Europaudvalget 2013-14
KOM (2012) 0011 Bilag 10
Offentligt
1304724_0001.png
27. november 2013
HEM
Att.: Europaudvalget
DI og DI ITEKs bemærkninger til Persondataforordningen
Der er på dagsordenens punk 2 (rådsmøde 3279, punkt 7) lagt op til en drøftelse af
Kommissionens forslag til Persondataforordning med en delvis generel indstilling. I
samlenotatet side 108 findes udkast til en generel dansk holdning til Kommissionens
forslag. DI og DI ITEK har følgende bemærkninger til udkastet til en dansk holdning:
1. Valg af retsakt
Det er helt afgørende at der vælges en forordning som retsakt - og ikke et direktiv! Som
reglerne er idag findes der 28 forskellige nationale implementeringer af det eksisterende
direktiv. Hvert land har vedtaget deres særregler på forskellige områder. Hertil kommer,
at der er en meget stor spændvidde i, hvor strengt det eksisterende direktiv generelt
bliver fortolket.
Dette betyder basalt set, at erhvervslivet skal behandle personoplysninger (om ansatte,
kunder m.v.) på 28 forskellige måder, hvis de er til stede i alle de europæiske lande.
Dette er en stor barriere for de store danske virksomheder. Mindre virksomheder, der
bare handler med vores nærmeste nabo, Tyskland, som har en meget streng fortolkning
af reglerne i forhold til Danmark, oplever, at bare det at være til stede i eet andet land
end hjemlandet medfører en betydelig administrativ byrde.
Der har i den europæiske debat været forståelse for erhvervslivets behov. Der har derfor
været et kompromisforslag på banen, hvor man foreslår at behandling af
personoplysninger i erhvervslivet reguleres af en forordning, og behandling af
personoplysninger i den offentlige sektor reguleres af et direktiv. Vi mener ikke, at dette
kompromisforslag er en farbar vej.
For borgerne vil det indenfor den enkelte stat betyde, at behandlingen af deres
oplysninger er forskellig afhængig af, om de afgiver personoplysninger til det offentlige
eller til en virksomhed. Det vil mindske gennemsigtigheden for borgeren betydeligt.
Hertil kommer at samspillet mellem den offentlige og private sektor er stort. For en
patient vil det betyde, at det offentlige hospital behandler hans oplysninger på en måde
og et privat hospital, som han måske konsulterer i forbindelse med den samme
behandling, behandler hans oplysninger på en anden måde. Endelig vil det betyde, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
borgerens data behandles forskelligt i de offentlige sektorer i de forskellige EU-lande.
Hvis en borger skal behandles af et andet EU-lands sundhedssystem, eller en studerende
rejser til et universitet i et andet land, vil hans personoplysninger dermed blive
behandles forskelligt. Generelt er det en rigtig dårlig ide, at den offentlige sektors
behandling af personoplysninger reguleres ved et direktiv.
Det har været fremført, at valget af forordning reducerer den høje grad beskyttelse af
personoplysninger, vi har i Danmark, fordi vi ikke kan fastholde vores særlovgivning.
For det første mener vi, at det er en forkert selvopfattelse, at Danmark har et specielt
højt beskyttelsesniveau. I en europæisk sammenhæng er det vores indtryk, at Danmark
ligger i det jævne midterfelt. For det andet giver forordningsforslaget en lang række
forbedringer af persondatabeskyttelsen, end vi har i Danmark idag. F.eks. lægges der op
til at indføre brug af data protection impact assessments og privacy by design. Disse to
principper har DI og DI ITEK forgæves kæmpet for at få gennemført i Danmark igennem
flere år, fordi det er vores opfattelse, at det vil bidrage betydeligt til at forbedre
persondatabeskyttelsen. Forordningsforslaget giver således en generelt langt bedre
beskyttelse end den nuværende danske lovgivning giver. Kun i forhold til behandling af
kreditoplysninger ser der ud til at være en svækkelse i forhold til den nuværende danske
lovgivning. Hvis man fra politisk side ønsker at forbedre dette i forordningsforslaget, er
det det mandat, man bør give regeringen med.
