Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 565
Offentligt
1280357_0001.png
1280357_0002.png
1280357_0003.png
1280357_0004.png
1280357_0005.png
1280357_0006.png
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGD E L E G E R E T R E T S AK T
11. september 2013
Klima-, Energi- og BygningsministerietForslag fra EU-kommissionen om forordning der implementerer direktiv 2010/30/EUmed hensyn til angivelse af energiforbrug og forbruget af andre ressourcer forprodukter beregnet til lokal rumopvarmning ved hjælp af mærkning og standardiseredeproduktoplysninger.

1. Resumé

Kommissionen har fremlagt et forslag til forordning om mærkning af produkter beregnet tillokal rumopvarmning ud fra produkternes forbrug af energi og andre ressourcer (delegeretretsakt). Forslaget er et led i udmøntningen af energimærkningsdirektivet, som er etrammedirektiv, der har til formål at fremme private forbrugeres efterspørgsel af de mestenergieffektive og ressourceeffektive energiprodukter gennem mærkning, som tydeliggørenergirelaterede produkters energiforbrug og andet ressourceforbrug. Hensigten er atpåvirke markedet og derigennem stimulere udviklingen af produkter, der er mere energi- ogressourceeffektive. Forslaget forventes drøftet mellem Kommissionen og medlemslandenessagkyndige på et møde den 24. september 2013. Produkter beregnet til lokal rumopvarmningomfatter brændeovne, olie- og gaskaminer. Forslaget medfører begrænsede merudgifter forstaten, vurderes at have positive samfundsøkonomiske konsekvenser og forventes ikke atudgøre en væsentlig ekstrabyrde for erhvervslivet. Regeringener generelt positiv overforKommissionens forslag og agter derfor at stemme for forslaget.2. BaggrundEU-Kommissionen har den 16. juli 2013 fremsendt et forslag til kommissionsforordning omenergimærkning af produkter beregnet til lokal og indendørs rumopvarmning, sommarkedsføres på det indre marked. Forordningen stiller krav om obligatorisk mærkning afprodukter med en varmeydelse på 50 kW eller mindre. Det omfatter produkter som pejse,brændeovne, gas- og olieovne. Både brændeovne beregnet til fyring med faste fossilebrændsler, som kul og koks samt brændeovne beregnet til fyring med træformigt biomasse eromfattede. Ovne til fyring med anden form for biomasse end træbaseret er ikke omfattet.Forslaget omfatter ikke elbaserede produkter. Kommission anfører som begrundelse, at deecodesignkrav (obligatoriske minimumskrav), der samtidigt indføres til lokalerumopvarmningsprodukter inklusiv produkter beregnet til el, er så tæt på elvarmeprodukternesmaksimale energieffektivitet, der (som følge af den indregnede konverteringsfaktor på 2,5 for
el) er 40 %, at der ikke er den nødvendige spredning i energieffektiviteten til, at enenergimærkning af de elbaserede produkter giver mening.Produkter, der fungerer ved hjælp af reflektorvarme og som er baseret på infrarød varme erikke omfattede. Sådanne produkter anvendes almindeligvis ikke til privat indendørsopvarmning.Kun produkter beregnet til anvendelse indendørs anvendelse er omfattet af forslaget.Terrassevarmere og andre produkter, som er beregnet til udendørs anvendelse er således ikkeinkluderet. Endelige er produkter, som ikke er massefremstillet, men som opbygges påbrugsstedet, ikke omfattede. Dette indebærer, at forslaget ikke omfatter murede (masse)ovne.Forslaget forventes at blive drøftet mellem Kommissionen og sagkyndige fra medlemslandeneden 24. september 2013.HjemmelsgrundlagForordningen har hjemmel i Europaparlamentets og Rådets direktiv 2010/30/EU af 19. maj2010 om angivelse af energirelaterede produkters energi- og ressourceforbrug ved hjælp afmærkning og standardiserede produktoplysninger, specielt artikel 10 og Traktatens artikel 194(energipolitik). Energimærkningsdirektivet er baseret på Traktatens artikel 114 (indremarked). Forordningsforslaget er et led i rækken af gennemførelsesforanstaltninger underdette direktiv.Forslaget drøftes mellem Kommissionen og medlemslandenes sagkyndige repræsentanter.Efterfølgende forelægger Kommissionen forslaget (evt. i revideret form) for Rådet og Europa-Parlamentet, som hver i sær har mulighed for inden for to måneder enten at tiltræde ellerfremkomme med indsigelse mod forslaget.3. Formål og indholdForslaget har til formål at begrænse EU's energiforbrug ved at tydeliggøre de omfattedeprodukters energiforbrug for private forbrugere for derigennem at fremme efterspørgslen af demest energieffektive produkter inden for den gruppe af produkter, som er omfattet afforslaget.Kommissionen anfører i sine begrundelser for forslaget, at produkter beregnet til lokalrumopvarmning besidder et omkostningseffektivt potentiale for energibesparelser, som