Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3191 - udenrigsanl. Bilag 2
Offentligt
1163135_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Center for Europa
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 4. oktober 2012
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 15. oktober 2012
SAMLENOTAT
1. Sydlige naboer ...............................................................................................................................2
2. Iran ................................................................................................................................................5
3. Mali/Sahel ....................................................................................................................................7
4. Østlige Partnerlande: Hviderusland, Georgien og Ukraine....................................................... 10
5. ASEM topmødet ......................................................................................................................... 12
6. Mellemøsten ............................................................................................................................... 14
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1163135_0002.png
1. Sydlige naboer
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at diskutere den seneste udvikling i Syrien samt vedtage rådskonklusioner herom. Fokus ventes
bl.a. at være på FN’s Generalforsamling. Der kan blive tale om endnu en stramning af sanktionerne mod Syrien.
Som opfølgning på præsident Morsis besøg i Bruxelles forventes rådet at drøfte udviklingen i Egypten. Der ventes
en drøftelse af situationen i Libyen herunder opfølgning i lyset af anslaget i Benghazi og evt. lidt bredere drøftelse af
reaktioner på filmen ” Innocence of Muslims".
2. Baggrund
I
Syrien
er regimet de seneste måneder gået over til brug af artilleri, kamphelikoptere og kampfly
mod oprørerne med en generel forværring af sikkerhedssituationen til følge. Den væbnede oppo-
sition har vist sig stærkere end tidligere antaget og har intensiveret sine angreb og offensiver mod
regimets styrker og faciliteter. Især Damaskus og Aleppo har været centrum for heftige konfron-
tationer mellem konfliktens parter. Ifølge syriske organisationers opgørelser ligger det samlede
drabstal på minimum 20.000, hvoraf langt størstedelen er civile. En rapport fra FN’s undersøgel-
seskommission af 15. august 2012 konkluderer, at både regimet og den væbnede opposition har
begået krigsforbrydelser, men at forbrydelserne begået af regimestyrkerne og de regimetro Sha-
biha-militser er mere graverende, regelmæssige og omfangsrige. FN vurderer, at minimum 2,5
millioner mennesker har behov for akut humanitær assistance, mens 1,2 millioner er internt for-
drevne. Op mod 300.000 mennesker er desuden flygtet til Syriens nabolande. Antallet af syriske
flygtninge forventes – ifølge den nye FN Syrien responsplan - ved årets udgang at være på
710.000. FN’s Sikkerhedsråd er fortsat splittet i spørgsmålet om Syrien, og der er ingen udsigt til
snarlig fremdrift i FN-sporet. Situationen i Syrien drøftes under FN’s Generalforsamling i New
York. Mandatet for FN’s observatørmission i Syrien, UNSMIS, udløb den 19. august 2012 og
missionen har forladt Syrien. Efter Kofi Annans tilbagetræden er Lakhdar Brahimi blevet udpe-
get som ny udsending til Syrien. Brahimi har indikeret, at Annan-planen ikke længere har mulig-
hed for at lykkes, men han har endnu ikke fremlagt en ny plan. Der et FN-forbindelseskontor i
Damaskus under opbygning til støtte for Brahimis arbejde. Kontoret forventes at have ca. 15-20
ansatte. FN’s Menneskerettighedsråd vedtog den 28. september en Syrien-resolution fremlagt af
en række arabiske lande med følgende stemmefordeling: 41 for, 3 imod og 3 afståelser. Formålet
med resolutionen var at forlænge mandatet for FN’s undersøgelseskommission for Syrien. Dan-
mark og de øvrige EU-lande co-sponsorerede resolutionen. Rusland bragte resolutionen til af-
stemning og stemte sammen med Kina og Cuba imod. Det næste møde i Syrien-vennegruppen
forventes afholdt i Marokko i den sidste halvdel af oktober eller begyndelsen af november.
