Europaudvalget 2013-14
EUU Alm.del
Offentligt
1291987_0001.png
1291987_0002.png
Folketingets Europaudvalg
København, denSagsnr.: 22571Dok.nr.: 590363FVM 198
Folketingets Europaudvalg har i skrivelse af den 25. november 2013 stillet følgendespørgsmål (spørgsmål nr. 95 (EUU alm. del)) efter ønske fra Per Clausen (EL):

Spørgsmål 95:

Ministeren bedes – som lovet på Europaudvalgets møde den 20. september 2013 –fremsende en række konkrete eksempler på sager, hvor Danmark har stemt imodsalgsfremme, og som danner grundlag for at regeringen ønsker at revidere Danmarkshidtidige principielle modstand mod salgsfremme i EU-regi.

Svar:

Spørgsmålet har været forelagt for NaturErhvervstyrelsen, som oplyser følgende:”Kommissionen behandler to gange årligt indsendte ansøgninger fra erhvervs- ogbrancheorganisationer om EU-støtte til gennemførelse af informations- og salgsfrem-me-programmer. Efterfølgende stemmes der i en forvaltningskomitéprocedure om énsamlet pakke af de af EU-landene indsendte ansøgninger, som Kommissionen indstillertil godkendelse eller afvisning.Medfinansieringen fra EU ligger typisk på 50 % af de godkendte programomkostnin-ger.Danmark er involveret i to igangværende programmer og Kommissionen vil træffe af-gørelse om godkendelse af et tredje program efter et forvaltningskomitémøde den 23.oktober 2013.Som danske eksempler kan de to igangværende programmer og et muligt kommendeprogram nævnes:1. ”Milk – nutritious by nature” igangsat i år. Formålet er at forbedre forbrugernespositive opfattelse af mælk og sætte fokus på mælks næringsværdi og genopretteforbruget af mælk som en naturlig del af dagligdagen i konkurrence med læske-drikke på EU’s indre marked. Målgruppen er primært kvinder i alderen 18 – 44 år
Ministeriet for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
Slotsholmsgade 12DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01Fax +45 33 14 50 42
[email protected]www.fvm.dk
samt mødre med børn i alderen 8 – 13 år. Udover Danmark er Frankrig, Holland,UK, Irland, Belgien og Østrig med i programmet, der har en økonomisk ramme på119 mio. kr. I Danmark er Mejeriforeningen involveret.Danmark var alene om at stemme imod.2. ”Promotion of EU-pork and pork by-products in the modern retailsector in Chinaand Hong Kong” igangsat i efteråret 2012. Formålet er at øge den europæiskeeksport af frosset svinekød og svinekødsprodukter i Kina, bl.a. i konkurrence medUSA og Canada. Der forventes en øgning af eksporten på ca. 185 mio. kr. Pro-grammet har en ramme på 52 mio. kr. Programmet gennemføres af Landbrug ogFødevarer og er en generisk kampagne, der er i tråd med Regeringens Vækstmar-kedsstrategi.Danmark var alene om at stemme imod.3. ”Season – Everyday food with fruit, vegetable and joy”, der ønskes igangsat ultimo2013. Formålet er at øge forbruget af frugt og grønt gennem bl.a. bladet ”Sæson”,og vende et faldende forbrug især hos børnefamilier ved at informere forbrugerneom, at frugt og grønt er billigere end man tror. Programmet har en ramme på 17mio. kr. Det er det tredje program der gennemføres herom af Gartneriets Afsæt-ningsudvalg i Danmark.
Som eksempel på programmer i andre medlemslande, som er i overensstemmelsemed danske prioriteter, kan nævnes:1. Et hollandsk program ”The taste of organic”. Formålet er at øge kendskabet til EU’søkologilogo og øge efterspørgslen efter økologiske produkter, især hos den prag-matiske forbruger på det hollandske marked.2. Et græsk program om økologisk frugt og grønt. Formål er at øge kendskabet til ogsalg af økologiske produkter i Tyskland, Holland og Sverige ved fokus på bl.a. fø-devaresikkerhed, produktkvalitet og økologisk mærkning3. Et belgisk program, der sigter på at øge kendskabet til særligt kartoflers rige an-vendelsesmuligheder samt stoppe nedgangen af forbruget af kartofler blandt 18-45 årige.4. Et græsk program, der har som formål at øge forbruget af friske grøntsager, isærasparges i Grækenland, Frankrig og Tyskland.5. Et irsk program ”Just add mushrooms” rettet mod markedet i Irland og UK medhenblik på at øge kendskabet til, at champignon kan indgå i ”6 om dagen”.”
2