Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 556
Offentligt
1279352_0001.png
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
4. september 2013
Kommissionens udkast til revision
fritagelsesforordning (EF) Nr. 800/2008
1. Resumé
af
den
generelle
gruppe-
Som led i Kommissionens statsstøttereform har Kommissionen på baggrund af
en tidligere høring, der fandt sted mellem den 20. juni og 12. september 2012,
fremlagt et udkast til revision af den generelle gruppefritagelsesforordning
(EF) nr. 800/2008. Forslaget er fremsat den 8. Maj 2013 og blev sendt i hø-
ring hos medlemsstaterne til den 28. juni 2013. Forordningsforslaget kan ved-
tages af Kommissionen jf. TEUF art. 108 stk. 4.
Den generelle gruppefritagelsesforordning indeholder præcist og klart formu-
leret bestemmelser, som beskriver de områder og støtteintensitet, inden for
hvilke medlemsstaterne kan iværksætte støtteforanstaltninger uden forudgåen-
de anmeldelse til Kommissionen efter TEUF art. 108. Medlemsstaterne skal
alene give Kommissionen besked inden for 20 arbejdsdage efter tildeling af
støtte i henhold til en ny ordning.
Målet med revisionen af den generelle gruppefritagelsesforordning ("GBER")
er at bidrage til en forenkling og indførelsen af nye kategorier for at sikre, at
medlemsstaterne og aktørerne har et klart sæt regler fra 2014 som et referen-
cepunkt for udviklingen af deres økonomiske politik og støtteinterventioner. Re-
visionen af GBER er et centralt led i statsstøttereformen, eftersom den nuvæ-
rende gruppefritagelsesforordning anvendes ved ca. 33 % af al statsstøtte, der
ydes til industri og service i EU.
Reformen var på baggrund af Joaquin Almunias, næstformand med ansvar for
konkurrence, præsentation af reformens væsentligste elementer genstand for en
politisk drøftelse på rådsmøde (konkurrenceevne) den 10. december 2012. Der
var generel opbakning til at revidere og udvide gruppefritagelsesforordningen.
Forslaget vurderes at have lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekven-
ser samt administrative byrder for erhvervslivet.
2. Baggrund
Kommissionen har den 8. maj 2013 fremlagt forslag til revision af den generel-
le gruppefritagelsesforordning for statsstøtte (EF) Nr. 800/2008. Forslaget er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0002.png
2/10
fremsat med hjemmel i TEUF artikel 108
1
og er en Kommissionsretsakt, der
vedtages af Kommissionen efter konsultation af medlemsstaterne
Kommissionen fremlagde den 8. maj 2012 en meddelelse med en plan for mo-
dernisering af EU’s statsstøttepolitik og statsstøtteregler (statsstøttereformen).
Nærværende forslag er et element i denne reform.
Det cypriotiske formandskab vedtog formandskabskonklusioner om statsstøtte-
reformen på Rådsmødet (ECOFIN) den 13. november 2012, og reformen var
genstand for en politisk drøftelse på rådsmødet (konkurrenceevne) den 10. de-
cember 2012.
Den 1. juli 2013 blev afholdt møde i Det Rådgivende udvalg på baggrund af
Kommissionens første udkast til revision af den generelle gruppefritagelsesfor-
ordning for statsstøtte (EF) Nr. 800/2008. I samme anledning bekendtgjorde
Kommissionen, at udkastet forventes vedtaget den 1. juli 2014 og at den nuvæ-
rende gruppefritagelsesforordning derfor vil blive forlænget dertil efter for-
handling i efteråret 2013. Nuværende gældende generelle gruppefritagelsesfor-
ordning (EF) Nr. 800/2008 udløber den 31. december 2013.
3. Formål og indhold
Kommissionens forslag til ændring af den generelle gruppefritagelsesforord-
ning (GBER) introducerer nye funktioner i forhold til de nuværende regler:
Nye kontrolforanstaltninger
- Nye krav om anmeldelse af meget store støtteordninger, hvortil de årli-
ge offentlige udgifter samlet overstiger 0,01 % af det nationale BNP og
100 mio. EUR.
