Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1182023_0001.png
1182023_0002.png
1182023_0003.png
1182023_0004.png
1182023_0005.png
NOTAT
J.nr. 001-Ref. masnoDen 9. november 2012
Grund- og nærhedsnotatKommissionens forslag til beslutning om bedst tilgængelige teknik (BAT) konklusioner forGarverier i henhold til direktiv 2010/75/EU af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv omindustrielle emissioner.KOM(IEDC-5-1)ResumeKommissionen har fremsendt forslag til BAT-konklusioner for Garverier.De branchespecifikke BAT-konklusioner omhandler opnåelige værdier for forbrug af energi og vandog opnåelige værdier for emissioner til luft og vand for teknikker og renseforanstaltninger.Regeringen forventer at kunne støtte forslaget.1. StatusKommissionen sendte den 22. oktober 2012 ovennævnte forslag til medlemsstaterne. Forslaget skaltil afstemning d. 20. november 2012 i Kommissionens Artikel 75 udvalg.Forslaget til BAT konklusioner har hjemmel i Artikel 13 i Europaparlamentets og Rådets direktiv nr.75/2010 af 24. november 2010 om industrielle emissioner (IED).Forslag til Kommissionsbeslutning er sendt til medlemsstaterne, som via afstemning iArt. 75udvalgetskal udtale sig om dem i overensstemmelse med proceduren i artikel 75 (2).2. Formål og indholdI medfør af IED stiller EU krav om, at forurenende virksomheder skal begrænse forureningen mestmuligt ved at anvende den bedste tilgængelige teknik. Med det nye direktiv er BREF-dokumenterneblevet mere bindende. Et af de væsentligste nye tiltag i IED er, at medlemsstaterne fremover iforbindelse med meddelelse af miljøgodkendelser eller revurderinger af godkendelser skal anvendeEU’s BAT-konklusioner, som fastlægger, hvor meget de forskellige virksomhedstyper må forurene.BREF dokumentet med tilhørende BAT-konklusioner for Garverier er det ene af de to dokumenter,som der skal stemmes om på det kommende møde i Artikel 75 udvalget. Garverier er optaget påbilag 1 til IED under pkt. 6.3.BREF-dokumenterne med tilhørende BAT-konklusioner er udarbejdet i den såkaldte ”Sevillaproces”. For hver virksomhedstype omfattet af en BREF nedsætter Det Europæiske IPPC Bureau iSevilla en Teknisk Arbejdsgruppe (TWG) for at udveksle oplysninger om BAT i enkonsensussøgende proces. En TWG består normalt af mellem 40 og 100 europæiske eksperter fraindustrien, medlemsstaterne og grønne organisationer.
Kort præsentation af garveriindustrienBREF dokumentet for garverier omhandler garvning af huder og skind fra får og okser og detilhørende aktiviteter tidligere eller senere i produktkæden. EU er stadig verdens største leverandøraf læder på det internationale marked med omkring ca. 1.660 virksomheder placeret i Europa, herafmange små og mellemstore virksomheder.I Danmark er der kun en enkelt virksomhed, der er omfattet af BAT-konklusionerne for garverier.Garveriproduktionen omfatter processerne rensning (for fedt og hår ved en kalkeproces), garvning,farvning og fedtning samt finish og tørring af læderet. Overordnet er der tre garvemetoder:vegetabilsk, mineralsk (oftest kromgarvning) og syntetisk. Huder eller skind, som er blevet krom-garvet, kaldes wet-blue, mens de, når de er blevet garvet med ikke-krom-midler, kaldes wet-white.Wet-blue og wet-white er mellemprodukter, som kan handles videre til forarbejdning i andregarverier, som er mere specialiserede i forarbejdning af huder og skin. Det danske garveriproducerer wet-blue og i mindre omfang også wet-white garvede huder.De væsentligste miljøpåvirkninger inden for garveriindustrien omfatter både spildevand, affald,luftforurening, potentiel jordforurening og arbejdsmiljømæssige aspekter. Udledningerne kanindeholde toksiske, svært nedbrydelige eller på anden vis miljøskadelige stoffer, og der er storvariation i typen af stoffer, der udledes. De væsentligste stoffer, som anvendes, er affedtningsmidler,kromgarvestoffer, biocider og