I august lykkedes det
Egyptens
præsident Morsi med udskiftninger i militærrådets top at fravri-
ste militæret grebet om magten. Dermed blev den længe ventede overgang til civilt styre endeligt
gennemført. Efter forfatningsdomstolens opløsning af parlamentet, sidder præsidenten i dag med
både den udøvende og lovgivende magt. Den nye forfatning er under udarbejdelse og ventes
vedtaget omkring årsskiftet med afholdelse af parlamentsvalg senest to måneder derefter. Morsi
har sat økonomien øverst på regeringens dagsorden for at indfri nogle af de meget høje forvent-
ninger befolkningen har til forbedringer af levevilkår, beskæftigelse og lov og orden. EU fortsæt-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ter sine bestræbelser inden for rammerne af det sydlige naboskab på at sikre, at forholdet til
Egypten styrkes. Konkret omfatter EU´s tilbud økonomisk integration, især gennem frihandels-
aftaler med asymmetrisk markedsadgang, øget mobilitet og øget udveksling af mellemfolkelige
kontakter. EU-Egypten Taskforce mødet i Cairo er fastlagt til 13.-14. november 2012.
I
Libyen
er lederen af partiet National Front, Mohamed al-Magariaf, blevet valgt til formand for
nationalforsamlingen/statsoverhoved den 9. august 2012 og nationalforsamlingen har den 12.
september valgt Mustafa Abushagur som ny premierminister. Der forhandles p.t. om den nye
regering, der bl.a. forventes at fokusere på stabilisering af sikkerhedssituationen og igangsætning
af forfatningsprocessen. I henhold til Libyens transitionskøreplan skal en ny forfatning vedtages i
begyndelsen af 2013 efterfulgt af valg til det første parlament i løbet af sommeren 2013. EU spil-
ler også en vigtig rolle i støtten til Libyens transition med vigtige indsatser indenfor bl.a. grænse-
kontrol og civilsamfund.
Den
islamkritiske film
"Innocence of Muslims" udløste i september protester i en lang række
muslimske lande. Den mest alvorlige hændelse fandt sted i
Libyen
i form af et væbnet angreb
den 11. september mod det amerikanske konsulat i Benghazi, hvor fire amerikanere deriblandt
ambassadøren blev dræbt. De libyske og amerikanske myndigheder er i gang med at undersøge
sagen herunder forbindelser til terrorgrupper. Filmen udløste protester i en lang række andre
lande og har ført til demonstranters angreb på vestlige ambassader i Egypten, Tunesien, Yemen
og Sudan. Efterfølgende har den franske satireavis Charlie Hebdo udgivet satiriske tegninger om
Profeten Muhammed og reaktionerne på filmen. Mange lande har udsendt fordømmelser af an-
grebene i Benghazi og på vestlige ambassader. Særligt muslimske lande og organisationer har
fordømt filmen. Der har hidtil ikke været nogen direkte kobling til Danmark (tegningesagen),
men Danmark er flere gange blevet nævnt i beskrivelser af tidligere fornærmelser mod muslimer.
3. Formål og indhold
Formålet med en drøftelse af
Syrien
vil være at diskutere den seneste markante forværring af
situationen bl.a. med fokus på FN’s Generalforsamling. Der forventes vedtagelse af rådskonklu-
sioner, og endvidere kan der blive tale om vedtagelse af yderligere sanktioner. Udviklingen i
Egypten
vil blive drøftet med udgangspunkt i præsident Morsis besøg i Bruxelles den 13. sep-
tember 2012. I forhold til
Libyen
forventes sikkerhedssituationen og transitionsprocessen drøf-
tet. Endelig vil der evt. være en lidt bredere drøftelse af reaktionerne på den
islamkritiske film.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Drøftelsen af
Syrien
forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, miljøet eller beskyttelsesniveauet. En stramning af sanktionsregimet over for Syrien må
dog alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konsekvenser i
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregimer og for-
bud for såvel produkter samt finansielle overførsler. En forordning implementeres og håndhæves
efter den gældende ressortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle eks-
tra administrationsudgifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Syrien.
Der henvises til gældende bestemmelser i Budgetvejledningen om statsfinansielle konsekvenser
af EU-sager, idet det bemærkes, at bestemmelserne ikke udelukker senere gebyrfinansiering, i
lighed med nuværende Iran-sanktioner.
De øvrige spørgsmål ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i hørring
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed blandt medlemslandene om en drøftelse af
Syrien
og mulighederne for
øget international pres samt vedtagelse af yderligere stramninger af sanktionsregimet mod Syrien,
såfremt volden og repressionen fortsætter. Der forventes ligeledes enighed blandt medlemslan-
dene om en drøftelse af situationen i
Libyen og Egypten.
I forhold til den
islamkritiske film
forventes også enighed blandt medlemslandene.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Syrien.
