Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3186 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453974_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13816/12
(OR. en)
PRESSE 379
PR CO 47
PRESSEMEDDELELSE
3186. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 24.-25. september 2012
Formand
Sofoclis ALETRARIS
Cyperns minister for landbrug, naturressourcer og miljø
PRESSE
Rue de la Loi 175 B – 1048 BRUXELLES Tlf.: +32 (0)2 281 8352 / 6319 Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13816/12
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0002.png
24.-25.IX.2012
De vigtigste resultater af Rådets samling
På landbrugsområdet fandt der to offentlige debatter sted i Rådet om forslagene til forordning om
hhv.
udvikling af landdistrikterne
og
den fælles markedsordning for landbrugsprodukter
inden
for rammerne af reformen af den fælles landbrugspolitik.
Hvad angår fiskeri havde ministrene en offentlig debat om
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
(EMFF)
inden for rammerne af reformen af den fælles fiskeripolitik.
Endelig blev Rådet orienteret om
følgerne for landbruget af den nylige tørke i nogle områder af
EU og verden, navnlig de stigende foderpriser, situationen på markedet for mejeriprodukter,
en
konference om landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer, Codexafgørelsen om
ractopamin, udbruddet af asiatisk træbuk, forfalskning af alkohol i Den Tjekkiske Republik,
en
multiresistent bakterie hos fjerkræ, fiskeriprotokollen mellem EU og Mauretanien
og
makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav.
13816/12
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0003.png
24.-25.IX.2012
INDHOLD
1
DELTAGERE .................................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Reformen af den fælles landbrugspolitik ............................................................................................. 7
Udvikling af landdistrikter ................................................................................................................... 7
Fusionsmarkedsordning ....................................................................................................................... 9
Reformen af den fælles fiskeripolitik................................................................................................. 11
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond................................................................................................ 11
EVENTUELT .................................................................................................................................... 12
Codexafgørelse om ractopamin ......................................................................................................... 12
Udbrud af asiatisk træbuk .................................................................................................................. 13
Forfalskning af spiritus i Den Tjekkiske Republik ............................................................................ 14
Antimikrobiel resistent bakterie hos fjerkræ...................................................................................... 15
Tørke i nogle af EU's og verdens regioner, stigende foderpriser og følgerne for markedet for
mælk................................................................................................................................................... 16
Konference om landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer..................................................... 17
Fiskeriprotokol mellem EU og Mauretanien ..................................................................................... 18
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav ................................................................................. 19
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
1
Partnerskabsaftalen mellem EU og Elfenbenskysten - Forhandlinger om ny protokol ......................................... 20
Handelsforanstaltninger mod ikkebæredygtigt fiskeri........................................................................................... 20
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13816/12
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.IX.2012
LANDBRUG
Rådets konklusioner om Revisionsrettens beretning - Målretning af støtten til modernisering af
landbrugsbedrifter ................................................................................................................................................. 20
ENERGI
Energimærkning af elektriske lyskilder og lysarmaturer....................................................................................... 21
TRANSPORT
Samarbejde med Organisationen for International Civil Luftfart om luftfartssikkerhed*..................................... 21
MILJØ
Biocidholdige produkter........................................................................................................................................ 22
Affald .................................................................................................................................................................... 22
Handel med kvoter for drivhusgasemissioner ....................................................................................................... 23
Handel med vilde dyr og planter ........................................................................................................................... 23
EU-miljømærket.................................................................................................................................................... 23
TRANSPORT
Fælles sikkerhedsmetode for overvågning og kontrol med jernbanesikkerhed ..................................................... 24
TOLDUNIONEN
Aftalen mellem EU og Canada om toldsamarbejde............................................................................................... 24
HANDELSPOLITIK
Aftalen mellem EU og Georgien ........................................................................................................................... 24
13816/12
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0005.png
24.-25.IX.2012
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Olivier BELLE
Bulgarien:
Miroslav NAYDENOV
Svetlana BOYANOVA
Petia VASSILEVA
Tjekkiet:
Petr BENDL
Jakub DÜRR
