Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 156
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriNaturErhvervstyrelsen/ FødevarestyrelsenSagsnr.: FVST-2012-29-221-01520/Dep. sagsnr.18637Den 10. januar 2013FVM 107
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 vedrørendehåndtering af økologikontrollen (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat forslag til, at kravene til økologikontrollen strammes og ensrettes.For at hindre videresalg af økologiske produkter, hvor der er konstateret uregelmæssigheder,præciseres det med forslaget, hvornår producenter, kontrolorganer, myndigheder, medlems-stater og Kommissionen skal udveksle informationer om overtrædelser af økologilovgivnin-gen. Medlemsstaternes obligatoriske årlige afrapporteringer til Kommissionen om økologi-kontrollen udvides desuden blandt andet med faste skabeloner for kontrolinformationer. Forde medlemsstater, hvor private kontrolorganer forestår økologikontrollen, skærpes de offent-lige myndigheders tilsynskrav med kontrolorganernes kontrol. Der fastsættes herunder mini-mumskrav til antallet af kontrolbesøg, der skal gennemføres som uanmeldte besøg. Der fast-sættes endvidere krav om, at der mellem forskellige kontrolorganer og – myndigheder skaludveksles oplysninger om den enkelte producents kontrolsag ved konstatering af uregelmæs-sigheder og ved skift af kontrolorgan. Der indføres et generelt krav om, at der som minimumskal udtages analyser af økologiske produkter i et omfang svarende til 10 % af antallet af au-toriserede økologivirksomheder. Forslaget vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet iDanmark. Regeringen støtter, at kravene til medlemsstaternes overvågning af de private kon-trolorganer strammes i overensstemmelse med forslaget, men afstår fra at stemme, med hen-visning til, at forslaget primært burde fokusere på Revisionsrettens påpegning af behovet foren opstramning af kontrollen udført af de private kontrolorganer, samt at en vedtagelse afforslaget ikke må skabe præcedens for kommende forslag vedrørende kontrol af fødevarer.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag om ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.889/2008 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologiskproduktion og mærkning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion,mærkning og kontrol.
2Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EF) nr. 834/2007 om økologisk pro-duktion og mærkning af økologiske produkter og om ophævelse af forordning (EØF) nr.2092/91, artikel 33, stk. 2 og 3, og artikel 38, stk. 1, litra c og d.Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Den stående Komité for Økologisk Land-brug. Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionenforslaget. Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissi-onen ikke forslaget, idet Kommissionen dog indenfor to måneder kan forelægge komitéen etændret forslag eller indenfor en måned kan forelægge forslaget for appelkomitéen. Afgivesder ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget medmindre: a) at forslaget vedrører beskatning, finansielle tjenesteydelser, beskyttelse af menne-skers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed eller endelige multilaterale beskyttelsesfor-anstaltninger, eller b) at det er fastsat i basisretsakten, at forslaget ikke kan vedtages, hvis derikke er afgivet en udtalelse, eller c) at et simpelt flertal er imod forslaget. I de nævnte tilfældekan Kommissionen indenfor to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller indenforen måned forelægge forslaget for appelkomitéen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Økologisk Land-brug den 15. januar 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdForslaget er fremsat med henblik på at styrke og harmonisere økologikontrollen i EU. Forsla-get er fremsat på basis af Den Europæiske Revisionsrets særberetning nr. 9/2012 om økologi-kontrollens funktion. Revisionsretten påpeger i denne områder med svagheder og har blandtandet anbefalet at styrke medlemsstaternes overordnede tilsyn med den kontrol, som de priva-te kontrolorganer gennemfører, samt styrke medlemsstaternes tilsyn med private kontrolorga-ners procedurer for udtagning af analyser. Rådet vedtog i november 2012 rådskonklusionervedrørende særberetningen fra Den Europæiske Revisionsret.Af hensyn til økologiens troværdighed lægger Kommissionen op til en række nye formalise-rede og præciserede krav til økologikontrollen, og foreslår på den baggrund følgende:For at hindre at kontrolinformationer går tabt, når en producent skifter mellem privatekontrolorganer, eller når kontrollen med en producent er delt på forskellige kontrolor-ganer, forpligter producenten sig til at acceptere, at nødvendige informationer i kon-trolsagen kan udveksles mellem kontrolorganer og opbevares i op til 5 år. Den er-
3hvervsdrivende skal også straks give meddelelse ved ophør som økologisk producentsamt ved skift til et andet kontrolorgan.Kontrolorganer/-myndigheder skal gensidigt internt i den enkelte medlemsstat over-drage informationer om den enkelte kontrolsag til hinanden for at sikre, at nødvendigeoplysninger, for eksempel om uregelmæssigheder, viderebringes til de involveredekontrolorganer og -myndigheder. For importerede produkter skal information om ure-gelmæssigheder udveksles mellem myndighederne i eksportlandet (tredjeland ellermedlemsstat), den importerende medlemsstat og Kommissionen.Der fastsættes detaljerede krav til brugen af prøver og analyser i økologikontrollen.Der skal udtages prøver og analyser (af for eksempel pesticider og GMO) i et antals-mæssigt omfang svarende til mindst 10 % af de økologiske producenter/virksomheder.Kommissionen lægger op til detaljerede indberetninger om økologikontrollen medhenblik på at sikre overblik over medlemsstaternes kontrol. Indberetningerne skal ind-gå i årsrapporten, der er en afrapportering af den flerårige kontrolplan, og skal ske viaensartede skabeloner, der stiller nye krav til kontrolorganernes/medlemsstaternes regi-strering og systematisering af kontroloplysninger.I de medlemsstater, hvor økologikontrollen er uddelegeret til private kontrolorganer,fastlægges en række harmoniserede krav. Kommissionen lægger her op til, at der skeren harmonisering af blandt andet andelen af kontrolbesøg, som skal udføres uanmeldt,og af antallet af ekstraordinære stikprøvekontroller. Der opstilles desuden en rækkekrav, herunder at kontrolorganerne skal have dokumenterede procedurer for kontrol-len, og for sikring af kontrollørernes uddannelse, erfaring og objektivitet. Den kompe-tente myndighed skal blandt andet ved årlige supervisionsbesøg have tilsyn med, atkravene overholdes, og at der er en ensartethed i de forskellige kontrolorganers sankti-oneringer.
UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 889/2008 om gennemfø-relsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) 834/2007 om økologisk produktion og mærk-ning af økologiske produkter for så vidt angår økologisk produktion, mærkning og kontrol.Forordningen vil være direkte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre æn-dringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har statsfinansielle konsekvenser, idet det indebærer merudgifter for kontrolmyn-dighederne på grund af krav om minimum antal analyser og krav til indberetning af kontrolre-sultater. For NaturErhvervstyrelsen vil en forøgelse af prøveantallet til 10 % betyde en øgetudgift på ca. 700.000 kr. om året. I Fødevarestyrelsen vil der være udgifter til ændring af regi-
4streringspraksis og IT-system i størrelsesordenen 1 mio. kr. Samlet skønnes merudgiften atudgøre ca. 1,7 mio. kr. årligt. Merudgiften afholdes indenfor Fødevareministeriets rammer.Forslagets indrapporteringsskemaer indbefatter oplysninger om kontrolresultater for varepar-tier - det vil sige en kontrol, som man ikke har data på i Danmark, da en sådan type kontrolikke er gældende i henhold til kontrolforordningen. Såfremt Kommissionen vil kræve leveringaf sådanne data med henvisning til det foreslåede regelsæt, vil det nødvendiggøre ændringer ikontroltilrettelæggelse, registrering og IT-system, som vil medføre betydelige merudgifter,hvis størrelsesorden ikke kan estimeres.Forslaget har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervet, og skønnesikke at have væsentlige konsekvenser for EU´s budget. Forslaget har ingen lovgivningsmæs-sige konsekvenser.En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen og er forelagt Det Økologiske Fødevareråd.Der er indkommet følgende bemærkninger:Landbrug & Fødevarer stiller sig overordnet positivt over for forslaget, da det i vid udstræk-ning imødekommer størstedelen af de kritikpunkter, som Den Europæiske Revisionsret harfremsat om økologikontrollen. Landbrug & Fødevarer finder dog, at det skal tydeliggøres iforslaget, at kravet om ensartetheden i de private kontrolorganers sanktionering fastlægges in-denfor den enkelte medlemsstats grænser, og at det er den kompetente myndigheds ansvar atsikre, at der i medlemsstaten er ens sanktionspraksis mellem forskellige kontrolorganer, derudfører økologikontrol. Landbrug & Fødevarer finder herudover, at medlemsstaternes årligerapporter skal indeholde resultater af kontrol og revision, der er gennemført i medfør af denflerårige nationale kontrolplan, og at årlige rapporter og statistikker over overtrædelser i deenkelte medlemsstater skal offentliggøres af Kommissionen, så oversigterne er let tilgængeli-ge for alle medlemsstater. Endelig anføres det, at antallet af prøver fortsat skal fastlægges afde nationale myndigheder.Økologisk Landsforening støtter en større overvågning af private kontrolorganers forvaltningaf økologireglerne for at opnå en større ensartethed i implementeringen i EU. Foreningen fin-der også, at der skal sikres en offentliggørelse af overtrædelser af økologireglerne på tværs afmedlemsstaterne, og eventuelt også en information om sanktionspraksis. Foreningen er mereskeptisk overfor, at der skal fastlægges præcise tal for prøveudtagningsprocenter med videre.DI Fødevarer finder, at niveauet for udtagningen af prøver og analyser som hidtil skal fast-lægges af medlemsstaterne. Det er DI Fødevarers synspunkt, at den danske økologikontrol,hvor fokus for kontrolindsatsen nationalt fastlægges blandt andet ud fra en risikovurdering,
5fungerer hensigtsmæssigt, og DI Fødevarer ønsker ikke at mindske denne mulighed for flek-sibilitet i den danske kontrol. Samtidigt finder DI Fødevarer, at der set i lyset af den omfat-tende egenkontrol, som fødevarevirksomheder i Danmark løbende gennemfører, ikke er be-hov for at øge niveauet for udtagningen af prøver og analyser.De Samvirkende Købmænd støtter, af hensyn til at opretholde tilliden til kontrollen generelt,en stramning af kontrollen. Foreningen er skeptisk overfor, at antallet af udtagning af prøverfastlægges på EU-niveau. Niveauet for prøvetagning bør ses mere nuanceret i sammenhængmed en risikovurdering, og anvendes hvor det er relevant. Niveauet har hidtil været bestemt afde enkelte medlemsstater. Foreningen finder, at kontrollen ikke skal fokusere for ensidigt påanalyser, da analyser ikke i sig selv kan vise, om reglerne er overholdt. De SamvirkendeKøbmænd hilser kravet om offentliggørelse af økologiproducenter på internettet velkommen,da det vil lette samhandlen. Foreningen ser gerne, at hovedproduktgrupper også anføres i le-verandørerklæringen, men mener, at en fyldestgørende produktoversigt vil være alt for tungrent administrativt.3F støtter forslaget om stramninger i økologikontrollen.