Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 351
Offentligt
NOTAT
Til Folketingets Europaudvalg
DatoJ. nr.
23. april 20132011-3625
Den danske regerings besvarelse af Kommissionens brev af 22. fe-bruar 2013 (Kommissionens åbningsskrivelse nr.2012/2220 omgennemførelsen af jernbanesikkerhedsdirektivet (direktiv2004/49/EF med senere ændringer))Kommissionen har i brev af 22. februar 2013 sendt en åbningsskrivelse tilDanmark.Forud for åbningsskrivelsen har Kommissionens Generaldirektorat for Mobili-tet og Transport gennemført en undersøgelse om jernbanesikkerhedsdirekti-vets1gennemførelse i dansk ret. I den forbindelse har Kommissionen sendt 2spørgeskemaer til den danske regering henholdsvis den 14. oktober 2011 og den4. juli 2012. Den danske regering har besvaret disse spørgeskemaer ved breveaf henholdsvis 30. januar 2012 og 24. september 2012.Kommissionen har i åbningsskrivelsen anført, at selvom Danmark har meddelt,hvilke lovgivningsmæssige foranstaltninger, der er truffet til at gennemføredirektivet, har Kommissionen efter undersøgelsen konstateret visse betænke-ligheder.Kommissionen finder, at der er bestemmelser i direktivet, som Danmark ikkehar gennemført præcist nok. Bestemmelserne er indenfor 5 følgende områder:1.Udvikling og forbedring af jernbanesikkerheden - art. 4, stk. 4, om deenkelte producenters, vedligeholdelsesvirksomheders, ihændehaveres,tjenesteyderes og ordregiveres ansvar.
2. Sikkerhedsledelsessystemer – art. 9, stk. 2, om at sikkerhedsledelsessy-stemet, når det er relevant og rimeligt også skal tage hensyn til de risici,der opstår som følge af andre parters aktiviteter.3. Ansøgningskrav i forbindelse med sikkerhedscertifikater og sikker-hedsgodkendelser – art. 12, stk. 1, om at ansøgere skal sende supple-1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004 om jern-banesikkerhed i EU og om ændring af Rådets direktiv 95/18/EF om udstedelse aflicenser til jernbanevirksomheder og direktiv 2001/14/EF om tildeling af jernbane-infrastrukturkapacitet og opkrævning af afgifter for brug af jernbaneinfrastruktursamt sikkerhedscertificering
rende oplysninger så hurtigt som muligt, når sikkerhedsmyndighedenanmoder om yderligere oplysninger.4. Undersøgelsens status – art. 20, stk. 1 og stk. 2, om at undersøgelsesle-derne skal udføre deres opgaver så effektivt og hurtigt som muligt ogom deres adgangsrettigheder5. Undersøgelsesorgan – art. 21, stk. 1, om undersøgelsesorganets uaf-hængighed.Ad 1. Udvikling og forbedring af jernbanesikkerhedenBestemmelsen i art. 4, stk. 4, som Kommissionen mener, at Danmark ikke hargennemført præcist nok, har følgende ordlyd:”Dette berører ikke de enkelte producenters, vedligeholdelsesvirksomheders,ihændehavers eller tjenesteyderes eller ordregiveres ansvar for, at det rullendemateriel, de anlæg og det øvrige udstyr og materiel eller de tjenesteydelser, deleverer, opfylder de anførte krav og betingelser, således at det er sikkert forjernbanevirksomheden og/eller infrastrukturforvalteren at anvende det i drif-ten.”Indledningsvis skal Danmark bemærke, at man deler Kommissionens opfattel-se af, at art. 4 omhandler det ansvar, som medlemsstaterne og jernbanens ak-tører har for jernbanens sikkerhed.Art. 4, stk. 4, bør efter dansk opfattelse læses således, at uanset at infrastruk-turforvaltere og jernbanevirksomheder har ansvaret for jernbanens sikre drift,er producenter m.fl. ansvarlige for det, de leverer.Modsat art. 4, stk. 1, 2 og 3, indeholder art. 4, stk. 4, dog intet pålæg om, atmedlemsstaterne skal ”sørge for” at sikre jernbanesikkerhed, ansvar osv.Det fortolker Danmark således, at art. 4, stk. 4, ikke indeholder en egentligimplementeringsforpligtelse, men alene en henvisning til, at de øvrige jernba-neaktører naturligvis er ansvarlige for den del af jernbanesikkerheden, som debidrager til.Danmark har dog oplyst Kommissionen om, at der vedrørende ansvar for pro-dukter i Danmark bl.a. findes regler på ulovbestemt grundlag (culpareglen),regler om erstatning i kontraktsforhold og regler i produktansvarsloven.Ad 2. SikkerhedsledelsessystemerBestemmelsen i art. 9, stk. 2, in fine, som Kommissionen mener, at Danmarkikke har gennemført præcist nok har følgende ordlyd:
Side 2/2
”Uden at det berører de eksisterende nationale og internationale ansvarsregler,skal sikkerhedsledelsessystemet, når det er relevant og rimeligt, også tage hen-syn til risici, der opstår som følge af andre parters aktiviteter.”Danmark har gennemført bestemmelsen ved bekendtgørelse om gennemførelseaf jernbanesikkerhedsdirektivet samt henholdsvis § 9 i bekendtgørelse2omsikkerhedscertifikater til jernbanevirksomheder og § 8 i bekendtgørelse3omsikkerhedsgodkendelse af jernbaneinfrastrukturforvaltere.Kommissionen har i sine undersøgelser fundet, at den danske gennemførelse afjernbanesikkerhedsdirektivets bestemmelse ikke var præcis nok med hensyn tiljernbanevirksomhederne. Danmark har derfor meddelt i sit svar af 25. septem-ber 2012, at man i løbet af 2013 vil ændre § 9 i bekendtgørelse om sikkerheds-certifikater til jernbanevirksomheder.Danmark vil snarest muligt ændre bekendtgørelse om sikkerhedscertifikater tiljernbanevirksomheder. Udkast til ændring af bekendtgørelsen er vedlagt svarettil Kommissionen.Ad 3. Ansøgningskrav i forbindelse med sikkerhedscertifikater ogsikkerhedsgodkendelseBestemmelsen i art. 12, stk. 1, in fine, som Kommissionen ikke mener, at Dan-mark har gennemført præcist nok, har i den danske udgave følgende ordlyd:”Hvisansøgeren anmodes om at forelægge yderligere oplysninger, meddelesdette omgående.”Den engelske oversættelse af sidste punktum i bestemmelsen har følgende ind-hold: ”If the applicant is requested to submit supplementary information,such information shall be submitted promptly.”I forbindelse med undersøgelsen vedrørende jernbanesikkerhedsdirektivet harDanmark i brev af 30. januar 2012 overfor Kommissionen gjort opmærksom pådenne uoverensstemmelse, og Kommissionen har ved brev af 4. juli 2012 op-lyst, at de ville undersøge sagen og vende tilbage.Baggrunden for, at Danmark ikke har overvejet, at bestemmelsen i den danskeoversættelse kunne læses på anden måde end, at det var myndigheden, somskulle give ansøger besked omgående og ikke omvendt er, at det stemmer bedstoverens med dansk forvaltningstradition, hvorefter det i henhold til official-princippet er myndigheden, som sørger for sagens oplysning. Hvis en ansøgerikke vender tilbage med de oplysninger myndigheden anmoder ansøger om,Bekendtgørelse nr. 14 af 4. januar 2007 om sikkerhedscertifikat til jernbanevirk-somheder med senere ændringer.3Bekendtgørelse nr. 13 af 4. januar 2007 om sikkerhedsgodkendelse til jernbane-infrastrukturforvaltere med senere ændringer.2
Side 3/3
har det den processuelle skadevirkning, at det tager længere tid at få en afgørel-se i sagen, og i sidste ende vil sagen kunne ende med et afslag.Danmark vil snarest muligt ændre bekendtgørelse om sikkerhedscertifikater tiljernbanevirksomheder i overensstemmelse med den engelske tekst. Udkast tilændring af bekendtgørelsen er vedlagt svaret til Kommissionen.Ad 4. Undersøgelsens statusAd a)Effektiv og hurtig udførelse af undersøgelsesledernes opgaverKommissionen anfører, at undersøgelseslederne skal udføre deres opgaver såeffektivt og hurtigt som muligt, jf. artikel 20, stk. 1, i direktiv 2004/49/EF.Kommissionen finder ikke, at Danmark har opfyldt sin forpligtelse i henhold tilartikel 20, stk. 1, ved ikke at kræve, at undersøgelseslederne skal udføre deresopgaver så hurtigt og effektivt som muligt.Havarikommissionen oplyser, at de – ligesom andre europæiske undersøgel-sesorganer - arbejder grundlæggende efter ERA´s retningslinjer, hvoraf detbl.a. fremgår, at en undersøgelse