Europaudvalget 2011-12
Rådsmøde 3190 - konkurrenceevne Bilag 1
Offentligt
Samlenotat
Konkurrenceevnerådsmødet den 10. - 11. oktober (forskningsdelen)
Punkt 6
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om ændring af forordning (EF) nr.
294/2008 om oprettelse af det Europæiske In-
stitut for Innovation og Teknologi
KOM (2011) 817
- Delvis generel indstilling
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om reglerne for formidling og del-
tagelse i ”Horisont 2020 – rammeprogram for
forskning og innovation (2014-2020)”
KOM (2011) 810
-Delvis generel indstilling
a) Meddelelse fra Kommissionen til
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget: ’Det europæiske
forskningsrum: et styrket partnerskab om
videnskabelig topkvalitet og vækst’
KOM (2012) 392 endelig
b)
Meddelelse fra Kommissionen til
Parlamentet, Rådet, Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget: ’Bedre adgang til videnska-
belig information: Større udbytte af de offent-
lige investeringer i forskning’
KOM(2012) 401 endelig
c)
Kommissionens henstilling om adgang til og
bevaring af videnskabelig information
(2012/417/EU)
- Præsentation
- Diskussion
Side 2
Punkt 7
Side 6
21. september 2012
Punkt 8
Side 12
Ministeriet for Forskning,
Innovation og Videregående
Uddannelser
Slotholmsgade 10
Postboks 2135
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3392 9700
3332 3501
[email protected]
www.fivu.dk
1680 5408
Ref. nr.
Side
12/092832-06
1/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159945_0002.png
Punkt 6
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
ændring af forordning (EF) nr. 294/2008 om oprettelse af det
Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
KOM (2011) 817
- Delvis generel indstilling
1. Resumé
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT) er etableret med det
formål at bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennem
styrkelse af EU's og medlemslandenes innovationskapacitet. Med udgangen af
2013 udløber EIT’s finansieringsramme, og derfor har Kommissionen
præsenteret et forslag, hvori EIT videreføres som en integreret del af Horisont
2020.
Styrelsen for Forskning
EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål for
Horisont 2020 ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregående
uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt sted
via videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities
- KICs).
Det finansielle bidrag til EIT bør ifølge Kommissionens forslag komme fra
Horisont 2020, og finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen af
forordningen er i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020
foreslået fastsat til ca. 3,2 mia. EUR. Det foreslås i forslaget, at det finansielle
bidrag fra EIT til etablerede og kommende KICs skal komme fra denne
finansieringsramme.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 10. oktober 2012 forventes
vedtaget en delvis generel indstilling om forordningen om ændring af forordning
(EF) nr. 294/2008 om oprettelse af det Europæiske Institut for Innovation og
Teknologi.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog sin lovpakke vedrørende Det Europæiske Institut for In-
novation og Teknologi (EIT) den 30. november 2011 med henblik på vedtagelse i
2013 og igangsættelse i 2014. Lovpakken indeholder et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 293/2008
om oprettelse af EIT samt et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
om den strategiske innovationsdagsorden for EIT.
EIT er oprettet i medfør af forordning (EF) nr. 294/2008 med det formål at
bidrage til bæredygtig økonomisk vækst og konkurrenceevne gennem styrkelse af
EU's og medlemsstaternes innovationskapacitet.
Med henblik på at sætte dagsordenen for en bred europæisk høring om indholdet
af det kommende rammeprogram præsenterede Kommissionen sine tanker om
indretningen af det fremtidige forsknings- og innovationssamarbejde i sin grøn-
bog fra den 9. februar 2011 (KOM(2011) 48) ’Fra udfordringer til muligheder:
Mod en fælles strategisk ramme for EU-finansiering af forskning og innovation’.
og Innovation
Side
2/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159945_0003.png
I grønbogen lagde Kommissionen op til en fælles strategisk ramme for det nuvæ-
rende Rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration
(FP7), rammeprogrammet for konkurrenceevne og innovation (CIP) og EIT.
Disse tanker har Kommissionen arbejdet videre med, og tankerne er i store træk
videreført i Kommissionens forslag til "Horisont 2020 - rammeprogrammet for
forskning og innovation" (herefter "Horisont 2020"), som Kommissionen vedtog
30. november 2011, hvor bl.a. EIT foreslås som en integreret del.
EIT vil i perioden 2014-2020 bidrage til opfyldelsen af det generelle mål for
Horisont 2020, ved at integrere den såkaldte videnstrekant: videregående
uddannelse, forskning og innovation. Denne integration finder hovedsageligt sted
via videns- og innovationsfællesskaber (Knowledge and Innovation Communities
- KICs), som bringer organisationer sammen om at løse samfundsmæssige
udfordringer på lang sigt.
