Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 456
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenKemi og Fødevarekvalitet/DLI/CHALE/Dep sagsnr: 21322Sagsnr.: 2010-20-221-00497Den 24. juni 2013FVM 166
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af forordning 1881/2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemtestoffer i fødevarer, for så vidt angår cadmium (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResuméKommissionen har fremsat forslag om ændring af grænseværdierne for cadmium i fødevarerpå baggrund af en skærpet vurdering fra Den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) fra2009. Forslaget indebærer grænseværdier for modermælkserstatning samt kakao og chokola-deprodukter, som samlet vurderes at reducere eksponeringen for cadmium i kosten. Forslagetvurderes samlet set at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og i EU. Fra dansk side kan for-slaget støttes.BaggrundKommissionen har fremsat forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr.1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelse af grænseværdier for bestemte forurenendestoffer i fødevarer. Forslaget er fremsat med hjemmel i Rådets forordning (EØF) nr. 315/93 af8. februar 1993 om fællesskabsprocedurer for forurenende stoffer i levnedsmidler, særligt ar-tikel 2, stk. 3.Forslaget behandles i en forskriftkomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fø-devarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, fore-lægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hen-holdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden fortidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måne-der. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig for-slaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.
2Forslaget forventes sat til afstemning i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresund-hed (SCoFCAH) den 1. juli 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdCadmium er et naturligt forekommende tungmetal i jord og kan blive tilført jorden sammenmed jordforbedringsmidler som eksempelvis handelsgødning og kompost. Ved indtag, opho-bes cadmium særligt i nyrerne og kan give nyreskader. Den Europæiske Fødevareautoritet(EFSA) har i 2009 vurderet, at cadmium er mere problematisk end hidtil antaget. Dette betød,at den Europæiske Fødevareautoritet (EFSA) reducerede det tolerable indtag fra 7 til 2,5 mi-krogram/kg kropsvægt/uge.DTU Fødevareinstituttet har gennemgået materialet og har ingen kommentarer hertil.Da cadmium netop er naturligt forekommende, sættes grænseværdierne så lavt som muligt udfra tekniske og økonomiske synspunkter. Dette betyder også, at grænseværdierne i visse til-fælde kan blive sat op, hvis det typiske indhold i fødevarerne er højere end grænseværdien.Generelt er det dog en fordel at nedsætte grænseværdier, i og med at det gør kontrol mulig.Det betyder imidlertid også, at der potentielt kan opdages flere problemer, og at man derfor ernødt til at justere grænseværdierne for særlige produkter.For specifikke produkter, er der foreslået cadmium grænseværdier som følger:Der fastsættes som noget nyt grænseværdier i modermælkserstatning, babymad samtkakao og chokolade.Grænseværdierne øges for pastinak, skorzoner og peberrod, som har vist sig at have hø-jere indhold end de nuværende grænseværdier.Grænseværdierne øges for fiskearterne sardin og bichique, som har vist sig at have høje-re indhold end de nuværende grænseværdier.Grænseværdierne reduceres for fiskearterne rygstribet pelamide, tobåndet havrude, ål,tyklæbet multe, hestemakrel, luvar, senegal-tunge, fregatmakrel, ansjos og sværdfisk.Det oplyses, at Kommissionen har udarbejdet en henstilling til medlemsstaterne om at arbejdehen imod en yderligere reduktion af cadmium i fødevarer – særligt rettet mod grøntsager, kar-tofler og kornprodukter.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
3Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af forordning nr. 1881/2006 af 19. december 2006 om fastsættelseaf grænseværdier for bestemte forurenende stoffer. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark og forventes ikke at medføre andre ændringer af lovgivningKonsekvenserForslaget har ikke statsfinansielle, administrative eller lovgivningsmæssige konsekvenser.Forslaget vurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konse-kvenser.Forslaget vurderes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:Sedan (foreningen af virksomheder, der producerer eller markedsfører specialdestinerede lev-nedsmidler bestemt til børneernæring, Danmark) kommenterer sammen med Landbrug & Fø-devarer. De bemærker, at modermælkserstatninger og tilskudsblandinger sælges både i fly-dende/brugsklar form og i tørret form til opblanding med vand. Det vil med baggrund herivære forkert og ulogisk, hvis der ikke tages højde for dette i forbindelse med fastsættelse afgrænseværdierne. For pesticidrester anvendes grænseværdierne for den drikkeklare moder-mælkserstatning, hvorfor det også bør gælde for cadmium. Sedan påpeger endvidere, at detvirker ulogisk at grænseværdierne for modermælkserstatninger og tilskudsblandinger, som erbaseret på sojaproteinisolater alene eller i blanding med komælk, kan indeholde dobbelt såmeget cadmium som modermælkserstatninger og tilskudsblandinger som udelukkende er ba-seret på komælksproteiner. Sedan foreslår endeligt mere differentierede grænseværdier, og forvisse produkter at de sættes op.Fødevarestyrelsen bemærker, at grænseværdierne for modermælkserstatning vil gælde forprodukterne, som de sælges. Såfremt grænseværdien skulle gælde for den drikkeklare mo-dermælkserstatning på flydende form, burde grænseværdien være 7-8 gange lavere. Dette vildog være vanskeligt at kontrollere med gængse analysemetoder. Af samme årsag er grænse-værdier for andre kontaminanter ligeledes fastsat for den tørrede form, eksempelvis for myko-toksiner. Til spørgsmålet om blandingsprodukter oplyser Fødevarestyrelsen, at soja naturligtopkoncentrerer cadmium, og derfor har et højt indhold.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen støtter, at befolkningens eksponering for cadmium begrænses af hensyn til folke-sundheden. Fødevarer vurderes at være en væsentlig kilde til menneskers eksponering forcadmium, hvorfor en udbygget regulering af cadmium i fødevarer øger fødevaresikkerheden.
4Regeringen kan støtte de foreslåede værdier, som samlet set medvirker til at reducere indtagetaf cadmium.Fastsættelsen af flere grænseværdier vil også lette kontrollen og egenkontrollen, da specifikkegrænseværdier er lettere at anvende, end at fødevarevirksomhederne selv skal lave konkretevurderinger i henhold til fødevareforordningens artikel 14, hvorefter fødevarer ikke må mar-kedsføres, hvis de er farlige.Det skal bemærkes, at Danmark har en national grænseværdi for indhold af cadmium i mine-ralsk gødning. Grænseværdien er sat, fordi optagelse i afgrøderne kan hænge sammen medinputtet til eller indholdet i jorden. Grænseværdierne bør derfor fastsættes i EU, og dette for-handles der pt. om. Fra dansk side er man positiv over for Kommissionens henstilling til med-lemsstaterne om en indsats for at reducere indholdet af cadmium i fødevarer.På den baggrund kan regeringen støtte forslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater. Baseret på de umiddelbare tilkendegivelser i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH) vurderes der at være kvalificeret flertal for forslaget.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.