Danmark:
Mette GJERSKOV
Tyskland:
Ilse AIGNER
Robert KLOOS
Estland:
Clyde KULL
Irland:
Simon COVENEY
Thomas HANNEY
Grækenland:
Athanasios TSAFTARIS
Dimitrios MELAS
Spanien:
Miguel ARIAS CAÑETE
Frankrig:
Stéphane LE FOLL
Frédéric CUVILLIER
Italien:
Mario CATANIA
Cypern:
Sofoclis ALETRARIS
Egly PANTELAKIS
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Kazys STARKEVICIUS
Arūnas VINČIŪNAS
Luxembourg:
Romain SCHNEIDER
Minister for liberale erhverv, SMV'er, selvstændige og
landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugs- og fødevareminister
Viceminister for landbrug og fødevarer
Stedfortrædende fast repræsentant
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for fødevarer, landbrug og
forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, Forbundsministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Forbrugerbeskyttelse
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, fødevarer og maritime spørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Statssekretær for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer og miljø
Minister for landbrug, fødevarer og skovbrug
Minister for økologi, bæredygtig udvikling og energi
Landbrugs-, fødevare- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Naturressourcer
og Miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling,
sportsminister, viceminister for solidarisk økonomi
13816/12
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0006.png
24.-25.IX.2012
Ungarn:
Sándor FAZEKAS
Olivér VÁRHELYI
Malta:
Patrick MIFSUD
Nederlandene:
Henk BLEKER
Østrig:
Nikolaus BERLAKOVICH
Harald GÜNTHER
Polen:
Stanislaw KALEMBA
Portugal:
Assunção CRISTAS
José DIOGO ALBUQUERQUE
Manuel PINTO DE ABREU
Rumænien:
Daniel CONSTANTIN
Achim IRIMESCU
Slovenien:
Branko RAVNIK
Slovakiet:
Magdaléna LACKO-BARTOŠOVÁ
Finland:
Jari KOSKINEN
Risto ARTJOKI
Sverige:
Eskil ERLANDSSON
Det Forenede Kongerige:
Owen PATERSON
Richard BENYON
Alun DAVIES
Minister for landdistriktudvikling
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister med ansvar for landbrug og udenrigshandel
Forbundsminister for landbrug, skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, havspørgsmål, miljø og fysisk
planlægning
Statssekretær for landbrug
Statssekretær for havspørgsmål
Minister for landbrug og landdistriktsudvikling
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Statssekretær, Landbrugs- og Miljøministeriet
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug og
Landdistriktsudvikling
Landbrugs- og skovbrugsminister
Statssekretær
Minister for landdistrikter
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Viceminister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
europæiske programmer (den walisiske regering)
Kommissionen:
Dacian CIOLOŞ
John DALLI
Maria DAMANAKI
Medlem
Medlem
Medlem
Den tiltrædende stats regering var repræsenteret således:
Kroatien:
Snježana ŠPANJOL
Vicelandbrugsminister
13816/12
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0007.png
24.-25.IX.2012
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
Reformen af den fælles landbrugspolitik
Ministrene havde to orienterende debatter inden for rammerne af reformen af den fælles
landbrugspolitik. Drøftelserne fokuserede på specifikke spørgsmål i:
forslaget til forordning om støtte til udvikling af landdistrikterne (forordningen om udvikling af
landdistrikterne) (15425/1/11).
forslaget til forordning om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter (forordningen om
fusionsmarkedsordningen) (15397/2/11).
Udvikling af landdistrikter
Dette forslag omfatter frivillige foranstaltninger, der er tilpasset nationale og regionale forhold
inden for udvikling af landdistrikter, hvor medlemsstaterne udarbejder og medfinansierer sammen
med EU's flerårige programmer under en fælles ramme. Ministrene koncentrerede debatten om
områder med naturbetingede begrænsninger (tidligere kaldet ugunstigt stillede områder).
Debatten viste, at dette er centralt spørgsmål for alle medlemsstater. Næsten alle støttede den nye
afgrænsning af områder med naturbetingede begrænsninger på grundlag af Kommissionens fore-
slåede biofysiske kriterier.
Et stort flertal af delegationerne gik også ind for finjusteringsprocessen, selv om mange
understregede, at det er nødvendigt med fleksibilitet på medlemsstatsniveau for så vidt angår
kriterierne for finjustering og disses anvendelse for at tage hensyn til forskelle inden for og imellem
landene. Enkelte medlemsstater ville stadig foretrække, hvis finjusteringen var frivillig.
Med hensyn til overgangsperioderne til gennemførelse af det nye system var de fleste delegationer,
selv om nogle medlemsstater gerne vil have ordningen gennemført så hurtigt som muligt, enige om,
at det kan være nødvendigt med en forlængelse indtil udgangen af 2015 for nogle lande.
De fleste delegationer tilkendegav, at de generelt var tilfredse med den nuværende reviderede ud-
gave af artikel 32 og 33 eller forordningen om udvikling af landdistrikterne, som blev foreslået af
det danske formandskab i juni (10878/1/12).
13816/12
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0008.png
24.-25.IX.2012
Nogle få medlemsstater så gerne, at debatten om områder med naturbetingede begrænsninger
udskydes til efter den generelle reform af den fælles landbrugspolitik.
Områder med naturbetingede begrænsninger omfattes af en mekanisme med henblik på støtte til
fortsat landbrugsvirksomhed og dermed til bevarelse af landskabet i:
bjergområder
andre ugunstigt stillede områder end bjergområder (de såkaldte "moderat ugunstigt stillede
områder") eller områder med betydelige naturbetingede begrænsninger
områder med særlige ulemper.
Denne ordning blev etableret tilbage i 1975 og blev kaldt ugunstigt stillede områder på daværende
tidspunkt. Den Europæiske Revisionsret fremhævede i 2003 den brede vifte af kriterier for de
"moderat ugunstigt stillede områder" i hele EU som en mulig kilde til forskelsbehandling. Som
opfølgning blev interventionslogikken i ordningen for ugunstigt stillede områder revideret i 2005
ved fastsættelsen af en ny definition. Det blev besluttet klart at koncentrere ordningens
målsætninger om arealforvaltning. Der blev imidlertid ikke nået til enighed om et muligt EU-
dækkende system til klassificering af disse områder i tråd med den nye definition og de politiske
målsætninger. Det blev derfor besluttet at bevare det tidligere system i en begrænset periode.
