Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3181 - Økofin
Offentligt
1453968_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12204/12
(OR. en)
PRESSE 317
PR CO 43
PRESSEMEDDELELSE
3181. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 10. juli 2012
Formand
Vassos SHIARLY
Cyperns finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
12204/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0002.png
10.VII.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet udsendte
landespecifikke henstillinger
til medlemsstaterne om deres økonomiske politikker
og finanspolitikker, hvorved dette års overvågning som led i det europæiske semester (efter god-
kendelse af Det Europæiske Råd) blev afsluttet. Rådet udsendte også en specifik henstilling om
euroområdet som helhed.
Endvidere udsendte Rådet i overensstemmelse med det "følg eller forklar"-princip, der blev indført
for nylig som led i bestemmelserne om styrket økonomisk styring ("sixpack"-lovgivningen), rede-
gørelser i de tilfælde, hvor det har ændret de henstillinger eller udtalelser, som Kommissionen har
foreslået.
Rådet gav grønt lys for pilotfasen for et initiativ, der tager sigte på via brug af
projektobligationer
at mobilisere indtil 4,5 mia. EUR i private midler til centrale infrastrukturprojekter. Rådets
holdning følger en aftale indgået med Europa-Parlamentet.
Der vil blive afsat indtil 200 mio. EUR til et projektobligationsinstrument, der skal bidrage til at
finansiere transportprojekter i 2012 og 2013, indtil 10 mio. EUR til energiprojekter og indtil
20 mio. EUR til ikt- og bredbåndsprojekter. Hvis pilotfasen bliver en succes, vil den blive efterfulgt
af en driftsfase i perioden 2014-20.
12204/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0003.png
10.VII.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 6
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI ...................................................... 8
KAPITALKRAV TIL BANKER ........................................................................................................ 9
BANKGENOPRETNING OG -AFVIKLING .................................................................................. 10
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE ................................................................................. 11
UDNÆVNELSE AF ET MEDLEM AF ECB's DIREKTION.......................................................... 12
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM................................................................................ 13
DET EUROPÆISKE SEMESTER – ØKONOMISKE OG FINANSPOLITISKE
HENSTILLINGER ............................................................................................................................ 14
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
- SPANIEN ........................................................................................................................................ 15
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Projektobligationer ................................................................................................................................................ 17
Finansiel støtte til Portugal.................................................................................................................................... 17
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKEN
Forvaltnings- og kontrolsystemer for EU's midler ................................................................................................ 18
Infrastruktur i søhavne........................................................................................................................................... 18
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12204/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VII.2012
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde om miljø og sport............................................................................................................................... 18
Geodata.................................................................................................................................................................. 18
Koordinering af socialsikringssystemer - foranstaltninger for migranter.............................................................. 19
Deltagelse i EU-aktioner vedrørende det indre marked......................................................................................... 19
Det europæiske jordovervågningsprogram............................................................................................................ 19
Afgifter på tunge godskøretøjer............................................................................................................................. 19
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger ....................................................................................................... 20
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Sække og poser af plast - Kina og Thailand ................................................................................. 20
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det fælles Relexinformationssystem ..................................................................................................................... 20
LANDBRUG
