Europaudvalget 2012-13, Europaudvalget 2012-13
Rådsmøde 3240 - alm. anl. Bilag 6, EUU Alm.del Bilag 428
Offentligt
RÅDET FORDEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 16. maj 2013(OR. en)
9190/1/13REV 1
CO EUR-PREP 25POLGEN 57
NOTEfra:dato:til:Vedr.:
formandskabet16. maj 2013De Faste Repræsentanters Komité/RådetOpfølgning af Det Europæiske Råds møde:= Rapport fra formandskabet om gennemførelsen af Det Europæiske Rådskonklusioner
Denne rapport redegør for status over gennemførelsen af de prioriterede retningslinjer, der er fast-lagt i Det Europæiske Råds konklusioner. Hvor det er relevant, angives også de kommende skridtog formandskabets hensigt.Rapporten udsendes under formandskabets ansvar, for at Rådet (almindelige anliggender) fuldt udkan spille sin horisontale koordineringsrolle, og for at der ved forberedelsen af Det EuropæiskeRåds møde i juni kan tages hensyn hertil.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
1
DA
HORISONTALE ANLIGGENDER1.Den flerårige finansielle ramme –lovgivningsarbejdet er i gangEfter at der blev nået til enighed om FFR for 2014-2020 på Det Europæiske Råds møde i fe-bruar, skrider arbejdet frem med de relevante lovgivningsmæssige retsakter.2.Det europæiske semester –under behandling i RådetLigesom i 2011 og 2012 har flere rådssammensætninger ført drøftelser om den årlige vækst-undersøgelse. Det irske formandskab har tilrettelagt forløbet i lyset af Det Europæiske Rådsretningslinjer fra oktober 2012 med fokus på bedre dialog og øget ejerskab. De landespecifik-ke henstillinger, som Kommissionen forelægger i slutningen af maj, vil blive godkendt af Rå-det i juni og på Det Europæiske Råds møde i juni.
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER3."Twopack"–i kraftForslagene vedrørende "twopack" er vedtaget og træder i kraft i maj 2013. En adfærdskodeksom budgetplaner bliver godkendt på Økofinrådets samling i juni.4.TSSS–i kraftTraktaten om stabilitet, samordning og styring trådte i kraft den 1. januar 2013 og er alleredeblevet ratificeret af 17 medlemsstater. Ratificeringen fortsætter i de resterende signatarstater.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
2
DA
5.
Uddybning af ØMU'en–under behandling i RådetArbejdet er undervejs i overensstemmelse med den køreplan, der blev fastlagt af Det Euro-pæiske Råd i december 2012 vedrørende fire søjler: forudgående samordning af nationalereformer, ØMU'ens sociale dimension, kontraktmæssige ordninger for konkurrenceevne ogvækst samt solidaritetsmekanismer for medlemsstater, der indgår i sådanne kontraktmæssigeordninger. Flere rådssammensætninger har ført drøftelser om disse spørgsmål: EPSCO-Rådeti februar, Økofinrådet i marts og Konkurrenceevnerådet på et uformelt ministermøde i maj.Den 20. marts 2013 vedtog Kommissionen en meddelelse om forudgående samordning af na-tionale reformer, der kan følges op af et lovgivningsforslag. Kommissionen vedtog også enmeddelelse om et instrument for konvergens og konkurrenceevne. En meddelelse omØMU'ens sociale dimension kan blive vedtaget inden denne sommer. Arbejdet fortsætter somled i forberedelserne af Det Europæiske Råds møde i juni. Drøftelserne fortsætter i Eurogrup-pen om en operationel ramme, herunder definitionen af overtagne aktiver, der vil give ESMmulighed for at rekapitalisere banker direkte, når der er etableret en effektiv fælles tilsynsme-kanisme.
6.
Banktilsyn–enighed opnåetDer blev opnået enighed med EP om EBA-forordningen i april. Efter de nationale parlamen-ters undersøgelsesprocedurer skulle dette gøre det muligt at vedtage både ECB-forordningenog EBA-forordningen i juni/juli.
7.
Bankafvikling og indskudsgaranti–under behandling i RådetArbejdet skrider frem med de to direktiver (bankafvikling (BRR) og indskudsgarantiordning(DGS)) i Rådet. Målet er at nå frem til en generel indstilling om BRR i juni, hvilket vil gøredet muligt at indlede parallelle triloger om de to direktiver i løbet af sommeren. Kommis-sionen forventes at fremsætte et nyt forslag til en fælles afviklingsmekanisme inden sommer.Arbejdet vil starte omgående med dette forslag, så det kan vedtages i EP's nuværende valgpe-riode.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
3
DA
8.
Kapitalkrav–enighed opnåetDet Europæiske Råd konkluderede på mødet den 14.-15. marts 2013, at det haster med at gørefremskridt hen imod en mere integreret finansiel ramme for at genetablere normale lånemu-ligheder, forbedre konkurrenceevnen og bidrage til at gennemføre de nødvendige økonomisketilpasninger. Rådet opfordrede til, at der inden udgangen af den pågældende måned opnåedesendelig enighed om de nye regler for bankers kapitalkrav. Der blev efterfølgende opnåetenighed med EP om den relevante forordning og det relevante direktiv (CRR og CRD IV) den27. marts 2013. Den tekniske forberedelse skrider hurtigt frem, så de kan vedtages formelt ogoffentliggøres inden udgangen af juni 2013, hvilket medfører, at de nye regler vil kunne an-vendes fra 1. januar 2014.
