12. september 2013
Redegørelse om konsekvenserne af EU-domme om ret til SU til uddannelser i
udlandet
1. Resumé
Der er over det seneste halvandet år afsagt en række EU-domme, der vedrører
tilknytningskrav ved studiestøtte til uddannelse i udlandet.
Danmark har under skiftende regeringer forfulgt en aktiv politik i relation til sager
vedrørende studiestøtte ved EU-Domstolen. Danmark har således gennem de senere år
støttet bl.a. Tyskland, Nederlandene og Luxembourg i en række sager om studiestøtte
ved EU-Domstolen for at sikre muligheden for at kunne opretholde et krav om
tilknytning til giverlandet som betingelse for studiestøtte i tilfælde, hvor den studerende
ønsker at medtage SU til studier i et andet EU-land end giverlandet. Danmark vil
fortsætte en sådan aktiv linje fremadrettet.
Som opfølgning på drøftelserne i SU-forligskredsen i forlængelse af aftalen om reform
af SU-systemet i foråret 2013 er der udarbejdet en vurdering af dommenes
konsekvenser for de danske SU-regler.
De danske regler om SU til hele uddannelser i udlandet indeholder en betingelse om 2
års bopæl i Danmark inden for de sidste 10 år (2-årsreglen). Derfor har regeringen
vurderet, i hvilket omfang EU-Domstolens domme om tilknytningskrav har
konsekvenser for de danske regler om SU til hele uddannelser i udlandet.
På baggrund af denne vurdering lægger regeringen op til at ændre SU-loven så 2-
årsreglen suppleres med en række nye kriterier, der kan sandsynliggøre ansøgerens reelle
tilknytning til Danmark.
1
Lovforslaget forventes fremsat FEB II i den kommende Folketingssamling.
2. Beskrivelse af relevante domme og verserende sager
Inden for det seneste halvandet år har EU-Domstolen afsagt dom i sagerne C-542/09,
Kommissionen mod Nederlandene (juni 2012), C-20/12, Giersch (juni 2013), og senest
i de forenede sager C-523/11, Prinz, og C-585/11, Seeberger (juli 2013), alle vedrørende
tilknytningskrav i forbindelse med studiestøtte til uddannelse i udlandet. (Oversigt over
dommene vedlagte som
bilag A)
Sagerne omhandler følgende ansøgergrupper: Vandrende arbejdstagere og deres
familiemedlemmer (Kommissionen mod Nederlandene), børn af grænsearbejdere
(Giersch) og egne statsborgere (Prinz og Seeberger).
Endvidere afsagde EU-Domstolen under forårets forhandlinger om SU-reformen dom i
sag C-46/12, L.N. (februar 2013). Sagen omhandler adgangen til dansk SU for
1
2-årsreglen
gælder også i forhold til specialpædagogisk støtte til uddannelse i udlandet. Derfor vil
lovændringen også vedrøre lov om specialpædagogisk støtte til uddannelse i udlandet.
1