Europaudvalget 2012-13
KOM (2012) 0011 Bilag 8
Offentligt
1248521_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
[email protected]
Vedr. j.nr. 2012-3756-0005
KL’s høringssvar vedr. Kommissionens forslag til forordning om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af person-
oplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel
forordning om databeskyttelse)
Ved brev af 11. maj 2012 har Justitsministeriet anmodet KL om at modtage
eventuelle bemærkninger i anledning af Kommissionens forslag til generel
forordning om databeskyttelse.
KL skal i den anledning udtale følgende:
Direktiv frem for forordning
Det er KL’s principielle opfattelse, at reglerne om databeskyttelse bør være
indeholdt i et direktiv og ikke i en forordning. Det giver Danmark bedre
muligheder for selv at vælge, hvilke midler der skal anvendes for at imple-
mentere reglerne, og det giver Danmark mulighed for at opretholde det
danske kollektive arbejdsretlige aftalesystem, som vi kender det i dag, jf.
nærmere herom nedenfor.
Dato 28. juni 2012
Jnr 01.22.00 K04
Sagsid 000241966
Ref ABN
[email protected]
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Tlf 3370 3370
Fax 3370 3062
www.kl.dk
1/4
Der er desuden i forordningen valgt en model, hvor Kommissionen i meget
vidt omfang får adgang til at udstede retsakter, hvor Kommissionen fast-
lægger kriterier og betingelser i forhold til de enkelte bestemmelser i for-
ordningen, jf. artikel 86. De nærmere rammer for indholdet af de delegerede
retsakter fremgår ikke af forordningen. Det betyder, at Kommissionens
mulighed for at vedtage delegerede retsakter giver en høj grad af usikkerhed
om, hvad der er og vil blive gældende ret. KL frygter, at Kommissionen vil
vedtage et betydeligt antal regler, som ikke i nødvendigt omfang vil tage
højde for særlige forhold i den offentlige sektor og på ansættelsesområdet
mv.
Hertil kommer, at Kommissionens beføjelser efter den generelle forordning
til bl.a. at udforme blanketter, fastsætte formater, fastsætte tekniske sta n-
darder mv. vil medføre unødige omkostninger for kommunerne som regi-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248521_0002.png
steransvarlige, der efterfølgende vil skulle betale for at få deres it-systemer,
herunder selvbetjeningsløsninger, tilpasset sådanne krav.
En væsentlig begrundelse for Kommissionens forslag til en forordning er
ønsket om at skabe et ensartet og styrket databeskyttelsesniveau i med-
lemslandene med henblik på, at forbrugerne får mere tillid i onlinemiljøet,
så borgerne ikke er tilbageholdende med at købe varer på internettet og
benytte online tjenester, ligesom virksomhederne har brug for klare, ensar-
tede regler i medlemslandene.
KL anerkender, at der i forhold til virksomheder kan være behov for ens-
artede regler i EU, navnlig for virksomheder, der driver virksomhed i flere
medlemsstater.
Det er imidlertid KL’s opfattelse, at forordningen rammer uhensigtsmæssigt
i forhold til offentlige myndigheder og i forhold til det ansættelsesretlige
område, hvor hovedparten af de persondatabehandlinger, der foretages, er
rent nationale. KL finder på den baggrund ikke, at en retsakt i form af en
forordning kombineret med Kommissionens mulighed for at udstede yder-
ligere regler tilgodeser nærhedsprincippet.
KL foreslår derfor, at private virksomheders brug af borgernes data
reguleres i en forordning og offentlige myndigheders behandling af
persondata og det ansættelsesretlige område undtages fra den generelle
forordnings anvendelsesområde efter forordningens artikel 2, stk. 2, således
at offentlige myndigheders behandling af persondata og det
ansættelsesretlige område fortsat reguleres i et direktiv. Da der i det
gældende databeskyttelsesdirektiv (95/46/EF af 24. oktober 1995) er en
række uklarheder, vil der være behov for, at dette direktiv revideres.
Såfremt Kommissionens ønske om en forordning fastholdes på det ansæt-
telsesretlige område og for offentlige myndigheders behandling af person-
data, ønsker KL følgende ændringer af forordningen:
Administrative byrder og meromkostninger
Forordningen vil medføre nye administrative byrder og meromkostninger
for kommunerne, der efter KL’s opfattelse ikke står mål med de gevinster,
borgerne vil opleve. Samtidig vurderer KL, at forordningen vil besværlig-
gøre og fordyre realiseringen af potentialerne i den fællesoffentlige digitali-
seringsstrategi for 2011-2015, ”Den digitale vej til fremtidens velfærd”, sær-
ligt strategiens fokusområde om den digitale kommunikation med borgerne.
