Forsvarsudvalget 2012-13
B 49 Bilag 2
Offentligt
1204422_0001.png
1204422_0002.png
1204422_0003.png
Beslutningsforslag nr.B 49
Folketinget 2012-13
Fremsat den 15. januar 2013 af udenrigsministeren (Villy Søvndal)
Forslag til folketingsbeslutningom
dansk militært bidrag til støtte for indsatsen i MaliFolketinget meddeler sit samtykke til, at et dansk militærtbidrag stilles til rådighed for den internationale militære ind-sats i Mali i op til tre måneder med henblik på at sikre fred,stabilitet og beskyttelse af civilbefolkningen i landet inden-for rammerne af FN’s Sikkerhedsrådsresolution 2085 af 20.december 2012 og efter anmodning fra den maliske præsi-dent Traoré.
AS001380Udenrigsmin.
2
Bemærkninger til forslagetI. Det nordlige Mali har igennem længere tid været uden-for regeringens kontrol og har været base for oprørs- og se-paratistbevægelser og et arnested for organiseret kriminali-tet. I forlængelse af et militærkup i marts 2012 udnyttedeoprørsgrupper, herunder islamistiske grupperinger, magt-tomrummet til at sikre sig kontrol over mere end halvdelenaf Malis territorium. Det nordlige Mali er således nu kon-trolleret af en række forskellige oprørs- og terrorgrupperin-ger, og der er flere steder indført Sharia-lovgivning.Oprørsgrupper fra det nordlige Mali iværksatte efter fleremåneders relativ stilstand den 10. januar 2013 en offensivmod syd og indtog byen Konna. Oprørene nærmer sig der-med Sevaré, beliggende ca. 600 km nord for hovedstadenBamako, og trafikknudepunktet Mopti, 50 km syd for Kon-na, der huser en lang række internationale nødhjælpsorgani-sationer, herunder flere FN-organisationer.II. Frankrig besluttede den 11. januar 2013 på direkte an-modning fra den maliske præsident Traoré at yde militærstøtte til den maliske hær. Den maliske præsident har i brevtil FN’s Generalsekretær Ban Ki-Moon orienteret FN omden maliske anmodning til Frankrig. Præsident Hollande harunderstreget, at operationen sker inden for rammerne af FN-mandatet (Sikkerhedsrådsresolution 2085), samt at operatio-nen vil vare så længe, det er påkrævet.III. Danmark har modtaget en anmodning fra Frankrig omet dansk bidrag (C-130 transportfly) til den militære opera-tion. Forsvarsministeriet har meddelt, at Flyvevåbnet har ka-pacitet til at stille med et C130-transportfly i henhold til detstående 48-timers beredskab.For Danmarks vedkommende er der alene tale om trans-portopgaver. Disse inkluderer transport af personel og mate-riel, som f.eks. pansrede køretøjer, reservedele og farligtgods (ammunition) i relation til den franske operation i Ma-li. Det kan ikke på forhånd siges, om der alene vil blive be-hov for transport af fransk personel eller om der også vil bli-ve behov for at transportere personel fra lande i regionen.Indledningsvis forventes det danske fly at blive brugt til atflyve mellem Frankrig og lufthavnen i hovedstaden i Mali,Bamako. Efterfølgende forventes der primært at være behovfor at flyve mellem N'djamena (Tchad) og Bamako samtmuligvis lufthavnen i Mopti i Mali. Det kan imidlertid ikkeudelukkes, at der bliver behov for også at beflyve andre luft-havne eller lande. Det er aftalt med Frankrig, at lufthavnen iMopti alene beflyves, såfremt sikkerhedssituationen vurde-res at være acceptabel.Det danske bidrag vil kunne påbegynde opgaveløsningenumiddelbart efter ankomst i operationsområdet. Det franskeforsvar er for nærværende ikke i stand til at beskrive varig-heden af behovet for dansk støtte. Der søges opbakning tiludsendelse af bidraget i op til tre måneder, idet opgavenselvsagt søges afsluttet hurtigst muligt.Det danske bidrag vil være under operativ kontrol af denfranske chef for luftstyrkerne i regionen – JFACC (JointForce Air Component Commander) – der befinder sig iN'djamena i Tchad. Den danske forsvarschef bevarer fuldkommando. Danmark forventes hovedsageligt at skulle sam-arbejde med Frankrig samt USA og