Direkte betalinger til landbrugere for 2013 ........................................................................................................... 20
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af husholdningstørretumblere ................................................................................... 21
TRANSPORT
Udstyr på skibe...................................................................................................................................................... 21
FISKERI
Ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri ........................................................................................................... 22
Beringshavskonventionen - Forvaltning af sejbestande ........................................................................................ 22
MILJØ
Kvoter for drivhusgasemissioner........................................................................................................................... 23
Biologisk mangfoldighed i Middelhavet ............................................................................................................... 24
SUNDHED
Flåtbåren hjernebetændelse ................................................................................................................................... 24
Markedsføringstilladelser for lægemidler - Medicinsk udstyr............................................................................... 25
12204/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10.VII.2012
BESKIKKELSER
Nyt medlem af Revisionsretten ............................................................................................................................. 25
Regionsudvalget .................................................................................................................................................... 25
12204/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0006.png
10.VII.2012
DELTAGERE
Belgien:
Steven VANACKERE
Bulgarien:
Dimiter TZANTJEV
Den Tjekkiske Republik:
Radek URBAN
Tomáš ZIDEK
Danmark:
Margrethe VESTAGER
Tyskland:
Thomas STEFFEN
Estland:
Jürgen LIGI
Irland:
Michael NOONAN
Grækenland:
Ioannis STOURNARAS
Spanien:
Luis DE GUINDOS JURADO
Frankrig:
Pierre MOSCOVICI
Ramon FERNANDEZ
Italien:
Mario MONTI
Cypern:
Vassos SHIARLY
Letland:
Andris VILKS
Litauen:
Raimundas KAROBLIS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Ungarn:
Gyula PLESCHINGER
Malta
Tonio FENECH
Nederlandene:
Jan Kees de JAGER
Østrig:
Maria FEKTER
Polen:
Jacek ROSTOWSKI
Portugal:
Vítor GASPAR
Rumænien:
Claudiu DOLTUStatssekretær, Finansministeriet
Vicepremierminister samt finansminister og minister for
bæredygtig udvikling med ansvar for offentlig forvaltning
Fast repræsentant
Vicefinansminister, afdelingen for finansielle markeder
Vicefinansminister, afdelingen for internationale
forbindelser og finanspolitikker
Økonomi- og indenrigsminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og konkurrenceevne
Økonomi- og finansminister
Generaldirektør, Finansministeriet
Premierminister samt økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Finans-, økonomi- og investeringsminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Ministro de Estado og finansminister
12204/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0007.png
10.VII.2012
Slovenien:
Janez ŠUŠTERŠIČ
Slovakiet:
Peter KA�½IMÍR
Finland:
Jutta URPILAINEN
Sverige:
Peter NORMAN
Det Forenede Kongerige:
Mark HOBAN
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister og finansminister
Finansmarkedsminister
Statssekretær for finansielle anliggender
Kommissionen:
Olli REHN
Michel BARNIER
Algirdas ŠEMETA
Næstformand
Medlem
Medlem
Andre deltagere:
Vítor CONSTÂNCIO
Werner HOYER
Thomas WIESER
Hans VIJBRIEF
Andrea ENRIA
Næstformand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
Formand for Den Europæiske Banktilsynsmyndighed
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Slavko LINIĆ
Finansminister
12204/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0008.png
10.VII.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
OPFØLGNING AF DET EUROPÆISKE RÅDS MØDE I JUNI
Rådet drøftede opfølgningen af Det Europæiske Råds møde den 28.-29. juni for så vidt angår:
-
-
arbejdet med etableringen af en egentlig Økonomisk og Monetær Union
den proces, der skal følges i forbindelse med oprettelsen af et fælles europæisk banktilsyn.
Hvad angår første punkt er formanden for Det Europæiske Råd blevet opfordret til sammen med
formændene for Kommissionen, Eurogruppen og Den Europæiske Centralbank at tilrettelægge et
specifikt og tidsbundet arbejdsprogram med en foreløbig rapport i oktober og en endelig rapport ved
årets udgang. Medlemsstaterne vil med regelmæssige mellemrum blive konsulteret i forbindelse
med dette arbejde, og det cypriotiske formandskab vil bestræbe sig på at lette processen.
Oprettelsen af et fælles banktilsyn vil i første omgang afhænge af Kommissionens fremlæggelse af
forslag herom, hvilket er planlagt til efteråret. Med henblik herpå havde Rådet en foreløbig
udveksling af synspunkter.
12204/12
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0009.png
10.VII.2012
KAPITALKRAV TIL BANKER
Rådet blev af formandskabet orienteret om fremskridtene i forhandlingerne med Europa-
Parlamentet om to forslag om ændring af EU's regler om kapitalkrav til banker og
investeringsinstitutter ("CRD IV").