KL ønsker, at de administrative byrder i forordningen helt eller delvist fjer-
nes i forhold til kommunerne, herunder kommunerne som arbejdsgiver.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det drejer sig fx om følgende:
Pligt til at indhente borgerens samtykke ved brug af selvbetjeningsløsnin-
ger på nettet (artikel 4, nr. 8 og præambel nr. 25)
Pligt til at sikre, at borgere kan overføre data til et andet
databehandlingssystem (artikel 18)
Nye dokumentationskrav til databehandlingen (artikel 28)
Udvidede rettigheder for borgerne med øgede, administrative opgaver
for kommunerne til følge, fx ret til kopi af behandlinger m.m.
Pligt til at anmelde brud på datasikkerheden til tilsynsmyndigheden (arti-
kel 32)
Pligt til at udarbejde konsekvensanalyser af risikofyldte databehandlinger
(artikel 33)
Pligt til at ansætte en databeskyttelsesansvarlig (artikel 35 – 37)
Pligt at anvende særlige EU-blanketter
./.
Der henvises til KL’s bemærkninger til de enkelte artikler i vedlagte bilag til
høringssvaret.
Det ansættelsesretlige område /den danske model
I Danmark er arbejdsgiveres behandling af persondata ikke underlagt speci-
fik arbejdsretlig lovgivning, men er i det væsentlige reguleret i kollektive af-
taler, ledelsesretten og samarbejdsudvalgssystemet. Hensynet til denne tra -
dition vil være vanskelig at opretholde med det foreliggende forslag til en
forordning.
Forordningen giver bl.a. mulighed for, at medlemsstaterne kan ”vedtage
specifikke bestemmelser” for behandling af persondata i ansættelsesforhold
”under overholdelse af denne forordning”, jf. artikel 82. KL finder det
nødvendigt, at det i forordningen præciseres, at der kan ske nationale til-
pasninger for behandling af persondata i ansættelsesforhold via kollektive
overenskomster, således at den danske aftalemodel kan opretholdes.
Efter KL’s opfattelse bør det endvidere sikres, at arbejdsgiverens ledelsesret
ikke begrænses. Navnlig skal det sikres, at kommunerne som arbejdsgiver
kan behandle oplysninger som led i et ansættelsesforhold på grundlag af et
samtykke fra lønmodtageren, ligesom kommunerne ikke skal begrænses i
forhold til ansættelse/afskedigelse af en databeskyttelsesansvarlig.
Der henvises til uddybende bemærkninger til artikel 7, artikel 9 og artikel
82.
Høje bøder
Der vil i medfør af forordningen kunne udstedes uforholdsmæssigt høje
bøder til kommunerne, hvis de ikke overholder reglerne, herunder fx bøder
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1248521_0004.png
på 250.000 EUR (1.875.000 kr.) for manglende eller mangelfuld overhol-
delse af den registreredes rettigheder og bøder på 1.000.000 EUR
(7.500.000 kr.), hvis der ikke udpeges en databeskyttelsesansvarlig.
De høje bødeniveauer vil efter KL’s opfattelse være ganske byrdefulde for
kommunerne, hvorfor KL ønsker, at bøderne ikke skal gælde for kommu-
nerne, alternativt at bøderne skal være på et langt lavere niveau for offent-
lige myndigheder.
Der henvises til uddybende bemærkninger til artiklerne 78 -79.
Uklare regler
Mange af forordningens regler er ikke klare nok, eksempelvis er det uklart,
hvilke administrative krav det stiller til kommunerne, at personoplysninger
behandles ”gennemsigtigt”. Et andet eksempel er, at det fremgår af forord-
ningen, at samtykke fra den registrerede ikke kan tilvejebringe et retligt
grundlag for behandling, hvis der er en klar skævhed mellem den
registrerede og den registeransvarlige. Det er uklart, hvilken betydning det i
praksis vil få for offentlig myndigheders mulighed for at behandle
oplysninger på grundlag af samtykke.
KL ønsker, at de uklarheder, der er i forordningen, bliver afklaret. Der hen -
vises til uddybende bemærkninger bl.a. til artikel 4, nr. 8, artikel 5 og artikel
7.
Hvis forslaget til forordning vedtages, forventer KL at rejse et DUT-krav
med henblik på, at kommunerne bliver kompenseret for de øgede,
administrative opgaver.
Med venlig hilsen
Erik Nielsen
4