9.
MiFID –under behandling i RådetDet Europæiske Råd opfordrede i 2012 til at nå til enighed om forslagene vedrørende marke-derne for finansielle instrumenter under hensyntagen til målet om et fælles regelsæt. Der ergjort væsentlige fremskridt i Rådet. De eneste udestående spørgsmål vedrører adgangen tilmarkedspladser og centrale modparter samt gennemsigtighed. En generel indstilling synes in-den for rækkevidde i de kommende uger, så der kan indledes forhandlinger med EP i juni.
10.
Kreditvurderingsbureauer –vedtagetDer er opnået enighed med EP, og den formelle vedtagelse fandt sted i maj.
11.
Strukturen i EU's banksektor–i afventen af forslagDet Europæiske Råd opfordrede i december 2012 Kommissionen til at følge op på højniveau-ekspertgruppens forslag om strukturen i EU's banksektor (Liikanenrapporten). Der forventeset forslag i anden halvdel af 2013.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
4
DA
VÆKST- OG BESKÆFTIGELSESPAGTEN12.Akten for det indre marked I–under behandlingDe fem vigtigste elementer i akten for det indre marked I blev vedtaget: standardisering, en-hedspatent, venturekapital og sociale iværksætterfonde samt tvistbilæggelse på forbrugerom-rådet. Der er opnået enighed om regnskabsdirektivet. Der ser ud til at være mulighed for atopnå enighed ved førstebehandlingen under det irske formandskab om pakken om offentligeudbud og anerkendelse af faglige kvalifikationer. Arbejdet skrider frem med TEN-forslagene(forslaget om TEN-E er vedtaget) og med CEF. Arbejdet med TEN-Telecom–retningslinjerneer sat i bero på grund af budgetnedskæringer. Kommissionen agter at offentliggøre et revide-ret forslag i slutningen af maj. Denne forsinkelse betyder, at ikke alle elementer i CEF kanvedtages under det irske formandskab, men der forventes betydelige fremskridt hen imod enaftale. Der gøres også fremskridt med forslaget om udstationerede arbejdstagere med henblikpå at nå til enighed i Rådet i juni. Arbejdet med e-identifikation og e-signatur kan blive afslut-tet inden udgangen af 2013. Nærmere oplysninger om status for hver enkelt sag er angivet ibilaget. Energibeskatning er omhandlet særskilt i punkt 32.13.Akten for det indre marked II–under behandlingKommissionen har endnu ikke har fremsat forslag vedrørende "Blue Belt"-pakken, langsigte-de investeringsfonde, betalingstjenester og multilaterale interbankgebyrer samt e-fakturering ioffentlige indkøb. Kommissionen vedtog et forslag om privatkundebetalingskonti den 8. maj.Arbejdet skrider frem i Rådet med den fjerde jernbanepakke, insolvensbestemmelser, reduk-tion af omkostningerne til bredbåndsinfrastruktur og produktsikkerhedspakken. Vedtagelse afalle disse forslag skulle være inden for rækkevidde i EP's nuværende valgperiode. Nærmereoplysninger findes i bilaget.14.Supplerende pensionsrettigheder–under behandling i RådetEfter Det Europæiske Råds opfordring til at gøre fremskridt på dette område (juni 2012) gen-optog det cypriotiske og det irske formandskab drøftelserne. Der var en uformel frokostdrøf-telse på EPSCO-Rådets samling i februar. Arbejdet på gruppeniveau fortsatte under det irskeformandskab med henblik på at gøre mest mulig fremskridt for at opnå enighed i EP's nuvæ-rende valgperiode.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
5
DA
15.
Ungdomsbeskæftigelse –under behandling
Kommissionen forelagde "ungdomspakken" i december 2012. Der blev på samlingen iEPSCO-Rådet i februar 2013 opnået enighed om den foreslåede henstilling om oprettelse afen ungdomsgaranti. Gennemførelsen af ungdomsinitiativet til 6 mia. EUR er i øjeblikket tilforhandling inden for rammerne af ESF-forordningen. Kvalitetsrammen for praktikophold ernu i anden fase af høringerne af arbejdsmarkedets parter. Kommissionen vil etablere en euro-pæisk alliance for praktikophold og foretage en høring af de berørte parter om udarbejdelse afet program om Euresjob for unge.16.Styring af arbejdsmarkedspolitikker–under behandlingDer arbejdes i de relevante udvalg på gennemførelse af en forbedret styringsstruktur for be-skæftigelsespolitikker, jf. beskæftigelsespakken fra april 2012. Overvågning af beskæftigel-sesresultater (EPM) og dertil knyttede benchmarkingværktøjer, herunder en mekanisme tilsporing af reformer, er ved at blive iværksat efter godkendelsen af EPM på samlingen iEPSCO-Rådet i december 2012.17.Arbejdskraftens mobilitet –under behandlingKommissionen fremlagde en EU-oversigt over kvalifikationer i december 2012. Forhandlin-gerne med EP om EU's program for social udvikling og innovation 2014-2020, der skal inde-holde de tre eksisterende programmer, herunder Eurestiltag på EU-plan, forventes at blive af-sluttet under det irske formandskab. Kommissionens gennemførelsesafgørelse om Eures, derblev vedtaget i november 2012, finder anvendelse fra den 1. januar 2014. Et lovgivningsfor-slag om reform af Eures forventes inden udgangen af året. Kommissionen fremsatte i slutnin-gen af april forslag til en forordning om fremme af den frie bevægelighed for borgere og virk-somheder gennem en forenkling af accepten af visse offentlige dokumenter (om ændring afforordning (EU) nr. 1024/2012).