-
Klarere regler for medlemsstaternes evaluering af ordninger, der sikrer
finansieringen på områder, hvor markedssvigt formodes, men hvor
sandsynligheden for alvorlige konkurrenceproblemer er lille;
Medlemsstaterne forpligtes til at offentliggøre alle individuelle ordnin-
ger, som omfattes af gruppefritagelsesforordningen på en samlet natio-
nal webside, som skal være frit tilgængelig for alle uden forudgående
registrering og skal have brugervenlige søgefunktioner. Dette skal kom-
bineres med medlemsstaternes efterfølgende overvågning og årlig ind-
rapportering til kommissionen;
Kommissionen bemyndiges til at kunne tilbagetrække muligheden for at
anvende gruppefritagelsesforordningen overfor særlige specifikke myn-
digheder eller støttemodtagere, hvis der vurderes at foreligge misbrug.
Disse vil herefter skulle anmelde alle støtteordninger til Kommissionen
og ikke længere anvende GBER;
-
-
1
Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0003.png
3/10
-
Alle virksomheder vil for at opnå støtte blive tilpligtet at udfylde en
formular, som beskriver tilskyndelseseffekten
2
af et givent støtteele-
ment. Herudover vil større virksomheder skulle opfylde et mere detalje-
ret dokumentationskrav for tilskyndelseseffekt, som skal forelægges
medlemsstaten. Formålet hermed er at forbedre medlemsstaternes be-
slutningsgrundlag og reducere evt. konkurrenceforvridning;
Nye kategorier og ændringer i de nuværende kategorier
Der introduceres højere støtteintensiteter for små- og mellemstore virksomhe-
der (SMV), støtte til uddannelse til handicappede og dårligt stillede arbejdsta-
gere. Forslaget medfører forenklede og ensartede betingelser for foranstaltnin-
ger til innovationsstøtte, så alle former for innovationsstøtte til SMV samordnes
med ét fælles støtteintensitetsniveau. Forslaget indebærer også en forhøjelse af
anmeldelsestærskel og støtteintensitet for forsknings- og udviklingsprojekter.
På området for energi og miljøbeskyttelse indbyder Kommissionen medlems-
staterne til at spille ind med forslag til støtteintensitetsniveau;
Regionalstøtte
- I gruppefritagelsen for regionalstøtte kan støtten tildeles i støtteberetti-
gede områder som fastsat på det godkendte regionalstøttekort for perio-
den 2014-2020. Regionalstøtte kan tildeles i "c"-regioner
3
, hvis det dre-
jer sig om SMV initialinvesteringer, mens støtte til store virksomheder
kun kan tildeles initialinvesteringer til fordel for nye aktiviteter i C-
regioner.
-
Regionalstøtte til skibsbygning, kul- og transportsektorerne og luft-
havnsinfrastruktur og stål og syntetiske fibre kan ikke gruppefritages.
Investeringer i støttede regioner tillades for bæredygtig energi, kraft-
varmeproduktion og effektiv fjernvarme, der gruppefritages på de be-
tingelser, der er fastsat i afsnittet om miljø i udkastet til forordningen,
hvorimod statsstøtte til el-produktion med ikke-vedvarende energikilder
og til energiinfrastrukturer ikke gruppefritages.
Støtte til små og mellemstore virksomheder
- I afsnittet om gruppefritagelse for støtte til små og mellemstore virk-
somheder indføres en bred kategori af ”start-up”-støtte, som skal omfat-
ter regionalstøtte, støtte til kvindelige i værksættere og unge entreprenø-
rer, samt til innovative virksomheder.
