Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 344
Offentligt
1239619_0001.png
1239619_0002.png
1239619_0003.png
22.04.2013J.nr.: 19092/CEHL

NOTAT

Til Folketingets Europaudvalg samt Fødevareudvalget om besvarelse af Kommissionens

åbningsskrivelse nr. 2013/2015 vedrørende Danmarks gennemførelse af og holdning til Rådets

direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav med hensyn til beskyttelse af svin

Kommissionen har i brev af 21. februar 2013, ref. 2013/2015 C(2013) 864 final, fremsendt enåbningsskrivelse vedrørende Danmarks gennemførelse af og holdning til bestemmelsen omløsgående drægtige søer og gylte i Rådets direktiv 2008/120/EF om fastsættelse af mindstekrav tilbeskyttelse af svin.I åbningsskrivelsen anfører Kommissionen, at de danske myndigheder dels i svar påpilotanmodning 3985/12/SNCO, dels i brev af 21. januar 2013 skulle have forklaret, at man viltillade, at søer omfattet af den pågældende bestemmelse holdes i individuelle båse indtil engang iførste halvdel af 2013. Dette må imidlertid bero på en misforståelse, jf. nedenfor.

Baggrund

Ifølge artikel 3, stk. 4 i Rådets direktiv 2008/120/EF (kodificeret udgave)skal drægtige søer og gyltevære løsgående i grupper senest fra fire uger efter løbning til en uge før forventet faring. Reglengælder besætninger med 10 eller flere søer. Direktivet indeholder i artikel 3, stk. 9 enovergangsbestemmelse, der udløb 1. januar 2013.

Gennemførelse i dansk ret

Bestemmelsen i artikel 3, stk. 4 og bestemmelsen i artikel 3, stk. 9 er gennemført i dansk lovgivningved en ændring1af loven om indendørs hold af drægtige søer og gylte2.Kommissionen modtog underretning herom ved brev af den 28. juli 2003. Kommissionen harkvitteret for modtagelsen den 28. juli 2003. Oplysning om gennemførelse i dansk ret er endvideremeddelt Kommissionen ved Fødevarestyrelsens brev af 8. maj 2012, j.nr. 2012-15-2930-00743/BB.

Initiativer forud for bestemmelsens ikrafttræden den 1. januar 2013

Der har fra dansk side været taget en række initiativer, der havde til formål at sætte fokus på, atovergangsperioden for kravet om løsgående drægtige søer og gylte ville udløbe den 1. januar 2013.Lov nr. 295 af 30. april 2003 om ændring af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylte og lov om indendørs hold af smågrise,avls- og slagtesvin2Bekendtgørelse nr. 255 af 8. marts 2013 af lov om indendørs hold af drægtige søer og gylteSlotsholmsgade 12Tlf. 33 92 33 01Fax: 33 14 50 42CVR-nr.: 22 50 69 19EAN 579 8000 876 910www.fvm.dk 1216 København KMail: [email protected]1
Således sendte Fødevarestyrelsen i januar 2012 et brev til praktiserende dyrlæger, hvori dyrlægerneblev opfordret til at vejlede om bestemmelsen i tilfælde, hvor besætningen ikke levede op til denkommende bestemmelse. Dyrlægerne modtog samtidig et informationsbrev, som kunne udleverestil den besætningsansvarlige. Brevet orienterede om bestemmelsen, om overgangsbestemmelsensudløb den 1. januar 2013 samt om sanktion ved manglende overholdelse. Kontrollører, der udførtekontrol for velfærd i svinebesætninger blev instrueret på lignende måde. Endvidere har der været enløbende og tæt dialog med den danske svinebranche med henblik på at sikre fuldt fokus påovergangsperiodens udløb hos branchen

Kontrol af overholdelse efter bestemmelsens ikrafttræden den 1. januar 2013

Fødevarestyrelsen har særligt fokus på sobesætninger i forbindelse med den velfærdskontrol, derskal gennemføres i 2013. Der er således udpeget ca. 200 sobesætninger til kontrol i løbet af 2013.Desuden vil Fødevarestyrelsen fra medio april til udgangen af juni måned gennemføre en kampagnei ca. 200 sobesætninger med fokus på bestemmelsen om løsdrift af drægtige søer. Der vil såledesblive gennemført kontrol i ca. 400 sobesætninger i 2013. Disse udgør knap 20 % af danskesobesætninger. Der er tale om kontrol i væsentlig flere sobesætninger sammenlignet med tidligereår, hvor udgangspunktet for kontrollen har været 5 % af samtlige svinebesætninger.