Danmark støtter fortsat en stærk FN-rolle
i bestræbelserne på at finde en politisk løsning på konflikten og bakker op om den nye særlige
repræsentant for FN og den Arabiske Liga Lakhdar Brahimis arbejde. Danmark er fortsat en af
de største humanitære bidragydere og støtter desuden bestræbelser på at bistå oppositionen og
det syriske folk i planlægningen af den transitionsperiode, der vil følge, når Assad-regimet falder.
Danmark arbejder for, at skyldige i grove menneskerettigheds- overtrædelser stilles til ansvar.
Endelig bakker regeringen op om en styrkelse af EU’s sanktioner, så længe volden og repressio-
nen fortsætter. Regeringen støtter en drøftelse af situationen i
Libyen,
herunder EU’s fortsatte
støtte til transitionsprocessen. Regeringen støtter en drøftelse af udviklingen i
Egypten.
Dan-
mark fordømmer i skarpest mulige vendinger drabet på amerikanske diplomater i Libyen samt
alle angreb og krænkelser af diplomatiske missioner. Danmark tager desuden skarpt afstand fra
enhver hensigt om at provokere og opildne til uroligheder, der måtte ligge bag den
islamkritiske
film.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om
Syrien
og
Libyen
har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. juli 2012 (skriftlig forelæggelse).
Spørgsmålet om
Egypten
har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering
den 25. juni 2012.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1163135_0005.png
2. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Iran er på dagsordenen i lyset af de manglende diplomatiske fremskridt dels i EU3+3 forhandlingerne og i IA-
EA. Rådet ventes i opfølgning på diskussioner på det uformelle udenrigsrådsmøde den 7.-8. september at opnå
enighed evt. i form af en rådsafgørelse om yderligere forstærkede sanktioner mod Iran.
2. Baggrund
Iran er på dagsordenen i lyset af de manglende diplomatiske fremskridt dels i EU3+3 forhand-
lingerne og i IAEA. Der er bred enighed i det internationale samfund om, at de manglende di-
plomatiske fremskridt nødvendiggør et øget pres på Iran.
Det tredje forhandlingsmøde mellem EU3+3 (UK, Frankrig, Tyskland, USA, Rusland, Kina) og
Iran fandt sted i Moskva den 18. og 19. juni 2012. Efterfølgende møder har ikke frembragt
egentlige resultater. Der er desværre fortsat ikke tegn på, at Iran er parat til reelt at bevæge sig i
forhold til de af EU3+3 i Bagdad fremsatte krav om; 1) stop for berigelse af uran til 20 %, 2)
lukning af Fordow-anlægget og 3) fjernelse af allerede beriget uran fra Iran. Den Høje Repræsen-
tant er på vegne af EU3+3 i fortsat kontakt med Iran for at fortsætte forhandlingsprocessen.
IAEA udtrykker generelt stor skuffelse over ikke at have opnået enighed om en såkaldt ”struktu-
reret tilgang” til afklaring af de mulige militære dimensioner af Irans atomprogram. I IAEA gene-
raldirektørens rapport af 30. august 2012 konstateres det derfor: at ingen konkrete resultater har
kunnet opnås vedrørende afklaringen af mulige militære dimensioner af det iranske atompro-
gram. Samtidig konstateres, at uran-berigelsesaktiviteterne, herunder optil 20 pct., fortsættes og
udvides. Disse berigelsesaktiviteter synes yderligere at understrege, at der kan være militære hen-
sigter bag atomprogrammet. I opfølgning på rapporten vedtog IAEA's Styrelsesråd en kritisk
resolution fremlagt af E3+3-landene om Irans atomprogram.
3. Formål og indhold
Rådet ventes med henblik på at lægge yderligere pres på det iranske regime for at komme til for-
handlingsbordet at opnå enighed evt. i form af en rådsafgørelse om vedtagelse af forstærkede
sanktioner overfor Iran.
Den endelige sanktionspakke er endnu ikke fuldtud fastlagt, men forstærkningen af sanktionsre-
gimet ventes særligt at omfatte den iranske finansielle sektor transport-, og energisektoren, samt
produkter, som kan indgå i det iranske atomprogram.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen må alt efter sanktionernes konkrete udformning forventes at have statsfinansielle konse-
kvenser i forbindelse med myndighedernes administration af notifikations- og autorisationsregi-
mer og forbud for såvel produkter samt finansielle overførsler.