De ændringer, som Kommissionen har foreslået i forbindelse med reformen af den fælles land-
brugspolitik, vedrører kun den anden kategori, som nu kaldes "områder
med betydelige
naturbetingede begrænsninger",
og dens afgrænsning skulle være objektiv, transparent, fælles for
alle medlemsstater og sammenlignelig i hele EU. Denne afgrænsning baseres på otte biofysiske
kriterier med faste tærskler
1
. For at komme i betragtning til betalinger i henhold til denne kategori
skulle mindst 66 % af det udnyttede landbrugsareal i "områderne
med betydelige naturbetingede
begrænsninger"
opfylde mindst ét af disse otte kriterier på den angivne tærskelværdi.
Medlemsstaterne skulle foretage en finjustering baseret på objektive kriterier med det formål at
udelukke områder, hvor der er dokumenteret betydelige naturbetingede begrænsninger, men hvor
problemet er blevet løst gennem investeringer eller økonomisk aktivitet.
1
1) lav temperatur, 2) tørhed, 3) overskydende jordfugtighed, 4) begrænset
jordbundsdræning, 5) ugunstig tekstur og stenholdighed, 6) lav roddybde, 7) dårlige kemiske
egenskaber, 8) stejl hældning.
8
13816/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.IX.2012
Fusionsmarkedsordning
Forslaget til fusionsmarkedsforordningen er en del af reformpakken for den fælles landbrugspolitik
og fastsætter regler for en fælles markedsordning for landbrugsprodukter. Den sigter på at
strømline, forenkle og tilpasse bestemmelser på baggrund af erfaring med offentlig intervention,
privat oplagring, ekstraordinære foranstaltninger eller nødforanstaltninger og støtte til specifikke
sektorer. Ministrene overvejede specifikt markedsforvaltningsforanstaltningernes funktion som
sikkerhedsnet og det mulige behov for at opdatere referencepriserne.
Mange delegationer mente, at det forbedrede sikkerhedsnet, som er foreslået af Kommissionen, er
tilstrækkelig effektivt. En række af disse medlemsstater udtrykte betænkelighed ved den
sandsynlige budgetvirkning af enhver relevant justering af sikkerhedsnettet.
Flere delegationer mente, at det vil være hensigtsmæssigt at undersøge, om det er muligt at indføre
en mekanisme, der muliggør fremtidige opdateringer af referencepriserne, så det sikres, at de
afspejler den reelle markedssituation. Det er dog endnu ikke tydeligt, hvordan en sådan mekanisme
nøjagtig skal fungere, og under hvilke betingelser den skal anvendes. Flere medlemsstater havde
særlige betænkeligheder med hensyn til sektorer med særlige vanskeligheder, herunder husdyr- og
mejerisektoren.
Nogle delegationer gav udtryk for det synspunkt, at det vil sende et forkert signal til WTO-
partnerne at forhøje referencepriserne, og at det ikke vil bidrage til en bæredygtig fremtid for den
europæiske landbrugssektor. Der blev også opfordret til at udfase eksportrestitutioner under den
fælles landbrugspolitik.
Forslaget tilvejebringer et sikkerhedsnet af markedsforvaltningsforanstaltninger (offentlig
intervention, privat oplagring, ekstraordinære foranstaltninger og eksportrestitutioner), så
landmændene kan modstå uforholdsmæssigt store prisudsving og markedsforstyrrelser, og
forsyningskæden afbalanceres. Dette omfatter forbedringer for at styrke sikkerhedsnettet gennem en
mere målrettet offentlig intervention og mere fyldestgørende støtte til privat oplagring.
Reformpakken for den fælles landbrugspolitik blev forelagt af Kommissionen på samlingen i
Landbrugsrådet i oktober 2011. Rådet har siden hen holdt generelle orienterende debatter om
forslagene om reformen af den fælles landbrugspolitik næsten hver måned.
13816/12
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24.-25.IX.2012
I marts i år drøftede ministrene en forenkling af den fælles landbrugspolitik. På samlingen i april
havde Rådet en orienterende debat om unge landbrugere, mindre landbrugere, frivillig koblet støtte
og supplerende betalinger til landbrugere i områder med naturbetingede begrænsninger samt om
intern fordeling, definitionen af "aktiv landbruger" og loftet for støtten til store bedrifter. I maj holdt
Rådet en anden orienterende debat om en miljøvenlig fælles landbrugspolitik og så sent som i juni
en om spørgsmål om landdistriktsudvikling.
Ud over disse debatter fremlagde det danske formandskab ligeledes en statusrapport, der
understreger de fremskridt, der er gjort i første halvdel af 2012 med hensyn til de vigtigste
spørgsmål i forslagene til reformen af den fælles landbrugspolitik.
Den første debat under det cypriotiske formandskab handlede om de foreslåede redskaber til
risikostyring og indkomststabilisering under politikken for udvikling af landdistrikter og
ekstraordinære støtteforanstaltninger under fusionsmarkedsordningen (foranstaltninger til at
imødegå truende markedsforstyrrelser eller sygdomme hos dyr og tab af forbrugernes tillid).
