Tak for det, formand.
Forespørgerne har med dagens forespørgsel bedt mig om at redegøre for regeringens vurdering af ytringsfrihedens tilstand i Danmark og for, hvordan regeringen fremadrettet vil værne om ytringsfriheden og den personlige frihed for borgere i Danmark.
Ytringsfriheden er jo en hjørnesten i ethvert demokratisk samfund, og derfor er det også godt, at vi med jævne mellemrum får mulighed for at drøfte emnet her i Tinget.
Retten til frit at kunne give udtryk for sine holdninger og tanker har stor betydning for den enkeltes livsudfoldelse.
Det er i mødet med andres frie ytringer, at vi udvikler vores holdninger, som igen påvirker andres holdninger.
Ytringsfriheden har på den måde ikke kun betydning for det enkelte menneske; den frie meningsudveksling skaber også grundlaget for en dybere og jo også mere nuanceret indsigt i væsentlige samfundsforhold.
Ytringsfriheden er derfor en nødvendig og selvfølgelig forudsætning for ethvert demokratisk samfund.
Det er f.eks.
svært at forestille sig et demokratisk valg uden fri adgang til at kritisere magthaverne og også til at komme med nye ideer og synspunkter.
Retten til frit at kunne tilkendegive sin mening om f.eks.
politiske, religiøse, moralske eller kulturelle forhold skal derfor have en fremtrædende og helt central plads i vores lovgivning og også i den offentlige debat.
Vi skal huske ikke at tage ytringsfriheden for givet.
Der findes nemlig fortsat steder i verden, hvor ordet ikke er frit, så vi skal glæde os over vores frihed, og vi skal værne om vores frihed.
Det er også derfor, at ytringsfriheden som en fundamental frihedsrettighed er beskyttet både i den danske grundlov og i flere internationale konventioner.
Men det er ikke alle, der bakker op om den vidtrækkende ytringsfrihed, vi har her i Danmark.
I den forbindelse vil jeg godt sige, at regeringen tager klart afstand fra adfærd, der udgør en trussel mod de fundamentale demokratiske principper, som vores samfund bygger på.
Det indebærer bl.a., at alle skal kunne færdes trygt og sikkert og uden frygt for at blive udsat for overgreb på grund af etnicitet eller tro.
Man skal hverken kunne blive overfaldet på grund af sine ytringer, eller fordi man går med kalot.
Endvidere skal ekstremisme og antidemokratiske grupperinger bekæmpes, og regeringen har netop styrket indsatsen på dette område, hvilket jeg skal komme tilbage til her lidt senere.
Forespørgerne har som nævnt bedt mig om at redegøre for ytringsfrihedens tilstand i Danmark, og jeg tror også, at forespørgerne er enig med os i, at man jo kan filosofere længe over, hvordan man måler ytringsfrihedens tilstand, og at man næppe skal regne med at finde en endegyldig målestok.
Men når det er sagt, vil jeg samtidig godt sige, at mit klare indtryk er, at ytringsfriheden generelt har det godt i Danmark.
Det er en fast forankret del af den danske kultur, at man frit kan udtrykke sig om sine tanker og holdninger, og at enhver kan tage del i den offentlige debat.
Vi har en fri presse, der hverken er underlagt censur eller på andre måder hindres i at offentliggøre ytringer.
Pressen har en helt central rolle som offentlighedens informations- og kontrolorgan og nyder selvfølgelig også derfor en særlig vidtgående beskyttelse mod indgreb i ytringsfriheden.
Det er i den grad et sundhedstegn, at vi i Danmark har en presse med fri adgang til at se kritisk på regeringen, politiske grupper og private virksomheder, ja, faktisk på hvem som helst.
Sådan skal det være i et demokratisk samfund som vores.
På samme måde har borgerne uhindret adgang til at udtrykke sig, f.eks.
gennem læserbreve eller på internettet, om alt lige fra politiske eller etiske spørgsmål til, hvem der skal smides af fodboldlandsholdet.
Danskerne gør i meget vidt omfang brug af retten til ytringsfrihed, og det er jo med til at skabe både et rigt kulturelt liv og et rigt samfundsliv i Danmark.