Det cypriotiske formandskab anførte, at dets mål er at afslutte forhandlingerne snarest muligt. Som
kommende formandskab har det holdt sine første trilogmøder og fastsat yderligere møder med
Europa-Parlamentet den 11. og 12. juli. Arbejdet med direktivet var næsten blevet færdiggjort under
det foregående danske formandskab, så der kun udestår nogle få centrale spørgsmål, og drøftelserne
nu er koncentreret om forordningen.
Forhandlingerne med Parlamentet sigter mod vedtagelse af forordningen ved førstebehandlingen.
De udestående spørgsmål omfatter en foreslået fleksibilitetspakke
1
, aflønning af bankansatte,
krisestyring, sanktioner, magtbalancen mellem myndighederne i "hjem"- og "værts"lande, ledelse,
samt hvilke beføjelser der skal tildeles Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA).
Forslagene skal ændre og træde i stedet for de nuværende direktiver om kapitalkrav
2
og dele dem op
i to nye lovgivningsinstrumenter: en
forordning,
der fastlægger de reguleringskrav, som institutter
skal overholde, og et
direktiv
om adgang til indlånsvirksomhed.
De tager sigte på at gennemføre en international aftale, som blev godkendt af G20 i november 2010,
i EU-retten. Den såkaldte Basel III-aftale, der er indgået af Baselkomitéen for Banktilsyn, skærper
kapitalkravene til banker, indfører en obligatorisk kapitalbevaringsbuffer og en skønsmæssig
kontracyklisk kapitalbuffer samt fastsætter nye reguleringskrav til bankers likviditet og gearing.
Rådet nåede til enighed om en generel indstilling den 15. maj
3
.
Da forordningen og direktivet er baseret på henholdsvis artikel 114 og artikel 53, stk. 1, i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde, skal vedtagelsen ske med kvalificeret flertal i Rådet og
med flertal i Parlamentet (almindelig lovgivningsprocedure).
1
2
3
Fleksibilitet for medlemsstaterne til at træffe yderligere foranstaltninger såsom højere
kapitalkrav.
Direktiv 2006/48/EF og 2006/49/EF.
Se pressemeddelelse
9399/12.
9
12204/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0010.png
10.VII.2012
BANKGENOPRETNING OG -AFVIKLING
Rådet noterede sig Kommissionens fremlæggelse af sit forslag til et direktiv om et regelsæt for
genopretning og afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber (11066/12).
Rådet havde en foreløbig udveksling af synspunkter.
Forslaget, der blev offentliggjort af Kommissionen den 6. juni, tager sigte på at give
tilsynsmyndighederne fælles værktøjer og beføjelser til forebyggende tackling af bankkriser og
velordnet afvikling af enhver finansiel institution i tilfælde af insolvens, således at skatteyderne i
mindst muligt omfang påføres tab.
Direktivet vil indføre en række instrumenter til brug for tilsynsmyndighederne: forberedende og
forebyggende foranstaltninger, tidlig indgriben og afviklingsværktøjer og -beføjelser. De vigtigste
afviklingsforanstaltninger vil omfatte:
salg af (dele af) en virksomhed
etablering af et broinstitut (midlertidig overførsel af gode bankaktiver til en offentligt
kontrolleret enhed)
adskillelse af aktiver (overførsel af værdiforringede aktiver til et
porteføljeadministrationsselskab)
bail-in-foranstaltninger (fordeling af tab på aktionærer og usikrede kreditorer i
prioritetsrækkefølge).
Formålet med forslaget er at gennemføre de forpligtelser i EU-retten, der blev indgået på G20-
topmødet i Washington i november 2008, idet lederne ved den lejlighed slog til lyd for en
gennemgang af afviklingsordninger og konkurslovgivninger "for at sikre, at de giver mulighed for
en velordnet afvikling af store, komplekse grænseoverskridende institutter".
Vedtagelse af direktivet, der er baseret på artikel 114 i traktaten om Den Europæiske Unions funk-
tionsmåde, kræver kvalificeret flertal i Rådet og flertal i Europa-Parlamentet (almindelig
lovgivningsprocedure).
Formandskabets mål for Rådet er at nå til enighed om en generel indstilling senest til december,
hvorefter forhandlingerne med Parlamentet begynder med henblik på vedtagelse af direktivet ved
førstebehandlingen.