13816/12
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0011.png
24.-25.IX.2012
Reformen af den fælles fiskeripolitik
Den Europæiske Hav- og Fiskerifond
Rådet havde en orienterende debat om forslaget til en forordning om Den Europæiske Hav- og
Fiskerifond (EHFF), der skal erstatte de eksisterende europæiske fiskerifonde (12833/1/12).
Der var generel enighed mellem medlemsstaterne om, at der vil være brug for større fleksibilitet i
overførslerne mellem de forskellige udgiftsområder under delt forvaltning. En række af disse
medlemsstater støttede minimumsstøtteniveauer til dataindsamling og kontrol som foreslået af
Kommissionen, og nogle af dem mente, at der var brug for et endnu højere støtteniveau.
Blandt de supplerende foranstaltninger anså mange delegationer moderniseringen af deres
fiskerflåde for afgørende for at fremme et bæredygtigt og ressourceeffektivt fiskeri. Udskiftning af
motorer blev nævnt mange gange, og nogle af medlemsstaterne pegede på muligheden for at
finansiere en udtagning af fartøjer inden for rammerne af EHFF og en fornyelse af fartøjer uden at
øge fiskerikapaciteten. Flere delegationer støttede også en fortsættelse af midlertidigt ophør. Nogle
få medlemsstater var dog helt imod at finansiere disse former for foranstaltninger under EHFF.
En række medlemsstater fandt, at Kommissionens forslag om at tilpasse EHFF til de gældende
administrative procedurer for udvikling af landdistrikterne kun vil gøre processen unødig
sammensat i en tid, hvor der er brug for forenkling. Flere medlemsstater gik ind for at bevare den
nuværende ordning så vidt muligt.
Endelig lagde mange medlemsstater vægt på, at EHFF bør yde mere støtte til akvakulturaktiviteter.
Hovedformålet med EHFF er at støtte gennemførelsen af den fælles fiskeripolitik og videreudvikle
EU's integrerede havpolitik (IMP) ved at finansiere nogle af de fastsatte prioriteter. EHFF-forslaget
skal ses i sammenhæng med de igangværende forhandlinger om en flerårig finansiel ramme (FFR)
for 2014-2020 og indgår i reformpakken om den fælles fiskeripolitik, der skal fastlægge den
lovgivningsmæssige ramme for dette politikområde i nævnte periode.
Ud over denne debat har Rådet haft to orienterende debatter om EHFF i marts og maj. I juni i år
noterede Rådet sig formandskabets statusrapport (10276/1/12) om et forslag til forordning om
EHFF (17870/11), der skal erstatte den eksisterende europæiske fiskerifond.
Formandskabet ser gerne, at Rådet når til enighed om en delvis generel indstilling om EHFF på
samlingen i Rådet (landbrug og fiskeri) i oktober i år.
13816/12
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0012.png
24.-25.IX.2012
EVENTUELT
Codexafgørelse om ractopamin
Formandskabet orienterede ministrene om Codex Alimentarius-Kommissionens vedtagelse på
mødet den 2.-7. juli 2012 af maksimalgrænseværdier for restkoncentrationer (MRL) for ractopamin
i okse- og svinekød (13764/12).
Mange medlemsstater beklagede sammen med formandskabet og Kommissionen de mulige
virkninger, som den internationale organisations vedtagelse af en MRL for ractopamin kan få.
Delegationerne forsvarede navnlig den nuværende EU-lovgivning, som forbyder vækstfremmende
stoffer, og udtrykte betænkelighed ved beslutningsproceduren i Codex Alimentarius.
Ractopamin er et vækstfremmende stof, der tilhører kategorien beta-agonister: Det har en anabolsk
virkning, som øger muskelmassen betydeligt, mens det sænker fedtindholdet i slagtekroppe. Siden
1996 har det været strengt forbudt at anvende vækstfremmende stoffer i EU og importere kød fra
dyr, der er behandlet med disse stoffer. EU's politik angående dette stof bygger på den vedholdende
videnskabelige usikkerhed omkring sikkerheden i produkter, der stammer fra dyr, der er behandlet
med ractopamin, og modstand mod at bruge veterinærlægemidler som vækstfremmende stoffer.
Men da fastsættelsen af en MRL betragtes som fastsættelse af en tærskel, under hvilken brugen af
produktet anses for at være sikker, kan den nye standard, som er fastsat af Codex, reelt anskues som
en tilladelse til at bruge ractopamin under den fastsatte MRL til fødevareproducerende dyr. Dette
kunne føre til, at nogle tredjelande sætter spørgsmålstegn ved EU's politik, da Codexstandarder som
regel betragtes som referenceramme for WTO's SPS-aftale.
For at forsvare EU-forbrugernes interesser er Rådet i Codex Alimentarius-Gruppen i tæt samarbejde
med Kommissionen begyndt at indkredse de næste skridt, som EU bliver nødt til at tage.
Formandskabet meddelte ministrene, at de vil have lejlighed til at drøfte spørgsmålet på en
kommende samling i Rådet.