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
6
DA
18.
Tjenester–arbejde i gang på kommissionsniveauKommissionen er i gang med at gennemføre sine meddelelser om styring og tjenester, derblev forelagt på Det Europæiske Råds møde i juni 2012. Der er ikke planlagt nyt lovgivnings-arbejde, men Kommissionen følger en nultolerancepolitik over for unddragelser af de strengeforpligtelser i servicedirektivet, gennemførte i december 2012 en peerevaluering af kravenevedrørende retlige former og besiddelse af et selskabs kapital og søger opbakning til et frivil-ligt kvalitetscharter for de elektroniske kvikskranker. Rådet følger de fremskridt, der gøres iforbindelse med den årlige rapport om integrationen på det indre marked inden for rammerneaf det europæiske semester.
19.
Intelligent regulering–under behandling i RådetKommissionen offentliggjorde en meddelelse om målrettet EU-regulering i december 2012 ogen meddelelse om "Intelligent lovgivning – imødekommelse af de små og mellemstore virk-somheders behov" i marts 2013. Konkurrenceevnerådet forventes på samlingen i maj at ved-tage konklusioner om bedre regulering som reaktion på de to meddelelser og opfordrer Kom-missionen til at fremsætte konkrete forslag til gennemførelse af dens resultater vedrørende deti mest byrdefulde retsakter for SMV'er i juni 2013. Kommissionen har indledt sin internekortlægning, og de første forslag til forenkling og nedbringelse af regelbyrden i henhold tilprogrammet for målrettet regulering ("Refit") forventes til efteråret.
20.
Det Europæiske forskningsrum –i gang på kommissionsniveauDet Europæiske Råd har opfordret til, at EFR fuldføres inden udgangen af 2014. Efter vedta-gelsen af konklusionerne i december 2012 om Kommissionens meddelelse vedrørende EFR,hvor Rådet godkendte de fem prioriteter for EFR, forventes Kommissionen at forelægge sinførste årlige statusrapport om EFR i september 2013. På samlingen i februar 2013 drøftedeKonkurrenceevnerådet den beslægtede kommissionsmeddelelse "Bedre adgang til videnska-belig information: større udbytte af de offentlige investeringer i forskning".
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
7
DA
21.
Horisont 2020 og Cosme–løbende trilogerEfter afstemningen i EP's ITRE-udvalg i november 2012 startede trilogerne i januar 2013 omde to programmer. Der er gjort store fremskridt, og det er muligt at nå til foreløbig enighedved førstebehandlingen om begge sager under det irske formandskab. Endelig enighed afhæn-ger af forhandlingerne om FFR.
22.
Den fælles innovationsindikator–afventer dokument fra KommissionenStatus over Innovation i EU 2012 blev offentliggjort af Kommissionen i marts 2013 og er tilbehandling i Rådet. Resultaterne af Kommissionens arbejde med innovationsindikatoren bli-ver forelagt i anden halvdel af 2013 forud for Det Europæiske Råds møde i oktober.
23.
Fælles programlægning inden for innovation–under behandlingDet Europæiske Råd opfordrede i februar 2011 til udvikling af fælles programlægning indenfor innovation. Arbejdet er i gang på området (siden 2009 har Kommissionen fremlagt ti ini-tiativer til fælles programlægning). Det irske formandskab afholdt en generel konference omfælles programlægning i marts 2013, og en orienterende debat finder sted på Konkurrence-evnerådets samling i maj.
24.
Ophavsret –under behandling i RådetSom der blev opfordret til på Det Europæiske Råds møde i marts 2012, vedtog Kommissionenet forslag om kollektiv rettighedsforvaltning i juli 2012. Som svar på Det Europæiske Rådshenstilling fra oktober 2012 er arbejdet fremskyndet på teknisk niveau i Rådet. Det irske for-mandskab planlægger et informationspunkt om status til samlingen i Konkurrenceevnerådet imaj.
25.
Energimarkedet og infrastruktur–gennemførelse undervejs
Gennemførelse af den handlingsplan, som Kommissionen forelagde i november 2012 for fuldførel-se af det indre energimarked senest i 2014. Hvad angår infrastruktur blev retningslinjerne for TEN-energi vedtaget den 21. marts (også en prioriteret foranstaltning i henhold til akten for det indremarked I). Kommissionen forelagde en høringsmeddelelse om fremtiden for CO2-opsamling og -lagring i Europa den 27. marts og en meddelelse om energiteknologier og innovation den 2. maj.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
8
DA
26.
