Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
EAN 5798000398566
Europaudvalget har i brev af 25. februar 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 39
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Elle-
mann-Jensen (V).
25. marts 2013
J.nr. 2013-2524
Spørgsmål nr. 39:
”Vil ministeren i forlængelse af sin forelæggelse i Europaudvalget den 22. februar
oplyse, hvordan der bliver fulgt op på de landespecifikke anbefalinger under det
europæiske semester, og i hvilket omfang disse anbefalinger kan vurderes at hjælpe
medlemslandenes økonomier og budgetter, herunder om tidligere konkrete anbefa-
linger er blevet gennemført, og om disse har haft den tilsigtede effekt.”
Endeligt svar:
De landespecifikke anbefalinger (CSR) indgår i det europæiske semester, som er
den kalender, der er tilknyttet Europa 2020-strategien, og som skal sikre, at EU
2020-strategien omsættes i praksis. Formålet er at styrke medlemslandenes koordi-
nation af den økonomiske politik og hvert år at gennemføre en samlet drøftelse,
som danner grundlag for landenes vedtagelse af deres nationale økonomiske politik
i det efterfølgende år.
Det europæiske semester starter inden årsskiftet med offentliggørelse af Kommis-
sionens årsrapport (Annual Growth Survey – AGS) og drøftes i de relevante råds-
formationer, herunder EPSCO, forud for forårstopmødet i Det Europæiske Råd.
Andre involverede rådsformationer er f.eks. økonomi- og finansministre, er-
hvervsministre og undervisningsministre. Retningslinjerne fra DER danner grund-
lag for landenes strukturreformer samt for de nationale reformprogrammer, som
landene skal fremlægge i april.
De Nationale Reformprogrammer præsenterer de nationale tiltag og politikker og
eksamineres af Kommissionen og de øvrige lande i fællesskab. På baggrund heraf
udarbejder Kommissionen landespecifikke analyser samt landespecifikke anbefa-
linger (Country Specific Recommendations – CSR).
Efterfølgende er det op til landene at tage højde for de landespecifikke anbefalinger
i arbejdet med den nationale politik, herunder i beslutninger om reformer og kon-
krete politiktiltag. I det følgende års reformprogram redegør medlemslandene for,
hvordan man i de forløbne år har levet op til anbefalingerne.
De landespecifikke anbefalinger vedtages formelt med kvalificeret flertal, men bli-
ver generelt i praksis vedtaget i konsensus af alle EU-lande i fællesskab, og der er