13816/12
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0013.png
24.-25.IX.2012
Udbrud af asiatisk træbuk
Den nederlandske delegation underrettede Rådet om virkningerne af det stigende antal udbrud af
den asiatiske træbuk (ALB eller
Anoplophora glabripennis),
som stammer fra Asien (13762/12).
Nogle medlemsstater støttede det nederlandske krav til de kinesiske myndigheder om at forbedre
deres kontroller af foringstræ, der eksporteres herfra. Kommissionen oplyste, at EU's betænkelig-
heder er blevet videregivet til de kinesiske myndigheder i et brev i juni i år og i forbindelse med et
møde, der blev afholdt samme dag som samlingen i Rådet.
Udbrud af asiatisk træbuk er direkte forbundet med angrebet foringstræ, der kommer fra asiatiske
lande og især Kina. Den asiatiske træbuk er retligt klassificeret i EU som en organisme, der er
skadelig for planter og kan angribe en lang række forskellige træer og buske. Der var et udbrud af
asiatisk træbuk i Nederlandene i 2010, og for nylig har der været flere forekomster af asiatisk
træbuk i forskellige medlemsstater, herunder Det Forenede Kongerige, Tyskland, Østrig og
Nederlandene.
Indslæbning og spredning af den asiatiske træbuk i EU kan få store konsekvenser for både
planteskolesektoren og naturen. Der bør træffes de nødvendige foranstaltninger på kort sigt for at
forhindre indslæbning af dette skadegørende insekt. I henhold til internationale
plantesundhedsstandarder ligger ansvaret for at opfylde EU's importkrav (herunder til foringstræ)
først og fremmest hos afsendelseslandet, og Nederlandene sætter derfor spørgsmålstegn ved de
anvendte behandlingsmetoder i de asiatiske lande.
13816/12
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0014.png
24.-25.IX.2012
Forfalskning af spiritus i Den Tjekkiske Republik
Den tjekkiske delegation orienterede Rådet om den aktuelle bølge af forgiftninger, der er opstået i
Tjekkiet, efter at flere personer har indtaget alkohol, der er forfalsket med methanol (13961/12).
Siden starten af september har den ulovlige tilstedeværelse af methanol i spiritus kostet mindst 20
mennesker livet i Tjekkiet. Flere personer er stadig indlagt. Efter de tiltag, de tjekkiske
myndigheder har iværksat, synes situationen nu at være stabil.
De tjekkiske myndigheder, som har været i direkte kontakt med Kommissionen gennem det hurtige
varslingssystem for fødevarer og foder (RASF), har gennemført undersøgelser i landet for at
fastlægge omfanget af forfalskningen og forsøge at opspore oprindelsen. Den tjekkiske delegation
har meddelt Rådet, at oprindelsen til forfalskningen netop er fundet.
For at begrænse virkningerne af forfalskningen forbød de tjekkiske myndigheder midlertidigt salg
og distribution til den endelige forbruger af spiritus på over 20 % på deres område. De forbød også
eksport af disse produkter til EU og tredjelande.
13816/12
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0015.png
24.-25.IX.2012
Antimikrobiel resistent bakterie hos fjerkræ
Den danske delegation orienterede ministrene om tilstedeværelsen af en antimikrobiel resistent
bakterie hos fjerkræ (13966/12).
Danmark oplevede i 2011 en drastisk stigning i antallet af ESBL-positive prøver af fjerkrækød fra
både importeret fjerkræ og fjerkræ med dansk oprindelse. ESBL er en type antimikrobiel resistens,
der findes både hos mennesker og produktionsdyr, hvor den højeste forekomst ses hos fjerkræ.
ESBL-resistens er tæt forbundet med brugen af de antimikrobielle stoffer cephalosporiner. Eftersom
Danmark har forbudt brugen cephalosporiner i den nationale fjerkræproduktion, antages
forekomsten af ESBL-bakterier i fjerkræ at skyldes import af avlsfjerkræ fra andre lande.
Under henvisning til Rådets konklusioner af 22. juni 2012 om "følgerne af antimikrobiel resistens
for menneskers og dyrs sundhed i et "one health"-perspektiv" opfordrede Danmark indtrængende
Kommissionen og medlemsstaterne til at anlægge en fælles linje med henblik på at forhindre
spredningen af resistente bakterier som ESBL i EU. Danmark understregede navnlig, at det er
nødvendigt at begrænse brugen af kritisk vigtige antimikrobielle stoffer til mennesker.
Kommissionens repræsentant delte de bekymringer, som Danmark gav udtryk for. Han mindede om
de konkrete foranstaltninger, der allerede er iværksat, såsom Kommissionens overvågning af
antimikrobiel resistens og den igangværende evaluering af brugen af antimikrobielle stoffer. Han
forklarede endvidere, at Kommissionen på grundlag af anbefalinger fra Det Europæiske
Lægemiddelagentur har vedtaget en gennemførelsesafgørelse, der begrænser brugen af visse
antimikrobielle stoffer strengt (herunder 3. og 4. generations cephalosporiner) i veterinærsektoren.
