Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 512
Offentligt
1269154_0001.png
1269154_0002.png
1269154_0003.png
1269154_0004.png
NOTAT
MiljøteknologiJ.nr. mst-5200-00048Ref. kaasmDen 28. juni 2013
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets MiljøudvalgForeløbigt forslag: Kommissionsforordning om ændring afKommissions Forordning 692/2008/EF vedrørende emissioner fravare- og personbiler (Euro 6) til behandling i komite formotorkøretøjer.Det vurderes, at forslaget vil påvirke beskyttelsesniveauet positivt.Regeringen forventes at kunne stemme for forslaget.
ResumeKommissionen fremsætter forslag, der indfører en række tekniske tilpasninger afregler for typegodkendelse af euronorm 6 person- og varebiler. Forslagetindebærer i hovedtræk, at der indføres nye specifikationer forreferencebrændstoffer, som medtager brændstofferne (E10 og B7), derindeholder biobrændstof samt skærpede tærskelværdier for køretøjernesegendiagnose (OBD).1. StatusForslag til Kommissionsforordning “amendingCommissionRegulation (EC) No692/2008 as regardemisssion from light passenger and commercialvehicles (Euro6) fremlagt til drøftelse for komiteen for motorkøretøjer i maj 2013.Forslagets har hjemmel i artikel 5(3) i Europa- Parlamentets og Rådets forordning2007/715/EF om typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer med hensyn tilemissioner fra person- og varebiler (Euro 5 og 6) og om adgang til reparations- ogvedligeholdelsesinformationer .Der er ligeledes hjemmel i direktiv 2007/46/EF artikel 39(2), der fastlægger, attekniske foranstaltninger vedtages efter forskriftsproceduren med kontrol somfastsat i artikel 40, stk. 2.Forslaget forventes fremsat til afstemning 17. juli 2013 i den tekniske komite formotorkøretøjer. Ved kvalificeret flertal for forslaget i komitéen udstederKommissionen forordningen efter, at Rådet og Parlamentet har gennemført enlegalitetskontrol af forslaget.2. Formål og indholdEuronormer er betegnelsen for grænseværdier for køretøjers udledning afforurenende stoffer til luften. Normerne skærpes gradvist over tid. Euronorm 6 forperson- og varebiler blev besluttet i 2007 med obligatoriske ikrafttrædelsesdatoer
på henholdsvis 1. januar 2015 og 1. januar 2016. Normen fastsætter udledning afforurenende stoffer til luften med partikler, NOx, CO, HC mv. Euronorm 6 skalreducere HC, NOx, partikelmasse og partikel antal.Der har de seneste år været en række tekniske tilpasninger af kravene til euro 6biler såsom partikelantalsgrænseværdier mv. hvilket har ført til, at euro 6 kravtræder i kraft over tre faser (A, B og C) med forskudte ikrafttrædelsesdatoer.Således træder den sidste euro 6 (Euro 6c) i kraft 1. september 2019.Nærværende forslag har til formål at sikre, at de tekniske krav er på plads, nårbilfabrikanter skal have typegodkendt nye euro 6 person- og varebiler med henblikpå salg på det europæiske marked. Forslagets hovedpunkter består af tilpasning afregler for referencebrændstof (der afspejler kravet om bio indhold B7 og E10),fastsættelse af standard for beregninger af effektklasser og fastsættelse aftærskelværdier for OBD (On Board Dianostic) – egendiagnose, der kontrollererbilens emissionsbegrænsende system.Beregning af effektklasser (Powerclass)Definitioner af ”net power”, ”maximum net power” og ”maximum 30 min. power”tilføjes artikel 2 i Forordning 692/2008 således, at definitioner standardiseres ogder sikres overensstemmelse med UNECE regulativ 85.Referencebrændstoffer til brug ved typegodkendelse af euro 6Der implementeres regler, der tilgodeser et antal nye teknologier såsom biometanog benzin og diesel med indhold af henholdsvis ethanol (E10) og biodiesel (B7) vedtypegodkendelse af nye køretøjer.Forslaget specificerer testtype, testmetode og grænseværdier (tilladt indhold afolefiner, aromater, benzene m.v.). Specifikationerne er fastsat for at afspejle, hvadder sælges i dag på det europæiske marked.Formålet med at tilpasse disse regler er at sikre, at de forhold, hvorunder bilentypegodkendes og skal overholde et antal krav til udledning af luftforurening, ersammenlignelige med de virkelige kørselsforhold – hvilket brændstof bilen vilbenytte i sin levetid.Ikrafttrædelse af referencebrændstof for E10 og B7 er sat til ikke senere end tre årefter ikrafttrædelse af euro 6 person- og varebiler (hhv. 1. januar 2014/2015).OBD (On Board Dianostic)– tærskelværdier og ikrafttrædelsesdatoerOBD-systemer er vigtige for emissionsbegrænsningen, når køretøjet er i brug. OBDer et egendiagnosesystem, der er stand til at identificere, registrere og gøreopmærksom på forskellige typer forringelser eller fejl i hele køretøjets livscyklus.Hvis emissionen overskrider tærskelværdien skal OBD systemet give enfejlmelding til køretøjets fører.Med forslaget skærpes tærskelværdier for egendiagnose for kulmonooxid (CO),hydrocarboner (NMHC), kvælstofoxider (NOx) og partikler (PM – massen).Skærpelserne indføres for både benzin og dieseldrevne biler. De skærpede OBDtærskelværdier indføres med euro 6c med ikrafttrædelses senest 1. september2019.
