Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 311
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Foder og Fødevaresikkerhed/Enhedenfor EU og internationale forholdSagsnr.: 2013-28-2301-01208/Dep sagsnr.20200Den 5. april 2013FVM 126
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 853/2004af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fødevarer med hensyntil fødevarekædeoplysninger og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr.854/2004 af 29. april 2004 om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentligekontrol af animalske produkter til konsum med hensyn til specifikke krav til ante- ogpostmortem inspektionen og specifikke risici i svinekød og Kommissionens Forordning(EF) 2074/2005 (komitésag).KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionens forslag ændrer reglerne for kødkontrollen af svin. Forslaget indebærer, atkødkontrollen af slagtesvin, søer og orner kan foretages visuelt for at hindresygdomsspredning. Forslaget sætter endvidere øget fokus på salmonella overvågningen.Forslaget indebærer derudover en ændring af indholdet i fødevarekædeoplysningerne,tilladelse til at omsætte kød fra nødslagtninger uden særlig mærkning ogen uddybning af, at officielle medhjælpere kan bistå embedsdyrlægen med praktiske opgaverved det levende syn af slagtedyrene. Baggrunden for forslaget er blandt andet en rapport fraDen Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA). En vedtagelse af forslagene vurderesat øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Regeringen kan støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat et forslag om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forord-ning (EF) Nr. 853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske fø-devarer, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 854/2004 af 29. april 2004 omsærlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produkter tilkonsum og Kommissionens Forordning (EF) 2074/2005.
2Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.853/2004 af 29. april 2004 om særlige hygiejnebestemmelser for animalske produkter art. 10,stk. 1 og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 854/2004 af den 29. april 2004om særlige bestemmelser for tilrettelæggelsen af den offentlige kontrol af animalske produk-ter til konsum mv. særligt art. 17, stk. 1, art. 18, stk. 3 og art. 18 stk.10.Forslaget kræver endvidere en mindre ændring af Kommissionens Forordning (EF)2074/2005, som udmønter en række af de praktiske kontrolforanstaltninger, som kræves imedfør af forordningerne 853/2004 af 29. april 2004 og 854/2004 af den 29. april 2004.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, derudtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissio-nen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikkehar udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité den 16. april 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdDen traditionelle kødkontrol har eksisteret i godt 100 år. Der har ikke været væsentlige æn-dringer siden etableringen af den traditionelle kødkontrol i Danmark. Kontrollen har derforfokus på sygdomme, der var kendte og relevante på daværende tidspunkt. I dag er billedet dogændret. Mange af de velkendte sygdomme er udryddet, og der er kommet nye til. Overvåg-ningsprogrammer, ændrede produktionsforhold og ny viden gør, at der fra Kommissionens ogmange medlemsstater har været et ønske om en modernisering af kødkontrollen - ikke mindstfra dansk side. Danmark har igennem længere tid arbejdet for en modernisering af kødkontrol-len, herunder den visuelle kontrol som foreslået i Kommissionens forslag. Blandt andet af-holdtes der under dansk EU-formandskab en kødkontrolkonference, der satte fokus på sagen.Efter anmodning fra Kommissionen publicerede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA) i september 2011 rapporten ”Videnskabelig Udtalelse om offentlige sundhedsfarer re-
3duceret af kødkontrol (svin)”1om risikobaseret kødkontrol. Det konkluderes i rapporten, atsalmonella, yersinia, toxoplasma og trikiner er de væsentligste årsager til fødevarebårne syg-domme hos mennesker fra svinekød. Det blev konkluderet, at den traditionelle kontrol ikketager højde for denne viden. Endelig blev det pointeret, at den traditionelle kødkontrol, hvorder mærkes på og skæres i kødet, kan forårsage krydskontaminering mellem slagtekroppe.Kommissionens forslag følger Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) anbefa-linger.Den vigtigste ændring til forordning 854/2004 er, at den traditionelle kødkontrol, hvorkontrollørerne mærker på og skærer i kødet, kan erstattes af ren visuel kontrol, hvisforholdene tillader det. På denne måde mindsker man risikoen for, at der skerkrydskontamination mellem produkterne. Kun ved tegn på, at der er forandringer, skal derforetages en yderligere