Transportudvalget 2012-13
B 39 Bilag 5
Offentligt
1242180_0001.png
1242180_0002.png
Til beslutningsforslag nr.B 39
Folketinget 2012-13
Beretning afgivet af Transportudvalget den 9. april 2013
Beretningom
Forslag til folketingsbeslutning om skærpede sikkerhedsbestemmelser ogindførelse af ny teknologi til sikring af asfalt- og vejarbejdere[af Henning Hyllested (EL) m.fl.]1. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 17. december 2012og var til 1. behandling den 7. februar 2013. Beslutningsfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling iTransportudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.2. Politiske bemærkningerEt flertal i udvalget (S, RV, SF og EL) er af den opfattel-se, at nogle bilisters alt for høje fart og uopmærksomhedforsat udgør en meget stor risiko for de asfalt- og vejarbej-dere, der arbejder på og ved de danske veje med anlæg ogvedligehold af vejene.Flertallet er enige om, at der snarest skal iværksættes initi-ativer, der skal dæmpe farten og skærpe opmærksomhedenhos bilisterne, når de passerer en vejarbejdsplads.Flertallet mener, at initiativerne, som er beskrevet i beslut-ningsforslag nr. B 39, og hvoraf nogle allerede er iværksat,skal etableres på alle vejarbejdspladser, idet der tages højdefor varigheden af den etablerede arbejdsplads.Der lægges særlig vægt på:– Fartkontrol. Mens det undersøges, hvordan der kan etab-leres ubemandet automatisk fartkontrol (ATK), anven-des den eksisterende ordning med ATK, som regeringenfor nylig har besluttet at udvide ved at firedoble antalletaf politiets ATK-biler. Politiet vil derfor i første omgang– som en hurtig, billig og fleksibel løsning – få mulighedfor fremover at øge fartkontrollen markant, også i for-bindelse med vejarbejder. Ved vejarbejde skal fartkon-trol altid være ledsaget af tydelig skiltning om, at derkan foregå fartkontrol på stedet.– Opstilling af mobile skilte med »Din fart«.– Variable vejskilte, som kan lukkes ned ved arbejdstids-ophør og arbejdspladsens »nedlæggelse«.– Løbende tilsyn med afmærkning og skiltning samt tyde-lig skiltning med navn og telefonnummer på de ansvarli-ge for skiltningen. Foretages af Vejdirektoratet og/ellerarbejdstilsynet.– Etablering af en sikkerhedsgruppe på hver arbejdsplads,bestående af en sjakbajs og en formand (arbejdsgiverre-præsentant).– Uddannelse af asfalt- og vejarbejdere. Krav om § 9-kur-sus til sjakbajs og formand.– Krav om brug af uddannede asfalt- og vejarbejdere vedudbud.Et mindretal i udvalget (V, DF og LA) er helt enig i sa-gens alvor og ønsker problemerne løst ved effektive og øge-de hastighedskontroller samt kontroller, som tilser, at vejaf-mærkning og skiltning udføres korrekt og i overensstemmel-se med bekendtgørelserne på området. Mindretallet er ogsåenig i variable hastighedsskilte, som kan ændres eller sluk-kes uden for arbejdstiden.Mindretallet kan ikke tilslutte sig, at der skal bruges res-sourcer på sikkerhedskurser, sikkerhedsgrupper eller kravom § 9-kurser til sjakbajser, og formænd. Alle disse ressour-cer er bedre anvendt ved at intensivere hastighedskontroller-ne, når der arbejdes på strækningerne, og ved korrekt skilt-ning, som øger respekten for arbejdsstedet.
P.u.v.Benny Engelbrechtformand
AX014958
2
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende B 39Bilagsnr.1234TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslagetFastsat tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget1. udkast til beretningOversendelse af Vejdirektoratets notat vedr. mulig implementering afB 39 om sikkerhed for vej- og asfaltarbejdere, fra transportministeren