Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 514
Offentligt
NOTAT
27. juni 2012
Regeringens høringssvar tilKommissionens offentlige
høring om strukturreform for banksektoren i EU
Kommissionen nedsatte i februar 2012 et udvalg, der, bl.a. i lyset afreformer i UK og USA, skulle se på behovet for strukturreformer i deneuropæiske banksektor. Den finske centralbankchef, Liikanen, blevudpeget som formand for udvalget. Udvalget fremsatte sin rapport(”Liikanen-rapporten”) den 2. oktober 2012, og fremhævede en rækkehovedanbefalinger. Bl.a. anbefalede udvalget at indføre ”ring-fencing”,hvor bankers investerings-/handelsaktiviteter skal udskilles i en separatjuridisk enhed, således at bankens øvrige aktiviteter, herunder særligtindskudsforretningen, ikke risikerer at blive berørt af eventuelle tab på detypisk mere risikable investeringsaktiviteter.Kommissionen fremsatte i den forbindelse en offentlig høring omLiikanen-rapportens anbefalinger, hvortil regeringen fremsendtehøringssvar i november 2012.Kommissionen har som opfølgning herpå fremsat en ny offentlig høringom en mulig strukturreform af banksektoren i EU. Hovedemnerne for enmuligstrukturreform vil være bankernes aktiviteter, krav til organisatoriskadskillelse og reguleringstiltag. Kommissionen sætter i høringen fokus påbanker, som er systemisk vigtige institutter (SIFIer), samtLiikanen-ekspertgruppens forslag om adskillelse af risikofyldte aktiviteter (”ringfencing”).Kommissionen spørger i høringsdokumentet bl.a. til, om strukturellereformer af de største og mest komplekse bankkoncerner adresserer deproblemstillinger, som har vist sig i forbindelse med den internationalefinanskrise, samt om det er påkrævet, at reformspørgsmål håndteres påEU-niveau – og hvilke fordele og ulemper det medfører. Kommissionenopstiller i den forbindelse en række konkreteovervejelser, herunder bl.a.hvor restriktivt særligt risikofyldte handelsaktiviteter skal defineres ogkvantificeres med henblik på eventuelle krav om organisatoriskadskillelse, og i hvilket omfang det skal overlades til de nationale tilsyn attage stilling til, om organisatorisk adskillelse er påkrævet.Regeringen svarer i sit høringssvar, at hvis det overvejes at følge op påLiikanen-udvalgets anbefalinger, er det centralt, at mulige initiativeranalyseres grundigt, før evt. forslag fremsættes.
2/2
Regeringen fremhæver, at det i den sammenhæng er vigtigt at væreopmærksom på andre initiativer, der søger at adressere nogle af desamme mål som en mulig strukturreform. Fx vil en kommende SIFI-regulering søge at adressere de potentielle risici, der i dag er forbundetmed store, komplekse banker. Den rette regulering vil dermed tillade, atder fortsat eksisterer store banker.Endelig minder regeringen om de betydelige forskelle på forskellige EU-landes banksektorer. Regeringen fremhæver, at selvom handelsaktiviteterhar medført betydelige tab i banksektorerne i visse lande, visererfaringerne fra den finansielle krise i Danmark, at den primære årsag tiltab næsten udelukkende har været kreditrisici. Mulige kommende forslagbør derfor kunne tilpasses karakteristika ved medlemslandenes forskelligebanksektorer.