undersøgelse.Efter de nuværende regler kan der kun foretages visuel kontrol på dyr fra integreredeopdrætsforhold, når den kompetente myndighed på baggrund af epidemiologiske data ellerandre oplysninger beslutter dette. I dag foretages der derfor, i Danmark, delvis visuel kontrolpå nogle af de store slagterier.Forslaget definerer derudover, at kød fra nødslagtede dyr fremover frit vil kunne omsættes påmarkedet uden særlig mærkning, og at det er embedsdyrlægen, der foretager det levende synaf slagtedyrene. De officielle medhjælpere kan assistere med praktiske opgaver, herunderforetage en indledende selektion af dyrene.Endelig indeholder forslaget krav om myndighedernes verifikation og opfølgning på virksom-hedernes udtagelse af prøver og opfølgning ved overskridelser af proceshygiejnekriteriet forsalmonella på svineslagtekroppe jf. forordning (EF) 2073/2005 om mikrobiologiske kriterierfor fødevarer. Den kompetente myndighed vil kunne vælge mellem to metoder til kontrol afoverholdelse af kriteriet. Den ene metode er årlig udtagelse af et fastsat antal prøver på samt-lige slagterier, foretaget af myndighederne. Den anden metode er, at virksomhederne indberet-ter prøveresultaterne til myndighederne, som herefter skal indberette dem til kommissionen jf.Rådets Direktiv 2003/99/EF artikel 9, stk. 1. Hvis den årlige prøveudtagning eller de indberet-tede resultater viser, at en virksomhed har gentagne overskridelse af kriterierne, skal myndig-hederne pålægge virksomheden at udarbejde en handlingsplan til løsning af problemstillinger-ne i den enkelte virksomhed.Forslaget består derudover af mindre ændringer til forordning 2074/2005 samt forordning853/2004. Disse mindre ændringer er konsekvensændringer, som harmoniseres med de afKommissionen foreslåede ændringer i bl.a. trikinovervågningen, hvor testkravene for dyr1
Scientific opinion on the public health hazards to be covered by inspection of meat (swine).
4opdrættet under kontrollerede opstaldningsforhold ændres i overensstemmelse med princippetom risikobaseret kontrol. Oplysninger om besætningens status/regionens status samt ombesætningen opfylder kravene til kontrollerede opstaldningsforhold i forhold til trikiner, skalderfor angives i fødevarekædeoplysningerne.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vil blive vedtaget som kommissionsforordning, hvorved reglerne vil være umiddel-bart gældende i Danmark.En vedtagelse af lovforslaget kan medføre behov for tilpasning af Bekendtgørelse nr. 788 fra24/7/2008 om fødevarehygiejne og Cirkulære nr. 9611 af 16/12/2011 om udøvelse af kødkon-trol.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle og administrative konsekvenser for det offent-lige. Forslaget kan derimod have erhvervsmæssige konsekvenser, idet indførsel af visuel kon-trol kan betyde nedsættelse af den offentlige bemanding i forbindelse med udførelsen af kød-kontrollen og dermed potentielle besparelser for erhvervet. Der er stor forskel på indretningenpå slagterierne og det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at estimere det præcise omfangaf en eventuel nedsættelse, da en forudsætning herfor er, at de fysiske forhold på slagterier gi-ver mulighed for korrekt udførelse af kontrollen.Forslaget bygger på Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) ekspertudtalelserog DTU Fødevareinstituttet tilslutter sig disse anbefalinger.En vedtagelse af forslagene vurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i re-sten af EU.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkning:Landbrug & Fødevarer har tilsendt et forslag til ændring af forordningsteksten, da de ikke me-ner, det er hverken muligt eller relevant visuelt at inspicere yverets lymfeknuder hos slagte-svin, men kun hos søer.Efter Fødevarestyrelsens vurdering har problemstillingen ingen praktisk betydning, men derarbejdes på en præcisering af bestemmelserne om visuel inspektion og lymfeknuder hos slag-tesvin.
5
Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter forslaget til harmoniserede EU-regler, og lægger vægt på, at forslaget byg-ger på en risikobaseret tilgang til kødkontrollen. Forslaget tager udgangspunkt i Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA’s) udtalelser og DTU Fødevareinstituttet støtter udta-lelserne.Regeringen bemærker, at forslaget vil forbedre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, og fin-der det tilfredsstillende, at det på længere sigt kan indebære en mulighed for reduktion af kon-trolomkostningerne forudsat, at de fysiske forhold på slagterierne kan leve op til kravene.Regeringen kan også støtte, at der med forslaget vil blive stillet krav til myndighedernes kon-trol af virksomhedernes overholdelse af salmonellakriteriet i hele EU, sådan som det alleredenu sker i Danmark. Regeringen agter på den baggrund at stemme for forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.