så vidt muligt bør være afsluttet inden for 12måneder.Hertil kommer, at det er den danske regerings opfattelse, at det ligger impliciti, at når man er pålagt en opgave, så udfører man den altid så hurtigt og effek-tivt som muligt.For at fjerne enhver tvivl om, at undersøgelseslederne skal udføre deres opgaveså effektivt og hurtigt som muligt, vil den danske regering i forbindelse medførstkommende ændring af lov om jernbane sørge for, at reglerne kommer til atafspejle art. 20, stk. 1, i sikkerhedsdirektivet.Ad b)AdgangsrettighederKommissionen anfører, at de ansvarlige for gennemførelsen af undersøgelsenså hurtigt som muligt tildeles visse adgangsrettigheder, jf. direktivets artikel20, stk. 2. Kommissionen finder ikke, at Danmark har opfyldt sine forpligtelseri henhold til artikel 20, stk. 2.Den danske jernbanelov4indeholder i § 21 q regler, der bl.a. bestemmer,
Side 4/4
4
Bekendtgørelse af lov om jernbane af 11. november 2010
atundersøgelsesorganet (i Danmark Havarikommissionen for CivilLuftfart ogJernbane) bestemmer omfanget og formen af de undersø-gelser, der skal foretages i anledning af en ulykke eller hændelse påjernbaneområdet,atde i ulykken indblandede køretøjer og den berørte jernbaneinfra-struktur, dele eller indhold heraf eller spor i øvrigt ikke må fjernes ellerrøres, før Havarikommissionen eller politiet i forståelse med Havari-kommissionen giver tilladelse hertil,atHavarikommissionen kan forlange al dokumentation til brug forundersøgelsen udleveret og kan forlange udtalelser fra jernbaneinfra-strukturforvalternes og jernbanevirksomhedernes ledelse og medar-bejdere samt foretage afhøringer af enhver person, som må formodesat kunne give oplysninger af betydning for undersøgelsen,atHavarikommissionen kan forlange retligt forhør efter reglerne i dendanske retsplejelov, ogatpolitiets og Trafikstyrelsens (den nationale sikkerhedsmyndighed)bistand kan kræves til undersøgelse i det omfang, det skønnes fornø-dent.
Side 5/5
Hertil kommer jernbanelovens § 21 r, hvorefter Havarikommissionen udenretskendelse har adgang til at foretage undersøgelser af jernbanekøretøjer ogjernbaneinfrastruktur, uanset om disse befinder sig på privat område. Ifølgesamme bestemmelse kan Havarikommissionen for de pågældende jernbaneinf-rastrukturforvaltere og jernbanevirksomheders regning udføre eller kræve ud-ført afprøvninger, målinger og kontrol.Det er derfor den danske regerings holdning, at direktivets artikel 20, stk. 2, ergennemført i dansk lovgivning.Ad 5. UndersøgelsesorganKommissionen anfører, at medlemsstaterne skal oprette et permanent organ,der kan varetage funktionen som undersøgelsesleder, og som med hensyn tilorganisation, retlig struktur og beslutningstagning er uafhængigt, jf. direktivetsartikel 21, stk. 1. Kommissionen anfører, at jernbaneloven ikke synes at inde-holde bestemmelser om uafhængighed.Det er korrekt, at den danske jernbanelov ikke indeholder eksplicitte bestem-melser om uafhængighed. Reelt er Havarikommissionen er dog uafhængig. Detfremgår af bemærkningerne til L 109 af 10. december 20035, at ”Jernbanetil-5
Forslag til lov om ændring af jernbanevirksomhed m.v., lov om luftfart og ophæ-velse af lov om jernbanesikkerhed m.v. (Jernbanereform)
synets integrering i Trafikstyrelsen og udskillelse af uheldsundersøgelsesdelener i overensstemmelse med Kommissionens forslag til EU´s anden jernbane-pakke, jf. KOM (2002) 21-25, hvorefter der bl.a. skal være en klar adskillelsemellem sikkerhedsmyndigheden og det organ, der undersøger ulykker oghændelser.”Den danske regering vil ved førstkommende ændring af lov om jernbane, for atfjerne enhver tvivl om uafhængigheden, ændre ordlyden, således at det kom-mer til at fremgå klart, at Havarikommissionen er uafhængig.Regeringen har besvaret Kommissionens åbningsskrivelse i overensstemmelsemed det ovenfor anførte.
Side 6/6