Den kommende sanktionsforordningen implementeres og håndhæves efter den gældende res-
sortfordeling mellem de danske myndigheder. Omfanget af eventuelle ekstra administrationsud-
gifter vil afhænge af sanktionernes indvirkning på samhandlen med Iran. Regering vil i lighed
med vedtagelse af tidligere sanktioner søge at gebyrfinansiere dele af de eventuelle ekstra admini-
strationsudgifter. En endelig stillingtagen hertil vil dog afhænge af den endelige udformning af de
nye sanktionsbestemmelser.
Forslaget vil i relation til erhvervslivet have økonomiske konsekvenser i forhold til virksomheder
inden for de berørte sektorer. De ventede tiltag mod den iranske finansielle sektor må endvidere
vurderes at have konsekvenser for gennemførelsen af lovlig samhandel med Iran.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være tilslutning til en vedtagelse af yderligere tiltag rettet mod Iran, der sikrer en
robust og effektiv forstærkning af sanktionsregimet. Dog pågår fortsat drøftelserne om sanktio-
nernes nærmere udformning og indfasning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen fastholder opbakningen til to-sporstilgangen, hvor sanktioner kombineres med vilje
til forhandling med Iran. I lyset af de manglende diplomatiske fremskridt tilslutter regeringen sig
behovet for at lægge øget pres på Iran for at få landet til forhandlingsbordet, herunder i form af
forstærkede sanktioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sanktionsregimet overfor Iran i anledning af atomsagen har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg med henblik på forhandlingsoplæg den 18. januar 2012 forud for Rådets afgørelse
2012/35/FUSP af 23. januar 2012 om ændring af afgørelse 2010/413/FUSP om restriktive for-
anstaltninger over for Iran.
Udviklingen i Iran-atomprogrammet har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg den 22.
juni 2012 til orientering.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1163135_0007.png
3. Mali/Sahel
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Med udgangspunkt i det nyligt afholdte højniveaumøde om Sahel i forbindelse med FN’s Generalforsamling,
EU’s Sahel-koordinators nylige besøg i regionen samt udenrigsrepræsentant Ashtons opfølgning på rådsmødet i
juli, forventes Rådet at drøfte den politiske, sikkerhedsmæssige og humanitære situation i Mali og de afledte effek-
ter i Sahel-regionen. Der forventes vedtaget Rådskonklusioner.
2. Baggrund
Situationen i Mali efter militærkuppet den 22. marts 2012 er fortsat ganske uklar og flydende.
Efter massivt pres fra det internationale samfund, ikke mindst den vestafrikanske regionale orga-
nisation ECOWAS, lykkedes det i august 2012 at få udnævnt en bredere funderet transitionsre-
gering. Der påhviler den nye regering et stort ansvar: Dels vil den skulle udarbejde og fremlægge
en køreplan for overgangsperioden frem mod afholdelse af præsident- og parlamentsvalg, dels vil
den skulle håndtere situationen i Nordmali, hvor rebelgrupper (flere med forbindelser til Al-
Qaida i Islamisk Maghreb (AQIM)), fortsat kontrollerer over halvdelen af Malis territorium.
Transitionsregeringen har endnu ikke leveret på nogle af delene. Militærjuntaen spiller fortsat en
fremtrædende rolle i regeringen og synes at øve en betydelig indflydelse på premierminister Diar-
rá. Den mere uafhængige præsident Traoré vurderes at stå svagt i regeringen. Den maliske rege-
ring anmodede den 4. september formelt om ECOWAS’ støtte til at håndtere udfordringerne i
det nordlige Mali, men anmodede ikke – som ellers aftalt under tidligere forhandlinger – om
ECOWAS støtte til at beskytte centrale forfatningsmæssige institutioner i hovedstaden. ECO-
WAS har bl.a. i forbindelse med en briefing i FN’s Sikkerhedsråd udtrykt skuffelse over den ma-
liske henvendelse og har i et svarbrev til Malis præsident gjort det klart, at en ECOWAS-mission
ikke vil være effektiv med mindre Mali accepterer en række konkrete tiltag, herunder deployering
af ECOWAS-styrker i hovedstaden.
ECOWAS har påtaget sig en ledende rolle ift. en løsning på situationen i Mali – som også aner-
kendt af FN’s Sikkerhedsråd - men indsatsen vanskeliggøres af organisationens begrænsede ka-
pacitet, ligesom det ikke altid har været helt ligetil at finde fodslaget mellem AU og ECOWAS.