-
Støtte til risikofinansiering til SMV skal i højere grad afspejle de fakti-
ske markedssvigt (navnlig manglende finansiering) og give mere fleksi-
2
For at afgøre om det er nødvendigt for det offentlige at yde støtte til en virksomhed, skal virksomheden
bevise, ordningen muligvis ikke ville blive gennemført uden støtten og at støtten derfor virker tilskynden-
de for virksomhedens aktiviteter/investeringer.
3
TFEU Art. 107, stk. 3 c beskriver C-regioner som områder, hvor Kommissionen har hjemmel til at tilla-
de støtte, der har til formål at fremme den økonomiske udvikling i områder i en medlemsstat, hvor den
økonomiske situation er dårligere end det nationale gennemsnit. De maksimale støtteintensiteter for regio-
nal investeringsstøtte fastsættes under hensyntagen til arten og omfanget af udviklingsforskellene mellem
regionerne i EU. De tilladte støtteintensiteter er derfor højere i a)-områder end i c)-områder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0004.png
4/10
bilitet til at investere rettidigt. Derfor erstattes den maksimale årlige in-
vesterings-tranche på 1,5 mio. EUR med et samlet investeringsloft på
10 mio. EUR. For at nedbringe de støttebevilgende myndigheders ad-
ministrative byrde foreslås der nye forenklede tærskler for støtte til ny-
etablerede virksomheder i hele EU: 2 mio. EUR for lån, 3 mio. EUR for
garantier (begge beløb er nominelle) og 0,4 mio. EUR for støtte med
bonusser til virksomheder i støtteberettigede områder. Disse beløb vil
blive fordoblet for virksomheder, der opfylder kriterierne for at være
små og innovative virksomheder.
Støtte til forskning, udvikling og innovation
- I gruppefritagelsen for forskning og udvikling indføres støtte til etable-
ring/forbedring af forskningsinfrastruktur, som anvendes til udførelse af
økonomiske aktiviteter, og som derfor (helt eller delvist) er omfattet af
statsstøttereglerne ved støtte på op til [15] mio. EUR.
Støtte til uddannelse og beskæftigelse
- I gruppefritagelsen for uddannelse- og beskæftigelsesstøtte ophæves
sondringen mellem generel og specifik uddannelse for at forenkle hånd-
hævelsen. Anvendelsesområdet for gruppefritagelsen for støtte til be-
skæftigelse og ansættelse af dårligt stillede og handicappede arbejdsta-
gere udvides.
Kriterierne for at være berettiget til beskæftigelsesstøtte vil blive udvidet, så be-
tegnelsen "dårligt stillet arbejdstager" kan anvendes på unge i aldersgruppen
15-24. Definitionen af "meget dårligt stillede arbejdstagere" vil blive udvidet til
at omfatte personer, med samlet langarbejdsløshed og lider af et specifikt han-
dicap. Intensiteterne for fritaget støtte for investering i uddannelse for SMV
forhøjes. Intensiteterne for uddannelse til handicappede og dårligt stillede ar-
bejdstagere forhøjes. Virksomheder vil ikke længere kunne få støtte til de per-
sonaleomkostninger, som knytter sig til deltagelse i uddannelsesprojekter.
Støtte til miljøbeskyttelse
- I gruppefritagelsen for støtte til miljøbeskyttelse indføres en forenklet
beregning af støtteberettigede omkostninger. Der indføres nye gruppe-
fritagelser for støtte til effektiv fjernvarme og støtte til rensning af foru-
renede grunde. Der indføres to alternative modeller for støtte til brugen
af vedvarende energikilder (udbudsprocedure eller investering på
grundlag af de samlede udgifter til den "grønne" investering).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0005.png
5/10
Herudover har Kommissionen den 24. juli 2013 fremlagt yderlige kategorier til
en revision af den generelle gruppefritagelsesforordning ('GBER II') som følge
af, at Rådet den 22. juli 2013 vedtog revisionen af Bemyndigelsesforordnin-
gen
4
. Disse er i høring til den 10. september 2013;
innovation;
kultur og bevarelse af kulturarven;
at gøre bod på skader forårsaget af naturkatastrofer;
sport og multifunktionel infrastruktur;
beboere i fjerntliggende regioner, for transport, når støtten har en social ka-
rakter og ydes uden forskelsbehandling.