12204/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0011.png
10.VII.2012
ØKONOMISK STYRING - ANDEN PAKKE
Rådet blev af formandskabet orienteret om den procedure, der skal følges med henblik på at nå til
enighed med Europa-Parlamentet om to udkast til forordninger om økonomisk styring, nemlig:
en forordning om øget overvågning og evaluering af udkast til budgetplaner i medlems-
staterne i euroområdet, navnlig de medlemsstater, over for hvilke der er indledt en
procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud, og
en forordning om skærpet overvågning af de medlemsstater i euroområdet, der oplever
alvorlig finansiel uro eller anmoder om finansiel bistand.
Rådet bekræftede, at den generelle indstilling, der var opnået enighed om på samlingen den
21. februar, fortsat var udgangspunktet for forhandlingerne
1
. Parlamentet fastlagde sin
forhandlingsposition i juni og foretog betydelige ændringer af forslagene.
Det første trilogmøde med Europa-Parlamentet er planlagt til den 11. juli. En ad hoc-rådsgruppe,
der var nedsat med henblik på at behandle forslagene, drøftede de ændringer, der var blevet fore-
taget af Parlamentet den 4. juli.
Kommissionen forelagde denne anden pakke af forslag i november 2011 efter vedtagelsen af den
såkaldte "sixpack" med forslag til økonomisk styring
2
.
De to udkast til forordninger indfører bestemmelser om en skærpet overvågning af landenes
budgetpolitikker. Medlemsstaterne skal hvert år inden den 15. oktober forelægge Rådet og
Kommissionen deres udkast til budgetplaner for det kommende år. Der skal foretages skærpet
overvågning af medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med
uforholdsmæssigt store underskud, så Kommissionen bedre kan vurdere, om der er en risiko for
overskridelse af fristen for korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud. Medlemsstater, der
er i alvorlige vanskeligheder med hensyn til deres finansielle stabilitet eller modtager finansiel
støtte som forebyggende foranstaltning, vil være under en endnu tættere overvågning end
medlemsstater, over for hvilke der er indledt en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud.
Vedtagelse af forordningerne, der er baseret på artikel 136 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, kræver for Rådets vedkommende kvalificeret flertal blandt delegationerne fra de
17 lande i euroområdet og flertal i Parlamentet (almindelig lovgivningsprocedure).
1
2
Jf. pressemeddelelse
6624/12.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
16446/11
.
11
12204/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0012.png
10.VII.2012
UDNÆVNELSE AF ET MEDLEM AF ECB's DIREKTION
Rådet henstillede, at Yves Mersch udnævnes til medlem af Den Europæiske Centralbanks direktion
for en periode på otte år.
Hvis han udnævnes, efterfølger Yves Mersch José Manuel González-Páramo, hvis embedsperiode
udløb den 31. maj.
Rådets henstilling vil blive forelagt Det Europæiske Råd til afgørelse efter høring af Europa-
Parlamentet og ECB's Styrelsesråd.
ECB's direktion har ansvaret for gennemførelsen af den monetære politik for euroområdet som
fastlagt af Styrelsesrådet. Direktionen består af formanden, en næstformand og fire andre
medlemmer, der alle er udnævnt for perioder på otte år uden mulighed for forlængelse.
Styrelsesrådet består af de seks medlemmer af direktionen og centralbankcheferne fra euroområdets
medlemsstater.
12204/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0013.png
10.VII.2012
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Rådet noterede sig det cypriotiske formandskabs fremlæggelse af et arbejdsprogram på det
økonomiske og finansielle område for formandskabsperioden, der går fra juli til december 2012
(11754/1/12
REV 1).
Rådet havde en udveksling af synspunkter.
Det cypriotiske formandskab agter at fokusere på effektiv gennemførelse af nyligt vedtagne
initiativer til forbedring af den økonomiske styring, sikring af den finanspolitiske konsolidering,
styrkelse af rammerne for finansielle tjenesteydelser i Europa og fremskyndelse af strukturreformer
med henblik på at styrke vækstpotentialet og den sociale samhørighed i EU. Formandskabet vil
også prioritere fortsat arbejde med beskatningsspørgsmål. Det vil tilstræbe effektiv koordinering
med henblik på at sikre passende repræsentation af EU's holdninger i internationale fora såsom
G20-møder og værne om europæiske interesser generelt.