Styrelsen for Forskning
Det finansielle bidrag fra Horisont 2020-programmet til EIT vil blive gennemført
i overensstemmelse Europa-Parlamentets og Rådets forordning om reglerne for
deltagelse og formidling i Horisont 2020. EIT's finansiering af KICs dækker
merværdiskabende KIC-aktiviteter, hvorimod KICs eller deres
partnerorganisationer kan anvende andre ordninger under Horisont 2020 eller
EU's programmer i overensstemmelse med deres respektive regler og på lige fod
med andre ansøgninger.
De foreslåede ændringer i forordningen om oprettelsen af EIT er baseret på
erfaringerne fra den indledende periode.
Forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forord-
ning (EF) nr. 293/2008 om oprettelse af EIT er baseret på artikel 173, stk. 3 i
traktaten om den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF) og vil blive
vedtaget efter den almindelige lovgivningsprocedure.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag indebærer, at EIT i perioden 2014-2020 vil bidrage til
opfyldelsen af målene for Horisont 2020, ved at integrere videntrekanten af
forskning, innovation og uddannelse, jf. forslagets Artikel 1, punkt 2) om
ændring af artikel 3.
For at sikre sammenhængende retlige rammer for deltagerne i Horisont 2020 bør
Europa-Parlamentets og Rådets kommende forordning om regler for deltagelse og
formidling i "Horisont 2020 - rammeprogrammet for forskning og innovation"
(herefter benævnt regler for deltagelse) finde anvendelse for EIT. Endvidere er
reglerne for forvaltning af intellektuelle ejendomsrettigheder fastlagt i reglerne for
deltagelse. Endelig er reglerne for deltagende stater og tredjelande fastlagt i
forordningen om Horisont 2020.
Ifølge forslaget bør EIT indgå i direkte samarbejde med nationale og regionale
repræsentanter og andre interessenter fra hele innovationskæden, da det kan skabe
fordele for alle parter. For at gøre denne dialog og udveksling mere systematisk bør
der afholdes et forum for EIT's interessenter, med henblik på at bringe så bredt et
og Innovation
Side
3/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
udvalg af interessenter som muligt sammen om tværgående spørgsmål, jf.
forslagets Artikel 1, punkt 1), litra c) om indsættelse af et nyt nr. 10) i artikel 2.
Det foreslås i Kommissionens forslag, at sammensætningen af EIT's organer bør
forenkles. EIT's bestyrelses funktion bør strømlines, og bestyrelsens og
direktørens roller og opgaver bør præciseres nærmere. Der er derfor i udkastet til
ændring af forordningen bl.a. foreslået, at bestyrelsens størrelse fra 2014 ændres
fra de nuværende 22 medlemmer til 12 medlemmer, jf. forslagets Artikel 2 samt
forslagets bilag.
Endvidere bør der oprettes nye KICs, med angivelse af prioriterede indsatsområder
samt tilrettelæggelse af og tidsramme for udvælgelsesprocessen, der tager afsæt i
de betingelser, der er defineret i den strategiske innovationsdagsorden, jf. forslagets
Artikel 1) punkt 6) litra a) om ændring af artikel 7, stk. 1a. Disse KICs bør udvide
deres uddannelsesaktiviteter ved at tilbyde faglige kurser, jf. forslagets Artikel 1,
punkt 5) om ændring af artikel 6, stk. 1, litra c) samt forsøge at skabe synergi med
de relevante EU-initiativer, jf. forslagets Artikel 1, punkt 6), litra b) om indsættelse
af et nyt litra h) i artikel 7, stk. 2. For at sikre en bredere deltagelse af
organisationer fra forskellige medlemsstater i kommende KICs foreslås det, at
partnerorganisationerne bør være etableret i mindst tre forskellige medlemsstater,
jf. forslagets Artikel 1, punkt 6), litra c) om ændring af artikel 7, stk 3.
EIT's treårige arbejdsprogram bør tage højde for Kommissionens udtalelse om
EIT's specifikke mål, som defineret i Horisont 2020, samt for programmets
komplementaritet med EU's politikker og instrumenter, jf. forslagets Artikel 1,
punkt 12) om ændring af artikel 15 samt forslaget Artikel 1, punkt 14) om
indsættelse af stk. 2a i artikel 17.
