Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 213
Offentligt
1216786_0001.png
1216786_0002.png
1216786_0003.png
Notat
KemikalierJ.nr. MST-604-00032Ref. TRTAN13. februar 2013
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGKommissionens forslag om tilpasning til den tekniske udvikling af bilag VI til CLP forordnin-gen (1272/2008/EF) (komitésag)ResuméCLP forordningen indeholder regler og kriterier for klassificering, emballering og mærkning af kemi-ske stoffer og blandinger. Forordningen implementerer de i FN vedtagne retningslinjer for GHS(Globally Harmonized System of Classification and Labelling of Chemicals). Formålet med denne 5.tilpasning er at tilføje nye stoffer til forordningens Bilag VI (listen over harmoniserede klassificerin-ger), samt foretage ændringer i klassificeringen af allerede optagne stoffer i overensstemmelse dentekniske udvikling.Forslaget er sat på dagsordnen for REACH komitémødet d. 21-22. februar 2013 med henblik påafstemning.Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser. Det kanhave nogle økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet klassificering ogmærkning af de pågældende stoffer og af de blandinger, hvori stofferne indgår, skal opdateres.Omkostningerne for virksomhederne vurderes at være begrænsede, da der er tale om et fåtal afstoffer med nye eller ændrede klassificeringer i den 5. tilpasning.I forhold til de gældende regler er der tale om en styrkelse af beskyttelsesniveauet.Regeringen støtter forslaget, idet klassificeringen af 17 stoffer i forordningens bilag VI justeres efterden tekniske udvikling, og 23 nye stoffer tilføjes bilaget med en ny harmoniseret klassificering. Virk-somhederne er forpligtet til at bruge den harmoniserede klassificering, hvilket bl.a. sikrer en ensar-tet mærkning af de stoffer og blandinger, der bringes på markedet i EU. Fareklassificeringen er etvæsentligt redskab for at kunne vælge de mindst farlige stoffer på arbejdspladsen og i produktio-nen. De er desuden grundlæggende i forhold til bl.a. krav om sikkerhedsdatablade, arbejdsplads-brugsanvisninger, begrænsninger i markedsføringen til forbrugerne og affaldshåndtering.Regeringen agter derfor at stemme for forslaget.1. StatusForslaget har hjemmel i Artikel 53 i Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) 1272/2008 af16. december 2008 om klassificering, emballering og mærkning af stoffer og blandinger m.v. (i detfølgende kaldet klassificeringsforordningen).Kommissionen sendte den 28. januar 2013 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.
Forslaget skal til afstemning i REACH komitéen den 21-22. februar 2013 efter forskriftprocedurenmed kontrol.Hvis der i komitéen er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommissionen forordningen, efter atParlamentet har gennemført en legalitetskontrol af forslaget.Folketinget har ikke tidligere fået oversendt grundnotat om forslaget.2. Formål og indholdI henhold til CLP forordningens Artikel 36 skal stoffer, der opfylder kriterierne i Annex I for luftvejs-sensibilisering, mutagenicitet, carcinogenicitet og reproduktionstoksicitet være underlagt harmoni-seret klassificering. Dertil skal aktivstoffer (i henhold til direktiv 91/414/EØF samt 98/8/EØF) normaltvære underlagt harmoniseret klassificering. Øvrige stoffer kan tilføjes Bilag VI ad hoc såfremt be-hovet herfor kan begrundes på fællesskabsplan. I takt med at der fremsættes og vedtages forslagtil harmoniseret klassificering, bliver Bilag VI tabel 3.1 og 3.2 løbende tilpasset denne tekniske ud-vikling.Formålet med denne tilpasning er at tilføje nye stoffer til forordningens Bilag VI samt foretage æn-dringer i klassificeringen af allerede optagne stoffer i overensstemmelse den tekniske udvikling.Således tilføjes 23 nye stoffer til bilag VI og klassificeringen ændres for 17 eksisterende stoffer ibilag VI.Den 5. tilpasning til teknisk udvikling træder i kraft fra 1. januar 2015, med undtagelse af et enkeltstof, for hvilket tilpasningen træder i kraft fra 1. april 2016.3. Europa- Parlamentets udtalelserEuropa-Parlamentet høres forud for den endelige vedtagelse om hvorvidt Kommissionen har over-skredet sine beføjelser i forbindelse med forslaget.4. NærhedsprincippetDa der er tale om en teknisk tilpasning i allerede gældende fællesskabsregulering skal den forslåe-de regulering gennemføres på EU-niveau.5. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget er en forordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser forDanmark.Forslagets økonomiske, erhvervsadministrative og statsfinansielle konsekvenser:Det vurderes, at ændringerne af forordningen vil påføre producenter og importører omstillingsom-kostninger til omklassificering, ometikettering samt opdatering af sikkerhedsdatablade for de stoffer,der får ny eller ændret klassificering og mærkning, samt af de produkter, hvori stofferne indgår. Dervil være en overgangsordning indenfor hvilken produkter med gammel mærkning kan sælges. Forprodukter med gamle etiketter der ikke er solgt inden overgangsfristens udløb, vil forslaget indebæ-re omkostninger forbundet med udskiftning af etiketter, ligesom ompakning kan blive nødvendig ivisse tilfælde. Omkostningerne vurderes dog at blive minimale på grund af overgangsfristen. Detvurderes, at erhvervslivet generelt har et flow i omsætningen, som gør at der kun i meget sjældnetilfælde vil skulle være nødvendigt at ommærke en emballage med gammel mærkning. De samledeerhvervsøkonomiske konsekvenser er beregnet til at udgøre 2.655.570 kr. svarende til 1330,- kr.pr. virksomhed.
2
Forslaget forventes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Evt. merudgift afholdesjf. budgetvejledningen inden for eksisterende ramme.Beskyttelsesniveau:I forhold til de gældende regler medfører forslaget et øget beskyttelsesniveau, idet der tilføres 23nye stoffer med harmoniseret klassificering til bilag VI. For 15 eksisterende stoffer i bilaget skærpesden eksisterende klassificering mens der for to af de eksisterende stoffer i bilaget er tale om enlempet klassificering. Samlet set vil beskyttelsesniveauet øges.6. HøringForslag om klassificering har for hvert enkelt stof været sendt i offentlig høring af kemikalieagentu-ret ECHA. Kommentarerne har været inddraget i diskussion af og vedtagelse af den endelige klas-sificering i den Europæiske Risikovurderingskomité (RAC).Der har været sendt et rammenotat om forslaget i høring i Miljøspecialudvalget 5. – 8. februar2013. Der er indkommet følgende bemærkninger:3Fstøtter indstillingen.Dansk Byggerihar ingen bemærkninger til forslaget.Det økologiske Rådbemærker, at man støtter tilføjelsen af 23 nye klassificeringer og justeringen af15 klassificeringer. Man har ikke kunne få nærmere oplysninger om de to nedklassificeringer ogreserverer sig ret til at vende tilbage vedrørende disse. Ikrafttrædelsesovergangen er for lang ogbør sættes til foråret 2014 eller 1. juni 2014. Ændring af klassificeringen af PHMB bør afvente RAC-vurderingen.LOstøtter de nye og skærpede klassificeringer, men ikke de to nedklassificeringer.7. ForhandlingssituationenForslaget har i sin helhed ikke været drøftet særskilt blandt medlemsstaterne, men der vurderes atvære generel opbakning til at inkludere den nye eller opdaterede klassificering af 40 stoffer i CLPforordningens bilag VI.8. Regeringens holdningRegeringen støtter forslaget, da det vil forhøje beskyttelsen af miljø og sundhed i Danmark og EU.De harmoniserede klassificeringer sikrer en ensartet mærkning af de stoffer og blandinger, derbringes på markedet i EU og fritager virksomhederne for selv at skulle foretage klassificeringen.EU-klassificeringerne justeres i takt med den tekniske udvikling, og regeringen mener, at stofferskal nedklassificeres, såfremt nye eller eksisterende data ikke kan begrunde en højere klassifice-ring. Derfor støtter regeringen nedklassificering af to af stofferne (aluminium-magnesium-zinc-carbonate-hydroxide og 1,1',1''-nitrilotripropan-2-ol; triisopropanolamine).9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
3