Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 211
Offentligt
1216692_0001.png
1216692_0002.png
1216692_0003.png
1216692_0004.png
1216692_0005.png
NOTAT
KemikalierJ.nr. MST-603-00120Ref.Den 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKERINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om ændring af bilag XVII i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 omregistrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger forkemikalier (REACH), bilag XVII.Komitésag1. ResuméFormålet med forslaget er en tilpasning af REACH forordningens bilag XVII forså vidt angår 8 polyaromatiske hydrokarboner (PAH’er) i artikler (varer) tilforbrugere.Der skal stemmes om forslaget på møde i REACH-komiteen den 21. – 22. februar2013.Forslaget har ingen væsentlig statsfinansielle eller samfundsøkonomiskekonsekvenser. Det kan have nogle økonomiske og administrative konsekvenserfor erhvervslivet, idet virksomhederne vil kunne blive nødsaget til at findealternative råmaterialer med lavere PAH-niveauer end dem de benytter nu, ellereventuelt finde andre alternativer.Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet.Regeringen er positivt indstillet over for forslaget. De otte PAH’er er skadelige forarveanlæggene for hvilke der ikke er nogen grænse for, hvornår der kan seseffekter – og det er regeringens opfattelse, at forbrugernes samlede udsættelsefor disse bør begrænses.Regeringen støtter derfor overordnet forslaget og agter at stemme for det.2. StatusKommissionen sendte den 29. januar 2013 invitation til afstemning blandtmedlemsstaterne om ovennævnte forslag. Afstemningen skal ske efterforskriftsproceduren med kontrol i REACH-komiteen den 21. – 22. februar 2013.Forslaget vedrører en tilpasning af REACH forordningens bilag XVII, derindeholder de stoffer, for hvilken der er fastsat begrænsninger vedrørende
fremstilling, markedsføring og anvendelse af visse farlige stoffer, blandinger ogartikler. Kommissionen har foreslået, at der tilføjes begrænsninger forkoncentrationen af PAH’erne i varer til forbrugerne.3. Formål og indholdForordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) indeholder bestemmelser ombegrænsninger vedrørende fremstilling, markedsføring og anvendelse af vissefarlige stoffer, blandinger og artikler. Ifølge denne forordning giverbegrænsningsbestemmelserne mulighed for helt eller delvist at forbydefremstilling, markedsføring og anvendelse af stoffer, der indebærer risici, der skalgribes ind over for, eller for at fastlægge andre begrænsninger for sådanne stofferpå grundlag af en vurdering af de pågældende risici. Formålet er at begrænsemenneskers udsættelse for visse farlige stoffer og beskyttelse af menneskerssundhed og miljøet.Med nærværende forslag tilføjes begrænsninger på artikler til forbrugere på bilagXVII, under nr. 50 (PAH). PAH’er er en gruppe af stoffer der bl.a. findes iblødgørende olier i plast og gummi. Nogle PAH’er har vist sig at værekræftfremkaldende og skadelige for arveanlæggene, såkaldte genotoksiskecarcinogener. Med forslaget ønsker man at begrænse forbrugeres eksponering forotte specifikke genotoksiske carcinogener.Kommissionen har udarbejdet det fremlagte forslag, på baggrund af informationfremsendt af Tyskland, efter proceduren i artikel 68, stk. 2, i REACH. Efter artikel68, stk. 2 kan Kommissionen foreslå begrænsninger for forbrugeranvendelsenuden om den almindelige procedure, hvor Det Europæiske Kemikalieagenturinddrages, såfremt stoffet opfylder kriterierne for klassificering i fareklassernekræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR) i kategori 1Aeller 1B og kan anvendes af forbrugerne. Forslaget har derfor ikke været sendt ioffentlig høring i EU. Begrænsningsforslaget vil gælde for artikler, dermarkedsføres to år efter ikrafttrædelse af bestemmelsen.Forslagets begrænsninger er rettet mod artikler eller de dele af en artikel, som kankomme i direkte kontakt med huden eller puttes i munden. De artikler eller dele afen artikel, som forbrugerne kun kommer i meget kortvarig kontakt med vil ikkevære omfattet af begrænsningen. Der skal ligeledes være tale om, at kontakt sker iforbindelse med almindelig og forudsigelse brug. I disse tilfælde må indholdet afden enkelte PAH ikke overstige 1 mg/kg i komponenten i en artikel. I forslaget eroplistet en liste med artikler, som er omfattet af begrænsningen. Det drejer sig omlegetøj, sportsudstyr, husholdningsartikler, værktøj, tøj, sko samt urremme m.v.Kommissionen forpligter sig samtidig til, seks år efter ikrafttrædelsen, at vurderede fastsatte grænseværdier i lyset af ny videnskabelig viden og tilgængeligheden afalternativer, og såfremt det findes rimeligt ændre grænseværdierne ioverensstemmelse hermed.Beregninger fra Tyskland viser, at der kan være en risiko for forbrugere, hvis der erhudkontakt til artikler indeholdende en eller flere af de otte PAH’er.I den tyske information viser beregninger, at der fortsat kan være en risiko såfremtgrænsen for hver PAH er 1 mg, selv når der tages udgangspunkt i den lavestemigrationsrate, der er foreslået realistisk af Tyskland. Der er dog en delusikkerheder ved de tyske beregninger, især hvad angår migrationen af PAH’er fraartikler. Industrien mener fx ikke, at der vil være en migration af PAH’er fraartikler overhovedet, men der findes i dag ikke nok viden om dette. Derfor har2
