørighed og landbrug) og indtægtssiden. På rådsmødet drøftedes endvide-
re den flerårige finansielle rammes bidrag til vækst. En gruppe af lande understregede i den for-
bindelse behovet for et betydeligt lavere overordnet udgiftsniveau end foreslået af Kommissio-
nen og fremhævede i den forbindelse det deraf følgende behov for bedre anvendelse af de be-
grænsede midler for at sikre vækstorienterede investeringer. I modsætning hertil fremhævede en
stor gruppe lande, at det af Kommissionen foreslåede udgiftsniveau blev opfattet som nødven-
digt for at sikre tilstrækkelige investeringer i vækst, og at særligt samhørighedsområdet måtte gi-
ves prioritet.
På det uformelle rådsmøde (almindelige anliggender) den 11. juni i Horsens var den flerårige fi-
nansielle ramme herunder den kommende budgetrammes struktur, håndteringen af udestående
forpligtelser (RAL) samt momsfradragsret for så vidt angår samhørighedspolitikken genstand for
drøftelse. En gruppe af lande støttede et forslag fra formandskabet om at etablere underkategori-
er 1a og 1b til budgetkategori 1, som det er tilfældet i indeværende periode. Disse lande ønskede
samtidig enten en fastholdelse af Kommissionens forslag til placering af instrumenter uden for
den flerårige finansielle ramme eller ønskede endnu ikke at tage stilling hertil. En anden gruppe
af medlemsstater ønskede omvendt, at et forslag fra formandskabet, om at indplacere ITER og
GMES sammen med Galileo under et underloft i budgetkategori 1a samt forslag om at indplace-
re Krisereserven for landbrugssektoren, Solidaritetsfonden og Nødhjælpsreserven under relevan-
te budgetkategorier, skulle gå videre i form af en fuld integrering af alle instrumenter inden for
den flerårige finansielle ramme. Flere af disse lande var enige i et forslag fra formandskabet om
ikke at videreføre Globaliseringsfonden og om ikke at etablere en fleksibilitetsmargin. En stor
gruppe af lande fandt ikke, at RAL burde indgå i forhandlingerne om den flerårige finansielle
ramme, men kunne støtte inkludering af optioner vedr. momsfradragsret for så vidt angår sam-
hørighedspolitikken. En anden gruppe af lande fandt behov for, at RAL håndteres som led i afta-
len om den kommende flerårige finansielle ramme, men var omvendt skeptiske overfor inklude-
ring af optioner vedr. momsfradragsret.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark betaler i dag et uforholdsmæssigt højt bidrag til EU’s budget i forhold til sammenligne-
lige lande. Det skyldes ikke mindst, at Danmark i høj grad betaler til at finansiere andre velha-
vende landes rabatter. Det er udtryk for en negativ særbehandling af Danmark, som ikke er ac-
ceptabel. Fra dansk side så man gerne andre landes rabatter afskaffet, men erkender at dette ikke
er realistisk. Kommissionens forslag til et nyt rabatsystem udgør et godt forhandlingsgrundlag.
Det reducerer den samlede rabatmængde og fastlægger rabatter i forhold til købekraft i landene.
Det er positivt og kunne ved en gennemførelse bringe Danmark tæt på at få reduceret sit bidrag
til andre landes rabatter med 1 mia. kr., og dermed løse Danmarks problem på indtægtssiden.
Men der er ikke umiddelbart noget, der tyder på, at rabatlandene vil acceptere at få beskåret deres
rabatter. Så længe det er forhandlingsbilledet, vil regeringen stå fast på en korrektion på 1 mia. kr.
årligt til Danmark.
Regeringen lægger endvidere betydelig vægt på, at EU’s budget skal afspejle, at medlemsstaterne
for øjeblikket gennemfører betydelige bestræbelser på at konsolidere deres offentlige finanser.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0014.png
Derfor bør EU’s budget for perioden 2014-2020 ikke stige i reale termer. Kommissionens forslag
er i lyset heraf klart for højt
Regeringen lægger endvidere vægt på så høj en grad af modernisering af EU’s budget som muligt
gennem reelle omprioriteringer i retning af de mest vækst- og beskæftigelsesfremmende politik-
ker og gennem øget fokus på natur, miljø, klima og energi på tværs af budgettets udgiftsområder.