basal bredbåndsinfrastruktur
Endvidere foreslås en forlængelse af perioden for anvendelsen af den gældende
gruppefritagelsesforordning til den 30. juni 2014
4. Europa-Parlamentets holdning
Ikke relevant.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget til ændring af den generelle gruppefritagelsesforordning berører ikke
nærhedsprincippet. Statsstøttereglerne er i henhold til Traktaten om Den Europæi-
ske Unions Funktionsmåde art. 108 underlagt Kommissionens enekompetence
under kontrol af EU-domstolen.
6. Gældende dansk ret
Forslaget til ændring af den generelle gruppefritagelsesforordning vil ikke direkte
berøre dansk lovgivning, idet området er reguleret af EU-traktatens bestemmelser
og derfor ikke implementeret i dansk ret. Dansk ret og lovinitiativer skal følge
retspraksis på statsstøtteområdet, hvilket håndhæves af Kommissionen og EU-
Domstolen.
7. Lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at de foreslåede dokumentationskrav om tilskyndelseseffekt for-
inden ansøgning om støtte, ikke er en del af de nuværende processer for de løn-
tilskudsordninger, der administreres af Beskæftigelsesministeriet, og at det vil
4
Rådets forordning nr. 773/2013 af 22. juli 2013 om ændring af forordning (EF) nr. 994/98 om anvendel-
se af artikel 92 og 93 i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab på visse former for horison-
tal statsstøtte.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0006.png
6/10
kræve lovændring af reglerne om løntilskud, samt etablering af en administrativ
tung procedure.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skal analyseres nærmere, men umiddelbart vurderes det, at forslaget vil
kunne medføre statsfinansielle konsekvenser i form af administrative byrder for
den offentlige sektor såfremt medlemsstaterne forpligtes til at oprette en hjemme-
side, som skal kunne udtrække og offentliggøre informationer fra individuelle
ordninger med detaljerede oplysninger om beløb, støtteinstrument og status og
navn på støttemodtageren (virksomheden) i henhold til kravene i udkastets annex
III, del III som foreslået i art. 10. Der vil skulle etableres et webbaseret register og
program med søgefunktioner, som vil kunne lokalisere og udtrække oplysninger
fra fx skattedokumenter fra enkelte virksomheder. Herudover vil selve driften af
programmet kræve ressourcer fra myndigheder, som vil skulle indtaste oplysnin-
ger om hver enkelt støtteordning.
8. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget forventes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser i Dan-
mark og EU. De samlede konsekvenser af statsstøttereformen vurderes at kunne
være et mere velfungerende indre marked med øget konkurrence, vækst, beskæf-
tigelse og bedre konkurrenceevne, lettere procedurer og færre administrative byr-
der, ligesom konkurrenceforvridende statsstøtte vil kunne begrænses.
Herudover forventes det, at udvidelsen af gruppefritagelsesforordningen med
yderlige kategorier, samt forenklingen af procedurereglerne heri vil give med-
lemsstaterne et bedre redskab og større diskretion til at tilrettelægge initiativer,
som gennemføres hurtigere og skaber mere vækst og beskæftigelse.
9. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget vurderes at ville medføre administrative konsekvenser for de omfat-
tede virksomheder.
Såfremt art. 10 og 12 bliver vedtaget i sin foreliggende form kan danske virk-
somheder til en vis grad tilpligtes at udregne og indberette deres tilskudsandel
af en given skattelempelse, som følger af statsstøtte, hvilket vil blive gjort frit
tilgængeligt.
Såfremt art. 1.(4), d og 6 bliver vedtaget i sin foreliggende form vil alle virk-
somheder som støttemodtager blive tilpligtet at udfylde en formular, som be-
skriver tilskyndelseseffekten af et givent støtteelement. Herudover vil større
virksomheder skulle opfylde et mere detaljeret dokumentationskrav for tilskyn-
delseseffekt, som skal foreligges medlemsstaten.