farvestoffer.BAT-konklusionerBAT-konklusionerne for garverierne dækker anlæg til garvning af huder og skin, hvorbehandlingskapaciteten overstiger 12 tons pr. dag.BAT konklusionerne omhandler blandt andet miljøledelse, energieffektivitet, vandforbrug,spildevandsudledning fra de forskellige processer, udledning til luft, lugt, egenkontrol og affald.Det er BAT at vælge en produktionsproces, som sikrer et lavt vandforbrug. De opnåeligevandforbrug er angivet som et opnåeligt volumen pr. produceret enhed.BAT-konklusioner oplyser om opnåelige værdier for spildevandsudledning og luftemissionergældende for de enkelte produktionsteknikker og renseforanstaltninger. For spildevand er deopnåelige BAT niveauer angivet som en opnåelig koncentration i spildevandet og for luft er deangivet som en opnåelig masse udledt pr. produceret enhed.Det er BAT at rense spildevand, som udledes direkte til recipient, for organisk materiale udtrykt vedkemisk iltforbrug (COD) og biokemisk iltforbrug (BOD5), for suspenderet stof (SS) samt forammoniumnitrogen (NH4-H),og total krom (Cr) og sulfid (somS)ved brug af mekanisk, kemisk ogbiologisk rensning. Det er BAT at anvende kromfældning.Det er BAT at rense spildevand, som udledes til rensningsanlæg for byspildevand, for total krom(Cr) og sulfid (somS)ved brug af kromfældning og sulfidfældning.Det er endvidere BAT, at indholdet i røggas fra efterfølgende processer, så som finishing, af støv ogflygtige organiske forbindelser(VOC)reduceres ved at anvende ventilationssystemer med påsatposefiltre eller vådskrubbere. Det er endvidere BAT at vælge at substituere halogenerede flygtigeorganiske forbindelser med stoffer, der ikke er halogenerede, i produktionsprocesserne.
2
Det er endvidere BAT at dræne produkter for vand inden tørring samt at vælge en produktionsprocesmed korte skyl for at sikre et lavt energiforbrug. De opnåelige BAT forbrug er angivet som etopnåeligt energiforbrug pr. produceret enhed.3. NærhedsprincippetSpørgsmålet om nærhedsvurdering er ikke relevant.4. Konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Gældende retDen europæiske godkendelsesordning om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening(IPPC-direktivet) blev indført i dansk lovgivning i 1999 gennem revision afgodkendelsesbekendtgørelsen. IPPC direktivet blev i 2011 afløst af IE-direktivet (IED). IED skalimplementeres i dansk lovgivning senest den 7. januar 2013.Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenserBAT-konklusioner skal implementeres i de berørte danske virksomheder inden for 4 år efteroffentliggørelsen i EU Tidende. Dette sker ved revision af virksomhedernes miljøgodkendelser. Medden gennemførte ændring af miljøbeskyttelsesloven og den efterfølgende ændring afgodkendelsesbekendtgørelsen forpligtes tilsynsmyndighederne til at tage godkendelser op tilrevurdering, når Kommissionen har vedtaget de for virksomheden væsentlige BAT-konklusioner.Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Statsfinansielle konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle konsekvenser, da kun én virksomhed ogen kommune er berørt.Erhvervsadministrative konsekvenser.Forslaget vurderes ikke at have væsentlige erhvervsadministrative konsekvenser.Samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget vil have konsekvenser for den berørte virksomhed, idet den eventuelt får skærpede vilkårved den kommende revurdering.Den berørte virksomhed oplyser, at forslagets krav til udledning af sulfid fra virksomhedensforrenseanlæg til rensningsanlægget for byspildevand ikke vil kunne overholdes med virksomhedensnuværende rensningsanlæg. Derudover vurderes det, at den danske virksomhed formentligt alleredei dag vil kunne overholde de øvrige BAT konklusioner.Beskyttelsesniveau:Da der med den foreslåede retsakt indføres regulering på et hidtil ureguleret område, vurderesforslaget at have en positiv påvirkning af beskyttelsesniveauet.