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen arbejder for en øget harmonisering af implementeringen af økologireglerne i EU,så der skabes ensartede konkurrencebetingelser samt at tilliden til de økologiske produktergenerelt styrkes. Regeringen mener derfor, at forslaget kan bidrage til at mindske uens håndte-ring medlemsstater og kontrolorganer imellem i forhold til kontrolgennemførelsen.Regeringen mener, at der bør fokuseres på, at myndighedernes kontrol med overholdelse aføkologireglerne i medlemsstaterne overvåges af Kommissionens Fødevare og Veterinærkon-trol (FVO). Regeringen konstaterer derfor i den sammenhæng med tilfredshed, at FVO nu harmeddelt, at et sådant program er etableret for 2013 og fremefter.Regeringen forholder sig positivt til, at nærværende forslag indeholder en opstramning afkontrollen med de private kontrolorganer, da tilliden til økologiske produkter og økologikon-trollen derved kan styrkes.Imidlertid indeholder forslaget også elementer, som vedrører økologikontrollen generelt, ogherunder det danske system med statslig kontrol, som strider imod de grundlæggende princip-per i den generelle kontrolforordning (882/2004). Kontrolforordningen fastlægger de over-ordnede principper vedrørende kontrollen med fødevarer, foder, dyresundhed, dyrevelfærd ogplantesundhed. Regeringen finder, at vigtige kontrolforhold bør følge principperne i kontrol-forordningen, herunder særligt at kontroltilrettelæggelsen er risikobaseret, og at det samledekoncept for kontrollen bedst fastlægges af den enkelte medlemsstat under hensyntagen til lo-kale risikoforhold, for at den kan være så effektiv som muligt.
6Frekvensen for udtagning af prøver og analyser har hidtil været fastlagt af den enkelte med-lemsstat. I Danmark anvendes prøver og analyser1som ét af flere kontrolværktøjer. Det erhensigtsmæssigt med en fleksibel tilgang, da krav om et fast antal analyser kan få betydningfor prioriteringen af den øvrige kontrolindsats. Regeringen finder det vigtigt, at kontrolmyn-dighederne bibeholder muligheden for selv at tilrettelægge, hvilke kontrolværktøjer der giverden mest effektive kontrol, og ikke pålægges brug af analyser i et unødvendigt omfang, dersamtidigt vil forringe muligheden for at prioritere kontrollen mest hensigtsmæssigt.Vedrørende forslaget om indførelse af brugen af ensartede skabeloner bemærker regeringen,at dette ikke kun er et spørgsmål om, at medlemsstaternes afrapportering til Kommissionensker ensartet, men at det også kan indebære, at et øget fokus på særlige kontroloplysningerkan medføre en stram styring og et skævt fokus i økologikontrollen.Det foreslåede format for indsamling af kontroloplysninger vurderes ikke at ville give et retvi-sende sammenligningsgrundlag for økologikontrollens kvalitet i de enkelte medlemsstater, el-ler danne grundlag for den optimale tilrettelæggelse af økologikontrollen. Det er regeringensholdning, at der i stedet for bør arbejdes for en større åbenhed, hvor kontroloplysninger skalindmeldes i årsrapporten i en form, som reflekterer kontrolindsatsen i den enkelte medlems-stat.Regeringen støtter, at kravene til medlemsstaternes overvågning af de private kontrolorganerstrammes i overensstemmelse med forslaget, men afstår fra at stemme, med henvisning til, atforslaget primært burde fokusere på Revisionsrettens påpegning af behovet for en opstram-ning af kontrollen udført af de private kontrolorganer, samt at en vedtagelse af forslaget ikkemå skabe præcedens for kommende forslag vedrørende kontrol af fødevarer.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
I 2011 tog NaturErhvervstyrelsen 207 prøver ud af 2799 virksomheder, svarende til 7,5 %, mens Fødevaresty-relsen tog 221 pesticidprøver på økologi ud af 1116 virksomheder, svarende til 19,8 %.
1