Visse virksomheder ville kunne blive sanktioneret med tilbagetrækning af forde-
len ved gruppefritagelsen efter art. 11, såfremt Kommissionen vurderer at der er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0007.png
7/10
tale om misbrug eller overskridelse af støtteintensiteterne ved støtteforanstaltnin-
ger efter gruppefritagelsesforordningen.
10. Høring
Kommissionens udkast til den generelle gruppefritagelse har været i høring i EU-
specialudvalget for konkurrenceevne, vækst og forbrugerspørgsmål. Nedenfor
sammenfattes hovedindholdet af høringssvarene.
Dansk Industri
5
er bekymret for forslagene om at øge støtteintensiteterne og udvi-
delsen af anvendelsesområdet for forordningen, da dette kan føre til uens brug
blandt medlemsstaterne og herved retslig usikkerhed. GEUS
6
mener, at støtte-
procenterne til SMV i den gældende forordning er for lave, idet de indebærer,
at SMV skal levere mere medfinansiering - typisk 50 - 75 % til ordninger, hvil-
ket medfører, at de ikke vil kunne deltage i udviklingsprojekter.
DA og LO mener, at der med forslaget lægges op til overflødigt bureaukrati og
unødvendige byrder for virksomhederne, særligt for SMV.
DA og LO foretrækker begge, at ad hoc-støtte til store virksomheder forbliver
omfattet af gruppefritagelsesforordningen (pkt. 20).
DA og LO bemærker, at forslaget ikke må pålægge virksomhederne admini-
strative byrder og ønsker uddybet, hvorledes hjemmesiden skal tilrettelægges,
for at kravene i artikel 10 vil anses for opfyldt.
Dansk Industri foreslår at oprette en "status for inddrivelsesbeslutninger" ved-
rørende ulovlig statsstøtte som en fane på GD Konkurrences hjemmeside.
Dansk Industri foreslår at indføre bøder ved manglende overholdelse af proce-
durekravene i forordningsudkastets kapitel II.
DA og LO
7
bemærker, at det i pkt. 18 indførte krav om ansøgningspligt for en
beløbsmodtager ikke må føre til yderligere godkendelser for en virksomhed,
der ansøger jobcenteret om ansættelsen af en person i løntilskud.
DH
8
mener, at de foreslåede artikler 2, 9 og 27 burde omfatte en definition af
rimelige tilpasninger, taget fra FN-konventionen om rettigheder for personer
med handicap og en definition af støttet beskæftigelse.
5
6
7
8
Dansk Industris høringssvar blev fremsendt direkte til Kommissionen
De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
Dansk Arbejdsgiverforening og Landsorganisationen i Danmark
Danske Handicaporganisationer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0008.png
8/10
Danske Maritime tilslutter sig, at skibsbygning jf. forordningsudkastet af hen-
syn til sektorens særlige karakter fortsat ikke er omfattet af gruppefritagelses-
forordningens bestemmelser om regional statsstøtte.
KL mener, at det er uklart, hvordan reglerne i artikel 37 anvendes på anlæg, der
både håndterer affald og producerer el- og varme ved forbrænding eftersom
varmeproduktionen fra affaldsforbrænding omtales under artikel 37, men el-
produktionen ikke gør. KL mener, at forslagene om faste MW-grænser og pro-
centsatser forekommer arbitrære, ufleksible og ubegrundede og at der som mi-
nimum bør være en mulighed for dispensation fra Kommissionen efter en kon-
kret vurdering.
KL
9
mener, at gruppefritagelsesforordningen ikke i tilstrækkeligt omfang tager
hensyn til, at flere produktionsformer er integreret, og at lovlig støtte til et pro-
dukt måske er ulovligt i forhold til andet produkt (varmeproduktion kontra el-
produktion på integrerede affaldsforbrændinger eller kraftvarmeanlæg).