Det eneste rigtige er i vores optik dermed at give en massiv opbakning til at retsakten
bliver en forordning.
2. Omkostninger og retsstilling
I samlenotatet anføres: "...de administrative omkostninger for myndigheder og
virksomheder øges, uden at dette medfører, at den registrerede sikres en bedre
retsstilling". DI og DI ITEK er generelt ikke enig i denne påstand.
Det er vores opfattelse, at borgerne gives en langt bedre retsstilling i forhold til
virksomhedernes og den offentlige sektors behandling af personoplysninger med
kommissionens forslag, end det gør sig gældende idag. Bl.a. fordi der introduceres nye
rettigheder til borgerne, nye krav til informationen og nye krav til, hvordan digitale
løsninger, der behandler personoplysninger i fremtiden, skal designes.
Vi kan ikke love, at der ikke vil være marginalt større omkostninger forbundet med at
gennemføre forslagene i forordningen - men det er ingen lunde sikkert. For det første vil
en række af de krav, der stilles til digitale løsninger, der behandler personoplysninger,
sikre, at der er designet en god sikkerhed ind fra starten. Det er langt billigere end at
gøre det efterfølgende, som man typisk gør idag. For det andet vil nogle af de design af
løsninger, man vælger, betyde, at konsekvenserne ved et databrud vil blive langt
billigere, end de er idag. Samtidig skal en langt mindre mængde data beskyttes efter de
højeste sikkerhedsstandarder. For det tredje: Vælger man en forordning med en ens
regler i Europa vil man også i langt højere grad kunne lægge personoplysninger i billige
cloud løsninger frem for at skulle bruge outsourcing løsninger tilpasset nationale
særregler. Dette er baseret på en forventning om, at der ikke laves løsninger designet til
lande med godt 5.000.000 menneskers særregler, men at der helt sikkert laves
europæiske cloud løsninger til 500.000.000 EU-borgere og deres fælles regler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der er enkelte stedet i forordningsforslaget, hvor sætningen om at omkostningerne øges
uden at give bedre retsstilling, måske er korrekt. Det gælder i forhold til
informationsforpligtelsen og dokumentationsforpligtelsen. Det kunne selvfølgelig være
rart at få disse krav justeret, som vi også har skrevet i vores høringssvar, men det er i det
store billede af mindre betydning. Der er derfor ikke grund til at kaste tre års arbejde
med dette forordningsforslag til jorden og starte forfra med en risikobaseret tilgang, som
samlenotatet antyder man burde gøre. Europa og Danmark har brug for de nye regler for
persondatabeskyttelse, som der lægges op til - vi har ikke brug for undskyldninger og
forhalinger.
3. One-stop-shop
One-stop-shop forslaget har været genstand for stor debat i Rådet. Princippet betyder, at
hver virksomhed tilknyttes eet nationalt datatilsyn i Europa - der hvor virksomheden har
hovedkvarter. En person, der vil klage over virksomheden, skal så klage til det
pågældende datatilsyn.
One-stop-shop er en betydelig administrativ forenkling for virksomhederne. Istedet for
at skulle konsultere 28 forskellige datatilsyn og høre om, hvordan de ønsker at fortolke
det eksisterende direktiv, kan man ifølge forslaget nøjes med eet datatilsyn, som alle
spørgsmål rettes til. Der er i næsten alle europæiske kredse enighed om, at dette forslag
fra kommissionen - i sammenhæng med valg af en forordning som retligt instrument -
vil være en umådelig stor administrativ lettelse for virksomhederne.
