Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del EU-note E 21
Offentligt
1227509_0001.png
Europaudvalget, Erhvervs-, Vækst og Eksportudvalget
EU-konsulenten
EU-note
Til:
Dato:
Udvalgenes medlemmer
8. februar 2015
Kommissionen foreslår nye regler for forbrugerproduktsikkerhed
Sammenfatning
Kommissionen har fremlagt en produktsikkerheds- og markedsovervåg-
ningspakke, som bl.a. indeholder nye regler for sikkerhed for forbruger-
produkter. Forslaget, som skal supplere de gældende sektorspecifikke
regler om produktsikkerhed, lægger op til at forenkle de gældende regler
om produktsikkerhed og skabe bedre forbrugerbeskyttelse.
Pakken er et af nøgleinitiativerne i Kommissionens Akt for Det indre mar-
ked II fra oktober 2012.
Fristen for Folketingets behandling af forslaget i relation til nærhedsprin-
cippet udløber den 16. april 2013.
1/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1227509_0002.png
Europa-Kommissionen fremsatte den 16. februar 2013 et forslag til en forord-
ning om forbrugerproduktsikkerhed. Forslaget indgår i Kommissionens nye
produktsikkerheds- og markedsovervågningspakke, som indeholder:
1. Et forslag til en ny forordning om forbrugerproduktsikkerhed
1
.
2. Et forslag til forordning om markedsovervågning af produkter, som
forenkler og samler de gældende regler
2
.
3. En meddelelse, der indeholder en flerårig markedsovervågningsplan
med 20 individuelle tiltag, som Kommissionen vil gennemføre i løbet
af de næste tre år
3
.
Pakken er blandt de 12 nøgleinitiativer i Kommissionens Akt for Det indre
marked II, som Kommissionen præsenterede i oktober 2012
4
, og som skal
sætte skub i væksten gennem en relancering af det indre marked.
Denne note behandler indholdet af forslaget til en forordning om forbruger-
produktsikkerhed (forslag nr. 1), som Europaudvalget den 1. februar 2013
udvalgte til nærhedstjek på baggrund af Kommissionens arbejdsprogram for
2013.
Baggrunden for forslaget
Kommissionen bebudede i sit arbejdsprogram for 2013, at den ville fremlæg-
ge sen produktsikkerheds- og markedsovervågningspakke i tredje kvartal af
2013. Men forslaget er blevet fremskyndet, formentlig for at sikre, at forslaget
kan nå at blive vedtaget af Rådet og Parlamentet inden Europa-
Parlamentsvalget i juni 2014.
EU-reglerne om produktsikkerhed og om de nationale myndigheders mar-
kedsovervågning har til formål at understøtte den frie bevægelighed for varer,
og er dermed grundlaget for et sikkert indre marked.
I dag står reglerne om produktsikkerhed dels i en række sektorspecifikke EU-
retsakter, dels i et direktiv fra 2001 om produktsikkerhed i almindelighed. Be-
stemmelserne for markedsovervågning, der er spredt over flere retsakter, vil
blive samlet i én retsakt, der gælder for alle (nonfood-)produkter.
1
2
KOM(2013)78.
KOM (2013) 75.
3
KOM (2013) 76
4
KOM(2012) 573.
2/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1227509_0003.png
Hvorfor vil Kommissionen ændre de gældende regler?
Kommissionen begrunder forslaget med, at EU-reglerne om markedsover-
vågning og forbrugerproduktsikkerhed i dag er spredt over mange forskellige
lovtekster, hvilket skaber huller og overlapninger. Derfor er det nødvendigt at
skabe bedre sammenhæng mellem reglerne om forbrugerproduktidentificering
og
‑sporbarhed
og bedre koordination mellem de måder, hvorpå myndighe-
derne kontrollerer produkter og håndhæver produktsikkerhedsbestemmelser-
ne i hele EU. Det vil have en række fordele:
-
For forbrugerne
vil det give sikre produkter, som overholder kravene
i hele EU med en endnu højere grad af beskyttelse, hvilket vil øge
forbrugernes tillid til det indre marked.
For erhvervslivet
vil det betyde mere sammenhængende regler for
alle produktsektorer. Det giver lavere omkostninger til de erhvervs-
drivendes efterlevelse af reglerne, især for de små og mellemstore
virksomheder. Desuden vil en bedre koordination af produktsikker-
hedskontrollerne fjerne illoyal konkurrence.
-
Hvilke nye bestemmelser indeholder forslaget?
Forslaget er – ligesom det eksisterede direktiv om produktsikkerhedsdirektiv
fra 2001 - fremsat med hjemmel i EU’s regler for det indre marked
5
og skal
derfor vedtages af Europa-Parlamentet og Rådet efter den almindelige lovgiv-
ningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Forordningen
retter sig primært mod non-food forbrugerprodukter, der ikke
er reguleret i anden EU-lovgivning og som er bestemt for, eller forventes an-
vendt af forbrugerne eller som forbrugerne udsættes for i forbindelse med en
tjenesteydelse.
De vigtigste ændringer ved forslaget er:
Fra direktiv til forordning:
Med forslaget udskiftes det eksisterende produkt-
sikkerhedsdirektiv fra 2001 med en forordning. Forordninger skal nemlig – i
modsætning til direktiver - ikke omsættes til national lovgivning før de gælder i
medlemsstaterne. Forordninger gælder lige efter de er vedtaget.
5
Dvs. artikel 114 i TEUF.
3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Desuden lægger forordninger normalt op til en tættere harmionisering end
direktiver, som EU-landene selv kan vælge, hvordan de vil gennemføre i de-
res egen lovgivning.
