Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 483
Offentligt
1267536_0001.png
1267536_0002.png
1267536_0003.png
1267536_0004.png
1267536_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen/ Foder- og FødevaresikkerhedSagsnr.: 2013-28-221-018131. juli 2013FVM 170
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom Kommissionens forslag til beslutning om harmoniseret overvågning af antimikrobielresistens i zoonotiske bakterier og indikatorbakterier (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Kommissionen har fremsat forslag om en harmoniseret overvågning af resistens inden forEU. Forslaget er baseret på en anbefaling fra Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA). Forslaget omfatter harmoniseret overvågning af antimikrobiel resistens i fjerkræ,svin og kalve (under 1 år) samt i kød af slagtekyllinger, svin og kvæg, og overvågningen skalomfatte resistens i salmonella, Campylobacter jejuni, E. coli og resistenstypen ESBL. Det bli-ver frivilligt, om medlemsstaterne vil overvåge for enterokokker og Campylobactor coli. Prø-verne indsamles i en toårig rotationsperiode. Med forslaget ønskes indført en harmoniseretprøveudtagning, så resultaterne er sammenlignelige mellem medlemsstaterne. Der er medta-get bestemmelser om hvilke prøvemetoder, der skal anvendes, og antallet af positive isolater,der skal undersøges, så der sikres sammenlignelige resultater. Det er tanken, at den viden,overvågningen tilfører, vil bidrage til, at de enkelte medlemsstater bliver bevidste om dereseventuelle resistensproblemer og dermed til en øget håndtering af problemerne. Forslaget vilkunne medvirke til at øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Regeringen prioritererspørgsmålet om antimikrobiel resistens og støtter forslaget, idet regeringen arbejder for, atKommissionen fastholder sit tilsagn om en høj medfinansieringsprocent, samt arbejder for enøget fleksibilitet til indpasning i de nationale kontrolsystemer, herunder yderligere fleksibili-tet for valg af prøvemetoder samt anvendelse af virksomhedernes egenkontrolprøver.BaggrundKommissionen har fremlagt forslag til beslutning om harmoniseret overvågning af antimikro-biel resistens i zoonotiske bakterier og indikatorbakterier.Forslaget er fremsat med hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv2003/99/EF af 17. november 2003 om overvågning af zoonoser og zoonotiske agen-ser, om ændring af Rådets beslutning 90/424/EØF og om ophævelse af Rådets direk-tiv 92/117/EØF, artikel 7, stk. 3.
2
Forslaget behandles i forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-sundhed (SCoFCAH), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, derudtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissio-nen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikkehar udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 10. juli 2013.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdFormålet med forslaget er at indføre en harmoniseret overvågning af resistensforekomsten izoonotiske bakterier (bakterier, der kan overføres mellem mennesker og dyr) og indikatorbak-terier (ikke sygdomsfremkaldende bakterier, som findes i den almindelige tarmflora hos dyr).Resistensforekomsten hos disse bakterier bruges som udtryk for, hvad der er af resistens i dy-repopulationen. Overvågningen skal bidrage til, at hver medlemsstat får mål for egen resi-stensforekomst, og at resultaterne er sammenlignelige mellem medlemsstaterne. Forslaget lig-ger i forlængelse af en vurdering foretaget af Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet(EFSA).Det er hensigten, at overvågningen skal foregå via prøver, som indsamles i henhold til allere-de eksisterende lovgivning, det vil sige Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.2160/2003 af 17. november 2003 om bekæmpelse af salmonella og andre bestemte fødevare-bårne zoonotiske agenser og Kommissionens forordning (EF) nr. 2073/2005 af 15. november2005 om mikrobiologiske kriterier for fødevarer. Der skal overvåges for salmonella, Campy-lobacter jejuni, E. coli og resistenstypen ESBL i fjerkræ, svin og kalve. Det bliver frivilligt atovervåge for enterokokker og Campylobacter coli. Det bliver frivilligt at overvåge for Cam-pylobacter coli, da denne type ikke udgør et humant sundhedsmæssigt problem i samme om-fang som Campylobacter jejuni. Prøverne skal udtages dels i besætninger i forbindelse medsalmonellaovervågningen, dels på slagterier som fæcesprøver og i meget begrænset omfang idetailleddet (kød af slagtekyllinger, svin og kvæg).
3Forslaget fastsætter bestemmelser for hvilke prøvemetoder, der skal anvendes, og antallet afpositive isolater, der skal undersøges, så der sikres sammenlignelige resultater. Hvor med-lemsstaterne i henhold til eksisterende lovgivning kan have overvågningssystemer baseret påprøver udtaget forskellige steder i produktionen, stilles der i forslaget krav om udtagning afspecifikke prøver, som skal underkastes ens analyser. Antallet af isolater, som skal indsamlesfra hver medlemsstat, er valgt med henblik på at få et statistisk relevant antal prøver fra alle.Overvågningen foretages ud fra et toårigt rotationsprincip, så alle prøvetyper udtages hvertandet år. Der skal som udgangspunkt for hver kombination af dyreart og prøvetype indsendesresultater fra 170 positive prøver hvert år. Der er mulighed for at reducere i antallet af prøver idet omfang, medlemsstaterne har så lav en forekomst, at det ikke er muligt at indsamle 170positive prøver.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retDer er i dag nationale regler om overvågning af resistens i salmonella fra svin1, kvæg2ogfjerkræ3. På nuværende tidspunkt er det kun salmonellabakterier fundet i forbindelse med dedanske salmonella overvågningsprogrammer i svin, kvæg og fjerkræ, som det er obligatoriskat resistensbestemme. Der er ikke regler for overvågning af resistens fra andre typer bakterier,men der foregår en periodevis overvågning af andre typer af resistente bakterier, såsomMRSA, ESBL og resistens i Campylobacter. Denne overvågning varierer fra år til år.KonsekvenserForslaget forventes at have finansielle og administrative konsekvenser for det offentlige iform af forøgede udgifter i fødevarekontrollen. Kommissionen har givet tilsagn om en delvismedfinansiering. Medfinansieringssatsen er ikke endeligt fastlagt, men vurderes, på baggrundaf tilsagn fra Kommissionen, at blive på maksimalt 50 %. Under forudsætning af en medfi-nansiering på 50 % vil forslaget medføre en udgift for den danske stat på ca. 850.000 kr. pr. åri årene 2014, 2016, 2018 og 2020 og en udgift på ca. 565.000 kr. i årene 2015, 2017 og 2019.Ved tilpasning af eksisterende resistensovervågning kan Fødevarestyrelsen afholde udgifterneinden for eksisterende ramme. Procentsatsen for Kommissionens medfinansiering vil blivefremlagt på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed (SCoFCAH)den 10. juli 2013.