2
3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant, da der er tale omimplementering af eksisterende EU forordning.4. Konsekvenser for DanmarkLovgivningsmæssige konsekvenser:Der er tale om en kommissionsforordning med direkte retsvirkning.Økonomiske og administrative konsekvenser:Visse motorproducenter vil få let øgede omkostninger ved indførelse af de nyekrav, men kommissionen vurderer, at disse omkostninger er minimale og opvejesaf forslagets velfærdsøkonomiske gevinster.Forslaget vurderes ikke at medføre administrative konsekvenser for erhvervene.Der forventes ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten ogingen for regioner og kommuner.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet vurderes at blive påvirket positivt, da der er tale om sikring afreduktion af emissioner fra nye person- og varebiler.5. HøringForslaget har været sendt i høring i miljøspecialudvalget den 1. juli – 4. juli 2013.Der er ikke indkommet bemærkninger til høringssvar i den anledning.
6. ForhandlingssituationForslaget er drøftet i en kommissionsarbejdsgruppe i marts 2013 og i komite formotorkøretøjer i maj. Kommissionen har i marts 2013 tilkendegivet, at der fortsatvil være behov for revision af de tekniske krav til køretøjerne i takt medteknologiudvikling mv., og at der allerede er en del punkter til endnu enkomitologiproces, der forventeligt vil blive påbegyndt i løbet af efteråret.Danmark har arbejdet for at skærpe tærskelværdierne til OBD med henblik på atsikre bedst mulig kontrol af effektiviteten af det emissionsbegrænsendeefterbehandlingsudstyr i brug og støttet, at der indførespartikelantalsgrænseværdi. Der er en grundlæggede udfordring med at få nye euro6 dieselbiler til, under virkelige bykørselsforhold, at leve op til NOxgrænseværdien. Denne problemstilling håndteres ikke direkte med dette forslag,men alt andet lige er de skærpede OBD værdier for NOx en måde at sikre, at detemissionsbegrænsende udstyr virker når bilen er i brug. Der arbejdes ikommissionsekspertgrupper på en revision af den testcykel der anvendes vedtypegodkendelse af bilerne og som skal afspejle virkelige kørselsforhold. Dettearbejde er vigtigt for at sikre reelle NOx reduktioner fra bilerne.Referencebrændstoffer er blevet drøftet i kommissionsarbejdsgrupper. En delmedlemsstater har været skeptiske overfor, om der vil være en emissionsforskelfor godkendte biler på henholdsvis E5 og E10. Spørgsmålet er rejst, da der vilpålægges en ekstra byrde på industri og medlemsstater med at gen-typegodkendekøretøjer, hvis reference brændstoffet indføres i overgangsperioden til alle typerbiler.3
En række lande og repræsentanter fra olieindustrien har fremført, at de støttertilgangen om, at brændstoffer skal afspejle markedet. De har dog samtidigt fåetpresset kravene til aromater fra et spænd på 29-31 til et spænd på 25-31.Kommissionen har fremført, at det større spænd i kravene til aromatindhold kanbetyde, at bilen i brug vil have en lidt større udledning af partikelantal. Danmarkhar støttet, at kravene generelt mindsker forureningen, men har ikke drøftetdetaljen for aromater, da der ikke har været forelagt effektvurderinger.
7. Dansk holdningDanmark støtter, at der fastsættes tekniske specifikationer som tager højde for dentekniske udvikling bl.a. ved introduktion af øget indhold af biobrændstoffer (B7 ogE 10) i benzin og diesel. På miljøsiden vurderer Danmark, at de nærværendegennemførelsesforanstaltninger forbedrer beskyttelse af miljø- og sundhed.Det ændrer dog ikke på, at der er udfordringer med at holde NOx-udledningerneunder grænseværdierne for nye dieselbiler under bykørselsforhold. Danmarkarbejder for, at dette fortsat adresseres, og at de nødvendige tekniske tilpasningergennemføres for at imødekomme dette problem.Danmark ser ligeledes, at OBD skærpes yderligere og gerne i forhold til at afspejlepartikelantal evt. gennem krav til sodsensorer om bord på køretøjerne ellerlignende teknologier, der kan bidrage til at mindske partikeludledningen(partikelantal) fra lette køretøjer.8. Tidligere forlæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4