12204/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0014.png
10.VII.2012
DET EUROPÆISKE SEMESTER – ØKONOMISKE OG FINANSPOLITISKE
HENSTILLINGER
Rådet drøftede processen til overvågning af medlemsstaternes økonomiske politikker og
finanspolitikker som led i
det europæiske semester.
Det europæiske semester
er nu to år gammelt, og selv om resultatet af dette års overvågning
overordnet ses som tilfredsstillende, er der planlagt en omfattende gennemgang af gennemførelsen
til oktober.
Ministrene gav udtryk for foreløbige synspunkter med hensyn til mulige forbedringer.
Endvidere afsluttede Rådet dette års
europæiske semester
med uden debat at vedtage:
henstillinger til hver medlemsstat om de økonomiske politikker, der er forelagt i deres
nationale reformprogrammer
udtalelser om de finanspolitikker, der er forelagt i medlemsstaternes stabilitets- og
konvergensprogrammer og
en specifik henstilling om de økonomiske politikker i medlemsstaterne i euroområdet.
Teksterne vedtages efter godkendelse af Det Europæiske Råd.
Endvidere udsendte Rådet i overensstemmelse med det "følg eller forklar"-princip, der blev indført
for nylig som led i bestemmelserne om styrket økonomisk styring ("sixpack"-lovgivningen),
redegørelser i de tilfælde, hvor det har ændret de henstillinger eller udtalelser, som Kommissionen
har foreslået.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
12264/12
.
12204/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0015.png
10.VII.2012
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD -
SPANIEN
Rådet udsendte som led i EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud en
revideret henstilling om de foranstaltninger, Spanien skal træffe for at korrigere sit offentlige
underskud; Spanien får et år mere hertil i betragtning af de negative økonomiske omstændigheder.
Spanien har været omfattet af en procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud
siden april 2009. Rådets henstilling fastsætter 2014 som ny frist for Spanien til at bringe sit
underskud ned under EU's referenceværdi på 3 % af BNP med et mål for det samlede underskud på
6,3 % af BNP for 2012, 4,5 % af BNP for 2013 og 2,8 % af BNP for 2014.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
12387/12.
12204/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0016.png
10.VII.2012
MØDER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev holdt i tilknytning til Rådets samling:
Eurogruppen
Ministrene fra euroområdets medlemsstater mødtes i Eurogruppen den 9. juli.
Morgenmadsmøde for ministrene
Ministrene holdt et morgenmadsmøde for at drøfte den økonomiske situation. De blev endvidere af
formanden for Den Europæiske Banktilsynsmyndighed orienteret om resultatet af et
bankrekapitaliseringstiltag, der var blevet igangsat i december og fuldført med udgangen af juni.
12204/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0017.png
10.VII.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Projektobligationer
Rådet vedtog en forordning om igangsættelse af pilotfasen 2012-2013 for EU-projektobligations-
initiativet, der tager sigte på at mobilisere indtil 4,5 mia. EUR i private midler til centrale
infrastrukturprojekter (PE-CONS
27/12).
Vedtagelsen af forordningen fandt sted i forlængelse af den enighed, der blev opnået med Europa-
Parlamentet den 22. maj, og Rådet vedtog samtlige ændringsforslag, som Europa-Parlamentet havde
stemt for i forbindelse med førstebehandlingen.
Der vil blive afsat indtil 200 mio. EUR til et projektobligationsinstrument, der vil bidrage til at
finansiere transportprojekter i 2012 og 2013, indtil 10 mio. EUR til energiprojekter og indtil
20 mio. EUR til ikt- og bredbåndsprojekter. Hvis pilotfasen bliver en succes, vil den blive efterfulgt
af en driftsfase i perioden 2014-20.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
12331/12.