Bekendtgørelse nr. 404 af 08/05/2012 om salmonella hos svin.Bekendtgørelse nr. 143 af 22/02/2012 om salmonella hos kvæg m.m.3Bekendtgørelse nr. 1260 af 15/12/2008 om bekæmpelse af salmonella i konsumægshønsehold og opdræt hertil,bekendtgørelse nr. 1463 af 16/12/2009 om bekæmpelse af salmonella i rugeægsproducerende høns og kalkunersamt opdræt hertil samt bekendtgørelsen nr. 1462af 16/12/2009 om salmonellose hos fjerkræ samt salmonella ogcampylobacter i slagtefjerkræ m.m.2
1
4Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser og skønnes ikke at have øvrige sam-fundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget medfører ingen nævneværdige administrative kon-sekvenser for erhvervslivet og har ingen erhvervsøkonomiske konsekvenser.En vedtagelse af forslaget vil kunne øge beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, da øget videnom resistens er af afgørende betydning for rette håndtering af problemet.HøringForslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet følgende bemærkninger:De Samvirkende Købmænd (DSK) bakker op om de foreslåede tiltag til en intensiveret over-vågning. DSK bemærker, at det af forslaget fremgår, at nogle af prøverne forudses udtaget idetailleddet, men at det ikke fremgår, om der er taget stilling til, om det skal være produkterhåndteret og pakket i butikken (supermarkedernes slagterafdelinger) eller industrielt fremstil-lede, færdigpakkede produkter. DSK vurderer, at man i sidstnævnte tilfælde lige så godt kanudtage prøverne på produktionsstedet eller hos grossisterne. Endvidere bemærker DSK, atman næppe kan forvente at resistensstatus for bakterierne vil ændre sig, i de tilfælde hvor kø-det skæres og pakkes i butikken.Fødevarestyrelsen oplyser hertil, at Kommissionen insisterer på, at overvågningen skal omfat-te produkter i den stand, de udbydes til forbrugerne, hvorfor nogle prøver skal udtages i de-tail-leddet.Landbrug & Fødevarer finder det grundlæggende vigtigt, at der med forslaget ikke pålæggeserhvervet yderligere omkostninger i forbindelse med en harmoniseret tilgang til prøveudtag-ning og -metoder. Det er i øvrigt hensigtsmæssigt, om der i forbindelse med prøvemetodernegives mulighed for en vis fleksibilitet, hvor det er relevant.Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment, idet regeringen finder, at en overvåg-ning af antimikrobiel resistens på EU-plan er et godt, fælles skridt. Regeringen prioriterer om-rådet antimikrobiel resistens og ser Kommissionens forslag som et godt initiativ til at fasthol-de et fælles EU fokus på resistens. Forslaget ligger endvidere i naturlig forlængelse afrådskonklusionerne om antimikrobiel resistens, der blev vedtaget under dansk formandskabfor Rådet i juni 2012.Ved gennemførelse af sådanne programmer er det vigtigt med fleksibilitet af hensyn til ind-pasning i de nationale kontrolsystemer, og regeringen arbejder derfor for at få indarbejdet enyderligere fleksibilitet med hensyn til valg af prøvemetoder samt med hensyn til anvendelse afvirksomhedernes egenkontrolprøver. Regeringen ønsker således medtaget en mulighed for atbenytte flere forskellige kontrolmetoder, såfremt disse kan give sammenligneligelige resulta-ter, og der ønskes mulighed for at anvende egenkontrolprøver, som er udtaget i henhold til
5overvågningens specifikationer, således at der ikke skal bruges midler på at dublere alleredeudtagne prøver. De ekstra udgifter er under alle omstændigheder en belastning i kontrolsy-stemet, hvorfor regeringen arbejder for, at Kommissionen vedstår deres tidligere tilsagn om atyde et tilskud, som dog ikke kan overstige 50 % af merudgifterne.Regeringen prioriterer spørgsmålet om antimikrobiel resistens og støtter forslaget, idet rege-ringen arbejder for, at Kommissionen fastholder sit tilsagn om en høj medfinansieringspro-cent, samt arbejder for en øget fleksibilitet til indpasning i de nationale kontrolsystemer, her-under yderligere fleksibilitet for valg af prøvemetoder samt anvendelse af virksomhedernesegenkontrolprøver.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er ikke fra dansk side bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.