Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Vedr. j.nr. 2012-3756-0005
KL’s høringssvar vedr. Kommissionens forslag til forordning om be-
skyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af person-
oplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (generel
forordning om databeskyttelse)
Ved brev af 11. maj 2012 har Justitsministeriet anmodet KL om at modtage
eventuelle bemærkninger i anledning af Kommissionens forslag til generel
forordning om databeskyttelse.
KL skal i den anledning udtale følgende:
Direktiv frem for forordning
Det er KL’s principielle opfattelse, at reglerne om databeskyttelse bør være
indeholdt i et direktiv og ikke i en forordning. Det giver Danmark bedre
muligheder for selv at vælge, hvilke midler der skal anvendes for at imple-
mentere reglerne, og det giver Danmark mulighed for at opretholde det
danske kollektive arbejdsretlige aftalesystem, som vi kender det i dag, jf.
nærmere herom nedenfor.
•
Dato 28. juni 2012
Jnr 01.22.00 K04
Sagsid 000241966
Ref ABN
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
Tlf 3370 3370
Fax 3370 3062
www.kl.dk
1/4
Der er desuden i forordningen valgt en model, hvor Kommissionen i meget
vidt omfang får adgang til at udstede retsakter, hvor Kommissionen fast-
lægger kriterier og betingelser i forhold til de enkelte bestemmelser i for-
ordningen, jf. artikel 86. De nærmere rammer for indholdet af de delegerede
retsakter fremgår ikke af forordningen. Det betyder, at Kommissionens
mulighed for at vedtage delegerede retsakter giver en høj grad af usikkerhed
om, hvad der er og vil blive gældende ret. KL frygter, at Kommissionen vil
vedtage et betydeligt antal regler, som ikke i nødvendigt omfang vil tage
højde for særlige forhold i den offentlige sektor og på ansættelsesområdet
mv.
Hertil kommer, at Kommissionens beføjelser efter den generelle forordning
til bl.a. at udforme blanketter, fastsætte formater, fastsætte tekniske sta n-
darder mv. vil medføre unødige omkostninger for kommunerne som regi-