Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3181 - Økofin Bilag 2
Offentligt
1142444_0001.png
Økonomi- og Indenrigsministeriet
International økonomi
Dato: 04.07.12
Samlenotat vedr. dagsorden til Rådsmødet (ECOFIN) den 10. juli 2012
1)
Forslag til forordninger vedr. styrket euro samarbejde
- Orienterende debat
KOM-dokumenter foreligger ikke
Præsentation af det cypriotiske formandskabs arbejdsprogram
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 28.-29. juni 2012
- Udveksling af synspunkter
KOM-dokument foreligger ikke
Det europæiske semester
- Vedtagelse
KOM-dokumenter foreligger ikke
Reviderede regler om kapitalkrav (CRD IV)
- Orientering fra formandskabet
KOM(2011) 452 og KOM(2011) 453
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fastlæggelse
af en ramme for genopretning og afvikling af kreditinstitutter og
investeringsselskaber
- Forelæggelse ved Kommissionen
KOM(2012)280
Kommissionens forslag om en revideret henstilling til Spanien
- Vedtagelse
KOM-dokumenter foreligger ikke
Side 2
2)
3)
4)
5)
6)
7)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1142444_0002.png
2
Dagsordenpunkt 7:
Kommissionens forslag om en revideret henstilling til Spanien
Resumé
Kommissionen ventes den 6. juli at fremsætte forslag om at revidere Spaniens henstilling, som
ventes vedtaget af ECOFIN den 10. juli. Den reviderede henstilling ventes at indebære, at tidsfri-
sten for at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud forlænges med et år, og således ud-
skydes fra 2013 til 2014. Det forventes endvidere, at Kommissionen vil fremsætte krav om 1) at
Spanien fremlægger et budget for de mellemliggende år (2012-2014), som sikrer at underskuddet
bringes holdbart under 3 pct. af BNP i 2014, 2) at der gennemføres årlige stramninger på mindst 1
�½ pct. af BNP, samt 3) at Spanien bringer orden i de spanske regioners økonomi.
Forslaget om en revideret henstilling ventes at referere til Stabilitets- og Vækstpagtens formelle
betingelser for at udskyde fristen for at nå 3-procentsgrænsen. Forslaget ventes således at gøre
gældende, at Spaniens gennemførte og planlagte gennemsnitlige årlige stramninger er i overens-
stemmelse med den nuværende henstilling fra 2009, og at vækstudsigterne for Spanien og EU
generelt er nedjusteret markant i forhold til skønnet på tidspunktet for henstillingen med store
ugunstige virkninger for de offentlige finanser.
Baggrund
Spanien modtog 2. december 2009 en henstilling om at gennemføre årlige finanspolitiske stram-
ninger på 1 �½ pct. af BNP i perioden fra 2010 til 2013, samt at bringe det uforholdsmæssigt store
underskud under 3 pct. af BNP senest i 2013. Spaniens underskud skønnedes på daværende tids-
punkt at ville udgøre 11,2 pct. af BNP i 2009 og 10,1 pct. af BNP i 2010.
I det spanske stabilitetsprogram fra 2011 fremsatte Spanien et budgetmål for det offentlige under-
skud på 6 pct. af BNP i 2011, men som følge af Spaniens fortsatte økonomiske og finansielle pro-
blemer endte det offentlige underskud med at udgøre 8,5 pct. af BNP i 2011.
Det offentlige underskud skønnes ifølge Kommissionens seneste prognose at ville udgøre 6,4 pct.
af BNP i 2012 og 6,3 pct. af BNP i 2013, baseret på aktuel politik. Den offentlige gæld skønnes
samtidig at stige fra 68,5 pct. af BNP i 2011 til 87 pct. af BNP i 2013 og vækstskønnene for 2012
og 2013 er på henholdsvis -1,8 og -0,3 pct.
Spanien har hidtil fastholdt målet om at efterleve den nuværende henstilling, idet man især har
påpeget, at det modsatte vil kunne sende et negativt signal til de finansielle markeder, som ville
kunne medføre et yderligere pres på de spanske renter. Den spanske regering har således gen-
nem de seneste måneder fastholdt et budgetmål for 2012 på 5,3 pct. af BNP, og offentligt meldt ud
at man var klar til at gennemføre de nødvendige konsolideringstiltag til at bringe underskuddet
under 3 pct. af BNP i 2013.
Tabel 1
Spanske nøgletal
2009
Offentlig saldo (pct. af BNP)
Strukturel saldo (pct. af BNP)
Offentlig gæld (pct. af BNP)
BNP-vækst (pct.)