Burkina Faso spiller p.t. som ECOWAS udpeget mægler en ledende rolle i forhandlingerne ved-
rørende Mali (både i Nord og i den politiske proces i Bamako). ECOWAS vil have behov for
politisk opbakning fra AU og en beslutning i FN’s Sikkerhedsråd for at iværksætte en indsats, der
vil skulle bygge på støtte fra lande uden for regionen. En sådan støtte kunne være i form af logi-
stik, satellitovervågning, luftstøtte, osv. AU har derfor anmodet FN’s Sikkerhedsråd om mandat
til indsættelse af sikkerhedsstyrker, og Sikkerhedsrådet vedtog den 5. juli en resolution, som ud-
gør første etape i retning af en mulig autorisation til en militær styrke foruden eventuelle sanktio-
ner. Resolutionen er vedtaget med henvisning til FN-pagtens kapitel VII, idet Sikkerhedsrådet
dermed eksplicit betragter situationen i Mali som en trussel mod international fred og sikkerhed.
En endelig autorisation af en militær styrke i Sikkerhedsrådet afventer mere konkrete oplysninger
om mandat, styrkesammensætning osv.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For at støtte en bredere konfliktforebyggende indsats vurderes det nødvendigt, at det internatio-
nale samfund både bilateralt og multilateralt hjælper med at styrke regionens overordnede strate-
giske planlægning af humanitære, udviklingsmæssige, sikkerhedsmæssige og politiske indsatser. I
forbindelse med FN’s netop afholdte Generalforsamling afholdtes et særlig Sahel-
højniveaumøde. FN’s Sikkerhedsråd har bedt generalsekretæren om at fremlægge en integreret
FN strategi for Sahel-regionen, hvilket endnu ikke er sket. Der er i FN mangel på enighed om
retningen for Sahel-regionen, og FN udfordres også af ikke at have en fælles politisk FN-
tilstedeværelse i Sahel. Der var under højniveaumødet bred enighed om den alvorlige situation i
regionen samt støtte til udnævnelsen af en særlig FN-repræsentant for Sahel.
Fra EU's side ser man fortsat med stor alvor på situationen. Mali og Sahel blev drøftet på råds-
mødet for udenrigsanliggender den 23. juli, hvor EU's høje repræsentant Ashton blev anmodet
om at fremkomme med konkrete forslag til, hvorledes man fra EU’s side kunne støtte den
kommende valgproces, den forventede indsættelse af en ECOWAS-styrke, en restrukturering af
militæret, ECOWAS’ mæglingsindsats samt accelerere implementeringen af Sahel-strategien.
Kommissionsformand Barroso modtog den 18. september en anmodning fra Malis præsident og
premierminister om støtte til befrielse af det nordlige Mali, der er tæt på identisk med henvendel-
sen fremsendt til ECOWAS (jf. ovenfor). Emnet blev drøftet på det uformelle forsvarsminister-
møde den 26.-27. september, hvor der var generel enighed om, at EU måtte engagere sig yderli-
gere i Mali. Det ventes, at EU på rådsmødet og i den kommende tid vil drøfte, hvordan man skal
forholde sig til henvendelsen fra Malis præsident og premierminister.
3. Formål og indhold
Med udgangspunkt i det nyligt afholdte højniveaumøde om Sahel i forbindelse med FN’s Gene-
ralforsamling, EU’s Sahel-koordinators nylige besøg i regionen samt udenrigsrepræsentant Ash-
tons opfølgning på rådsmødet i juli, forventes Rådet at drøfte den politiske, sikkerhedsmæssige
og humanitære situation i Mali og de afledte effekter i Sahel-regionen. Der forventes vedtaget
Rådskonklusioner.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til Rådskonklusionerne.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter op om Rådskonklusionerne, som kan ventes vedtaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for mødet Rådet (udenrigsan-
liggender) den 23. juli 2012 (skriftlig forelæggelse).
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1163135_0010.png
4. Østlige Partnerlande: Hviderusland, Georgien og Ukraine
KOM-dokument forefindes ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Hviderusland, Georgien og Ukraine. Drøftelsen af Hviderusland finder sted i
lyset af det netop overståede parlamentsvalg den 23. september samt en planlagt revurdering af EU´s sanktioner.