Det finansielle bidrag til EIT bør ifølge Kommissionens forslag komme fra
Horisont 2020, og finansieringsrammen fra Horisont 2020 for gennemførelsen af
forordningen er i perioden fra den 1. januar 2014 til den 31. december 2020
foreslået fastsat til 3,2 mia. EUR (løbende priser - ca. DKK 24 mia.). Det foreslås i
forslaget, at det finansielle bidrag fra EIT til etablerede og kommende KICs skal
komme fra denne finansieringsramme.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Der er i forslaget ikke redegjort for nærhedsprincippet.
Det er Regeringens vurdering, at nærhedsprincippet er overholdt, da tilsvarende
forsknings- og innovationssamarbejder, som videns- og innovationsfællesskaber-
ne repræsenterer, ikke kan etableres, hvis medlemsstaterne handler hver for sig.
Videns- og innovationspartnerskaberne indebærer samarbejde på tværs af flere
medlemsstater, og det er Regeringens vurdering, at den største merværdi og ef-
fekt skabes ved at gennemføre dette på europæiske plan.
6. Gældende dansk ret
Forslaget har ikke konsekvenser for dansk ret.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
4/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159945_0005.png
7. Konsekvenser
Kommissionen foreslår, at der afsættes 87,74 mia. EUR til Horisont 2020-
forslaget, og EIT’s budget på ca. 3,2 mia. EUR foreslås finansieret via denne
ramme. Med den eksisterende EU-budgetnøgle betaler Danmark ca. 2 pct. af
EU's udgifter, svarende til en statslig udgift til Horisont 2020 forslaget på ca.
13,2 mia. kr. og ca. 473 mio. kr. til EIT. Det endelige budget for Horisont 2020
og EIT fastlægges som led i forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme
for 2014-2020.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for forskning og blev
desuden forelagt på et møde i EU-specialudvalget for forskning den 18. januar
2012 og et møde den 9. maj 2012. Behandlingen gav ikke anledning til bemærk-
ninger. Sagen behandles på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september
2012.
Styrelsen for Forskning
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til en ændring af forordningen om oprettelsen af EIT er generelt blevet
hilst velkommen af de fleste medlemsstater. Der er under forhandlingerne blevet
stillet spørgsmål til EIT’s bestyrelses rolle samt forholdet mellem EIT’s bestyrel-
se og EIT’s direktør. Endvidere er der rejst spørgsmål til, hvilke regler for IP-
rettigheder, som er gældende for KICs.
Ligeledes er der under forhandlingerne fremkommet et ønske om en større indfly-
delse fra medlemsstaterne, ved at der i det foreslåede Stakeholder’s Forum foreslås
oprettet en særlig konfiguration for medlemsstaterne, hvori disse får en rådgivende
rolle i fht. EIT og de underliggende KICs.
Det forventes opnåelse af en delvis generel indstilling.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder, at forslaget til ændring af forordningen om etablering af EIT
imødekommer de aspekter, som blev fremhævet i evalueringen af EIT.
Regeringen hilser velkommen, at EIT’s hovedformål bliver at fremme og integre-
re videregående uddannelse, forskning og innovation på højeste niveau.
Regeringen støtter, at der med henblik på at give medlemsstaterne en rådgivende
funktion i forhold til EIT og de underliggende KICs, oprettes en særlig konfigu-
ration for medlemstaterne i det foreslåede Stakeholder’s Forum.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i for-
bindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-21. februar 2012 samt Konkur-
renceevnerådsmødet den 31. maj 2012.
og Innovation
Side
5/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 7
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
reglerne for formidling og deltagelse i ”Horisont 2020 –
rammeprogram for forskning og innovation (2014-2020)”
KOM (2011) 810
-Delvis generel indstilling
1. Resumé
Kommissionens forslag til regler for formidling og deltagelse i Horisont 2020
(herefter ”regler for deltagelse”) fastlægger de nærmere rettigheder og forplig-
telser for enheder, der ønsker at deltage i Horisont 2020 og opstiller principper
for anvendelse og formidling af resultaterne af deres deltagelse.
Midtvejsevalueringen af FP7 konkluderede, at det var nødvendigt at foretage en
kraftig yderligere forenkling, hvor målet var at finde den rette balance mellem risi-
ko og tillid til deltagerne.
Forenklingen i Horisont 2020 vil blive rettet mod tre overordnede mål: at mindske
de administrative omkostninger for deltagerne, at fremskynde alle led i behandlin-
gen af forslag og bevillingen af tilskud og at nedbringe hyppigheden af fejl.
På Konkurrenceevnerådsmødet (forskningsdelen) den 10. oktober 2012 forventes
vedtaget en delvis generel indstilling om forordningen om regler for deltagelse.