Danmarks holdning til åbningsskrivelsen

Som nævnt ovenfor anfører Kommissionen i brev af 21. februar 2013, at de danske myndighederdels i svaret på EU-pilotanmodning 3985/12/SNCO og dels i af brev af 21. januar 2013 skulle haveforklaret, at man vil tillade, at søer omfattet af de pågældende bestemmelser holdes i individuellebåse indtil engang i første halvdel af 2013.Dette må imidlertid bero på en misforståelse. Misforståelsen bunder muligvis i, at det både af svaretpå EU-pilotanmodningen og i brevet af 21. januar 2013 fremgår, at det er estimeret, at 6 % afdanske sobesætninger ikke forventes at overholde bestemmelsen om løsgående drægtige søer oggylte inden den 1. januar 2013, men af dette forventes at ske i løbet af første halvår 2013. Disseoplysninger kan dog på ingen måde tages som et udtryk for, at de danske myndigheder tillader elleraccepterer, at bestemmelsen ikke overholdes. Tværtimod fremgår det bl.a. af det danske svar påEU-pilotanmodningen, at ”På grund af den lange overgangsperiode og den fokus, der har været påbestemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte vil Fødevarestyrelsen se med stor alvor på enovertrædelse af bestemmelsen, og derfor som udgangspunkt indgive politianmeldelse”.Kommissionen har løbende anmodet medlemsstaterne om at give en status for forventet efterlevelseaf bestemmelsen. For at få et billede af situationen, besluttede Fødevarestyrelsen i november 2012derfor at gennemføre en rundringning til et repræsentativt udvalg af besætninger med 10 eller fleresøer. Af de besætninger, der indgik i rundringningen, forventede 6 %, at de ikke kunne opfyldebestemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte den 1. januar 2013. Det er i denne forbindelsevigtigt at understrege, at retten til ikke at inkriminere sig selv, som er fastsat i §§ 9 og 10 i lov omretssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter3nødvendiggjorde, at de besætningsansvarlige, der indgik i undersøgelsen, blev garanteret3
Lov nr. 442 af 9. juni 2004
2
anonymitet ved besvarelsen. Det er således ikke muligt efterfølgende specifikt at udpege dissebesætninger til kontrol eller at pålægge dem en sanktion. Heller ikke dette kan på nogen måde tagessom et udtryk for en accept fra myndighedernes side af, at bestemmelsen ikke er overholdt.

Konklusion

Der har, efter de danske myndigheders opfattelse, både før og efter 1. januar 2013, under de givneforudsætninger, været iværksat en særdeles aktiv, god og målrettet indsats for at sikre overholdelseaf bestemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte. Denne indsats skal også ses i lyset af, at derikke, som da bestemmelserne om opstaldningssystemer for æglæggende høner blev skærpet, er kravom registrering af opstaldningssystemer for søer og gylte.Det er den enkelte besætningsansvarliges ansvar at overholde gældende lovgivning, i dette tilfældebestemmelsen om løsgående drægtige søer og gylte.Det er myndighedernes ansvar at gennemføre direktivets bestemmelse om løsgående drægtige søerog gylte, at medvirke til at besætningsansvarlige landet over er bekendt med overgangsordningensophør den 1. januar 2013 og med konsekvensen af, at bestemmelsen bliver overtrådt, at have fokuspå sobesætninger ved velfærdskontrollen i 2013 samt at reagere med passende sanktioner, såfremtdet ved en kontrol efter 1. januar 2013 viser sig, at en besætning ikke overholder bestemmelsen omløsgående drægtige søer og gylte.Med henvisning til ovenstående er det de danske myndigheders opfattelse, at Danmark lever op tilsine forpligtelser i relation til reglerne om løsgående drægtige søer.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelse med det ovenforanførte.
3