Kommissionen i deres forslag skrevet, at grænsen skal vurderes igen efter 6 år,hvor der skal tages højde for nye videnskabelige informationer. En andenusikkerhed ved den tyske information er, at der i de tyske beregninger af risikoenikke er taget højde for alle eksponeringsveje, så som oral eksponering, eksponeringfra støv og luft i indeklimaet, fødevarer og det ydre miljø. Informationen viser dog,at der kan være en eksponering via fx indånding.Forslaget omfatter ligeledes kun artikler med længerevarende kontakt. Detfremgår ikke af forslaget, hvad der anses for længerevarende kontakt. PAH’ernefindes i mange artikler.Det er i forvejen forbudt at sælge disse otte PAH’er til privat brug som et stof eller iblandinger, jf. bilag XVII nr. 28, hvoraf det bl.a. fremgår, at der ikke må skemarkedsføring til privat brug, samt at emballagen skal være mærket medpåskriften ”udelukkende til erhvervsmæssig brug”. Hertil kommer, at der ligeledeser fastsat begrænsninger for koncentration af PAH’erne i blødgøringsmidler tilgummi til brug ved fremstillingen af dæk eller dækdele, jf. bilag XVII indgang 50.4. Europa-Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om, hvorvidtKommissionen har overskredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget, eller atudkastet ikke er foreneligt med basisretsaktens formål eller indhold eller ikkeoverholder subsidiaritetsprincippet eller proportionalitetsprincippet.5. NærhedsprincippetRegeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idetdet overordnede mål med begrænsningen af PAH’erne bedst opnås vedharmoniserede regler i EU.6. Gældende dansk retForslaget er en forordning og er derfor direkte gældende i Danmark. Samtlige 8stoffer er omfattet af særregulering i bilag 1 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr.908 af 27. september 2005 om foranstaltninger til forebyggelse af kræftrisikoenved arbejde med stoffer og materialer med senere ændringer. De fleste anvend-elser af stofferne er omfattet af forhåndsgodkendelse efter de danske kræftregler.Optagelsen af stofferne på bilag XVII i REACH med en ny anvendelsesbegræns-ning vil indebære, at bilaget skal revideres i overensstemmelse hermed.7. Konsekvenser for DanmarkStatsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget vurderes at have ingen eller begrænsede økonomiske og administrativekonsekvenser for staten, regionerne og kommunerne. Evt. merudgifter afholdes jf.budgetvejledningen inden for den eksisterende ramme.Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivetDet kan have nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet,idet virksomhederne vil kunne blive nødsaget til at finde alternative råmaterialermed lavere PAH-niveauer, end dem de benytter nu, eller eventuelt finde andrealternativer. Begrænsningerne får ikke virkning for markedsføringen af artikler før2 år efter forslagets ikrafttræden. Erhvervslivet har således en rimelig periode til atindrette sig.Beskyttelsesniveauet3
Forslaget vil hæve beskyttelsesniveauet, idet det imødekommer behovet for atnedsætte forbrugernes udsættelse fra varer indeholdende plast og gummidele.8. HøringEt rammenotat om forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget 5. – 8.februar 2013. Der er indkommet følgende bemærkninger:3Fstøtter indstillingen i rammenotatet.Dansk Byggerihar ingen bemærkninger til forslaget.DIstøtter regeringens indstilling, men bemærker, at hvis forslaget udvides sådansom regeringen arbejder for, skal implementeringsfristen forlænges.LOstøtter regeringens indstilling, men bemærker at grænseværdien bør værelavere, at oplistningen ikke skal betragtes som værende udtømmende, atreguleringen også skal gælde kortvarig kontakt og al anvendelse (ikke blot denforudsigelige anvendelse) og der bør være særlige begrænsninger forerhvervsmæssig anvendelse.Det økologiske Rådstøtter regeringens indstilling, men bemærker, atgrænseværdien bør være lavere (as low as reasonable achievable), stofferne børrevurderes tidligere end efter seks år, forslaget skal omfatte kortvarig kontakt (ikkekun langvarig kontakt), to års gennemførelsesfrist er for lang tid og resten af deover 100 PAH’er bør begrænses snarest muligt.9. Generelle forventninger til andres landes holdningerEt udkast til forslaget blev drøftet på møde i REACH-komiteen den 21. – 22.november 2012, og det forventes på den baggrund, at der generelt vil være enpositiv holdning blandt medlemsstaterne.10. Regeringens holdningRegeringens holdning til forslaget er overordnet positiv. Baggrunden for denneholdning er, at regeringen ønsker at begrænse forbrugernes udsættelse for farligestoffer.Der er her tale om otte PAH’er, som er genotoksiske carcinogener, og det erDanmarks opfattelse, at borgernes samlede udsættelse for disse bør begrænses.Danmark finder, at forslaget er en væsentlig forbedring af det nuværendebeskyttelsesniveau, hvor der ikke findes begrænsninger for anvendelsen af de 8PAH’er i de nævnte artikler til forbrugerne. Ligeledes anses det for positivt, atKommissionen i det fremsatte forslag forpligter sig til at revurderegrænseværdierne.Danmark vil dog arbejde for en lavere grænseværdi, idet der ikke er taget højde foralle eksponeringsveje i de tyske informationer, herunder at der ikke er taget højdefor oral eksponering især med hensyn til børn, eller at en forbruger i løbet af endag kan være i kontakt med mange forskellige artikler og således blive udsat for enbredere eksponering.Idet de otte PAH’er også findes i mange artikler, som både børn og andre kankomme i kontakt med i løbet af en dag, vil Danmark ligeledes arbejde for, at detikke skal fremgå, at der skal være tale om længerevarende kontakt.4
Endelig vil Danmark arbejde for, at der ikke er tale om en udtømmende oplistningaf artikler.11. Tidligere forelæggelser for FolketingetSagen har ikke tidligere være forelagt Folketinget.
5