Finansiel støtte til Portugal
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af afgørelse 2011/344/EU om tildeling af finansiel støtte til
Portugal efter Kommissionens, IMF's og Den Europæiske Centralbanks fjerde gennemgang af de
fremskridt, som Portugal har gjort med hensyn til gennemførelsen af de vedtagne foranstaltninger
(11839/12).
12204/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0018.png
10.VII.2012
SAMHØRIGHEDSPOLITIKKEN
Forvaltnings- og kontrolsystemer for EU's midler
Rådet vedtog konklusioner om Revisionsrettens særberetning med titlen "Har Kommissionen truffet
hensigtsmæssige foranstaltninger med hensyn til de identificerede mangler i medlemsstaternes
forvaltnings- og kontrolsystemer?" (11633/12).
Infrastruktur i søhavne
Rådet vedtog konklusioner om Revisionsrettens særberetning med titlen "Anvendelse af
strukturfondene og Samhørighedsfonden til medfinansiering af transportinfrastruktur i søhavne: en
effektiv investering?" (11632/12).
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde om miljø og sport
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en ændring af
protokol 31 til EØS-aftalen om samarbejde på særlige områder ud over de fire friheder (10500/12).
Afgørelsen udvider samarbejdet mellem EØS-aftalens kontraherende parter til at omfatte forordning
(EF) nr.401/2009 om Miljøagenturet og Det Europæiske Miljøoplysnings- og Miljøovervågningsnet
samt sportsområdet.
Geodata
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg vedrørende en
ændring af bilag 20 (Miljø) til EØS-aftalen (10504/12).
Ændringen indarbejder visse kommissionsbestemmelser om geodata i EØS-aftalen.
12204/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0019.png
10.VII.2012
Koordinering af socialsikringssystemer - foranstaltninger for migranter
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en ændring af
protokol 31 til EØS-aftalen om samarbejde på særlige områder ud over de fire friheder (10508/12).
Ændringen udvider samarbejdet til at omfatte fri bevægelighed for arbejdstagere, koordinering af
socialsikringssystemer og foranstaltninger for migranter, herunder migranter fra tredjelande.
Deltagelse i EU-aktioner vedrørende det indre marked
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en ændring af
protokol 31 til EØS-aftalen om samarbejde på særlige områder ud over de fire friheder (vedrørende
EU-budgetposter relateret til det indre marked) (11288/12).
Ændringen giver aftalens kontraherende parter mulighed for at fortsætte deres deltagelse i EU-
aktioner, der finansieres over Den Europæiske Unions almindelige budget, vedrørende det indre
markeds gennemførelse, funktionsmåde og udvikling.
Det europæiske jordovervågningsprogram
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg til en
ændring af protokol 31 til EØS-aftalen om samarbejde på særlige områder ud over de fire friheder
(vedrørende global miljø- og sikkerhedsovervågning) (11413/12).
Ændringen udvider samarbejdet til at omfatte Det europæiske jordovervågningsprogram (GMES).
Afgifter på tunge godskøretøjer
Rådet godkendte den holdning, som EU skal indtage i Det Blandede EØS-udvalg vedrørende en
ændring af bilag 13 (transport) til EØS-aftalen.
I kraft af denne ændring indarbejdes gældende EU-ret om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer i aftalen (9870/12).
12204/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0020.png
10.VII.2012
UDENRIGSANLIGGENDER
Elfenbenskysten - restriktive foranstaltninger
Rådet gennemførte FN's Sikkerhedsråds resolution 2045(2012) om Elfenbenskysten i EU-retten.
Ændringerne vedrører ophævelsen af restriktioner for levering af bistand i tilknytning til våben-
embargoen.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Sække og poser af plast - Kina og Thailand
Rådet vedtog en forordning om ophævelse af antidumpingforanstaltninger over for importen af
visse sække og poser af plast med oprindelse i Kina og Thailand (11628/12).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Det fælles Relexinformationssystem
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 5/2012 om det
fælles Relexinformationssystem (12473/12).
