Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 219
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETSAMLENOTAT
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0Den 21. februar 2013
Åbning af forhandling om en frihandelsaftale med Thailand
KOM-dokument foreligger ikke1. Resumé
Rådet forvæntes at tiltræde, at der indledes forhandlinger om en frihandelsaftale med Thailand.2. Baggrund
ASEAN-markederne er prioriteret af EU’s eksportører på grund af deres høje vækstpotentiale.Der er imidlertid tale om markeder med høje toldmure og mange ikke-toldmæssige barrierer. Pådenne baggrund bemyndigede Rådet i 2007 Kommissionen til at indlede frihandels-forhandlinger med ASEAN-landene. I foråret 2009 foreslog Kommissionen, at EU skulle gøresig klar til at indlede bilaterale forhandlinger med de enkelte ASEAN-lande. Disse bilateralefrihandelsaftaler skulle være at betragte som “byggeblokke”, som EU og ASEAN på et passen-de senere tidspunkt kunne konsolidere i en egentlig regional frihandelsaftale. Efter drøftelser iden handelspolitiske komité (TPC) opfordrede formandskabet Kommissionen til at foretagesonderinger om interessen for bilaterale handelsaftaler med de enkelte ASEAN-lande.Den 22. december 2009 besluttede Rådet at igangsætte forhandlinger om frihandelsaftaler(FTA) med udvalgte ASEAN-lande. Dette uden præjudice for det langsigtede mål om en regio-nal FTA med ASEAN. Det var planen, at hver bilateral forhandlingsproces skulle iværksættespå basis af en konkret vurdering foretaget af Kommissionen, en substansdrøftelse i den han-delspolitiske komité (TPC) og Rådets efterfølgende godkendelse.På denne baggrund har Kommissionen igangsat forhandlinger med Singapore (2009), Malaysia(2010) og Vietnam (juni 2012). Forhandlingerne med Malaysia og Vietnam pågår, mens for-handlingerne med Singapore blev afsluttet i december 2012.3. Formål og indhold
Kommissionen har nu foreslået, at man går videre af den vej og også indleder forhandlingermed Thailand med henblik på indgåelse af en bilateral frihandelsaftale mellem EU og Thailand.Det overordnede formål med aftalen er at sikre en gradvis og gensidig liberalisering af handlenmed varer og tjenesteydelser, fjerne ikke toldmæssige barrierer og forbedre adgangen til etable-ring.Thailand er den tredje største handelspartner blandt ASEAN-landene. Den årlige bilateralehandel mellem EU og Thailand (2011) udgør knapt 30 mia. euro.Danmarks eksport til Thailand(2011)beløb sig til ca. 1,4 mia. DKK, mens importen fra Thai-land var betydeligt større.
Thailand er en engageret partner i ASEAN fællesskabet og har sammen med ASEAN-partnerne underskrevet en del frihandelsaftaler i regionen.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal i henhold til TEUF artikel 218 godkende udkastet til aftale inden ind-gåelse.5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet skønnes ikke at være relevant.6. Gældende dansk ret
Aftalen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser7. Konsekvenser
En eventuel frihandelsaftale forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser, i formaf øget samhandel, med deraf afledte effekter i form af øget beskæftigelse, lavere forbrugspriserm.m. Konsekvenserne lader sig dog vanskeligt kvantificere på nuværende tidspunkt, da indhol-det af en eventuel endelig aftale ikke kendes.F.s.v.a. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Isole-ret set vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen gradvil kunne modvirkes af øget handel.En eventuel frihandelsaftale forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet ellerbeskyttelsesniveauet. Udmøntningen af aftalens bestemmelser på området for bæredygtig ud-vikling kan dog på sigt have positive konsekvenser for miljøet og beskyttelsesniveauet.8. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Regeringen forventer, at et flertal af medlemslandene vil støtte Kommissionens forslag om atindlede forhandlingerne.10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er positivt indstillet over for Kommissionens forslag. Det er vigtigt for regeringenat sikre etableringen af en klar juridisk og institutionel sammenkædning mellem frihandelsafta-len og Partnerskabs- og Samarbejdsaftalen (PCA’en) med henblik på at opretholde sammen-hængen i EU's politikker. Regeringen har endvidere betonet vigtigheden af, at hensyn til bære-dygtig udvikling – økonomisk, socialt og miljømæssigt – indgår i forhandlingerne, således at enendelig aftale kommer til at udgøre et reelt og kvalitativt bidrag til en fortsat bæredygtig udvik-ling.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.
Indledningen af frihandelsforhandlinger med ASEAN som regional gruppering har tidligereværet forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 20. april 2007.