Det digitale indre marked –under behandling i Rådet/i afventen af Kommissionens forslagDet Europæiske Råd opfordrede på mødet i marts 2013 Kommissionen til at aflægge rapportom status og de resterende hindringer, der skal overvindes for at sikre fuldførelsen af et fuldtfungerende digitalt indre marked senest i 2015, samt konkrete foranstaltninger til etablering afet indre marked for informations- og kommunikationsteknologi så hurtigt som muligt. Arbej-det skrider frem med forslaget om e-identifikation og e-signatur (del af akten for det indremarked I) og forslaget om højhastighedsbredbåndsinfrastruktur (del af akten for det indremarked II). Der forventes fremlagt forslag i juni 2013 om betalingstjenestedirektivet, multila-terale interbankgebyrer og e-fakturering i offentlige indkøb (alle del af akten for det indremarked II). Kommissionen vedtog et forslag om privatkundebetalingskonti den 8. maj. Kom-missionens ajourførte retningslinjer for statsstøtte til bredbåndsnet blev vedtaget for nylig.Forhandlingerne med Europa-Parlamentet om TEN-Telecom-retningslinjerne blev udskudt ef-ter budgetnedskæringer i telekomkapitlet under Connecting Europe-faciliteten. Arbejdet medTEN-Telecom-retningslinjerne forventes genoptaget i juni på grundlag af et revideret forslagfra Kommissionen.
27.
EIB's kapitaludvidelse–afsluttetUdvidelsen af EIB's indbetalte kapital med 10 mia. EUR, som blev bebudet i vækst- og be-skæftigelsespagten, er afsluttet. EIB's Styrelsesråd traf den relevante afgørelse i decem-ber 2012, og den pågældende kapital var indbetalt inden udgangen af marts 2013. EIB's for-retningsplan forudser yderligere långivning på 20 mia. EUR pr. år i 2013-2015 som følge afkapitaludvidelsen. Som ønsket af Det Europæiske Råd på mødet i marts aflægger Kommis-sionen og EIB rapport i juni om mulighederne og de fastlagte målrettede prioriteter.
28.
Projektobligationer–under behandling på EIB- og kommissionsniveauEfter undertegnelsen af samarbejdsaftalen med EIB i november 2012 overvejer EIB en rækkemulige projekter.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
9
DA
29.
Forstærket samarbejde om afgift på finansielle transaktioner (AFT)–under behandling iRådetPå grundlag af skrivelser fra 11 medlemsstater forelagde Kommissionen den 23. oktober 2012et forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse til forstærket samarbejde om afgift på finan-sielle transaktioner. Rådsafgørelsen blev vedtaget af Økofinrådet i januar 2013. Kommis-sionen forelagde et forslag om indholdet den 14. februar. Behandlingen på teknisk niveau er igang.
30.
Fælles konsolideret selskabsskattegrundlag (FKSSG)–under behandling i RådetFørste tekniske behandling er afsluttet. Efter den statusrapport, som Økofinrådet vedtog idecember 2012, tilrettelagde det irske formandskab bilaterale møder med alle medlemsstater-ne med henblik på at forelægge Gruppen på Højt Plan en note om strategien for tilrettelæggel-sen af det fremtidige tekniske arbejde på dette område. Denne strategi blev godkendt af Grup-pen på Højt Plan i marts, og formandskabet rundsendte en kompromistekst om det fællesgrundlag i april.
31.
Rentebeskatning– under behandling i RådetDet Europæiske Råd har allerede ved flere lejligheder henstillet til hurtig enighed om revisio-nen af rentebeskatningsdirektivet og om forhandlingsmandatet med henblik på rentebeskat-ningsaftaler med tredjelande (Schweiz, Liechtenstein, Monaco, Andorra og San Marino). Det-te nævnes også som en prioriteret foranstaltning i vækst- og beskæftigelsespagten. Det irskeformandskab er fast besluttet på at fremskynde arbejdet i lyset af Det Europæiske Råds ret-ningslinjer herom fra mødet i maj. På samlingen i maj nåede Økofinrådet til enighed om for-handlingsmandatet med henblik på rentebeskatningsaftaler med tredjelande; direktivet vil bli-ve drøftet igen på samlingen i Økofinrådet i juni med henblik på at opnå politisk enighed.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
10
DA
32.
Energibeskatning– under behandling i RådetKommissionens forslag blev forelagt i april 2011 og gang på gang prioriteret af Det Europæi-ske Råd i dets konklusioner. Det er en del af akten for det indre marked I. Økofinrådet gjordestatus over sagen på samlingen i december 2012. Det irske formandskab har iværksat arbejdepå teknisk niveau om de spørgsmål, der er fremhævet i rapporten.
33.
Skatteunddragelse–under behandling i RådetDet Europæiske Råd prioriterede dette spørgsmål på mødet i marts 2012 samt i vækst- og be-skæftigelsespagten. I juli 2012 vedtog Kommissionen en meddelelse om konkrete tiltag til atstyrke bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, bl.a. i forbindelse med tredjelande. Påsamlingen i november 2012 vedtog Økofinrådet konklusioner om fælles retningslinjer på om-rådet skatteunddragelse og skattesvig. I december 2012 vedtog Kommissionen en handlings-plan til styrkelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse og to henstillinger omhenholdsvis aggressiv skatteplanlægning og om god forvaltningspraksis på skatteområdet itredjelande. Økofinrådet vedtog i maj konklusioner om dette spørgsmål, og arbejdet vil fort-sætte i lyset af Det Europæiske Råds drøftelser om dette spørgsmål på mødet i maj.