Regeringen ser også gerne om muligt eksterne relationer samt retlige og indre anliggender styrket
i forhold til i dag. Regeringen lægger i forlængelse heraf vægt på væsentlige reduktioner i udgif-
terne til landbrugspolitikken, samhørighedspolitikken samt administrationsudgifterne med hen-
blik på at sikre overordnet budgetdisciplin og frigørelse af ressourcer til de mest vækst- og be-
skæftigelsesfremmende politikker.
For så vidt angår fleksibilitet, finder regeringen Kommissionens forslag klart for vidtgående, idet
spørgsmålet må ses i tæt sammenhæng med det samlede udgiftsniveau.
Regeringen finder det afgørende at fastholde medlemslandenes eneret til skatteopkrævning. Nye
indtægtskilder må således ikke få karakter af en EU-skat. Fra dansk side vil man gerne drøfte re-
former af indtægtssystemet, der f.eks. anvender et andet beregningsgrundlag end det nuværende
moms- og BNI-beregningsgrundlag, idet beregningsgrundlaget og satserne for indtægtskilderne
som hidtil skal defineres af medlemslandene.
Der henvises til samlenotat forud for mødet i ECOFIN den 13. marts 2012 for en uddybning af
forslaget om finansiel transaktionsskat samt regeringens holdning hertil.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet Rådet (almindelige
anliggender) den 18. juli 2011 ved skriftlig forelæggelse, forud for mødet i Rådet (almindelige
anliggender) den 12. september 2011, forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 15.
november 2011, forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 5. december 2011, forud
for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 27. januar 2012, forud for mødet i Rådet (almin-
delige anliggender) den 26. marts 2012, forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 24.
april 2012 og forud for mødet i Rådet (almindelige anliggender) den 29. maj 2012.
Der er den 27. juli 2011 oversendt grund- og nærhedsnotater vedrørende henholdsvis udgiftssi-
den og indtægtssiden af den flerårige finansielle.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0015.png
2. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012
9370/12
Nyt notat.
1. Resumé
Hovedvægten for mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012 ventes at ligge på en række økonomiske
emner, herunder den flerårige finansielle ramme, det europæiske semester og den europæiske vækstdagsorden. Der-
udover vil formanden for Det Europæiske Råd aflægge rapport om udvikling af Den Økonomiske og Monetære
Union. Endvidere ventes også nuklear sikkerhed samt retlige og indre anliggender at være på dagsordenen, ligesom
også optagelsesforhandlinger med Montenegro muligvis også vil blive drøftet. Der vil afhængigt af udviklingen kun-
ne komme yderligere emner på dagsordenen.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012 er et ordinært møde. I henhold til gældende
praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender) Det Europæiske Råds møder. Det generelle
råd vil skulle drøfte den kommenterede dagsorden for mødet i det Europæiske Råd i marts.
3. Formål og indhold
Hovedfokus for mødet i Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012 vil være på en række øko-
nomiske emner. Der vil være en bredere drøftelse af den europæiske vækstdagsorden som op-
følgning på det uformelle møde blandt Det Europæiske Råds medlemmer den 23. maj 2012. Det
Europæiske Råd vil også drøfte, hvordan EU kan uddybe sine handels- og investeringsforbindel-
ser med vigtige samarbejdspartnere.
Derudover vil Det Europæiske Råd som afslutning på det europæiske semester skulle godkende
de landespecifikke anbefalinger til medlemslandenes strukturreformer, beskæftigelsespolitik og
nationale budgetter.