ikkeudnyttes i dag. En væsentlig grund til det fortsatte salg af laveffektive produkter til lokalrumopvarmning er, at slutbrugerne baserer deres køb på produkternes udsalgspris og ikke påderes livscyklusomkostninger, hvilket fremmes af den nuværende praksis, hvor demiljømæssige omkostninger ikke inkluderes fuldt ud i energipriserne. Desuden er det afbetydning, at den information om produkternes energieffektivitet, som er tilgængelig forforbrugerne, er begrænset. Desuden er energieffektiviteten af flere typer af lokalerumopvarmningsprodukter, specielt de, som benytter fastbrændsel, reguleret i nationallovgivning i flere medlemslande.Forslaget har til formål at adressere disse markedsbarrierer gennem introduktionen af enenergimærkningsforpligtigelse gældende for produkter beregnet til lokal rumopvarmning. Detforeslåede mærke, som er gengivet nedenfor, er det sædvanlige pilemærke med en skala fra ASide 2
til G og med en ekstra ”topklasse” A+ beregnet til at fremme en energieffektiv udnyttelse afvedvarende energi. Mærkningsordningen vil sikre at forbrugerne får standardiseredeoplysninger i købssituationen, i reklamer også når produkterne udbydes over internettet.Forordningsforslaget omfatter alle produkter inden for den nævnte kategori med envarmeydelse på op til 50 kW. Dermed går forslaget ud over produkter, som i Danmarkanskaffes og installeres af private forbrugere. En øvre grænse på 30 kW vil være fuldt udtilstrækkelig til at alle produkter beregnet til anvendelse af private forbrugere vil være dækket.Det forventes, at forslaget bliver endeligt vedtaget og offentliggjort i efteråret 2013, derforindeholder forslaget bestemmelse, som gør energimærkningen obligatorisk fra 1. januar 2015.Det indebærer, at alle produkter, der bringes i omsætning på det indre marked fra denne datoskal overholde bestemmelserne i forslaget.EnergimærkningsskalaenEnergimærkningen af produkterne foretages på grundlag af produkternesenergieffektivitetsindeks. Energieffektivitetsindekset er forholdet mellem produktets ydelseog den tilførte energi.For også at fremme produkter til lokal rumopvarmning baseret på vedvarende energi frem forprodukter beregnet til udnyttelse af fossile brændsler foreslår Kommissionen, at der vedberegningen af et produkts energieffektivitetsindeks indgår en såkaldt biomasse-mærkningsfaktor, som foreslås fastsat til 1,15 for lokale rumopvarmningsprodukter beregnettil fyring med biomasse, mens produkter beregnet til fyring med fossile brændsler som kul ogkos må nøjes med faktoren 1,0.Produkter med den dårligste energieffektivitet, dvs. med et energieffektivitetsindeks på 60 ogderunder placeres i energiklasse G. Produkter med et energieffektivitetsindeks på 90 og op til104 placeres i energiklasse A, mens de bedste produkter med et indeks på 104 og deroveropnår kategorien A+.Energimærket udformes efter følgende skabelon:
Side 3
RevisionForslaget indeholder tillige en revisionsbestemmelse.Det foreslås, at Kommissionen senest 1.januar 2019 skal fremlægge resultater af en evaluering af forordningen. Evalueringen skalinkludere en vurdering af om de undtagelser fra energimærkningen, som er foreslået, kanreduceres.4. Europa-Parlamentets udtalelserParlamentet vil få forordningsforslaget forelagt, når Kommissionen har foretaget eventuelleændringer efter drøftelse af forslaget med medlemslandenes sagkyndige. Parlamentet vilinden for to måneder have mulighed for at gøre indsigelse imod Kommissionens forslag.5. NærhedsprincippetForslaget til forordning er et led i udfyldelsen af energimærkningsdirektivet og gør detobligatorisk at mærke produkterne med deres energieffektivitet. Kommissionen anfører, athvis de enkelte medlemslande fastsætter nationale mærkningskrav til de pågældendeprodukter, vil der være risiko for forskelligartede nationale bestemmelser og procedurer, somikke stemmer overens på tværs af landegrænserne i EU. Dette vil resultere i barrierer forvarernes fri bevægelighed inden for EU og unødige omkostninger for erhvervslivet. SådanneSide 4