34.
Rapportering om status på beskatningsområdet–forventes i juniSom ønsket af Det Europæiske Råd på mødet i marts 2012 vil den næste periodiske rapportfra Kommissionen og Rådet om status på beskatningsområdet blive udsendt inden Økofin-rådets samling i juni.
REGIONALPOLITIK35.Makroregionale strategier–afventer rapporterI overensstemmelse med Det Europæiske Råds konklusioner fra juni 2011 og december 2012forventes en rapport i juni 2013 om merværdien af makroregionale strategier. Med forbeholdaf denne evaluering forventes en meddelelse fra Kommissionen om en makroregional EU-strategi for den adriatiske og joniske region i 2014.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
11
DA
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER36.Det fælles europæiske asylsystem–enighed opnåetDet Europæiske Råd har gentagne gange bekræftet målet om færdiggørelse af det fælles euro-pæiske asylsystem inden udgangen af 2012. Selv om denne frist ikke kunne overholdes, erforhandlingerne om alle elementerne i det fælles europæiske asylsystem nu afsluttet. Lovgiv-ningsproceduren i forbindelse med kvalifikationsdirektivet er afsluttet. Coreper bekræftededen 27. marts enigheden med Europa-Parlamentet om direktivet om procedurer og Eurodac-forordningen; der blev allerede i slutningen af 2012 opnået enighed om direktivet om mod-tagelsesforhold og Dublinforordningen. Disse fire retsakter bliver vedtaget som en pakke ijuni 2013.37.Forvaltningen af Schengensamarbejdet–igangværende kontakter med Europa-ParlamentetPå Det Europæiske Råds møde i juni 2011 blev forslagene om forvaltningen af Schengen-samarbejdet (evalueringsmekanismen og midlertidig genindførelse af grænsekontrol) nævntsom prioriteter. Efter en aftale på RIA-Rådets samling i juni 2012 om indholdet af de to for-slag blev arbejdet med disse og en række andre sager suspenderet af Europa-Parlamentet.Forhandlingerne blev genoptaget i efteråret 2012, men gik i stå bl.a. på grund af den passerel-lebestemmelse, som Europa-Parlamentet ønskede. Det irske formandskab fører sonderendedrøftelser med Europa-Parlamentet med henblik på at løse de udestående spørgsmål.38.Stockholmprogrammet–arbejdet med Det Europæiske Råds strategiske retningslinjer skal igangI december 2009 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen til at forelægge en midtvejs-revision af Stockholmprogrammet inden juni 2012. Formandskabet udarbejdede en midtvejs-revision under sit ansvar til RIA-Rådets samling i december.39.Schengenudvidelsen–under behandling i RådetDet Europæiske Råd opfordrede i december 2012 Rådet til i marts 2013 at genoptage spørgs-målet om fuld anvendelse af Schengenreglerne i Bulgarien og Rumænien. RIA-Rådet havdepå samlingen i marts 2013 en udveksling af synspunkter vedrørende status, hvorefter for-mandskabet konkluderede, at Rådet vil behandle dette spørgsmål igen inden udgangen af2013 med henblik på at overveje det videre forløb på grundlag af en tilgang i to faser.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
12
DA
40.
Eurosur–løbende triloger
Det Europæiske Råd har opfordret til, at det europæiske grænseovervågningssystem blivervidereudviklet, så det kan blive operationelt i 2013. Kommissionen forelagde i decem-ber 2011 et forslag med det nødvendige juridiske grundlag for systemet. Der er løbende trilo-ger på grundlag af det mandat, som Coreper godkendte i oktober 2012; der blev gjort betyde-lige fremskridt på det seneste trilogmøde den 22. april. Næste trilogmøde er berammet til den29. maj.41.Intelligente grænser–under behandling i RådetDen 28. februar 2013 forelagde Kommissionen de tre lovgivningsforslag, som Det Europæi-ske Råd nævnte allerede i juni 2011, og som omhandler etablering af et indrejse-/udrejsesystem, et program for registrerede rejsende og de dertil knyttede ændringer af Schen-gengrænsekodeksen. De er under behandling på gruppeniveau.42.Insolvensbestemmelser–under behandling i RådetKommissionen vedtog december 2012 et forslag om modernisering af konkursforordningen i .Dette forslag er en prioritet for det irske formandskab på det retlige område og et prioriteretelement i akten for det indre marked II. Formandskabet har indledt det tekniske arbejde medforslaget; de seneste gruppemøder fandt sted den 5., 24. og 25. april og den 13. maj. For-mandskabet agter at færdiggøre den første tekniske behandling af forslaget. Der vil blive af-holdt en orienterende debat på samlingen i RIA-Rådet den 6. juni, hvor justitsministrene vilblive opfordret til at give deres opbakning til retningslinjer for det fremtidige arbejde med det-te forslag.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
13
DA