Det Europæiske Råd vil endvidere have en drøftelse af den flerårige finansielle ramme (MFF) for
EU’s budget 2014-2020. På dets møde i december 2011 opfordrede Det Europæiske Råd det
danske EU-formandskab til at lægge grundlaget for den endelige fase af forhandlingerne, der skal
drøftes på Det Europæiske Råds møde i juni 2012. Det Europæiske Råd tilkendegav ligeledes i
december 2011, at man ønsker, at forhandlingerne afsluttes inden udgangen af 2012. På mødet
den 28.-29. juni ventes således en substantiel drøftelse af den flerårige finansielle ramme på bag-
grund af formandskabets udkast til forhandlingsboks, herunder hvordan MFF kan bidrage til
vækst.
Formanden for Det Europæiske Råd vil i tæt samarbejde med formanden for Kommissionen,
formanden for Eurogruppen og formanden for Den Europæiske Centralbank aflægge rapport
om de vigtigste byggesten og om en arbejdsmetode, hvormed man kan nå målet om at bringe
Den Økonomiske og Monetære Union ind i en ny fase.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er endvidere tradition for, at Det Europæiske Råd på sine juni-møder drøfter retlige og indre
anliggender, og der ventes derfor også en drøftelse af dette emne, herunder udviklingen på mi-
grationsområdet og det fælles europæiske asylsystem.
Som opfølgning på Det Europæiske Råds møder i marts og december 2011 ventes det ligeledes,
at Kommissionen vil fremlægge en slutrapport om nuklear sikkerhed og stresstest af kernekraft-
værker.
Endelig er det også muligt, at optagelsesforhandlinger med Montenegro vil være på dagsordenen
for mødet.
Der vil afhængigt af udviklingen kunne komme yderligere emner på dagsordenen.
Udkast til DER-konklusioner ventes udsendt forud for rådsmødet (almindelige anliggender) den
26. juni 2012
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012 ventes ikke i sig selv at indebære statsfinansielle kon-
sekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttel-
sesniveauet. Det er dog muligt, at Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter,
målsætninger, konklusioner eller andet, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Disse kan dog
ikke vurderes på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes ikke på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter op om det styrkede fokus på at skabe vækst og beskæftigelse og støtter arbej-
det med at lave en vækstpakke.
Fsva. den flerårige finansielle ramme (MFF) henvises der til særskilt kommenteret dagsorden, da
emnet behandles som separat dagsordenspunkt på rådsmødet.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg den 25. maj 2012 til orientering.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0017.png
3. Udvidelse: Montenegro
KOM (2012) 0222
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil skulle tage stilling til åbning af optagelsesforhandlinger med Montenegro baseret på Kommissionens
fremskridtsrapport fremlagt den 22. maj 2012 og et forslag til køreplan for optagelsesforhandlingerne. Der forud-
ses vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Montenegro blev tildelt EU-kandidatstatus i 2010, og i Kommissionens fremskridtsrapport fra
oktober 2011 anbefalede Kommissionen, at der blev åbnet optagelsesforhandlinger. Flere lande
ønskede imidlertid, at Montenegro udviste flere reformfremskridt, hvorefter det Europæiske Råd
den 9. december 2011 bad Kommissionen om i første halvdel af 2012 at udfærdige en frem-
skridtsrapport med henblik på åbning af optagelsesforhandlinger med Montenegro i juni 2012.
Kommissionen konkluderer i sin fremskridtsrapport af 22. maj 2012, at Montenegro har gjort
yderlige fremskridt. På denne baggrund anbefaler Kommissionen fortsat, at der åbnes optagelses-
forhandlinger.
Rådet forventes at drøfte fremskridtsrapporten og den køreplan, som skal strukturere de kom-
mende forhandlinger om Montenegros optagelse i EU med henblik på en beslutning vedrørende
åbning af forhandlinger.
Det er fortsat ikke sikkert, at der kan opnås enighed om åbning af optagelsesforhandlinger. Der
er mulighed for, at en endelig beslutning kan træffes på mødet den 26. juni, men visse lande øn-
sker eventuelt også sagen drøftet på det Europæiske Råd den 29. juni.
I det omfang der opnås enighed, er der forudset en tiltrædelseskonference den 29. juni, hvor for-
handlingerne med Montenegro formelt åbnes.