Der ventes ikke en ændring af sanktionerne. Der ventes endvidere en drøftelse af udviklingen i Georgien efter par-
lamentsvalget den 1. oktober. Situationen i Ukraine forud for parlamentsvalget og landets forhold til EU vil even-
tuelt også blive drøftet. Der ventes vedtaget rådskonklusioner vedrørende Hviderusland.
2. Baggrund
Den 23. september blev der afholdt parlamentsvalg i Hviderusland. Valget blev boykottet af op-
positionen og blev efterfølgende kritiseret af internationale observatører, for ikke at leve op til
internationale standarder. Der blev bl.a. konstateret alvorlige brud på en række grundlæggende
rettigheder som muligheden for frit at ytre sig, organisere sig og opstille til valg. Danmark deltog
i OSCE/ODIHR’s valgobservationsmission med to langtidsobservatører samt otte korttidsob-
servatører. Sanktionerne vil på rådsmødet være genstand for en planlagt revurdering i EU-regi
inden deres udløb i oktober 2012. EU´s sanktioner består af rejserestriktion og indefrysning af
midler for 243 enkeltpersoner, økonomiske sanktioner rettet mod 32 udvalgte virksomheder
samt en våbenembargo.
Den 1. oktober afholdtes parlamentsvalg i Georgien. Valget resulterede i en overraskende sejr til
oppositionskoalitionen Georgian Dream under ledelse af Bidzina Ivanishvili. Den siddende præ-
sident Saakashvili fra regeringspartiet United National Movement har erkendt nederlaget. Det er
første gang i Georgiens historie, at en siddende regering har erkendt et nederlag ved valgurnerne.
Der er derfor tale om et vigtigt skridt for det georgiske demokrati. De internationale valgobser-
vatører har noteret sig fremskridt i gennemførelsen af valghandlingen, om end der fortsat blev
konstateret visse mangler i forhold til internationale standarder. Valgkampen var præget af en
hård og til tider konfrontatorisk tone mellem regeringspartiet og oppositionskoalitionen. Endvi-
dere var der demonstrationer op til valget efter offentliggørelse af videooptagelser, der dokumen-
terede tortur af indsatte i et fængsel i Tbilisi. EU og Georgien har siden 2010 indgået i forhand-
linger om en politisk associeringsaftale og siden 2012 om en dyb og omfattende frihandelsaftale.
Der hersker en vis usikkerhed om Georgian Dream’s ønske om fortsat at udbygge Georgiens
forhold til EU og andre vestlige institutioner.
Situationen i Ukraine forud for parlamentsvalget den 28. oktober er præget af de politisk motive-
rede retssager mod en række fremtrædende oppositionsmedlemmer. I slutningen af 2011 blev en
associeringsaftale og en dyb og omfattende frihandelsaftale færdigforhandlet med EU. EU har
imidlertid meddelt, at man først vil tage stilling til en eventuel underskrivelse og ratifikation af
aftalekomplekset efter valget.
3. Formål og indhold
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fokus vil være på en vurdering af situationen i Hviderusland efter valget samt en revurdering af
sanktionerne. Der ventes en uændret forlængelse af sanktionerne i et halv til et helt år. Drøftelsen
af Georgien vil fokusere på en vurdering af situationen i landet efter parlamentsvalget den 1. ok-
tober. En eventuel drøftelse af Ukraine vil omhandle situationen forud for parlamentsvalget og
forholdet til EU.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel bred opbakning til en forlængelse af sanktionerne overfor Hviderusland.
Endvidere er der bred enighed om vurderingen af situationen i Georgien, herunder behovet for
at der sker en konsolidering af det georgiske demokrati. Der er samtidig bred opbakning til for-
handlingerne om en associeringsaftale og en dyb og omfattende frihandelsaftale. I forhold til
Ukraine er der generel enighed om, at situationen med de politisk motiverede retssager er be-
kymrende.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark har fordømt de hviderussiske myndigheders fremfærd mod oppositionen, journalister,
civilsamfundsrepræsentanter m.fl. og har støttet op om indførelsen af EU-sanktioner. Danmark
er klar til at forlænge sanktionerne mod Hviderusland for dermed at lægge øget pres på myndig-
hederne for at frigive og rehabilitere de personer, der er tilbageholdt af politiske grunde. Dan-
mark støtter Georgiens fortsatte tilnærmelse til EU samt budskabet om at sikre en konsolidering
af demokratiske principper efter valget. I forhold til situationen i Ukraine deler Danmark EU´s
bekymring over de politisk motiverede retssager mod en række medlemmer af oppositionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmø-
det (udenrigsanliggender) den 23. juli 2012 (skriftlig forelæggelse).