-11,2
-8,7
53,9
-3,7
2010
-9,3
-7,4
61,2
-0,1
2011
-8,5
-7,3
68,5
0,7
2012
-6,4
-4,8
80,9
-1,8
2013
-6,3
-4,8
87,0
-0,3
Kilde: Kommissionens forårsprognose 2012.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1142444_0003.png
3
Presset på spansk økonomi og de offentlige finanser er øget i lyset af den seneste tids udvikling
med mere negative vækstskøn, høje rentespænd, fortsatte udfordringer for de spanske banker og
anmodningen til eurolandegruppen om lån til rekapitalisering af de spanske banker.
Spanien vurderes således ikke at kunne efterleve sin henstilling inden for rammerne af realistiske
finanspolitiske stramninger og de aktuelle vækstskøn.
Kommissionen har den 3. juli meddelt, at den snarest, formentlig den 6. juli, vil fremlægge forslag
om en revideret henstilling, der lemper kravene til Spanien ved at udskyde tidsfristen for at få un-
derskuddet under 3 pct. af BNP med ét år fra 2013 til 2014.
En ændring af en henstilling i form af en udskudt frist for at nå 3-procentsgrænsen kræver ifølge
Stabilitets- og Vækstpagten 1) at landet foreløbigt har truffet foranstaltninger for at gennemføre de
anbefalede finanspolitiske stramninger, og 2) at der har været en negativ økonomisk udvikling i
forhold til skønnene på tidspunktet for henstillingen med store ugunstige virkninger på de offentlige
finanser.
Kommissionens forslag til en revideret henstilling ventes at referere til, at disse betingelser vurde-
res at være opfyldt, idet 1) at vækstudsigterne for den spanske økonomi er nedjusteret markant,
især for 2012 og 2013 og 2) at Spaniens gennemførte og planlagte finanspolitiske stramninger
indebærer gennemsnitlige årlige stramninger i overensstemmelse med henstillingens krav om gen-
nemsnitlige årlige strukturelle budgetforbedringer på 1�½ pct. af BNP. Spaniens finanspolitiske
stramning i 2012 ventes alene at udgøre ca. 2,5 pct. af BNP, hvis de planlagte tiltag gennemføres.
Indhold
På det kommende rådsmøde ventes ECOFIN at vedtage Kommissionens ventede forslag om en
revideret henstilling til Spanien, hvor tidsfristen for at bringe det offentlige underskud under 3 pct. af
BNP udskydes med et år fra 2013 til 2014. Det forventes, at henstillingen vil opstille budgetmål for
det offentlige underskud i 2012, 2013 og 2014 på hhv. 6,3, 4,5 og under 3 pct. af BNP.
Det forventes, at Kommissionen vil lægge op til en række betingelser. For det første ventes en
betingelse om, at Spanien fremlægger et flerårigt budget for resten af 2012, 2013 og 2014, der
indeholder de nødvendige konsolideringstiltag for at bringe det offentlige underskud under 3 pct. af
BNP i 2014, samt sikrer gennemsnitlige årlige budgetstramninger på 1 �½ pct. af BNP. For det an-
det ventes en betingelse om, at der gennemføres tiltag i de spanske regioner for at rette op på
regionernes økonomi og undgå tidligere tiders budgetoverskridelser.
Hjemmelsgrundlag
EU’s procedure for uforholdsmæssigt store underskud har hjemmel i Traktatens artikel 126.
Kommissionens forslag til en revideret Rådshenstilling er begrundet i Stabilitets- og Vækstpagtens
korrigerende del, dvs. i Rådets forordning (EF) Nr. 1467/97 som senest revideret ved forordning
1177/2011. Henstillingen skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal blandt eurolandene jf. Trak-
tatens artikel 136, idet Spanien selv ikke har stemmeret.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1142444_0004.png
4
Statsfinansielle konsekvenser
Andre EU-landes konsolidering af de offentlige finanser har direkte positive statsfinansielle konse-
kvenser for landene selv og positive konsekvenser for Danmark som følge af de positive effekter
på den samlede økonomiske udvikling i Europa.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Sikring af sunde og holdbare offentlige finanser i EU-landene generelt, herunder efterlevelse af
landenes henstillinger og dermed lavere underskud, gæld og renter, vil understøtte vækst og be-
skæftigelse i Danmark.
Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen er ikke tidligere blevet forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen om en henstilling til Spa-
nien er forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN d. 2. december 2009.
Holdning
Dansk holdning:
Regeringen lægger vægt på at EU-landene lever op til EU’s fælles regler om finanspolitik, herunder
at landene efterlever deres konkrete henstillinger, således at der sikres en sund økonomisk udvik-
ling i EU, og der forhindres en eskalering af gældskrisen.
Regeringen støtter Kommissionens ventede forslag om en revideret henstilling til Spanien, idet det
forudsættes, at Stabilitets- og Vækstpagtens betingelser for ændring af henstillinger er opfyldt, og
lægger samtidig stor vægt på at Spanien efterlever den nye henstilling.
Andre landes holdninger
Kommissionens ventede forslag ventes støttet af alle EU-lande.