LANDBRUG
Direkte betalinger til landbrugere for 2013
Rådet vedtog ændringer af forordning (EF) nr.73/2009 om anvendelsen af direkte betalinger til
landbrugere for 2013 efter at være nået til enighed med Europa-Parlamentet under
førstebehandlingen (33/12).
Denne forordning ("2013"-forordningen) er én af to overgangsforordninger, der skal vedtages i år
forud for reformen af den fælles landbrugspolitik, der efter planen skal træde i kraft i 2014. Den
anden overgangsforordning (enighed herom forventes til september) vedrører støtte til vinavlere.
12204/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0021.png
10.VII.2012
Formålet med "2013"-forordningen er at tilrettelægge en smidig overgang fra det nuværende system
med direkte betalinger (forordning (EF) nr. 73/2009) til den nye betalingsordning, som Kommis-
sionen harfastsat bestemmelser om i forslagene til reformen af den fælles landbrugspolitik.
Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
12334/12.
ENERGI
Krav til miljøvenligt design af husholdningstørretumblere
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/125/EF
1
for så vidt angår krav til
miljøvenligt design af husholdningstørretumblere (10237/12).
Direktivet fastsætter, at Kommissionen fastlægger krav til energirelaterede produkter, der sælges og
handles i betydelige mængder, har en væsentlig miljøpåvirkning og har et betydeligt potentiale med
hensyn til at mindske deres miljøpåvirkning, uden at det medfører urimelige omkostninger.
Kommissionens forordning er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har
givet sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage afgørelsen, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig vedtagelsen.
TRANSPORT
Udstyr på skibe
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af et direktiv om ajourføring af
Rådets direktiv fra 1996 om udstyr på skibe (10216/12).
Ajourføringen indarbejder de ændringer af internationale konventioner og prøvningsstandarder, der
er trådt i kraft siden den sidste ajourføring af direktivet, i direktivet fra 1996 og tilpasser den liste
over skibsudstyr, der er berørt heraf.
Udkastet til direktiv er underlagt forskriftsproceduren med kontrol, og da Rådet nu har givet sin
tilslutning, kan Kommissionen vedtage direktivet, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
vedtagelsen.
1
EUT L 285 af 31.10.2009.
21
12204/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0022.png
10.VII.2012
FISKERI
Ulovligt, urapporteret og ureguleret fiskeri
Rådet godkendte et udkast til fælles erklæring fra EU og Japan om bestræbelserne på at bekæmpe
ulovligt, urapporteret og ureguleret (IUU-)fiskeri.
Eftersom Japan og EU spiller en central rolle i den erhvervsmæssige udnyttelse af fiskevarer
globalt, er de begge af den opfattelse, at IUU-fiskeri er én af de alvorligste trusler mod bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af ressourcerne i verdens have. IUU-fiskeri er et globalt fænomen med
ødelæggende miljøvirkninger og socioøkonomiske konsekvenser, især for kystsamfund i
udviklingslande, som er afhængige af fiskeri med henblik på indtægter eller ernæring.
Begge parter mener, at IUU-fiskeri bedst forhindres gennem internationalt samarbejde via regionale
fiskeriforvaltningsorganisationer og internationale organisationer i kraft af vedtagelse af
foranstaltninger til bekæmpelse af IUU-fiskeri.
Japan og EU har allerede indført retlige instrumenter til bekæmpelse af IUU-fiskeri (f.eks.
forordning (EF) nr. 1005/2008) og erkender, at frivilligt samarbejde og deling af oplysninger vil
maksimere effekten af den globale bekæmpelse af IUU-fiskeri.
Med denne godkendelse kan Kommissionen på EU's vegne undertegne den fælles erklæring i
forbindelse med et planlagt møde med Japan primo juli.
Beringshavskonventionen - Forvaltning af sejbestande
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af den holdning, der skal indtages på EU's vegne inden
for rammerne af konventionen om bevarelse og forvaltning af sejbestandene i det centrale
Beringshav.