HANDEL43.Handelsaftaler med nøglepartnere–under behandlingVækst- og beskæftigelsespagten fastlægger forhandlinger om og undertegnelse og indgåelseaf handelsaftaler som en prioriteret foranstaltning. Der arbejdes med de forskellige bilateraleog multilaterale forhandlinger. Kommissionen forelagde den 1. marts en tredje rapport omhandels- og investeringshindringer. Efter den endelige rapport fra EU-USA-højniveaugruppenden 13. februar foreslog Kommissionen den 12. marts forhandlingsdirektiver for et transatlan-tisk handels- og investeringspartnerskab med USA; formandskabet har til hensigt at vedtageforhandlingsmandatet på samlingen i Rådet for Udenrigsanliggender (handel) den 14. juni.Der blev indledt FTA-forhandlinger med Thailand den 6. marts og med Japan den 25. marts.Forhandlingerne med Canada er fortsat i slutfasen. I løbet af maj vil Kommissionen foreslåforhandlingsdirektiver med henblik på en investeringsaftale med Kina.44.Handelsaftaler med nabolande–under behandlingDer blev indledt forhandlinger om en vidtgående og bred frihandelsaftale med Marokko den1. marts 2013. En fastlæggelse af aftalernes omfang er i gang sammen med Tunesien ogJordan. Formandskabet vil fortsat arbejde for Det Europæiske Råds mål om at færdiggørevidtgående og brede frihandelsaftaler med Republikken Moldova, Georgien og Armenien og ioverensstemmelse med Rådets konklusioner af 10. december 2012 at undertegne en associe-ringsaftale, herunder et vidtgående og bredt frihandelsområde, med Ukraine i forbindelse medtopmødet i det østlige partnerskab i Vilnius i november.45.Internationalt instrument for offentlige indkøb–under behandling i RådetIfølge vækst- og beskæftigelsespagten skal der ske en hurtig behandling af Kommissionensforslag om adgang til markederne for offentlige indkøb i tredjelande. Der arbejdes i Rådetmed det forslag, som Kommissionen forelagde den 26. marts 2012.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
14
DA
UDVIDELSEN46.Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien–under behandling i RådetSom henstillet af Det Europæiske Råd i december 2012 offentliggjorde Kommissionen sinstatusrapport den 16. april. Behandlingen af rapporten er i gang i Rådet og vil stå på dags-ordenen for samlingen i Rådet for Almindelige Anliggender i juni. Det Europæiske Råd vilom nødvendigt vende tilbage til dette spørgsmål på sit møde i juni.47.Serbien –under behandling i RådetSom henstillet af Det Europæiske Råd i december 2012 udsendte Kommissionen og HR enfælles rapport den 22. april, efter at der var opnået politisk enighed mellem Serbien ogKosovo om normalisering af forbindelserne. Rapporten anbefaler, at der indledes tiltrædelses-forhandlinger. Behandlingen af rapporten er i gang i Rådet og vil stå på dagsordenen for sam-lingen i Rådet for Almindelige Anliggender i juni. Det Europæiske Råd vil om nødvendigtvende tilbage til dette spørgsmål på sit møde i juni.48.Kosovo –under behandling i RådetSom henstillet af Det Europæiske Råd i december 2012 udsendte Kommissionen og HR enfælles rapport den 22. april, efter at der var opnået politisk enighed mellem Serbien ogKosovo om normalisering af forbindelserne. Rapporten anbefaler, at der indledes forhandlin-ger om en stabiliserings- og associeringsaftale mellem Den Europæiske Union og Kosovo.Behandlingen af rapporten og udkastet til forhandlingsdirektiver er i gang i Rådet og vil stå pådagsordenen for samlingen i Rådet for Almindelige Anliggender i juni. Det Europæiske Rådvil om nødvendigt vende tilbage til dette spørgsmål på sit møde i juni.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
15
DA
BILAGStatus vedrørende de centrale forslag i akten for det indre marked (I og II)
Denne note indeholder en generel oversigt over, hvor langt man er nået med de prioriterede foran-staltninger i akten for det indre marked I og II. Formålet er at informere delegationerne og forman-den for Det Europæiske Råd om de løbende fremskridt og planlagte skridt og om, på hvilke områ-der der eventuelt vil blive brug for yderligere politisk impuls i lyset af de tidsplaner, der er nævnt ikonklusionerne fra Det Europæiske Råd (i det følgende forkortet til "DER").
A. Akten for det indre marked I1
StandardiseringDER's frist: Juni 2012.Nuværende status: Offentliggjort, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1025/2012 af25. oktober 2012 (EUT L 316 af 14.11.2012, s. 12). Anvendelsesdato: 1. januar 2013.
EnhedspatentetDER's frist: Juni 2012.Nuværende status: EU-retsakter vedtaget og trådt i kraft (20. januar 2013). Aftalen om patentdom-stolen undertegnet i tilknytning til samlingen i Konkurrenceevnerådet (19. februar 2013). Medlems-staterne godkendte bestemmelserne om aftalens gennemførelse på det første møde i den forbere-dende komité (26. marts 2013). De deltagende medlemsstater blev enige om en udelukkende mel-lemstatslig tilgang.Planlagte skridt: De næste møder i den forberedende komité finder sted i slutningen af maj og islutningen af juni.