3. Formål og indhold
Rådet vil skulle tage stilling til åbning af optagelsesforhandlinger med Montenegro baseret på
Kommissionens fremskridtrapport og den foreslåede køreplan for forhandlingerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Konsekvenser
Vedtagelsen af rådskonklusioner om åbning af optagelsesforhandlinger medfører ikke i sig selv
lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for samfundsøkonomien, miljøet, beskyt-
telsesniveauet eller statsfinanserne, udover indvirkningen på EU’s budget.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det ventes, at landene vil notere sig Kommissionens rapport og fornyede anbefaling om at åbne
optagelsesforhandlinger med Montenegro. På denne baggrund ventes en drøftelse af om der er
sket tilstrækkelige reformfremskridt til, at der kan opnås enighed om at åbne optagelsesforhand-
linger baseret på den foreslåede køreplan.
Visse lande har udtrykt en vis skepsis i forhold til at åbne optagelsesforhandlinger på grund af,
hvad disse lande vurderer som utilstrækkelige fremskridt vedrørende god regeringsførelse, her-
under bekæmpelse af organiseret kriminalitet og korruption i Montenegro. Kommissionen vur-
derer imidlertid, at Montenegro også på dette område har gjort tilstrækkelige fremskridt til, at
optagelsesforhandlingerne kan åbnes. Det danske formandskab har i forhandlingerne med med-
lemsstaterne om køreplanen for forhandlingerne lagt stor vægt på at integrere elementer vedrø-
rende behov for fremskridt og monitorering af især god regeringsførelse. Kommissionen vil også
efter åbning af optagelsesforhandlinger følge dette område tæt. Der vil endvidere være mulighed
for at suspendere optagelsesforhandlingerne med Montenegro, såfremt det vurderes, at Monte-
negro ikke gør tilstrækkelige fremskridt.
Det er fortsat ikke sikkert, at der i juni kan opnås enighed om åbning af optagelsesforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
EU’s udvidelse har skabt vidtrækkende politiske, sociale og økonomiske reformer hos kandidat-
lande såvel som hos potentielle kandidatlande. Dette er en gevinst for freden og velstanden på
hele det europæiske kontinent.
Der er derfor tale om en politik, der støttes aktivt op om. Det er i denne forbindelse afgørende,
at alle kandidatlande behandles efter samme kriterier, hvorfor Danmark lægger vægt på en stram,
forsvarlig og meritbaseret forhandlingsproces i overensstemmelse med EU’s opstrammede for-
handlingsramme fra 2006.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om åbning af optagelsesforhandlinger med Montenegro har senest været forelagt Folke-
tingets Europaudvalg den 30. november 2011 med henblik på forhandlingsoplæg.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0019.png
4. Den fremtidige europæiske samhørighedspolitik
- Følger
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1136222_0020.png
5. EU’s Østersøstrategi
KOM (2012) 0128
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte Kommissionens meddelelse om EU´s Østersøstrategi. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Det Europæiske Råd vedtog i oktober 2009 EU-strategien for Østersøområdet. Rådet opfordre-
de – efter sin drøftelse i november 2011 af Kommissionens fremskridtsrapport fra juni 2011 om
gennemførelsen af EU’s Østersøstrategi – Kommissionen til tidligt i 2012 at komme med forslag
til en revideret Østersøstrategi med bl.a. klarere mål og rolleafgrænsning for involverede aktører.
Kommissionen fremsendte i marts 2012 sin meddelelse til Rådet.
3. Formål og indhold
Kommissionen meddelelse indeholder et forslag til en (lettere) justeret/revideret Østersøstrategi,
som Rådet anmodes om at godkende. Overordnet lægger Kommissionen op til følgende revide-
rede ramme for strategien: 1) Bedre strategisk fokusering, 2) justering af politikker og finansie-
ring, 3) større klarhed med hensyn til forskellige aktørers ansvarsområder og 4) bedre kommuni-
kation.