Der vil også blive taget hensyn til spørgsmålet i den nye ramme for dyresundhedslovgivning, som
snart vil blive forelagt for Rådet.
13816/12
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0016.png
24.-25.IX.2012
Tørke i nogle af EU's og verdens regioner, stigende foderpriser og følgerne for markedet for
mælk
Den ungarske, bulgarske, italienske, portugisiske og slovenske delegation orienterede ministrene
om virkningerne af tørken i nogle af EU's og verdens regioner (13941/12). I samme forbindelse
orienterede den græske delegation Rådet om følgerne af tørken på dyreholdssektoren, navnlig med
hensyn til de stigende foderpriser (13980/12). Endelig anmodede den spanske og portugisiske
delegation med støtte fra den litauiske og polske delegation Kommissionen om passende
foranstaltninger til at imødegå den forværrede situation på markedet for mælk og mejeriprodukter i
EU (13801/12).
Adskillige medlemsstater anerkendte den beskrevne situation. Nogle af dem fremhævede, at det er
nødvendigt at udnytte erfaringerne fra denne situation i forbindelse med den igangværende debat
om markedsforanstaltninger (fusionsmarkedsordningen) som led i reformen af den fælles
landbrugspolitik. Kommissionen bemærkede, at der trods tørken er en tilstrækkelig kornforsyning
internt i EU, og at importtolden allerede var blevet suspenderet for blød hvede indtil udgangen af
2012. Kommissionen erkendte imidlertid, at der har været en stigning i foderpriserne, og mindede
om, at den i juli måned allerede havde givet grønt lys for forslag fra medlemsstaterne om at
udbetale forskud på de direkte betalinger for 2012, og den var rede til fuldt ud at udnytte den
margin, der er til rådighed inden for den nuværende lovgivning, herunder de minimis-statsstøtte
eller andre statsstøtteordninger, for at imødekomme de betænkeligheder, der blev givet udtryk for.
Kommissionen fandt anmodningerne om EU-hasteforanstaltninger for at hjælpe mejerisektoren
uberettigede, men var åben over for idéen om at samarbejde med medlemsstaterne inden for
rammerne af artikel 68 i Rådets forordning (EF) nr. 73/2009 og i forbindelse med
landdistriktsudviklingsprogrammerne. Kommissionen meddelte endvidere, at den vil offentliggøre
en meddelelse i begyndelsen af næste år om mulighederne for at mindske EU's afhængighed af
import af proteinafgrøder. Endelig oplyste Kommissionen, at der på mødet i Forvaltningskomitéen i
næste uge ville blive foretaget en detaljeret teknisk analyse af og drøftelse om disse indbyrdes
forbundne spørgsmål og alle de forskellige foranstaltninger, der er blevet foreslået af
medlemsstaterne.
I løbet af de seneste måneder har landbrugsproduktionen på verdensplan været stærkt påvirket af
tørke. Dette har medført en kraftig stigning i priserne på korn og soja og en deraf følgende stigning i
priserne på foder, hvilket påvirker landbrugere, der holder husdyr. Det har ramt sektoren for husdyr-
avl i Middelhavslande uden græsarealer og også mælkeproducenterne, da priserne på råstoffer
stiger. På længere sigt kan en fødevarekrise i stil med den i 2008 også påvirke udviklingslandene.
13816/12
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0017.png
24.-25.IX.2012
Konference om landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer
Den nederlandske delegation orienterede ministrene om de konklusioner, der blev truffet på den
globale konference om landbrug, fødevaresikkerhed og klimaændringer, som fandt sted i Hanoi fra
den 3. til den 7. september 2012 (13875/12).
Denne konference, som blev arrangeret i fællesskab af Nederlandene og Vietnam, var en opfølgning
af en lignende konference, som fandt sted i Haag i november 2010. På konferencen i Vietnam blev
det understreget, at fødevaresikkerheden er og forbliver et kritisk spørgsmål for det internationale
samfund, da den globale fødevareproduktion skal stige med mindst 70 procent inden 2050 for at
brødføde 9 mia. mennesker.
Det blev anerkendt, at fødevaresikkerhed, fattigdom, klimaændringer og bæredygtig udvikling er
tæt forbundet og ikke længere kan behandles hver for sig. Der blev insisteret på det forhold, at land-
brugspolitikker spiller en vigtig rolle med hensyn til disse udfordringer.
13816/12
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0018.png
24.-25.IX.2012
Fiskeriprotokol mellem EU og Mauretanien
Efter anmodning fra den spanske delegation blev ministrene af Kommissionen orienteret om
fiskeriprotokollen mellem EU og Mauretanien, der blev paraferet i juli i år (13663/12).
Flere medlemsstater var som Spanien af den opfattelse, at den nuværende fiskeriaftale, der er
forhandlet med Mauretanien, ikke er holdbar for EU på grund af de betingelser, der pålægges inden
for rammerne af denne protokol. Flere delegationer opfordrede til genforhandling af betingelserne i
protokollen. Selv om andre medlemsstater var bekymrede for den fremtidige anvendelse af
protokollen, værdsatte de mange af de nye elementer deri. Kommissionen gjorde opmærksom på, at
denne aftale var den bedst mulige under de vanskelige omstændigheder.