Kommissionen anfører da også i forslaget, at valget af en forordning i stedet
for et direktiv skyldes ønsket om at undgå en uensartet gennemførelse i EU-
landene, som fører til forskellige niveauer af sundheds- og sikkerhedsbeskyt-
telse og skaber hindringer for det indre marked.
Tilpasning af de erhvervsdrivendes generelle forpligtelser om sikkerhe-
den
ved alle forbrugerprodukter. Forslaget opretholder det almindelige pro-
duktsikkerhedskrav, hvorefter alle forbrugerprodukter skal være sikre, når de
bringes i omsætning eller gøres tilgængelige på EU-markedet.
I den forbindelse tydeliggør forslaget det ansvar, som påhviler de producen-
ter, importører og distributører, der indgår i forsyningskæden for forbrugerpro-
dukter. Disse krav vedrører bl.a. mærkning, produktidentifikation, korrigerende
foranstaltninger, der skal træffes i forhold til usikre produkter, og underretning
af de kompetente myndigheder.
Der indføres mere effektive værktøjer til at håndhæve sikkerhed
og andre
produktrelaterede krav og til at bekæmpe skadelige produkter, der ikke over-
holder kravene. Disse krav gælder i alle sektorer gennem et enkelt sæt sam-
menhængende bestemmelser om markedsovervågning.
Forbedret sporbarhed ved forbrugerprodukter
i hele forsyningskæden.
Dette vil sikre en hurtig og effektiv indsats over for sikkerhedsproblemer
(f.eks. produkttilbagekaldelser). I den forbindelse skal producenterne og im-
portørerne sikre, at deres produkter er mærket med produktets oprindelses-
land eller, hvis produktets størrelse eller type ikke tillader det, at mærkningen
forekommer på emballagen eller i et ledsagende dokument.
Krav om oprindelsesmærkning:
Produkter, der bringes i omsætning i EU,
skal af fabrikanten eller importøren mærkes med EU eller med den medlems-
stat, de har oprindelse i. Hensigten er, at oplysningerne letter markedsover-
vågningsmyndighedernes opgave med at spore et produkt tilbage til det fakti-
ske fremstillingssted. Desuden skabes der kontakt til oprindelseslandets myn-
digheder inden for de bilaterale og multilaterale samarbejdsrammer om for-
brugerproduktsikkerhed for passende opfølgningsforanstaltninger.
I den forbindelse er oprindelseslandet fastsat med henvisning til EU’s toldko-
deks, dvs. som det land, hvor den sidste væsentlige bearbejdning eller forar-
bejdning har fundet sted.
4/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1227509_0005.png
Strømlinede procedurer til meddelelser om skadelige produkter
og sy-
nergier mellem det eksisterende hurtige varslingssystem (RAPEX) og infor-
mations- og kommunikationssystemet til markedsovervågning (ICSMS).
Kommissionens begrundelse for nærhedsprincippets overholdelse
Kommissionen skriver i sin begrundelse for forslaget, at bestemmelserne om
produktsikkerhed kun kan vedtages effektivt på EU-plan. Dette er ifølge
Kommissionen nødvendigt for at sikre et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i
overensstemmelse med artikel 169 i TEUF og også for at forhindre, at EU-
landene vedtager indbyrdes afvigende produktbestemmelser, som fører til en
fragmentering af det indre marked. I overensstemmelse med proportionali-
tetsprincippet og nærhedsprincippet, jf. EU-traktatens artikel 5, går forslaget
ikke videre, end hvad der er nødvendigt for at nå disse mål.
På den baggrund finder Kommissionen, at forordningens mål ikke i tilstrække-
lig grad kan opfyldes af EU-landene selv og derfor bedre kan gennemføres på
EU-plan.
Folketingets indledende behandling af forslaget
De nationale parlamenter i EU har mulighed for at sende en begrundet udta-
lelse til Kommissionen, hvis de mener, at forslaget strider mod nærhedsprin-
cippet, dvs. hvis de mener, at EU-landene i tilstrækkelig grad gennem national
lovgivning vil kunne realisere forslagets formål om at produktsikkerheden i det
indre marked. Den begrundede udtalelse skal fremsættes inden 8 uger fra
forslaget er fremsat på alle sprog. Da alle sprogudgaver af forslaget forelå
den 19. februar 2013 udløber fristen
den 16. april 2013.
Folketingets Europaudvalget besluttede den 1. februar 2013, at forslaget skul-
le gøres til genstand for et nærhedstjek i Folketinget
6
.
Ud over Folketinget er en række andre nationale parlamenter (i Belgien, Fin-
land, Tyskland, Rumænien, Spanien Sverige og Holland) begyndt at behandle
forslaget. Det er dog uvist om disse parlamenter især vil se på, om forslaget
lever op til nærhedsprincippet eller om de hellere vil koncentrere sig om for-
slagets indhold.
6
EU-note af 4. februar 2013
5/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1227509_0006.png
Folketinget også har nemlig også mulighed for over for Kommissionen – såvel
inden for som efter 8-ugers fristen for nærhedstjekket
7
– at afgive bemærk-
ninger til forslagets indhold. Det skal blot fremgå klart af Folketingets udtalel-
se, at bemærkningerne knytter sig til forslagets indhold og ikke til overholdel-
sen af nærhedsprincippet.
Med venlig hilsen
Thomas Fich
(3611)
7
Jf. artikel 6 i protokollen om anvendelse af nærhedsprincippet og proportionalitetsprincippet
6/6