Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 325
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen, Kemi og FødevarekvalitetSagsnr.: 2013-29-221-01713/Dep.sagsnr.: 20274Den 11. april 2013FVM 136
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 1881/2006 om fastsættelse af ændre-de grænseværdier for dioxin og PCB i levere fra kvæg, svin, fjerkræ og får (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke.ResuméKommissionen har fremsat forslag om ændringer af grænseværdierne for dioxin og PCB i le-vere fra kvæg, svin, fjerkræ og får. Det betyder, at grænseværdierne hæves for lever fra kvæg,svin, fjerkræ og fårelever. En vedtagelse af forslaget, vurderes at betyde et uændret beskyttel-sesniveau i Danmark, da det potentielle merindtag af dioxin og PCB fra lever er yderst be-grænset,idetdanskeindtagsdata for disse levere, ligger væsentligt under de foreslåede græn-seværdier.Regeringen kan således støtte forslaget.BaggrundKommissionen har fremsat forslag om ændring af forordning (EF) 1881/2006 (Kontaminant-forordningen) om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer(levere fra kvæg, svin, fjerkræ og får), for så vidt angår dioxin og PCB.Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af 8. februar 1993om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, artikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2
Forslaget forventes at komme til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dy-resundhed (SCoFCAH) den 17. april 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen har fremsat forslag om ændringer af de nuværende regler i Kontaminantfor-ordningen, som indebærer en begrænset opjustering af grænseværdierne for dioxin og PCB ilever for visse dyrearter.Baggrunden for forslaget om ændrede grænseværdier for dioxin og PCB i lever er:I dag kan man fastsætte grænseværdier på et mere kvalificeret niveau end tidligere,idet EFSA har indsamlet data omkring indholdet af dioxin i lever fra landgående dyr imedlemsstaterne gennem en årrække. De nuværende grænseværdier for lever fra fårog kvæg har således indtil nu været sat lavt grundet et hidtidigt begrænset datagrund-lag.Der er set et højere indhold af dioxin og PCB i visse fårelevere. For andre dyrearterses ikke tilsvarende opkoncentrering i leveren. Den høje koncentration i visse fårele-vere skyldes en speciel metabolisme i får, hvilket gør, at dioxinen opkoncentreres i le-veren. Koncentrationen af dioxin og PCB gør imidlertid ikke, at kødet har et forhøjetindhold af dioxin.At grænseværdierne for dioxin og PCB hidtil har været gældende for leverens fedt-fraktion. Grundet flere data og derfor et mere validt datagrundlag vil risikovurderingenfremover forholde sig til leveren som et samlet produkt (leveren inklusiv fedtet fra le-veren) og ikke kun fedtfraktionen (fedtet fra leveren). Dette for at give et mere retvi-sende billede, idet det reelle fedtindhold i en lever er vanskeligt at fastsætte med til-strækkelig nøjagtighed. Det er således mere hensigtsmæssigt at udregne dioxin ogPCB for levere på produktbasis (hele leveren inklusiv fedtet) end på fedtet isoleretsom ved den nuværende tilgang. Den nye metoden bør gælde for både får, kvæg, svinog fjerkræ. Tilsvarende udregningsmetoder findes i dag for blandt andet fiskelever,hvor der også er forskellige grænseværdier for fisk og fiskelever.
at sammenligningsgrundlaget for dioxin og PCB bliver større på tværs af dyreartermed forslaget.
3
UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftskomitéproceduren med kon-trol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning (EF) nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fast-sættelse af grænseværdier for bestemte forurenende stoffer i fødevarer. Ændringen vil væredirekte gældende i Danmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningen.KonsekvenserForslaget har ikke lovgivningsmæssige, statsfinansielle eller administrative konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser, idet danske produkter fortsat forventes at kunne overholde de nye grænseværdier dogmed visse undtagelser for fårelever.Forslaget er udarbejdet på basis af videnskabelige vurderinger fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA).Indtaget af fårelever i Danmark er meget begrænset, hvilket betyder at den øgede grænsevær-di, ikke vil have sundhedsmæssig betydning. Selv ved en forøgelse af indtaget af fårelever iDanmark vil man ligge væsentligt under TWI (tolerabelt ugentligt indtag). I Danmark konsu-meres hovedsagligt svine- og kalvelever. Danske data for disse levere ligger en del under deforeslåede grænseværdier. DTU Fødevareinstituttet har vurderet, at de nye grænseværdier ik-ke forventes at medføre sundhedsmæssige problemer. Beskyttelsesniveauet i Danmark vurde-res, at være uændret ved en vedtagelse af forslaget.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. På grund af forslagets sene modtagelse fraEuropa Kommissionen, har der været en kort høringsfrist (fra fredag den 5. april kl. 9 til man-dag den 8. april kl. 10).Landbrug og Fødevarer bemærker, at de ikke har data for dioxin/PCB i leveren. Dioxin/PCBbidraget fra mælk, fjerkræ, oksekød og svinekød er målt på indholdet i fedtfasen. Data fra Fø-devarestyrelsen for forekomsten af dioxin/PCB i mælk, fjerkræ, oksekød og svinekød liggerpænt under grænseværdierne.Hvorvidt de foreslåede grænseværdier for indhold af dioxin/PCB i leveren er problematiskeunder danske forhold kan kun nærmere undersøgelser fortælle noget om, men forslaget om atder sættes en grænseværdi for fårelever og en anden for lever fra fjerkræ, svin og kvæg opfat-tes hensigtsmæssig.
4Biodynamisk Forbrugersammenslutning bemærker, at de ikke kan nå at komme med kom-mentarer på grund af tidsfristen.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er en prioritet fra dansk side, at der fastsættes harmoniserede grænseværdier for kemiskeforureninger i fødevarer, forudsat at de bliver vurderet til ikke at forringe sundhedsbeskyttel-sesniveauet. Regeringen lægger vægt på, at der er tale om ubetydelige ændringer i det potenti-elle indtag af dioxin og PCB, og at DTU Fødevareinstituttet vurderer, at det ikke har sund-hedsmæssig betydning. Regeringen kan således støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på erfaringerne fra tidligere afstemninger om lignende forslag vurderes derat være kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.