Dansk Industri mener, at al ulovlig og uforenelig støtte, som falder ind under
traktaten skal tilbagebetales til statskassen og ikke til den der har bevilget stats-
støtten, selv hvis støtten blev ydet af en lokal myndighed.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
På Rådsmødet (konkurrenceevne) den 30. maj 2012, blev Kommissionens forslag
til en statsstøttereform præsenteret og var genstand for en generel drøftelse i Rå-
det. Der var på mødet opbakning til Kommissionens forslag, hvilket også var den
generelle holdning i forbindelse med den politiske drøftelse på Rådsmødet (kon-
kurrenceevne den 10. december 2012, og rådets frokostdrøftelse på Rådsmødet
(konkurrenceevne) den 19. februar 2013.
På møde i det Rådgivende Udvalg den 1. juli 2013 om udkast til revision af den
generelle gruppefritagelsesforordning udtrykte medlemsstaterne sin opbakning til
inklusionen af yderligere kategorier i forordningen og særligt tiltagene målrettet
nemmere adgang til støtte for SMV.
Der var imidlertid enighed blandt en del medlemsstaterne om, at loftet for anven-
delsesområdet til ordninger, der ikke overskrider de kumulative tærskler på under
0,01 % af BNP, og under EUR 100 millioner årligt budget, er uforholdsmæssigt
lavt for en effektiv gennemførelse af fx beskæftigelses-, skatte-, og energiordnin-
ger. Herudover noterede flere medlemsstater, at en tærskel som er relativ i forhold
til medlemsstaternes BNP var diskriminerende overfor mindre medlemsstater,
især eftersom den konkurrenceforvridende effekt ikke kunne vurderes relativt.
Herudover udtrykte en række medlemsstater bekymring over de administrative
ressourcer, som virksomheder og myndigheder ville tilpligtes at afsætte for at
imødekomme Kommissionens forslag om dokumentationskrav for tilskyndelses-
9
Kommunernes Landsforening
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0009.png
9/10
effekt i art. 1 (4) og 6 og offentliggørelse på en national hjemmeside og indrap-
porteringer af individuelle ordninger i art. 10 og 12.
12. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen ser revisionen af den generelle gruppefritagelsesforordning som
central i moderniseringsinitiativet, og er enige i målet om at bidrage til vækst,
arbejdspladser, grøn omstilling og konkurrenceevne, samt øget budgetdisciplin
og fremme en effektiv anvendelse af offentlige midler. Danmark støtter Kom-
missionens udkast, for så vidt det søger at forenkle og gøre mere fleksibelt og
brugervenligt et meget anvendt og vigtigt redskab for myndighederne til at yde
støtte til og muliggøre gode initiativer, som skaber vækst og beskæftigelse i
Danmark. Det støttes derfor, at Kommissionen prioriterer ressourcer på større
konkurrenceforvridende tilfælde og overlader det til medlemsstaternes at desig-
ne ordninger i overensstemmelse med yderligere gruppefritagede kategorier.
Regeringen støtter statsstøtte målrettet mod horisontale mål af fælles interesse
for EU. Danmark bakker derfor op om Kommissionens udkast, som skaber
bedre tilgængelighed for støtte til små og mellemstore virksomheder, risikoka-
pital, ”start-up” støtte, samt innovation, forskningsinfrastruktur og miljøbeskyt-
telse.
Regeringen er herudover positiv overfor, at regionalstøtten til store virksomhe-
der i C-regioner kun fritages for anmeldelsespligten for så vidt angår initialin-
vesteringer i nye aktiviteter i de pågældende regioner (støtte til investeringer i
nye anlæg eller eksisterende virksomheders diversificering til nye produktom-
råder eller processer gennem innovation). Herved sikres en reel tilskyndelsesef-
fekt og risikoen for ”statsstøtte-shopping” reduceres.