2. Baggrund
Kommissionen vedtog sin lovpakke om Horisont 2020 den 30. november 2011
med henblik på endelig vedtagelse i 2013 og igangsættelse i 2014. Regler for del-
tagelse er en del af denne pakke.
Kommissionen præsenterede sine tanker om indretningen af det fremtidige forsk-
nings- og innovationssamarbejde i sin grønbog af 9. februar 2011 (KOM(2011)
48) ’Fra udfordringer til muligheder: Mod en fælles strategisk ramme for EU-
finansiering af forskning og innovation’. I grønbogen lagde Kommissionen op til
en fælles strategisk ramme for det nuværende rammeprogram for forskning, tek-
nologisk udvikling og demonstration (FP7), rammeprogrammet for konkurrence-
evne og innovation (CIP) og Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi
(EIT).
Disse tanker arbejdede Kommissionen videre med og afholdte blandt andet en
række seminarer struktureret efter disse tre mål. Tankerne er i store træk videre-
ført i Kommissionens forslag til Horisont 2020. På rådsmødet den 31. maj 2012
blev der vedtaget en delvis generel indstilling på Horisont 2020 hovedforordnin-
gen.
Midtvejsevalueringen af FP7 konkluderede, at det var nødvendigt at foretage en
kraftig yderligere forenkling, hvor målet var at finde den rette balance mellem risi-
ko og tillid til deltagerne. Forenklingen i Horisont 2020 vil blive rettet mod tre
overordnede mål: at mindske de administrative omkostninger for deltagerne, at
fremskynde alle led i behandlingen af forslag og bevillingen af tilskud og at ned-
bringe hyppigheden af fejl.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
6/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens forslag om regler for deltagelse blev fremsendt med hjemmel i
artikel 173, 183 og 188 og skal behandles efter den almindelige lovgivningspro-
cedure i TEUF artikel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Regler for deltagelse fastlægger de nærmere rettigheder og forpligtelser for enhe-
der, der ønsker at deltage i Horisont 2020 og opstiller principper for anvendelse
og formidling af resultaterne af deres deltagelse.
Regler for deltagelse er udarbejdet med henblik på at sikre nogle fælles og til-
strækkeligt fleksible rammer, som skal lette deltagelsen, skabe mere sammen-
hængende instrumenter for både forskning og innovation og øge den videnskabe-
lige og økonomiske virkning, så der undgås dobbeltarbejde og fragmentering.
Desuden er det målet at reglerne skal forenkle vilkårene og procedurerne til for-
del for deltagerne for at sikre den mest effektive gennemførelse under hensynta-
gen til behovet for, at alle deltagere let kan få adgang
Forenklingen sker på tre hovedområder.
1) Strukturel forenkling
som blandt
andet betyder, at der kun bliver ét sæt deltagelsesregler, som omhandler, hvem
der kan få støtte, hvordan forslag bedømmes, og hvordan immaterialrettigheder
håndteres. Disse regler gælder for alle dele af Horisont 2020, og der kan kun gøre
undtagelser, når særlige behov gør det berettiget.
2) Mere enkel beregning af
deltagernes omkostninger,
eksempelvis ved anvendelse af mere simpel tidsregi-
strering og indførelsen af én finansieringsrate for alle deltagertyper.
3) Bedre ba-
lance mellem kontrol og tillid,
eksempelvis ved at mindske revisionsbyrden for
deltagerne.
Kommissionen har fastsat som mål at forenklingen skal føre til at behandlingsti-
den for ansøgninger og bevillingen af tilskud skal mindskes med 100 dage.
Indledende bestemmelser, art. 1-4
Reglerne for deltagelse gælder for deltagelse i indirekte foranstaltninger, men ik-
ke i direkte foranstaltninger, der udføres af Det Fælles Forskningscenter.
Regler for deltagelse
Generelle bestemmelser, art. 5-7:
Enhver juridisk enhed må deltage i aktioner. De konkrete arbejdsprogrammer kan
dog stille yderligere krav som eksempelvis udelukkelse af juridiske enheder etab-
leret i tredjelande.
Tilskud, art. 8-33:
Som minimum skal der i hver aktion deltage tre uafhængige juridiske enheder,
der hver er etableret i forskellige medlemsstater eller associerede stater. Dog kan
der undtages herfra, hvad angår SMV’er og hvad angår Det Europæiske Forsk-
ningsråd. Tilskud kan være af hvilken som helst type beskrevet i EU’s finansfor-
ordning.