Energibeskatning er omfattet af punkt 32 i gennemførelsesrapporten.gj/aan/pfw/LA/hsm/mcDQPG1
9190/1/13 REV 1
DA
Venturekapitalogsociale iværksætterfondeDER's frist: Juni 2012.Nuværende status: Offentliggjort, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 345/2013 og(EU) nr. 346/2013 af 17. april 2013 (EUT L 115 af 25.4.2013).
Tvistbilæggelse på forbrugerområdetDER's frist: Juni 2012.Nuværende status: Vedtaget i april 2013.
RegnskabsdirektivetDER's frist: Juni 2012.Nuværende status: Enighed opnået på trilogen den 9. april 2013.Planlagte skridt: Afstemning på EP's plenarmøde i juni, formel vedtagelse under det irske formand-skab.
Offentlige udbudDER's frist: December 2012.Nuværende status: Generel indstilling til hele pakken (tre direktiver) i december. Triloger sidenmarts.Planlagte skridt: Næste triloger den 23. og 28. maj. Meget hyppige triloger og tekniske møder medEP og konstant involvering af arbejdsgruppen og Coreper.Bemærkninger: DER's frist blev overskredet, bl.a. pga. EP's tidsplan. Formandskabet gør sit yder-ste; i betragtning af det intensive arbejde ser der ud til at være mulighed for at nå til enighed vedførstebehandlingen inden afslutningen af det irske formandskab.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
2
DA
Gensidig anerkendelse af faglige kvalifikationerDER's frist: December 2012.Nuværende status: Coreper; der blev givet mandat til forhandlinger med EP den 1. marts. Der erløbende triloger, den seneste var den 24. april.Planlagte skridt: Næste trilog den 29. maj. Det irske formandskab agter at nå til enighed ved første-behandlingen af sagen.Bemærkninger: DER's frist blev overskredet pga. forhandlingstempoet og EP's tidsplan, men arbej-det fremskyndes, og enighed ved førstebehandlingen inden afslutningen af det irske formandskabser ud til at være mulig.
E-signaturDER's frist: December 2012.Nuværende status: Forslaget blev vedtaget i juni 2012. En statusrapport blev forelagt for TTE-Rådet(telekommunikation) på samlingen i december.Planlagte skridt: Der er planer om forelæggelse af en statusrapport for TTE-Rådet (telekommunika-tion) på samlingen i juni. Coreper behandlede sagen igen i marts 2013.Bemærkninger: DER's frist blev overskredet pga. den sene forelæggelse af Kommissionens forslagog det tekniske arbejde. Målet er at nå til enighed inden udgangen af 2013.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
3
DA
Connecting Europe-facilitetenDER's frist: December 2012.Nuværende status: Forslaget (CEF) blev vedtaget af Kommissionen i oktober 2011 og hænger tætsammen med FFR for 2014-2020. En delvis generel indstilling blev opnået på samlingen i TTE-Rådet i juni 2012. Efter enigheden om FFR på DER's møde i februar 2013 begyndte trilogerne den19. marts.Planlagte skridt: Trilogerne fortsætter med henblik på at nå til enighed ved førstebehandlingen un-der det irske formandskab.Bemærkninger: DER's frist blev overskredet pga. forsinkelser, bl.a. i forbindelse med de horisontaleforhandlinger om FFR. Enighed ved førstebehandlingen under det irske formandskab afhænger afEP's godkendelse af FFR og opnåelse af enighed om TEN-retningslinjerne for transport og tele-kommunikation. Der skal sikres sammenhæng med de tre TEN-forslag: transport, energi og tele-kommunikation.
De transeuropæiske net (energi)DER's frist: December 2012.Nuværende status: Offentliggjort, Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 347/2013 af17. april 2013 (EUT L 115 af 25.4.2013).
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
4
DA
De transeuropæiske net (telekommunikation)DER's frist: December 2012.Nuværende status: Forslaget blev vedtaget i oktober 2011. En statusrapport blev forelagt for TTE-Rådet (telekommunikation) på samlingen i december 2012. Afstemningen i EP's ITRE-udvalg fandtsted i november 2012.Planlagte skridt: Indledningen af triloger udsat i afventning af Kommissionens afklaring af forsla-gets indhold efter nedskæringen i CEF's telekommunikationsdel. Kommissionen har besluttet atændre sit forslag i lyset af konklusionerne fra DER's møde i februar 2013 om FFR og forventes atoffentliggøre sit ændrede forslag i slutningen af maj 2013.Bemærkninger: Som følge heraf blev DER's frist overskredet, og selv om der gøres fremskridt, vildet ikke være muligt at opnå enighed under det litauiske formandskab. Enighed under det lettiskeformandskab skulle være mulig. Der skal sikres sammenhæng med CEF.