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1163135_0012.png
5. ASEM topmødet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der afholdes ASEM topmøde (ASEM 9) i Vientiane, Laos den 5.-6. november 2012. Danmark vil under
topmødet være repræsenteret ved statsministeren. Topmødet ventes at munde ud i to erklæringer; en om styrkelse af
partnerskab for fred og udvikling (Vientiane-erklæringen) og en Chair’s Statement om ASEM’s syn på aktuelle
globale spørgsmål. Derudover bliver en hovedbegivenhed den formelle optagelse af Norge, Schweiz og Bangladesh
som nye medlemmer af ASEM, som herefter vil bestå af 51 medlemmer, inklusiv EU og ASEAN som institu-
tioner.
2. Baggrund
ASEM (Asia-Europe Meeting) er et interregionalt forum for dialog og samarbejde mellem EU’s
medlemslande, Norge, Schweiz, en række asiatiske lande (Thailand, Singapore, Malaysia, Indone-
sien, Vietnam, Brunei, Laos, Burma, Cambodja, Filippinerne, Kina, Japan, Sydkorea, Indien, Pa-
kistan, Mongoliet samt Bangladesh), Australien, New Zealand og Rusland. ASEM er et af de cen-
trale, multilaterale samarbejdsfora mellem Europa og Asien og har eksisteret siden 1996. Hvert
andet år er der topmøde for stats- og regeringscheferne, og i de mellemliggende år holdes der
udenrigsministermøder. Det seneste topmøde (ASEM 8) blev afholdt i Bruxelles i oktober 2010
og havde deltagelse af statsministeren. Det næste topmøde (ASEM 9) afholdes i Laos i november
2012 med deltagelse af statsministeren.
Emnerne på dagsordenen for topmødet er bl.a. 1. økonomiske og finansielle spørgsmål, herun-
der grøn økonomi og reform af de internationale finansielle institutioner, 2. globale spørgsmål,
herunder ikke-spredning og nedrustning, energi- og fødevaresikkerhed, 3. regionale spørgsmål,
herunder udviklingen i Asien og i Europa samt 4. socialt og kulturelt samarbejde. Topmødet vil
munde ud i to erklæringer: Vientiane-erklæringen om styrkelse af partnerskab for fred og udvik-
ling samt det vanlige ”Chair’s Statement” om ASEM’s syn på aktuelle globale spørgsmål. Samti-
dig vil en hovedbegivenhed på ASEM 9 være den formelle optagelse af Norge, Schweiz og Bang-
ladesh som nye medlemmer af ASEM. Norges og Schweiz’ optagelse i ASEM er banebrydende,
da det er første gang ASEM udvides på europæisk side med ikke EU-medlemmer. Efter optagel-
sen af Norge, Schweiz og Bangladesh består ASEM af 51 medlemmer, inklusive EU og ASEAN
som institutioner.
3. Formål og indhold
EU’s udenrigsministre ventes at drøfte status for forberedelserne af topmødet, herunder evt.
fremskridt i forhandlingerne om udkast til de to erklæringer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for statsfinan-
serne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er enighed i EU om prioriteterne for ASEM-topmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen lægger stor vægt på ASEM-samarbejdet som et vigtigt dialogforum mellem Europa
og Asien om globale spørgsmål af fælles interesse. Danmark har ved alle ASEM topmøder været
repræsenteret ved statsministeren.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1163135_0014.png
6. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling og herunder EU’s rolle i freds-
processen samt udviklingen i de palæstinensiske områder.
2. Baggrund
Forhandlingssituationen er fastlåst mellem de to parter, der ikke har ført direkte forhandlinger
siden efteråret 2010. Det internationale samfund med USA og EU i spidsen har ikke kunnet æn-
dre på dette. På den baggrund fortsætter situationen på jorden med at udvikle sig i en for en to-
statsløsning ugunstig retning gennem de israelske bosættelsesaktiviteter, der i stigende grad van-
skeliggør muligheden for en sammenhængende og levedygtig palæstinensisk stat. I tilknytning til
bosættelserne finder der husfordrivninger og -ødelæggelser sted forud for bosættelsesaktiviteter,
ligesom bosættervold mod palæstinensere er et stigende problem.