Projektforslag skal evalueres efter kriterierne excellence, virkning og gennemfø-
relsens kvalitet og effektivitet, dog undtaget for Det Europæiske Forskningsråd,
hvor videnskabelig excellence er eneste vurderingskriterium.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
7/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Horisont 2020 kan finansiere op til 70 % af omkostningerne til udformning af
prototyper, afprøvning, demonstration, eksperimentel udvikling, styring, mar-
kedsintroduktion og programstøtteforanstaltninger.
Horisont 2020 kan finansiere op til 100 % for alle andre typer aktiviteter.
Indirekte omkostninger skal ifølge formandskabets kompromisforslag refunderes
med en fast sats på 23 % af de totale omkostninger.
Priser, offentlige indkøb og finansielle instrumenter art. 34-36:
Kommissionen eller et tilskudsorgan kan uddele priser. Indkøb i form af præ-
kommercielle eller innovative løsninger skal foretages ifølge finansforordningen.
Finansielle instrumenter (for eksempel lån eller garantier) kan anvendes.
Eksperter, art. 37:
Kommissionen kan bistås af uafhængige eksperter ved bedømmelsen af forslag.
Eksperterne findes og udvælges på grundlag af indkaldelse af ansøgninger fra
enkeltpersoner samt indkaldelse henvendt til nationale forskningsorganer, institu-
tioner eller virksomheder med henblik på opstilling af lister over egnede kandida-
ter. Kommissionen kan udpege eksperter uden for disse lister. Kommissionen of-
fentliggør lister over eksperter, der har deltaget i evalueringer.
Reglerne for formidling af resultater, art. 38-51
Resultater, art. 38-47:
Resultater ejes af deltageren, der producerer dem. Hvis resultaterne kan anvendes
erhvervsmæssigt, skal dens ejere sikre, at den beskyttes under behørig hensynta-
gen til de berettigede interesser, især kommercielle, som deltagerne i den pågæl-
dende aktion har.
Deltagerne skal nyttiggøre resultater eller sørge for, at de bliver nyttiggjort. Sker
dette ikke, kan Kommissionen formidle disse resultater. Denne formidling må
dog ikke krænke intellektuelle rettigheder og ejerens berettigede interesser. En
deltager, der påberåber sig berettigede interesser, skal påvise, at han vil få påført
uforholdsmæssig stor skade. Videreformidling af disse resultater må ikke ske før
Kommissionen eller tilskudsorganet har foretaget en beslutning om, hvorvidt de
vil overtage ejerskabet og foretage de nødvendige forholdsregler for beskyttelse
af ejerens rettigheder.
Priser og udbud, art. 48-49:
Støtte kan gives i form af priser, indkøb, prækommercielle indkøb og offentlige
indkøb af innovative løsninger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget. Der forventes en ud-
talelse i november 2012.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at Horisont 2020-pakken er udformet med henblik på at
opnå størst mulig merværdi og effekt på EU-plan og omfatter først og fremmest
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
8/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mål og aktiviteter, der ikke kan gennemføres effektivt, hvis medlemsstaterne
handler hver for sig. Reglerne for deltagelse og formidling har til formål at lette
gennemførelsen af Horisont 2020-forslaget, og derfor gælder den
subsidiaritetenanalyse, der præsenteres i hovedforslaget.
Regeringen redegjorde for dette i behandlingen af sagen forud for møde i Rådet
den 30.-31. maj 2012.
6. Gældende dansk ret
Forordningen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Forordningen har ingen konsekvenser.
8. Høring
Forslaget blev sendt i bred skriftlig høring, herunder i EU-specialudvalget for
forskning med frist den 10. januar 2012.
Herunder følger et resumé af høringssvarene i alfabetisk rækkefølge.
Aarhus Universitet
I tillæg til høringssvaret sendt gennem Danske Universiteter lægger Aarhus Uni-
versitet vægt på, at den foreslåede overheadrate på 20 % skal øges til 40-50 %
Danmarks Forskningspolitiske Råd (DFR)
Forslaget om administrative forenklinger via strukturelle omorganiseringer støt-
tes, men forenklingsfokus skal i høj grad rettes mod de konkrete programmer,
hvor antallet af timesedler og tiden fra indgivelse af ansøgning til indgåelse af
kontrakt skal mindskes.
Dansk Magisterforening:
Administrative forenklinger bydes velkomne.