Denne protokol blev paraferet inden udløbet af den nuværende protokol den 31. juli 2012. Den 24.
september 2012 vedtog Kommissionen sine forslag til undertegnelse og midlertidig anvendelse af
protokollen, tildeling af fiskerimuligheder og indgåelse af protokollen.
13816/12
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0019.png
24.-25.IX.2012
Makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav
Kommissionen aflagde rapport til Rådet om forhandlingerne med Norge, Island og Færøerne
vedrørende makrelbestanden i det nordøstlige Atlanterhav.
Mange medlemsstater støttede Kommissionens bekymring over tilbagegangen i makrelbestanden i
det nordøstlige Atlanterhav, som ses som en følge af de uhyre store TAC'er, der ensidigt er fastsat
af Island og Færøerne i de seneste år. De tilkendegav et ønske om, at der blev truffet restriktive
foranstaltninger inden for rammerne af de bestemmelser, der blev vedtaget af Rådet på denne
samling (jf. andre punkter, der blev godkendt -
14092/12),
hvis forhandlingerne med Island og
Færøerne strander igen. Kommissionen sagde, at den var rede til om nødvendigt at iværksætte
handelsforanstaltninger, hvis betingelserne var opfyldt.
En forhandlingsrunde med Island og Færøerne fandt sted i begyndelsen af denne måned, men det
lykkedes ikke at nå til enighed i denne omgang. Alle parter var imidlertid enige om, at
forhandlingerne bør fortsætte til efteråret inden for processen med kyststatsdrøftelserne i slutningen
af oktober 2012.
Det nye instrument vedrørende handelsforanstaltninger, der blev vedtaget af Rådet, giver mulighed
for at tackle situationer som den, der i øjeblikket truer makrelbestanden i det nordøstlige
Atlanterhav, hvor uhyre store samlede tilladte fangstmængder (TAC'er), som generelt overstiger de
videnskabeligt baserede TAC'er, er blevet fastsat af Island og Færøerne.
13816/12
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0020.png
24.-25.IX.2012
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FISKERI
Partnerskabsaftalen mellem EU og Elfenbenskysten - Forhandlinger om ny protokol
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger på vegne
af Den Europæiske Union om en ny protokol til fiskeripartnerskabsaftalen med Republikken
Elfenbenskysten.
Formålet med den nye protokol er at sikre fortsat adgang til Republikken Elfenbenskystens
eksklusive økonomiske zone (EEZ), eftersom den nuværende protokol fra 1. juli 2007 udløber den
30. juni 2013.
Denne nye protokol til fiskeripartnerskabsaftalen mellem EU og Elfenbenskysten bør være i
overensstemmelse med Rådets konklusioner af 19. marts 2012 om Kommissionens meddelelse af
14. juli 2011 om den fælles fiskeripolitiks eksterne dimension.
Handelsforanstaltninger mod ikkebæredygtigt fiskeri
Rådet vedtog i dag en forordning om visse foranstaltninger over for lande, der tillader
ikkebæredygtigt fiskeri med henblik på bevarelse af fiskebestande, efter at der var opnået enighed
med Europa-Parlamentet i forbindelse med førstebehandlingen (39/12). Denne forordning fastsætter
en ramme, der gør det muligt for EU at træffe foranstaltninger for at beskytte fiskebestande mod
tredjelande med en ikkebæredygtig praksis i forvaltningen af de fiskeressourcer, de deler med EU.
Se
14092/12
for yderligere oplysninger.
LANDBRUG
Rådets konklusioner om Revisionsrettens beretning - Målretning af støtten til modernisering
af landbrugsbedrifter
Rådet vedtog konklusioner om Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 8/2012 "Målretning
af støtten til modernisering af landbrugsbedrifter" (12727/12).
Retten anerkender, at investeringsforanstaltning 121 (udvikling af landdistrikterne) har opfyldt sit
formelle mål og har ført til modernisering af landbrugsbedrifter. Rådet og dets forberedende organer
er i gang med behandlingen af et forslag til forordning om udvikling af landdistrikterne. Der bør
tages hensyn til Rettens henstillinger i forhandlingerne om dette forslag.
13816/12
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0021.png
24.-25.IX.2012
ENERGI
Energimærkning af elektriske lyskilder og lysarmaturer
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens delegerede forordning om udbygning af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU for så vidt angår energimærkning af elektriske
lyskilder og lysarmaturer (12649/12).
Forordningen er en delegeret retsakt i overensstemmelse med artikel 290 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde. Det betyder, at retsakten kan træde i kraft, nu hvor Rådet har
givet sin godkendelse, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig dette.
TRANSPORT
Samarbejde med Organisationen for International Civil Luftfart om luftfartssikkerhed*
Rådet fastlagde
1
den holdning, som EU skal indtage vedrørende detaljerede regler for samarbejdet
om luftfartssikkerhed (13335/12), der skal vedlægges som bilag til det samarbejdsmemorandum,
der blev indgået med Organisationen for International Civil Luftfart (ICAO) i marts 2012
(7702/11). Bilaget skal bidrage til at styrke security inden for international luftfart og fastlægger
samarbejdsområder, herunder udveksling af oplysninger, udstationering af eksperter og finansiering
af særlige foranstaltninger med hensyn til security.