muligvis Storbritannien.Det danske bidrag forventes at være på op til ca. 40 perso-ner inklusiv forbindelsesofficerer til relevante hovedkvarte-rer, herunder til det luftmilitære hovedkvarter i N'djamena.I forbindelse med indsættelsen af det danske bidrag vil derblive indgået aftaler om personellets statusforhold samt tek-niske aftaler med danske samarbejdspartnere.Ud over selvforsvar vil det danske bidrag ikke være be-myndiget til magtanvendelse. C-130-transportfly er ikke be-væbnet, men er alene udstyret med elektroniske systemer tilselvforsvar. Det danske personel vil medbringe håndvåbentil selvforsvar.IV. Efter det oplyste har USA ligeledes modtaget anmod-ning fra Frankrig om støtte til operationen. USA ventes atbidrage med luftmilitære støttekapaciteter, lufttankning,lufttransport og ISR-kapaciteter (efterretningsindhentning-og overvågning). Storbritannien har ligesom Danmark mod-taget en henvendelse fra fransk side, og den britiske regeringhar offentligt meddelt, at den vil støtte den franske operationmed transportbidrag. Desuden har Tyskland og Belgienmodtaget lignende henvendelser.V. Danmark har gennem længere tid haft et betydeligt en-gagement i regionen. Mali har været et dansk partnerlandsiden 2007 og er således en vigtig partner for Danmark i Sa-hel-regionen. Efter kuppet i Mali i marts 2012 har de danskepolitiske bestræbelser omfattet støtte til opbygning af en po-litisk proces med et udenrigs-, udviklings- og sikkerhedspo-litisk fokus på to parallelle spor: (1) Støtte til internationaleog regionale mæglings- og konfliktløsningsindsatser medhenblik på at fremme en politisk forhandlet løsning med op-rørsgrupperne i Nordmali samtidig med, at det internationalesamfund træffer de nødvendige forberedelser til en afrikanskledet militær intervention. (2) Samtidig har Danmark bådebilateralt og gennem EU lagt et betydeligt pres på den mali-ske overgangsregering for at tilskynde denne til at iværksæt-te en række helt centrale politiske processer, som omfatterudpegelse af en officiel malisk forhandlingsdelegation ogtiltag, der skal sikre landets genindtræden i en i forfatningenlovligt defineret ramme.På baggrund af Danmarks tilstedeværelse i regionen ogden meget skrøbelige situation, som Mali og regionen somhelhed befinder sig i, besluttede regeringen i september2012 at iværksætte et nyt Sahel-initiativ 2013-2017 som ledi regeringens fokus på stabilisering og konfliktforebyggelsei skrøbelige stater. Foruden et fokus på konfliktforebyggen-de indsatser i Mali vil der under Sahel-initiativet bliveiværksat indsatser inden for sikkerhedssektorreformer og an-ti-radikalisering.Henset til den sikkerhedsrisiko som den skrøbelige situa-tion i Mali udgør for Sahel-regionen, og Danmarks engage-ment i regionen vurderes det således som vigtigt og i tråd
3
med den hidtidige danske linje, at Danmark støtter Frankrigog Mali i den givne situation.VI. For så vidt angår det folkeretlige grundlag, har FN’sSikkerhedsråd med resolution 2085 af 20. december 2012 -vedtaget i henhold til FN-pagtens kapitel VII - fastslået, atder med situationen i Mali foreligger en trussel mod interna-tional fred og sikkerhed. Med resolutionen har Sikkerheds-rådet på denne baggrund bemyndiget en afrikansk-ledetstyrke (AFISMA) til at anvende alle nødvendige militæremagtmidler til bl.a. at støtte Malis regeringsstyrkers bestræ-belser på at genvinde kontrollen med områder i det nordligeMali, der p.t. kontrolleres af væbnede terror- og ekstremist-grupper. Samtidig hermed har Sikkerhedsrådet opfordretFN’s medlemslande og internationale organisationer til atyde støtte til AFISMA’s løsning af de nævnte opgaver, her-under militær og logistisk støtte. I forhold til den meget ak-tuelle trussel mod Malis territoriale suverænitet har den ma-liske præsident den 10. januar 2013 anmodet Frankrig ommilitær bistand.Frankrig har herefter sat sig i spidsen for de internationalebestræbelser på – inden for resolutionens rammer – at imø-dekomme denne anmodning, og regeringen ønsker at støttedette fransk-ledede internationale initiativ.Det danske bidrag vil være undergivet folkeretten, herun-der den humanitære folkeret.VII. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet følgendetrusselsvurdering:Tilstedeværelsen af oprørsgrupper støttet af islamistisketerrornetværk udgør en trussel mod fred og stabilitet i regio-nen. Al‐Qaida i Det Islamiske Maghreb (AQIM) er den stør-ste militante islamistiske terrorgruppe i Sahel‐området, somMali er en del af. AQIM har en betydelig evne og kapacitettil at gennemføre terrorangreb i store dele af Sahel‐områdetog har tidligere gennemført angreb her. AQIM har siden Ga-daffi‐styrets fald i 2011 fået tilført store mængder våben fraLibyen, herunder bl.a. mandbårne luftværnsmissiler. Det ersandsynligt, at AQIM’s evne til at udføre terrorangreb vilvokse, herunder også i Europa.På baggrund af indsættelsen af franske styrker i Mali vur-derer Forsvarets Efterretningstjeneste, at det er sandsynligt,at AQIM eller tilknyttede militante islamistiske grupper vilsøge at iværksætte terrorangreb imod nationale eller vestligemål i Mali og/eller i nabolandene.Forsvarets Efterretningstjeneste har ingen oplysninger omkonkrete trusler mod dansk personel i Mali, men vurderer, at
der er en generel terrortrussel. Derudover er der en genereltrussel forbundet med kamphandlingerne i Mali, hvor myn-dighederne, støttet af Frankrig og andre lande, opererer modoprørernes styrker i den centrale del af landet. Truslen af-hænger af, hvor i Mali det danske personel befinder sig, her-under især hvor tæt på kamphandlingerne og oprørernes om-råde de er.Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at terrortruslenmod vestlige mål, herunder et dansk bidrag indsat i Mali, erHØJ. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslen frabortførelser i Mali er HØJ. Forsvarets Efterretningstjenestevurderer, at truslen mod et fly ved start og landing i heleMali er HØJ. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, attruslen for beskydning fra jorden i Mali er LAV for flyvnin-ger over 3.500 meter (uden for rækkevidde af håndvåben ogmandbårne missiler), men HØJ for flyvninger under 3.500meter. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslenmod et fly ved start og landing i Tchad er LAV. Truslenmod personel i Tchad er LAV.VIII. Det danske militære bidrag vil indgå i en indsats,hvor det ikke kan udelukkes, at der bliver tale om anvendel-se af militære magtmidler. På den baggrund forelægges sag-en for Folketinget under henvisning til Grundlovens § 19,stk. 2, med anmodning om, at Folketinget meddeler sit sam-tykke til, at danske militære styrker stilles til rådighed forden internationale militære operation i Mali indenfor ram-merne af resolution 2085 af 20. december 2012, og efter an-modning fra den maliske præsident.IX. Regeringen vil løbende vurdere det danske bidragssammensætning med henblik på at sikre en effektiv opgave-løsning. Såfremt det skulle vise sig hensigtsmæssigt at juste-re bidraget væsentligt, eller såfremt der skulle ske en væ-sentlig ændring i opgavernes karakter, vil regeringen rådføresig med Det Udenrigspolitiske Nævn herom eller om nød-vendigt på ny forelægge sagen for Folketinget.X. Meromkostningerne forbundet med indsættelsen af-hænger selvsagt af udsendelseslængden samt hvilke opgaverder endeligt skal løses. På det nuværende beregningsgrund-lag vurderer forsvaret, at udsendelse af bidraget i 90 dageforventeligt vil andrage ca. 14 millioner kr. i meromkostnin-ger. Heri er medregnet anslåede udgifter til chartring af civi-le fly m.v. til løsning af øvrige opgaver, herunder nationale,der ikke kan udskydes til efter operationen i Mali. Merom-kostningerne forbundet med udsendelsen afholdes inden forforsvarets økonomiske ramme på § 12.