27. november 2013
HEM
Att.: Europaudvalget
DI og DI ITEKs bemærkninger til Persondataforordningen
Der er på dagsordenens punk 2 (rådsmøde 3279, punkt 7) lagt op til en drøftelse af
Kommissionens forslag til Persondataforordning med en delvis generel indstilling. I
samlenotatet side 108 findes udkast til en generel dansk holdning til Kommissionens
forslag. DI og DI ITEK har følgende bemærkninger til udkastet til en dansk holdning:
1. Valg af retsakt
Det er helt afgørende at der vælges en forordning som retsakt - og ikke et direktiv! Som
reglerne er idag findes der 28 forskellige nationale implementeringer af det eksisterende
direktiv. Hvert land har vedtaget deres særregler på forskellige områder. Hertil kommer,
at der er en meget stor spændvidde i, hvor strengt det eksisterende direktiv generelt
bliver fortolket.
Dette betyder basalt set, at erhvervslivet skal behandle personoplysninger (om ansatte,
kunder m.v.) på 28 forskellige måder, hvis de er til stede i alle de europæiske lande.
Dette er en stor barriere for de store danske virksomheder. Mindre virksomheder, der
bare handler med vores nærmeste nabo, Tyskland, som har en meget streng fortolkning
af reglerne i forhold til Danmark, oplever, at bare det at være til stede i eet andet land
end hjemlandet medfører en betydelig administrativ byrde.
Der har i den europæiske debat været forståelse for erhvervslivets behov. Der har derfor
været et kompromisforslag på banen, hvor man foreslår at behandling af
personoplysninger i erhvervslivet reguleres af en forordning, og behandling af
personoplysninger i den offentlige sektor reguleres af et direktiv. Vi mener ikke, at dette
kompromisforslag er en farbar vej.
For borgerne vil det indenfor den enkelte stat betyde, at behandlingen af deres
oplysninger er forskellig afhængig af, om de afgiver personoplysninger til det offentlige
eller til en virksomhed. Det vil mindske gennemsigtigheden for borgeren betydeligt.
Hertil kommer at samspillet mellem den offentlige og private sektor er stort. For en
patient vil det betyde, at det offentlige hospital behandler hans oplysninger på en måde
og et privat hospital, som han måske konsulterer i forbindelse med den samme
behandling, behandler hans oplysninger på en anden måde. Endelig vil det betyde, at