Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1231122_0001.png
Notat
26. marts 2013
J.nr. 10-0213979
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatte-
udvalg om Kommissionens begrundede udtalelse vedrøren-
de exitbeskatning af aktier ejet af personer
I sin åbningsskrivelse af 18. marts 2010 anførte Kommissionen, at Danmark mulig-
vis har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til EUF-traktatens artikel 21, 45 og 49
som følge af de danske bestemmelser om exitbeskatning af aktier ejet af personer.
Kommissionen anførte nærmere, at kravet om betaling af afdrag på henstandsbelø-
bet - hvor der er givet henstand med betaling af exitskatten - når der modtages ud-
bytter og lignende indtægter, indebærer en uberettiget opkrævning af exitskatten af
de urealiserede aktiegevinster, da den aktionær, der bliver i Danmark, først skal beta-
le skat af aktiegevinster, når disse realiseres ved et salg, uanset om vedkommende
har modtaget udbytte af aktierne.
I sit svar af 10. maj 2010 redegjorde den danske regering for de omhandlede exit-
skatteregler og virkningen heraf. Der blev redegjort for, at reglerne er fuldt foreneli-
ge med EU-retten, da de er begrundet i hensynet til at sikre opretholdelsen af dansk
beskatningskompetence og at forhindre en vilkårlig omfordeling af den danske skat-
tebase til andre stater.
I sin begrundede udtalelse af 24. januar 2013 fastholder Kommissionen, at de danske
exitskatteregler er i strid med EU-retten.
Kommissionen gentager, at den danske lovgivning i overensstemmelse med EU-
domstolens fortolkning i
Lasteyrie du Saillant-dommen
(C-9/02) og
N-dommen
(C-
470/04) efter Kommissionens opfattelse udgør en begrænsning af de grundlæggende
frihedsrettigheder.
Kommissionen mener, at de danske exitskatteregler ikke står i rimeligt forhold til de
tilsigtede mål. Det begrundes med, at ordningen efter Kommissionens opfattelse kan
medføre, at en person, der forlader Danmark pålægges en højere beskatning end en
hjemmehørende person, og at ordningen i strid med EU-domstolens doktrin om for-
anstaltninger til bekæmpelse af misbrug, indeholder en uafviselig formodning om, at
alle aktionærer, der flytter fra Danmark og modtager udbytter eller andre indtægter
fra de aktier, de ejede ved fraflytningen, har til hensigt at undgå skat, uden at der
skelnes mellem rent kunstige arrangementer og legitime flytninger som led i en reel
udøvelse af reglerne om den fri bevægelighed.
Side 1 af 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I svaret på den begrundede udtalelse henvises primært til svaret på åbningsskrivel-
sen, idet regeringen fortsat afviser rigtigheden af Kommissionens ræsonnementer.
Der kan ikke blive tale om, at Danmark beskatter værdistigninger, der opstår efter
fraflytningen. Der kan maksimalt blive tale om betaling af den exitskat, der blev op-
gjort ved fraflytningen. Betaling af afdrag på exitskatten er ikke udtryk for en ny be-
skatning.
Derudover er det regeringens opfattelse, at der må overlades medlemsstaterne et vist
skøn med hensyn til, hvornår og hvorledes exitskatten opkræves efterfølgende. Dette
underbygges med henvisning til, at Domstolen i ingen af de domme, som den har
afsagt vedrørende exitbeskatning for såvel personer som selskaber, bl.a.
N-dommen
(C-470/04),
National Grid Indus BV-dommen
(C-371/10) og
Portugal-dommen
(C-
38/10), har taget stilling til,
hvornår
medlemsstaterne kan opkræve skatten.
Den afdragsordning, der indgår i de danske exitskatteregler, ses ikke at kunne være i
strid med traktaten, da den netop er udformet således, at afdrag opkræves på en så-
dan måde, at den samlede likviditetsbelastning af dansk og udenlandsk beskatning af
afkast af værdipapirerne (summen af udbytter og gevinster) ikke overstiger den li-
kviditetsbelastning, skatteyderne ville have været udsat for, hvis vedkommende var
forblevet i Danmark.
De danske exitskatteregler har ikke til formål at forhindre skatteunddragelse. De har
til formål at sikre beskatning i overensstemmelse med territorialprincippet. Kommis-
sionens antagelser på dette punkt, må derfor bero på en misforståelse. Regeringen
har derfor særdeles vanskeligt ved at se relevansen i Kommissionens anbringender
om, at exitskattereglerne skulle være i strid med EU-domstolens doktrin om foran-
staltning til bekæmpelse af misbrug.
Den danske regering har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overens-
stemmelse med ovenstående.
Side 2 af 2