Vedtagelsen af bilaget besluttes i Det Fælles EU-ICAO-Udvalg, der er nedsat i henhold til
samarbejdsmemorandummet, som danner grundlag for et forstærket samarbejde i forbindelse med
sikkerhed og security inden for luftfart, lufttrafikstyring og miljøbeskyttelse.
Dette bliver det andet bilag til samarbejdsmemorandummet, eftersom der allerede er udarbejdet et
bilag om luftfartssikkerhed (9156/11). Det er endvidere planlagt, at der skal udarbejdes bilag om
miljøspørgsmål og lufttrafikstyring.
1
Det Forenede Kongerige undlod at stemme (se erklæring i
13383/12 ADD 1).
21
13816/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0022.png
24.-25.IX.2012
MILJØ
Biocidholdige produkter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af følgende retsakter fra Kommissionen om
ændring af direktiv 98/8/EF
1
om markedsføring af biocidholdige produkter:
– direktiv om ændring af visse positioner i bilag I (12945/12)
– afgørelse om, at bifenthrin til produkttype 18 ikke optages i bilag I, IA eller IB (12947/12)
– direktiv med henblik på at optage hydrogencyanid som et aktivt stof i bilag I (12952/12)
– direktiv om berigtigelse af bilag I (12953/12).
– direktiv med henblik på at optage cis-tricos-9-en som et aktivt stof i bilag I (12956/12)
– direktiv med henblik på at udvide optagelsen af nonansyre som et aktivt stof i bilag I til at
omfatte produkttype 2 (12991/12).
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen kan vedtage dem, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
Affald
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om fastsættelse af
kriterier for, hvornår glasaffald ophører med at være affald ifølge rammedirektivet om affald
(2008/98/EF).
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen kan vedtage dem, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
1
EFT L 123 af 24.4.1998.
22
13816/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0023.png
24.-25.IX.2012
Handel med kvoter for drivhusgasemissioner
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 1031/2010 om det tidsmæssige og administrative forløb af auktioner over
kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med sådanne auktioner
1
med
henblik på optagelse af en auktionsplatform, der udpeges af Det Forenede Kongerige (13046/12).
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen kan vedtage dem, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
Handel med vilde dyr og planter
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af Kommissionens forordning om ændring af
forordning (EU) nr. 338/97 om beskyttelse af vilde dyr og planter ved kontrol af handelen hermed
2
.
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen kan vedtage dem, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
EU-miljømærket
Rådet besluttede ikke at modsætte sig vedtagelsen af to afgørelser fra Kommissionen om
miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til vaskemidler til industri- og institutionsbrug
(12973/12)
og til maskinopvaskemidler til industri- og institutionsbrug (12976/12).
EU-miljømærket blev oprettet i medfør af forordning (EU) nr. 66/2010
3
og tildeles produkter, hvis
miljøbelastning er nedbragt gennem hele deres livscyklus.
Kommissionens retsakter er omfattet af den såkaldte forskriftsprocedure med kontrol. Det betyder,
at Kommissionen kan vedtage dem, nu hvor Rådet har givet sin godkendelse, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dette.
1
2
3
EFT L 302 af 18.11.2010.
EFT L 61 af 3.3.1997.
EUT L 27 af 30.1.2010.
23
13816/12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453974_0024.png
24.-25.IX.2012
TRANSPORT
Fælles sikkerhedsmetode for overvågning og kontrol med jernbanesikkerhed
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af to forordninger om
fastsættelsen af fælles sikkerhedsmetoder til sikring af jernbanesikkerheden:
– for det første en metode, der skal anvendes af jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere til
at kontrollere, at jernbanedriften og vedligeholdelsesaktiviteterne stemmer overens med de
væsentlige krav (12923/12)
– for det andet en metode, der skal anvendes af de nationale sikkerhedsmyndigheder til at føre
tilsyn med jernbanevirksomhedernes og infrastrukturforvalternes sikkerhedspræstationer
(12922/12).
Udkastene til forordninger er underlagt forskriftsproceduren med kontrol. Nu hvor Rådet har givet
sin godkendelse, kan Kommissionen vedtage dem, medmindre Europa-Parlamentet modsætter sig
det.
TOLDUNIONEN
Aftalen mellem EU og Canada om toldsamarbejde
Rådet gav bemyndigelse til undertegnelse af en aftale med Canada om toldsamarbejde vedrørende
spørgsmål om forsyningskædesikkerhed.
Teksten til aftalen
(11587/12)
offentliggøres sammen med afgørelsen om dens indgåelse i Den
Europæiske Unions Tidende.
HANDELSPOLITIK
Aftalen mellem EU og Georgien
Rådet vedtog den holdning, som EU skal indtage i et blandet udvalg nedsat i henhold til aftalen
mellem EU og Georgien om beskyttelse af geografiske betegnelser for landbrugsprodukter og
fødevarer.
Afgørelsen vedrører vedtagelsen af udvalgets forretningsorden.
13816/12
24
DA