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
DTU mener, at det er positivt med administrative forenklinger og en 100 % EU-
finansiering af forskningsaktiviteter i stedet for de nuværende 75 %. Dog skal
muligheden for at vælge at få betalt de fulde indirekte omkostninger fastholdes,
og Kommissionens forslag om et fast overhead på 20 % kritiseres, da man risike-
rer, at ikke alle omkostninger ved forskningsprojektet dækkes.
Danske Regioner
Danske Regioner mener at den foreslåede sats på 23 % til dækning af indirekte
omkostninger er for lav. En EU sats på 30-40 % bør være den laveste sats. Desu-
den ønskes det at der bliver en valgfrihed mellem en fast rate eller refusion af de
reelle dokumenterede indirekte udgifter. Dansk Regioner støtter regeringens
holdning om afskaffelsen af forskellige medfinansieringsrater, mindre krav om
registrering og afrapportering.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
9/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Danske Universiteter
Danske Universiteter finder det positivt, at administrative forenklinger gennem-
føres. Finansieringen skal så vidt muligt ske via en fast rate for betaling af indi-
rekte omkostninger. Modellen, hvor de fulde indirekte omkostninger finansieres,
skal stadig være en mulighed, om end denne opleves som administrativt mere be-
sværlig.
DI
DI bakker også op om forenklingstiltagene i Kommissionens forslag. Dog ønskes
der mulighed for valgfrihed mellem en fast rate eller refusion af de reelle doku-
menterede indirekte udgifter.
GTS
I forhold til den konkrete projektfinansiering kritiserer GTS Kommissionens for-
slag om en medfinansieringsrate på 100 % og 23 % overhead. Fra GTS institut-
ternes side vil ønsker at der arbejdes for en valgfrihed mellem en fast rate eller
refusion af de reelle dokumenterede indirekte udgifter. Som en alternativt løs-
ningsforslag forslås, at der finansieres 75 % af direkte omkostninger og 75 %
overhead. Modsat Kommissionen mener GTS, at samme sats bør gælde, uanset
om aktiviteten er henholdsvis ”forskning” eller innovation”, mens forskellige sat-
ser for forskellige institutioner ønskes fastholdt.
IT Universitetet
I forhold til administrative forenklinger skal man konkret mindske antallet af
timesedler for forskere, der er tilknyttet det pågældende EU-projekt på deltid.
Landbrug og Fødevarer
Landbrug og Fødevarer mener, at at den konkrete projektfinansiering kritiseres
Kommissionens forslag om en medfinansieringsrate på 100 % plus 20 % over-
head samt de forskellige satser for hhv. forsknings – og innovationsaktiviteter.
LVS og Lægeforeningen
Lægevidenskabelige selskaber (LVS) og Lægeforeningen støtter Kommissionens
forslag om administrativ forenkling.
Sagen blev senest behandlet på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september
2012. Der er i denne forbindelse fremkommet følgende præcisering:
GTS
I forhold til den konkrete projektfinansiering kritiserer GTS Kommissionens for-
slag om en medfinansieringsrate på 100 % og 23 % overhead. Fra GTS institut-
ternes side ønskes, at der arbejdes for en valgfrihed mellem en fast rate eller refu-
sion af de reelle dokumenterede indirekte udgifter.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Flere lande taler for at genindføre muligheden for at beregne de indirekte om-
kostninger. Således at der bliver en valgfrihed mellem en fast rate eller refusion
af de reelle dokumenterede indirekte udgifter.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
10/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159945_0011.png
10. Regeringens generelle holdning
Fra regeringens side prioriteres lettelser af de administrative byrder i forbindelse
med ansøgning og deltagelse i Horisont 2020.
Færre særregler
Regeringen finder det vigtigt, at man så vidt muligt får etableret et maksimum af
fælles regler og så få særregler som muligt. Den af Kommissionen foreslåede flek-
sibilitet forekommer hensigtsmæssig, såfremt anvendelsen af særreglerne begræn-
ses mest muligt.
Medfinansieringsraterne og overheadraten
Regeringen lægger vægt på, at der sker en betydelig forenkling af rammeprogram-
met. Efter regeringens opfattelse vil kombinationen af en fast medfinansieringsrate
af de afholdte udgifter og en fast rate for de indirekte udgifter (overhead) føre til en
betydeligt nemmere projektadministration for alle brugere. Derudover vil det med-
føre en betydelig nedgang i antallet af fejl i afrapporteringen af afholdte udgifter og
reducering af time-to-grant. Efter regeringens opfattelse er det samtidig helt cen-
tralt, at deltagelsen i rammeprogrammet også fremover er attraktiv for forsknings-
partnere og at eventuelle ulemper opvejes af enklere regler. Regeringen vil således
arbejde for en fast medfinansieringsrate og en fast overheadrate. Såfremt der ikke
kan opnås tilslutning hertil, kan regeringen acceptere, at støttemodtagere får en
vis valgfrihed i forhold til at beregne de reelle indirekte omkostninger.