Danmark og EU arbejder for at få genoptaget fredsforhandlingerne inden for rammerne af
Kvartettens erklæring af 23. november 2011. I den forbindelse fokuserer EU i erkendelse af den
fastlåste situation i fredsprocessen på at operationalisere de politiske budskaber fra EU-
rådskonklusioner. EU's udenrigsministre har med formuleringerne i rådskonklusionerne den 14.
maj 2012 sendt et klart signal om, hvor vigtigt det er med et stærkere perspektiv for to-
statsløsningen. Her står de israelske bosættelsesaktiviteter centralt. Det er EU´s mål, med disse
specifikke konklusioner som værktøj, at arbejde for at vende udviklingen, både politisk og på
jorden, så udsigterne til en forhandlet to-statsløsning forbliver på bordet. Konklusionerne er ud-
tryk for en opstramning af EU´s politiske holdning, og regeringen vil aktivt arbejde for at gen-
nemføre den udtrykte EU-holdning i praksis.
Der forventes i forbindelse med en drøftelse af gennemførelsen af EU´s politik bl.a. en drøftelse
af Område C, der er det område på Vestbredden, hvor Israel ikke blot har det militære ansvar,
men også det civile. Området, der udgør ca. 60 pct. af Vestbreddens areal, overtages i stigende
grad af Israel og forlades tilsvarende af palæstinensere og selvstyret. Udviklingen i området vil i
stigende grad vanskeliggøre en levedygtig to-statsløsning. Forsoningsprocessen mellem Fatah og
Hamas er fortsat gået i stå. Vanskelighederne er såvel mellem Fatah og Hamas som mellem frak-
tioner internt i Hamas.
På FN´s Generalforsamling fremkom præsident Abbas i sin tale den 27. september 2012 med to
opfordringer til det internationale samfund; dels at FN´s Sikkerhedsråd vedtager en resolution
indeholdende hovedlinjerne for en løsning af den israelsk/palæstinensiske konflikt, dels at Gene-
ralforsamlingen inden indeværende generalforsamlingssession (dvs. inden 16. september 2013)
ophøjer Palæstinas status til ”observatør stat” fremfor, som nu, observatør-enhed. Såfremt der
bliver tale om fremlæggelse af en resolution i Generalforsamlingen, der skal opgradere Palæstinas
status som anført, vil regeringen arbejde for, at flest mulige EU-lande og nordiske lande vil kun-
ne stemme ja til resolutionen. Konkret kan regeringen ikke på forhånd tage stilling til, hvordan
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
den vil forholde sig, før en tekst måtte foreligge, og der er nærmere klarhed over forhandlingssi-
tuationen.
3. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte den mellemøstlige fredsproces i lyset af den seneste udvikling i regionen,
herunder hvorledes EU sammen med USA bedst kan støtte fredsprocessen. Der forventes en
drøftelse af bosættelsesproblematikken og udviklingen i de palæstinensiske områder, særligt i det
såkaldte område C. Der forventes ligeledes en drøftelse på baggrund af forløbet af FN´s Gene-
ralforsamling.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Ikke relevant.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes at være enighed blandt medlemslandene om behovet for en fortsat aktiv og bred-
spektret EU-indsats i samarbejde med internationale og regionale aktører med det hovedsigte at
støtte fredsforhandlinger.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter fuldt ud en aktiv rolle for EU i samarbejde med relevante internationale part-
nere, herunder i særdeleshed den amerikanske administration. Målet med EU’s bestræbelser er, i
samarbejde med det internationale samfund, at understøtte fredsforhandlingerne. Grundstam-
men herfor - en to-stats løsning og en omfattende regional fred - har ikke ændret sig. Fra dansk
side støtter man det palæstinensiske selvstyres arbejde med stats- og institutionsopbygning. Fra
dansk side tager man afstand fra de israelske bosættelsesbeslutninger og ser gerne en samlet EU-
holdning i forhold hertil, herunder for så vidt angår situationen i område C. Fra dansk side kan
man ikke tage stilling til en eventuel resolution om opgradering af palæstinensisk status i FN, før
en tekst måtte foreligge, og der er nærmere klarhed over forhandlingssituationen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 11. maj 2012.
15