Vi siger vores uforbeholdne mening, og det er mit indtryk, at der er en stor bevidsthed om, at vi alle sammen har et ansvar for at værne om ytringsfriheden, og at vi bedst beskytter ytringsfriheden på netop den måde, at vi gør brug af den.
Det er naturligvis en helt central opgave for den til enhver tid siddende regering at sikre, at rammerne for fri meningsudveksling fortsat vil være til stede.
Vi må som sagt aldrig tage ytringsfriheden for givet, og det er jo som nævnt desværre ikke alle, der bakker op om den vidtrækkende ytringsfrihed, som vi har her i Danmark.
Det bringer mig videre til spørgsmålet om, hvordan regeringen fremadrettet vil værne om ytringsfriheden og den personlige frihed for borgerne.
Ytringsfriheden er som nævnt beskyttet både af vores grundlov og af flere internationale konventioner.
Samtidig har ytringsfriheden en fremtrædende og central plads i den offentlige debat.
Den vidtrækkende ytringsfrihed, som vi har i Danmark, er ikke kommet af sig selv.
Retten til frit at kunne sige sin mening er populært sagt blevet en del af danskernes dna, fordi vi i årtier har opbygget et fælles demokratisk værdigrundlag for vores samfund.
Det er bl.a.
principper om åbenhed og dialog, der har været med til at skabe et samfund, hvor borgerne ikke er bange for at gøre brug af deres grundlovssikrede ret til at ytre sig.
Regeringen vil fastholde og styrke det fælles demokratiske værdigrundlag, som vores samfund bygger på, og som ytringsfriheden udspringer af.
Der findes som nævnt folk, der ikke har forstået spillereglerne, og som bl.a.
forsøger at sætte vores vidtrækkende ytringsfrihed under pres – også med ekstreme metoder.
Signalet skal være klart:
Det skal og vil ikke lykkedes.
Vi er mange, som står vagt om vores grundlæggende rettigheder, det er fundamentet, vi står på, og det er stærkt, fordi vi simpelt hen ikke vil finde os i det.
Regeringen sætter derfor også hårdt ind mod samfundsnedbrydende adfærd.
Vi fører en konsekvent politik over for det lille mindretal, der søger at udfordre vores demokrati og de grundlæggende værdier, som det bygger på.
Regeringen har bl.a.
styrket indsatsen mod ekstremisme og antidemokratiske grupperinger.
Bekæmpelse af ekstremisme kræver både en effektiv forebyggende indsats og sandelig også en effektiv retshåndhævende indsats.
Jeg kan bl.a.
nævne, at Social- og Integrationsministeriet har iværksat en kortlægning af grupperinger, der modarbejder det danske demokrati.
Kortlægningen har bl.a.
fokus på grupper, som i deres bestræbelser på at undergrave det danske demokrati arbejder på at tiltrække unge danskere.
Formålet med kortlægningen er bl.a.
at konkretisere og tilpasse indsatsen over for ekstremistiske grupper og vurdere, om der er brug for nye indsatser på området.
Lad mig samtidig nævne, at det jo er en helt central opgave for vores efterretningstjeneste, altså Politiets Efterretningstjeneste, i dialog og samarbejde med de enkelte politikredse at bekæmpe voldelig ekstremisme, og jeg kan forsikre, at PET derfor til stadighed har fokus rettet mod netværk og personer, der bekender sig til voldelig ekstremisme her i Danmark.
Lad mig også benytte lejligheden til at slå fast, at regeringen har fuld fokus på at fastholde vores robuste og effektive beredskab mod voldelig ekstremisme.
Så lad mig runde af med at sige, at det danske samfund hviler på en fælles accept af helt grundlæggende demokratiske værdier som ligeværd og ytringsfrihed.
Det er også det stærke fundament, som regeringen står på og bygger videre på.
Ingen vil få held til at ryste os.
Vi vil tværtimod stå vagt om ytringsfriheden og tage livtag med de kræfter, der forsøger at kvæle den fri meningsudveksling.
Tak.