Der er imidlertid i det foreliggende udkast nogle tilføjelser til forordningen,
som ikke bidrager til en effektiv udnyttelse af den generelle gruppefritagelses-
forordning og som har potentiale til at medføre omfattende unødvendige admi-
nistrative byrder.
Anvendelsesområdet
Det er uhensigtsmæssigt at sætte en grænse for forordningens anvendelsesområde
til ordninger, der ikke overskrider de kumulative tærskler på under 0,01 % af BNP
og er under EUR 100 millioner i årligt budget. Det vil hindre en effektiv anven-
delse af gruppefritagelsesforordningen, hvis der indføres sådanne grænser.
Dokumentationskrav for tilskyndelseseffekt
Danmark finder det hensigtsmæssigt at fastsætte klare formelle krav om at støtte
skal have en reel tilskyndelsesvirkning. De foreslåede foranstaltninger anses dog
for relativt vidtgående og uproportionelle. Dokumentationskravet bør kun gælde
for støtte til store virksomheder, og det foreslås at fastsætte en beløbsgrænse.
Særligt i strukturfondsprojekter opfordres store virksomheder til involvering i
samarbejdsprojekter med uddannelsesinstitutioner og SMV inden for forskning-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1279352_0010.png
10/10
og udviklingsområdet. Store virksomheder vil i mange tilfælde deltage i projek-
terne for at fremme generel vidensopbygning. De foreslåede krav vil kunne virke
som en administrativ barriere for større virksomheders deltagelse i sådanne pro-
jekter.
I forhold til de beskæftigelsesfremmende løntilskudsordninger vil kravet om at
udarbejde et internt dokument, hvori projekters levedygtighed analyseres gå bety-
deligt videres end de nuværende krav og kræve ændringer i national lovgivning.
Offentliggørelse og rapporteringer af ordninger
Det er en administrativ byrde i at oprette en hjemmeside, som skal kunne udtræk-
ke og offentliggøre informationer fra individuelle støtteordninger om beløb, støt-
teinstrument og status og navn på støttemodtagervirksomheden i henhold til kra-
vene i udkastets ANNEX III, del III og den foreslåede indberetningspligt fastsat i
den foreslåede art. 12. Bestemmelsen anses for uproportionel, eftersom der er tale
om dokumentation, som allerede indsendes til Kommissionen.
Tilbagetrækning af fordelen ved gruppefritagelse
Der er behov for en afklaring af anvendelsesområdet for de sanktioner for mang-
lende overholdelse af GBER i form af tilbagetrækning af muligheden for at an-
vende gruppefritagelsen, hvilke sanktionerne der påtænkes og hvordan kontrollen
med overholdelse vil blive håndhævet.
Forskningsinfrastruktur
Forslaget om at indføre en bestemmelse om støtte til forskningsinfrastruktur, hvor
der udøves af virksomheder som økonomisk aktivitet, vil resultere i en reduktion i
støtte til forskningsinfrastrukturer, som udøves som både økonomisk og ikke-
økonomisk offentlig aktivitet. Den foreslåede støtteintensitet bør derfor overvejes
forhøjet, for at skabe muligheder for at fremme store offentligt finansierede forsk-
ningsinfrastrukturer.
Støtte til konsulentbistand
Der er behov for at får bekræftet, at der som led i den danske regionalstøtte i peri-
oden 2014-2020 fortsat kan ydes støtte på op til 50 % af de støtteberettigede ud-
gifter til konsulentbistand for SMV. Dette omfatter initiativer til forbedring af
SMV konkurrenceevne og udarbejdelsen af vækstplaner for SMV.
Støtte i form af nedsættelse af miljøskatter og – afgifter
De nuværende miljørammebestemmelser indebærer muligheder for støtte i
form af afgiftslettelser eller afgiftsfritagelse for både EU harmoniserede og ikke
EU harmoniserede miljø og energiafgifter. Denne mulighed foreslås medtaget i
de kommende regler i gruppefritagelsesforordningen.
13. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.