regler må derfor have det samme indhold i EU. I overensstemmelse med nærhedsprincippetbør tiltag inden for området derfor gennemføres på fællesskabsniveau.6. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herforDansk lovgivning indeholder ikke krav om mærkning af de produkter, som er omfattet afforslaget.Forslaget til forordning vil, hvis den vedtages være direkte gældende i Danmark og skal ikkeimplementeres i dansk lovgivning.7. KonsekvenserØkonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget vil på statsligt niveau medføre øgede omkostninger til markedsovervågning ogkontrol mv. Merudgifter som følge af forslaget vil blive holdt inden for Klima-, Energi- ogBygningsministeriets ramme.Forslaget forventes kun at medføre begrænsede energibesparelser i Danmark.Konsekvenserne af en øget afsætning af de mest energieffektive lokalerumopvarmningsprodukter er allerede medtaget i de basisfremskrivninger af Danmarksenergiforbrug, som efter indgåelse af energiaftalen i foråret 2012 er blevet gennemført afKlima-, Energi-, og Bygningsministeriet i samarbejde med Finansministeriet. Forslagetpåvirker derfor ikke det statslige afgiftsprovenu, udover den påvirkning, som der allerede ertaget højde for.Forslaget medfører ikke administrative eller økonomiske omkostninger for regioner ogkommuner.Administrative konsekvenser for erhvervslivetProducenter af produkter, der er omfattet af dette forslag, skal udarbejde et energimærke tilderes produkter. Forhandlere skal sørge for at udstillede eksemplarer er mærkede, lige som deskal sikre, at energiklassen oplyses ved fjernsalg, herunder ved salg via internettet. Detskønnes, at omkring 20 danske fremstillingsvirksomheder og formentlig lige så mangeforhandlere vil blive berørt, hvis forslaget gennemføres.For fabrikanterne vurderes de administrative konsekvenser at være meget begrænsede, fordide allerede besidder de data, som skal benyttes som grundlag for mærkningen. Forforhandlerne er der tale om mindre administrative byrder.Erhvervsøkonomiske konsekvenserDer er en snes danske virksomheder, der fremstiller pejse og brændeovne. En del af denneproduktion afsættes i andre EU-lande. Produkterne fra disse virksomheder er genereltenergieffektive. De måledata, som Teknologisk Institut råder over, fordi der i dag i medfør afbekendtgørelse nr. 1432 af 11. december 2007 om regulering af luftforurening frabrændeovne og brændekedler samt visse andre faste anlæg til energiproduktion, er et danskkrav om måling af produkternes energi- og miljøparametre, viser, at danske pejse ogbrændeovne generelt er meget energieffektive og derfor vil opnå et fordelagtigt energimærke.
Side 5
Dansk producerede brændeovne og pejse forventes derfor at opnå markeds- og kommerciellefordele af en obligatorisk fælles europæisk mærkningsordning.Konsekvenser for miljø og beskyttelsesniveauForslaget forventes at medføre begrænsede energibesparelser i Danmark. Mange af de danskeprodukter er af hensyn til markedsføring i Tyskland allerede enten Svanemærkede ellermærket i henhold til den frivillige tyske mærkningsordning DIN Plus.Samfundsøkonomiske konsekvenserDe samlede samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget vurderes som positive som følgeaf de kommercielle fordele, som de danske produkter vil opnå i det indre marked.8. HøringForslaget er sendt i høring i EU-Specialudvalget for Klima-, Energi- og Bygningspolitik medfrist den 30. august 2013. Organisationen Vedvarende Energi har afgivet høringssvar ogstøtter energimærkning af produkter til lokal rumopvarmning, herunder ogsåelvarmeprodukter. Desuden finder organisationen, at (brænde)ovne med intelligent styring afforbrændingen gennem regulering af ilttilførslen, bør have en bonus ved beregningen afovnens energieffektivitet. Vedvarende Energi anbefaler herudover, at der indføres enmiljømærkning af brændeovnene, hvor emissionerne, som foreslås reguleret iecodesignforordningen, lægges til grund for en samlet miljøvurdering af ovnene, således atovnene med de laveste emissioner opnår kategorien A.9. Generelle forventninger til andre landes holdningerDet vurderes, at der er en generel opbakning til Kommissionens forslag. Dog forventes noglemedlemslande at stille forslag om inklusion af elbaserede produkter til lokal rumopvarmning iforslagets anvendelsesområde. Enkelte lande forventes at være imod en obligatoriskmærkning af de foreslåede produkter.10. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen er generelt positiv over for Kommissionens forslag, fordi det i Europa som helhedvil medføre energibesparelser og fremme anvendelsen af afsætningen af de mestenergieffektive pejse og brændeovne, og vil fremme anvendelse af vedvarende energi..Energimærkningeordningen er beregnet som en hjælp i anskaffelsessituationer for den privateforbruger. Regeringen vil arbejde for, at produkter med en varmeydelse over 30 kW ikkeenergimærkes, da disse sjældent anskaffes af private forbrugere uden professionel rådgivning.Regeringen vil endvidere arbejde for, at brændeovne som automatisk justerer forbrændingen,således at forbrændingen bliver så effektiv som mulig, samtidigt med at udledningen afmiljøskadelige stoffer reduceres mest muligt, bør krediteres herfor, når brændeovnensenergiklasse bestemmes.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingests Europaudvalg.
Side 6