3
5. HøringUdkast til BREF-dokument med tilhørende BAT konklusioner har været sendt til virksomheden ogSvendborg kommune. Udkastet er endvidere sendt til følgegruppen under den styrkede BREFindsats. Svendborg kommune har oplyst, at de ikke finder store ændringer i dokumentet, især forspildevand nævnes at vandmængde og forureningsgrad ikke har ændret sig væsentligt. Forud formøde i Art 13 forummet har Miljøstyrelsen holdt møde med virksomheden og Landbrug &Fødevarer.Rammenotat om forslaget har den 30. oktober 2012 været forelagt miljøspecialudvalget i skriftlighøring.Arbejdstilsynethar ingen bemærkninger.Danmarks Naturfredningsforeningbemærker, at de grønne organisationer ikke har tilstrækkeligemidler til at kunne deltage i arbejdet, og at de ikke deler opfattelsen i rammenotatet af, at BATkonklusionerne øger beskyttelsesniveauet hverken i Danmark eller i EU som sådan. DanmarksNaturfredningsforening bemærker endvidere, at det skærpede udledningskrav for sulfid, ikke kanoverholdes af den danske virksomhed, fordi virksomheden har gennemført besparelser påvandforbruget. Endelig bemærker Danmarks Naturfredningsforening, at der ikke er beskrevet énstandard for målemetode.Landbrug & Fødevarerbemærker, at grænseværdien for sulfid er så lav, at det kun vil være muligtat opnå så lave koncentrationer ved at fortynde spildevandet. Derfor mener Landbrug & Fødevarer iforhold til afsnittet ”beskyttelsesniveau”, at det bør fremgå af rammenotatet, at BAT-konklusionenfor sulfid, kan have en negativ effekt på det samlede beskyttelsesniveau i form af et højere vand-eller kemikalieforbrug. Landbrug & Fødevarer finder også, atDanmark skal arbejde for,at en BAT-konklusion på 1 mg/l for sulfid udelukkende skal gælde for virksomheder, der leder direkte ud tiloverfladevand, mens der for virksomheder, der udleder til et biologisk renseanlæg, skal gælde engrænseværdi på 5 mg sulfid/l.6. ForhandlingssituationenNår udarbejdelsen af et BREF dokument er afsluttet, forelægges et Final Draft af det europæiskeIPPC-Bureau forArtikel 13 forummettil kommentering. Artikel 13 forummet er sammensat afrepræsentanter fra medlemsstaterne, industrien og de grønne organisationerFinal draft BREF med BAT-konklusioner for Garverier blev præsenteret for Artikel 13 Forum pådets møde d. 13. september 2012. Der var bred enighed om dokumentet, og alle parter tilsluttede sigdet. Men det var dog ikke muligt at opnå konsensus i forummet om ret mange ændringer af defremsatte konklusioner, eftersom industrien og enkelte medlemslande blokerede. Da Landbrug &Fødevarer har påpeget, at der ikke er differentieret tilstrækkeligt mellem spildevandsstrømmene vedfastsættelse af BAT niveauer, og at det ikke er muligt for virksomheden at overholde krav til sulfid ispildevandet, stillede Miljøstyrelsen forslag om, at der skal differentieres mellem blandet og ikkeblandet spildevand, og at BAT niveau for ikke blandet spildevand tilføjes i en fodnote. Der var ikkeopbakning til dette forslag.Efter at Artikel 13 Forum har udtalt sig, er Forummets udtalelser offentliggjort i et referat fra mødet.Udtalelsen består, udover referat af mødet, af to tabeller. Den ene tabel indeholder de indvendinger,forummet var enige om, og den anden tabel de indvendinger, som enkelte medlemmer af forummethar rejst. Alle de indvendinger, som forummet var enigt om, er inkluderet i det endelige dokument.
4
7. Regeringens generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Forslaget vil give en højnet miljøbeskyttelsei Danmark og Europa, og det at flere af miljøkravene til industrien stilles på europæisk niveau ermed til at sikre, at alle virksomheder i Europa mødes med ens krav.Udarbejdelsen af BAT-konklusioner for særlig forurenende aktiviteter er en væsentlig komponent ide rammevilkår, som over tid skal drive en meget stor del af de europæiske virksomheder til atanvende mere miljøvenlige produktionsformer. BAT konklusionerne bør derfor være ambitiøse.Danmark har tilegnet processen med udarbejdelsen af BREF dokumenter og BAT-konklusioner storopmærksomhed, og fremme af ny miljøteknologi er et særligt fokusområde.Danmark kan tilslutte sig forslaget.Danmark vil arbejde for, at der udvikles en strategi til forbedring eller sikring af kvaliteten af BATkonklusionerne, der kan bidrage til en høj kvalitet samtidig med at tidsplaner holdes.
5