Denne konvention har følgende målsætninger:
at indføre en international ordning for bevarelse, forvaltning og optimal udnyttelse af
sejbestandene i konventionsområdet
12204/12
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0023.png
10.VII.2012
at genoprette og bevare sejbestandene i Beringshavet på niveauer, der giver mulighed for
maksimalt bæredygtigt udbytte
at samarbejde om indsamling og gennemgang af faktuel information om sej og andre
levende marine ressourcer i Beringshavet og
at skabe et forum, hvor iværksættelse af de nødvendige foranstaltninger til bevarelse og
forvaltning af andre levende marine ressourcer i konventionsområdet kan overvejes.
Seks lande har tiltrådt konventionen om bevarelse og forvaltning af sejbestandene i det centrale
Beringshav: Kina, Japan, Korea, Polen, Rusland og USA.
Eftersom Polen er kontraherende part i konventionen og også er EU-medlemsstat, vedtages denne
afgørelse af EU. Mere generelt forvaltes fiskeriaftaler, som de nye medlemsstater har indgået med
tredjelande, af EU som fastsat i deres tiltrædelsestraktat.
MILJØ
Kvoter for drivhusgasemissioner
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelse af Kommissionens forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1031/2010 om det tidsmæssige og administrative forløb af auktioner over
kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med sådanne auktioner med henblik
på optagelse af en auktionsplatform, der udpeges af Tyskland (10130/12).
Kommissionens retsakter er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet
sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage retsakterne, medmindre Europa-Parlamentet modsætter
sig vedtagelsen.
12204/12
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0024.png
10.VII.2012
Biologisk mangfoldighed i Middelhavet
Rådet fastlagde EU's holdning til ændringerne af bilagene til protokollen
1
om særligt beskyttede
områder og den biologiske mangfoldighed til konventionen om beskyttelse af havmiljø og
kystområder i Middelhavet, "Barcelonakonventionen"
2
.
Formålet med ændringerne af protokollen er at øge beskyttelsen af ti hajarter. De blev vedtaget på
det 17. møde mellem de kontraherende parter (den 8.-10 februar 2012 i Paris).
Forslag fra Kommissionen:
6293/12
SUNDHED
Flåtbåren hjernebetændelse
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelse af Kommissionens afgørelse om optagelse af
flåtbåren hjernebetændelse (TBE) på listen over overførbare sygdomme, som den epidemiologiske
overvågning i EU-netværket skal dække (10416/12).
Kommissionens afgørelse er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet
sin tilslutning, kan Kommissionen vedtage forordningen, medmindre Europa-Parlamentet
modsætter sig vedtagelsen.
1
2
EUT L 322 af 14.12.1999.
EUT L 240 af 19.9.1977.
24
12204/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453968_0025.png
10.VII.2012
Markedsføringstilladelser for lægemidler - Medicinsk udstyr
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende to kommissionsforordninger:
forordning om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1234/2008 om behandling
af ændringer af betingelserne i markedsføringstilladelser for humanmedicinske lægemidler
og veterinærlægemidler (9425/12)
forordning om særlige krav for så vidt angår kravene i Rådets direktiv 90/385/EØF og
93/42/EØF med hensyn til aktivt, implantabelt medicinsk udstyr og medicinsk udstyr, der
er fremstillet af animalsk væv (9264/12).
Kommissionens forordninger er omfattet af forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har
givet sin tilslutning, kan vedtage retsakterne, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
vedtagelsen.
BESKIKKELSER
Nyt medlem af Revisionsretten
Rådet vedtog en afgørelse om udnævnelse af Iliana IVANOVA (Bulgarien) til medlem af Revi-
sionsretten for perioden fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2018 (11768/12). Iliana
IVANOVA efterfølger Nadejda SANDOLOVA, hvis mandat udløber den 31. december 2012.
Regionsudvalget
Rådet beskikkede Zsuzsa BREIER (Tyskland) samt Ahmed AHMEDOV, Tanya HRISTOVA,
Krassimir KOSTOV, Madzhid MANDADZHA, Zhivko TODOROV og Luydmil VESSELINOV
(Bulgarien) som medlemmer af Regionsudvalget for den resterende del af mandatperioden, som
udløber den 25. januar 2010 (
11717/12
og
12007/12).
12204/12
25
DA