Regeringen finder, at afskaffelsen af forskellige medfinansieringsrater for for-
skellige deltagertyper og aktivitetstyper er et vigtigt element i forenklingen.
Immaterielle rettigheder
Regeringen kan støtte de regler, der i Horisont 2020 lægges op til for håndtering
af immaterielle rettigheder.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering i for-
bindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 20.-21. februar 2012 samt til for-
handlingsoplæg i forbindelse med Konkurrenceevnerådsmødet den 31. maj 2012.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
11/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 8
a) Meddelelse fra Kommissionen til Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget – Det europæiske forskningsrum: et styrket
partnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækst
KOM (2012) 392 endelig
b)
Meddelelse fra Kommissionen til Parlamentet, Rådet, Det
Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg og
Regionsudvalget Bedre adgang til videnskabelig information:
Større udbytte af de offentlige investeringer i forskning
KOM(2012) 401 endelig
c)
Kommissionens henstilling om adgang til og bevaring af
videnskabelig information
(2012/417/EU)
- Præsentation
- Diskussion
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
12/15
1. Resumé
Kommissionens meddelelse
’Det
europæiske forskningsrum: et styrket
partnerskab om videnskabelig topkvalitet og vækst’ (herefter ERA) omhandler
realiseringen af det europæiske forskningsrum (ERA)i 2014. Kommissionen har
identificeret fem hovedindsatsområder, hvor der er et særligt behov for frem-
skridt: øget effektivitet i nationale forskningssystemer, forbedret samarbejde og
konkurrence på tværs af landegrænser, et mere åbent arbejdsmarked for forske-
re, ligestilling mellem mænd og kvinder og optimal formidling og overførsel af
videnskabelig information. Realiseringen af ERA skal ske gennem styrkede part-
nerskaber mellem Kommissionen, medlemslandene og relevante paraplyorgani-
sationer. Kommissionen vil udvikle en monitoreringsmekanisme, som skal måle
fremskridt i implementeringen af ERA.
Kommissionens meddelelse
’Bedre
adgang til videnskabelig information’ gør rede
for de foranstaltninger, Kommissionen agter at træffe for at forbedre adgangen
til videnskabelig information og opnå større udbytte af offentlige investeringer i
forskning. Meddelelsen er ledsaget af en henstilling til medlemsstaterne, som op-
fordres til at tilvejebringe bedre politikker og praksis for adgang til og bevaring
af videnskabelig information.
2. Baggrund
EU, medlemslandene og interessenterne har siden 2000 arbejdet for at realisere
det europæiske forskningsrum (European Research Area – ERA) gennem flere
forskellige initiativer. Fremskridtene har dog ifølge Kommissionen været varie-
rende for de forskellige ERA-dimensioner og for de forskellige medlemslande.
Kommissionen fik med Lissabon-traktaten hjemmel til at fastsætte de nødvendige
foranstaltninger til at sikre realiseringen af det europæiske forskningsrum. Reali-
seringen af ERA blev gentaget i Europa-2020 flagskibsinitiativet Innovation i EU
fra oktober 2010, hvori der står, at fristen for realiseringen af det europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159945_0013.png
forskningsrum bør fastsættes til 2014. Denne målsætning er blevet bakket op af
de europæiske stats- og regeringschefer i Det Europæiske Råds konklusioner af
februar 2011 og marts 2012.
Kommissionen lancerede i efteråret 2011 en bred høring blandt interessenterne,
medlemsstaterne mv. for at få identificeret og defineret de resterende barrierer for
realiseringen af ERA. Kommissionen har som opfølgning herpå vedtaget medde-
lelse om realiseringen af det europæiske forskningsrum den 17. juli 2012.
Meddelelsen og anbefalingen omhandlende bedre adgang til videnskabelig infor-
mation er en del målsætningerne i ERA. De blev begge vedtaget den 17. juli 2012.
3. Formål og indhold
3.1: Meddelelsen: Det europæiske forskningsrum: et styrket partnerskab om vi-
denskabelig topkvalitet og vækst (ERA meddelelsen)
Med meddelelsen ønsker Kommissionen at sikre en realisering af den såkaldte
femte frihed, som betyder fri bevægelighed for forskere og videnskabelig viden.