For så vidt angår den strategiske fokusering foreslår Kommissionen, at der fastsættes tre, klare
overordnede mål for strategien i stedet for de fire mål, der findes i dag, og at der til hvert af disse
mål knyttes en række indikatorer og mål, så muligheden for at styre og måle gennemførelsen af
strategien bliver bedre. De tre overordnede mål er som følger: 1) ”At redde Østersøen” – pri-
mært at sikre opfyldelsen af miljømålene for Østersøen, 2) ”Forbindelser til regionen” – at sikre
bl.a. bedre infrastruktur, så der opnås større tilgængelighed og 3) ”Øget velstand” – at sikre bedre
rammer for skabelse af økonomisk vækst i regionen i overensstemmelse med målene i Europa
2020. Under de tre overordnede mål kommer Kommissionen med forslag til konkrete strategiske
indikatorer og mål for gennemførelsen.
Kommissionen betoner i meddelelsen vigtigheden af at fremme det politiske engagement, her-
under, at strategien – når relevant – drøftes i Rådet, og at andre aktører regionale som kommuna-
le inddrages mere direkte i arbejde med at nå målene.
I meddelelsen foreslår Kommissionen, at man ved justering af politikker bør sikre sig, at løsnin-
ger afspejler de regionale udfordringer og muligheders territoriale karakter, ligesom politiske ini-
tiativer bør være sammenhængende og fremme synergi. Tilsvarende bør man ved tilvejebringel-
sen af finansieringen sikre, at der etableres en tæt sammenhæng mellem strategien og alle de til
rådighed stående ressourcer, så midlerne anvendes så effektivt som muligt med henblik på at
opnå målene i strategien.
Kommissionen foreslår videre, at der skabes større klarhed med hensyn til forskellige aktørers
ansvarsområder, hvilket vil lette gennemførelsen af strategien. Den lægger op til større inddragel-
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
se af private aktører i arbejdet, ligesom vigtigheden af samarbejde med regionale organisation og
bl.a. Rusland betones.
Endelig foreslår Kommissionen, at der gøres en indsats for at forbedre kommunikationen mel-
lem aktørerne og i forhold til omverdenen, hvilket vil lette arbejdet med at nå strategiens mål.
Det kan oplyses, at Kommissionen vil videreføre sit arbejde at vurdere merværdien af EU´s ma-
kroregionale strategier evt. på basis af en ekstern evaluering. Sigtet er at inddrage konklusionerne
heraf i en rapport om konceptet for de makroregionale strategier, som Kommissionen efter an-
modning fra Rådet skal fremlægge i juni 2013.
Det danske formandskab har på baggrund af Kommissionens meddelelse udarbejdet udkast til
rådskonklusioner, som bygger på henstillingerne i meddelelsen, men bl.a. med den modifikation,
at de af Kommissionen foreslåede indikatorer og mål præciseres i et bilag til rådskonklusionerne.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Meddelelsen og gennemførelsen af de foreslåede henstillinger ventes ikke at have konsekvenser
for statsfinanserne, da der bl.a. ikke afsættes yderligere midler på EU's budget. Gennemførelsen
af de foreslåede henstillinger forventes generelt at have visse positive samfundsøkonomiske og
miljømæssige konsekvenser.
8. Høring
Medlemmerne af Kontaktudvalget for EU´s Østersøstrategi er blevet hørt. Dokumentet har ikke
givet anledning til særlige bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er på arbejdsgruppeniveau bred opbakning til det danske formandskabs udkast til rådskon-
klusioner.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for det foreliggende udkast til rådskonklusioner.
Regeringen kan støtte, at der med den reviderede strategi lægges op til et mere klart strategisk
fokus i Østersøstrategien samt en klarere og mere effektiv rolleafgrænsning. Regeringen vil også
fremover arbejde for, at aktiviteterne i relation til Østersøarbejdet effektiviseres og fokuseres
dér, hvor der kan skabes en reel merværdi for Danmark og Europa.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen har tidligere bl.a. været forelagt Folketingets Europaudvalg den 11. september 2009 med
henblik på forhandlingsoplæg, den 23. oktober 2009 og 11. november 2011 til orientering.
22