Orientering af Folketingets Europaudvalg
Europæisk semester:
23.02.2012
Proceduren for makroøkonomiske ubalancer -
scoreboard-rapporten, herunder om Danmark
Baggrund
EU-landene vedtog i 2011 en reform af det økonomiske samarbejde i EU (den såkaldte ”six-pack”),
herunder en styrkelse af de finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten,
et nyt samarbejde
om makroøkonomiske ubalancer
samt et direktiv om nationale budgetmæssige rammer. Reformen,
der er trådt i kraft ultimo 2011, indeholder bl.a. en ny makroubalanceprocedure, som skal
implementeres første gang i 2012 som led i det europæiske semester.
Denne mere systematiske makroøkonomiske overvågning operationaliseres via en
varslingsmekanisme med et ’scoreboard’ bestående af et begrænset antal relevante
makroøkonomiske indikatorer med tilhørende tærskelværdier, som skal give en indledende
indikation på ubalancer. Kommissionen offentliggør værdier for de indikatorer, som udgør
scoreboardet i en ’Alert Mechanism Report’ (scoreboard-rapport), som skal vurdere indikatorernes
udvikling i landene og identificere lande, som har ubalancer eller er i fare for at opbygge ubalancer.
Kommissionen gennemfører efterfølgende en dybdegående analyse af lande, som vurderes, at have
eller at være i fare for at få makroøkonomiske ubalancer. De dybdegående analyser skal udgøre et
solidt grundlag for vurderinger af de pågældende landes ubalancer, herunder disses karakter og
mulige implikationer. Kommissionens dybdegående analyser vil kunne give anledning til
anbefalinger eller henstillinger fra Rådet om at korrigere ubalancerne (procedurens korrigerende
del). For eurolande vil der være mulighed for sanktioner ved gentagen manglende efterlevelse af
henstillinger eller indlevering af fyldestgørende handlingsplaner om at gennemføre tiltag med
henblik på at korrigere ubalancerne.
Kommissionen har den 14. februar som led i implementeringen af den nye makroubalanceprocedure
offentliggjort sin første scoreboard-rapport. Kommissionen gennemgår alle EU-lande (udover de
fire, som er omfattet af programmer for finansiel assistance, Grækenland, Irland, Portugal og
Rumænien) og udpeger konkret Belgien, Bulgarien, Danmark, Spanien, Frankrig, Italien, Cypern,
Ungarn, Slovenien, Finland, Sverige og UK til en videre dybdegående analyse, idet disse lande
vurderes potentielt at have væsentlige ubalancer eller være i risiko for at udvikle sådanne ubalancer.
Rapporten påpeger – idet der er forskelle på tværs af landene - udfordringer i de udpegede lande i
forhold til såvel interne som eksterne ubalancer, særligt høj gældssætning for økonomien som
helhed, herunder offentlig og privat gæld, svækket konkurrenceevneudvikling samt store og
vedvarende betalingsbalanceunderskud og faldende eksportmarkedsandele, høj nominel
lønudvikling i sammenhæng med lav produktivitetsvækst mv. samt udfordringer i forhold til
udviklingen på aktivmarkeder, herunder særligt boligmarkedet. Endelig vurderer Kommissionen
ifølge rapporten, at der er behov for en horisontal analyse af de bestemmende faktorer og
implikationer af store og vedvarende betalingsbalanceoverskud, herunder særligt i visse eurolande.
På ECOFIN den 21. februar præsenterede Kommissionen sin rapport. ECOFIN ventes at have en
egentlig substansdrøftelse af rapporten og eventuelt at vedtage rådskonklusioner på rådsmødet den
13. marts med henblik på at komme med input til Kommissionens videre dybdegående analyser.
Efterfølgende skal landene i ECOFIN - forventeligt på et af de sidste rådsmøder under dansk
formandskab – drøfte og tage stilling til den videre håndtering af lande med væsentlige ubalancer,
1