I meddelelsen fokuseres på fem hovedindsatsområder, hvor der fra Kommissio-
nens side ses et særligt behov for fremskridt:
1) Øget effektivitet i nationale forskningssystemer, herunder sikre, at tildeling af
midler sker på baggrund af åbne opslag og evaluering af uafhængige nationale og
internationale eksperter.
2) Forbedret samarbejde og konkurrence på tværs af landegrænser, herunder
etablering og effektiv drift af vigtige forskningsinfrastrukturer, definering af fæl-
les prioriteter, implementering af fælles forskningsdagsordener og implemente-
ring og finansiering af projekter i fællesskab.
3) Et mere åbent arbejdsmarked for forskere herunder sikre transparent og åben
rekruttering, give ikke-nationale og ikke-herboende adgang til nationale bevillin-
ger, sikre at forskere kan tage deres bevilling med til et andet land, øge mobilitet
mellem universiteter og virksomheder, sikre gode karrieremuligheder for forskere
og fjerne barrierer for social sikkerhed.
4) Ligestilling mellem mænd og kvinder samt integration af et kønsperspektiv in-
den for forskning.
5) Optimal formidling og overførsel af videnskabelig information samt bredere
og hurtigere adgang til videnskabelige publikationer og data. Punktet er tæt rela-
teret til meddelelsen og henstillingen vedrørende ’Bedre
adgang til videnskabelig
information’.
For hvert af de fem indsatsområder er der identificeret konkrete foranstaltninger,
som skal adresseres henholdsvis af medlemsstaterne, relevante universitets- og
forskningsorganisationer og Kommissionen.
ERA-dimensionen om internationalt forskningssamarbejde vil blive adresseret
senere i 2012.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
13/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1159945_0014.png
Vilkår for succes
Fremskridt i realiseringen af ERA bygger på styrkede partnerskaber mellem
Kommissionen, medlemslandene og relevante paraplyorganisationer. Medlems-
landene skal gennemføre de nødvendige nationale reformer for at realisere ERA
og bidrage til monitorering.
Relevante europæiske paraplyorganisationer inden for videregående uddannelse,
forskning og innovation inviteres til at underskrive en fælles erklæring og indivi-
duelle samarbejdsaftaler om deres vilje til at arbejde for realiseringen af ERA.
Kommissionen vil støtte medlemslandene og paraplyorganisationerne og sikre, at
Horisont 2020 bidrager til at realisere ERA fra 2014.
Kommissionen vil udvikle en monitoreringsmekanisme (ERA monitoring me-
chanism (EMM)) baseret på indikatorer for alle indsatsområder, som skal moni-
torere fremskridt i implementeringen af ERA. Fra 2014 vil en vurdering af frem-
skridtene blive leveret til Rådet og Parlamentet.
3.2: Meddelelsen og henstillingen vedrørende Bedre adgang til videnskabelig in-
formation:
Der redegøres for de foranstaltninger, Kommissionen agter at træffe for at
forbedre adgangen til videnskabelig information og opnå større udbytte af offent-
lige investeringer i forskning. Meddelelsen er ledsaget af en henstilling til med-
lemsstaterne, som opfordres til at udarbejde bedre politikker og praksis for adgang
til og bevaring af videnskabelig information. I Horisont 2020 vil det bærende prin-
cip være bedre adgang til videnskabelig information.
En bredere og mere omfattende adgang til videnskabelige publikationer og data vil
bidrage til at: fremskynde innovation, fremme samarbejdet og undgå overlapnin-
ger, bygge videre på tidligere forskningsresultater og inddrage borgerne og sam-
fundet. Meddelelsen peger på, at der er behov for en indsats koordineret på tværs af
medlemsstaterne, for at sikre en ensartet adgang til videnskabelige information.
Henstillingen opfordrer medlemslandene til at udarbejde politikker for at sikre bed-
re adgang til og bevaring af videnskabelige resultater.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig om meddelelsen.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Meddelelserne og henstillingen har ikke konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Meddelelserne og henstillingen har ikke konsekvenser.
8. Høring
Sagen blev behandlet på et møde i EU-Specialudvalget den 20. september 2012.
Behandlingen gav ikke anledning til bemærkninger.
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
14/15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at medlemslandene vil forholde sig positivt til Kommissionens
meddelelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at der arbejdes for en realisering af det europæiske forsk-
ningsrum, herunder bedre adgang til og bevaring af videnskabelig information.
Regeringen finder, at de fem udvalgte prioritetsområder er relevante for at sikre,
at der skabes et reelt indre marked for viden, forskning og innovation.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
Styrelsen for Forskning
og Innovation
Side
15/15