De transeuropæiske net (transport)DER's frist: December 2012.Nuværende status: Forslaget blev vedtaget af Kommissionen i oktober 2011. Der blev opnået engenerel indstilling på samlingen i TTE-Rådet i marts 2012. Afstemningen i EP's TRAN-udvalgfandt sted den 18. december 2012.Planlagte skridt: Trilogerne begyndte den 20. februar med henblik på at nå til enighed ved førstebe-handlingen under det irske formandskab. Næste trilog er den 29. maj.Bemærkninger: DER's frist blev overskredet pga. EP's tidsplan, men enighed under det irske for-mandskab ser ud til at være mulig. Der skal sikres sammenhæng med CEF.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
5
DA
Udstationerede arbejdstagereDER's frist: December 2012.Nuværende status: Fremskridtsrapporter blev forelagt for EPSCO-Rådet på samlingerne i juni ogdecember 2012. Coreper behandlede de mest følsomme spørgsmål (artikel 9 og 12) i marts og igen imaj på grundlag af en kompromistekst fra det irske formandskab.Planlagte skridt: EP's EMPL-udvalg stemmer efter planen i slutningen af maj 2013. Det irske for-mandskab stiler mod en generel indstilling på EPSCO-Rådets samling i juni.Bemærkninger: DER's frist blev overskredet pga. datoen for forslagets forelæggelse, fremskridts-tempoet og EP's tidsplan, men arbejdet med vanskelige politiske spørgsmål skrider frem, og enig-hed inden udgangen af 2013 ser ud til at være mulig.
B. Akten for det indre marked II*
Fjerde jernbanepakkeDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Forslag vedtaget af Kommissionen den 30. januar. Arbejdet er indledt på grup-peplan. Orienterende debat om forslaget om interoperabilitet på TTE-Rådets samling den 11. marts.Planlagte skridt: Mulig generel indstilling til forslaget om interoperabilitet på TTE-Rådets samlingden 10. juni.Bemærkninger: Da pakken indeholder seks forslag, vil behandlingen heraf fortsætte i 2013 og 2014.
Denne note omfatter ikke handlingsplanen for gennemførelse af det fælles europæiske luft-rum, handlingsplanen for den tredje energipakke og afgørelsen om udvikling af Eures, derhører under Kommissionens kompetence.gj/aan/pfw/LA/hsm/mcDQPG6
9190/1/13 REV 1
DA
"Blue Belt"-pakkenDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Arbejdet er ikke påbegyndt.Planlagte skridt: Forslag forventes fra Kommissionen i juni 2013.Bemærkninger: Eventuelle yderligere forsinkelser i fremlæggelsen af forslagene kan hindre udsig-terne for vedtagelse i EP's nuværende valgperiode.
Adgang til langsigtede investeringerDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Kommissionen vedtog en grønbog om langsigtet finansiering den25. marts 2013.Planlagte skridt: Forslag forventes fra Kommissionen i juni 2013.Bemærkninger: Eventuelle yderligere forsinkelser i fremlæggelsen af forslagene kan hindre udsig-terne for vedtagelse i EP's nuværende valgperiode.
Modernisering af EU's insolvensbestemmelserDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Forslag vedtaget af Kommissionen den 12. december 2012. Første gruppemødefandt sted den 14.-15. februar; det seneste møde var den 13. maj.Planlagte skridt: Formandskabet agter at afslutte den første tekniske behandling af forslaget.Bemærkninger: Vedtagelse inden udgangen af EP's nuværende valgperiode skulle være inden forrækkevidde.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
7
DA
Revision af direktivet om betalingstjenester og forslag om multilaterale interbankgebyrerDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Arbejdet er ikke påbegyndt.Planlagte skridt: Forslag forventes fra Kommissionen inden sommeren 2013.Bemærkninger: Eventuelle yderligere forsinkelser i fremlæggelsen af forslagene kan hindre udsig-terne for vedtagelse i EP's nuværende valgperiode.
HøjhastighedsbredbåndstjenesterDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Forslag vedtaget af Kommissionen den 27. marts 2013.Planlagte skridt: Arbejde på gruppeniveau under det irske formandskab. Formandskabet vil gørestatus på TTE-Rådets samling den 6. juni.Bemærkninger: Vedtagelse inden udgangen af EP's nuværende valgperiode skulle være inden forrækkevidde.
E-fakturering i offentlige indkøbDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Arbejdet er ikke påbegyndt.Planlagte skridt: Forslag forventes fra Kommissionen i juni 2013.Bemærkninger: Emnet har ikke tidligere været på gruppens dagsorden. Eventuelle yderligere for-sinkelser i fremlæggelsen af forslagene kan hindre udsigterne for vedtagelse i EP's nuværende valg-periode.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
8
DA
ProduktsikkerhedspakkenDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Forslagene (to forordninger) blev vedtaget af Kommissionen den 13.februar 2013. Forelæggelse af forslagene på samlingen i Konkurrenceevnerådet den 19. februar.Planlagte skridt: Det irske formandskab vil fortsætte arbejdet med forslagene på gruppeniveau medhenblik på at afslutte den første gennemgang af forslaget.Bemærkninger: Det irske formandskab og de kommende formandskaber er forpligtet på at gørefremskridt med pakken, så den kan vedtages i EP's nuværende valgperiode.
Basale betalingskontiDER's frist: Maj 2014.Nuværende status: Arbejdet er ikke påbegyndt.Planlagte skridt: Forslag offentliggjort af Kommissionen den 8. maj 2013.Bemærkninger: Den indledende behandling af forslaget starter sandsynligvis under det irske for-mandskab.
9190/1/13 REV 1DQPG
gj/aan/pfw/LA/hsm/mc
9
DA