Europaudvalget 2012-13
EUU Alm.del
Offentligt
1237222_0001.png
1237222_0002.png
MINISTERENDatoJ. nr.
EuropaudvalgetFolketinget
2013 - 1087
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Europaudvalget har i brev af 18. marts 2013stillet mig følgende spørgsmål(EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Eva Kjer Hansen(V).

Spørgsmål nr. 60:

På baggrund af besvarelse af spørgsmål 60 på EUU alm. del af 18. marts 2013bedes ministeren redegøre for antallet af delegerede retsakter i forslag fraKommissionen siden Lissabontraktatens ikrafttrædelse, samt om der er entendens til, at antallet og omfanget af delegerede retsakter i hvert forslag erstigende? Ministeren bedes også give sin faglige vurdering af, om de delegerederetsakter er fortrinsvis af teknisk eller indholdsmæssig karakter?

Svar:

Der henvises generelt til europaministerens besvarelse af FEU-spørgsmål 38(EUU alm. del) om antallet og omfanget af Kommissionens forslag tildelegerede retsakter.Transportministeriet råder ikke over en samlet oversigt over antallet afdelegerede retsakter i forslag fra Kommissionen inden for ministerietsressortområde.Det bemærkes, at regeringen er opmærksom på Kommissionens forslag til brugaf delegerede retsakter i forhandlingerne i Rådet og i forbindelse med denhjemlige behandling af Kommissionens forslag til basisretsakter, hvorbemyndigelsen til delegerede retsakter gives. Regeringen finder det såledesvigtigt, at forslag om delegerede retsakter skal kunne begrundes i hvert konkrettilfælde.Jeg kan oplyse, at der siden Lissabontraktatens ikrafttræden d. 1. december2009 kuner tre forslag fra Kommissionen på transportområdet,hvorRegeringen har arbejdet for at begrænse anvendelsen af delegerede retsakter. Ialle tre tilfælde vurderede Regeringen, at beføjelsen til at vedtage delegerederetsakter angik væsentlige elementer af den lovgivende retsakt.Det drejer sig om følgende sager:
Forslag til oprettelse af et fælles europæisk jernbaneområdeSide 2/2
Forslag om etablering og drift af de Europæiske satellitnavigationssystemerForslag om fastsættelse af bestemmelser og procedurer for indførelse afstøjrelaterede driftsrestriktioner i Unionens lufthavne inden for enafbalanceret strategi og om ophævelse af Europa-Parlamentets ogRådets direktiv 2002/30/EF
Også i Rådet og Europa-Parlamentet har der været stor opmærksomhed påspørgsmålet om anvendelse af delegerede retsakter ellergennemførelsesretsakter i konkrete lovgivningssager, siden Lissabon-Traktatentrådte i kraft den 1. december 2009. Spørgsmålet om anvendelse af delegerederetsakter indgår på lige fod med andre emner i forhandlinger internt i Rådet ogmellem Rådet og Europa-Parlamentet.Det bemærkes, at visse oplysninger om allerede udstedte delegerede retsakterer tilgængelige i Rådets og til en vis grad Kommissionens offentligedokumentregistre. I den forbindelse har Kommissionen oplyst, at der sidenLissabontraktatens ikrafttrædelse er udstedt i alt 55 delegerede retsakter.Fra dansk side agter man at rejse spørgsmålet om bedre adgang til informationom delegerede retsakter på linje med den adgang til information omkomitologi, som allerede findes i dag
Medvenlighilsen
Henrik Dam Kristensen