Indvendingerne mod tiltaget går på, at andre EU-landes datatilsyn kan komme til træffe
afgørelser med retsvirkning for danske borgere, og at dette reducerer den enkelte
borgers retssikkerhed. Det er også korrekt, at det i nogen sammenhænge kan være en
sådan konsekvens af forslaget. Men forslaget skal ses i sammenhæng med
kommissionens forslag om sammenhængsmekanismen (consistency mechanism). Ifølge
dette forslag vil principielle afgørelser (og en del afgørelser i året efter forordningens
vedtagelse vil være principielle) skulle bringes til afgørelsen i fællesskab mellem
datatilsynene. På denne måde sikrer sammenhængsmekanismen altså en fælles
europæisk fortolkningspraksis - med øget retssikkerhed for alle europæiske borgere til
følge.
Ved at lægge sig op af kommissionens oprindelige forslag opnår man altså i vores optik
både betydelige besparelser og en forbedret retssikkerhed. Vi opfordrer derfor til
opbakning til kommissionens forslag om one-stop-shop.
Vil man ikke følge denne opfordring, kan man løse problemet relativt simpelt: Man kan i
forordningen fastlægge en procedure, hvor en borger i land A, som vil klage over en
virksomhed i land B, klager til datatilsynet i land A. Datatilsynet i land A videresender
klagen til datatilsynet i land B, der behandler klagen og sender svaret retur til
datatilsynet i land A. Datatilsynet i land A gennemlæser klagen og vurderer om de er
enige. Vurderingen er let, fordi reglerne jvf. forordningen i alle landene er ens. Hvis
datatilsynet i land A er enig i afgørelsen sendes svaret til borgeren. Hvis datatilsynet i
land A derimod er uenige, eskalerer de afgørelsen til endelig afgørelse i fællesskab
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
mellem de europæiske datatilsyn. Afgørelsen har herefter bindende virkning for alle EU-
borgere.
4. Andre forhold
Der er en række forhold i kommissionens forslag, som ikke ser ud til at blive genstand
for debat i Europaudvalget. Blandt disse kan bl.a. nævnes bødestørrelserne og forholdet
mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Bødestørrelserne har et urimeligt og uproportionalt omfang i både Kommissionens og
Parlamentets forslag. Sidstnævnte har forslået at bøderne kan komme op på 5% af en
virksomheds globale omsætning. Der skabes med de skitserede bødestørrelser et
incitament for, at de nationale datatilsyn alene går efter at finde fejl hos store globale
virksomheder med stor global omsætning. DI og DI ITEK tager kraftigt afstand fra
denne tilgang, som dels kan reducere incitamentet til beskyttelsen af data i mindre
virksomheder og i de offentlige forvaltninger, og dels kan lukke virksomheder og dermed
koste arbejdspladser.
Forholdet mellem arbejdsgiver og arbejdstager i Kommissionens forordningsudkast er i
bedste fald problematisk. Der tages ikke højde for den danske model, hvor
arbejdsmarkedets parter i kollektive aftaler beslutter, hvordan data kan behandles.
Ifølge Kommissionens forslag kan arbejdstager ikke samtykke til, at arbejdsgiver må
behandle personoplysninger. Hvis dette fastholdes, bliver det umuligt at behandle
oplysninger om løn, ferie, sygdom m.v. DI og DI ITEK anbefaler, at forslaget ændres så
der tages højde for kollektive overenskomster.
5. Sammenfatning
DI og DI ITEK anbefaler:
at Danmark støtter at retsakten bliver en forordning
at man ikke forhaler forhandlingerne ved at anvende nye tilgange i form af f.eks.
risikovurdering til vurdering af forslaget, men istedet erkender, at forslaget er ca.
omkostningsneutralt og giver borgerne en bedre beskyttelse af borgernes
personoplysninger og retsstilling
at der gives en generel opbakning til one-stop-mekanismen
at der i udvalget fastlægges danske holdninger til bødestørrelserne og til forholdet
mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Vi står naturligvis til rådighed for uddybende kommentarer.
Med venlig hilsen
Henning Mortensen
Chefkonsulent
DI ITEK