Europaudvalget 2011-12
KOM (2012) 0081 Bilag 1
Offentligt
1147940_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
16. juli 2012
EU-formandskabs-
sekretariatet
Sagsbeh: Helga Lund Laursen
Sagsnr.: 2012-37313-0002
Dok.:
443288
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Rådets forordning om migration fra Schengen-
informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengen-
informationssystemet (SIS II) (omarbejdning)
Nyt notat.
KOM (2012) 81
Resumé
Det foreliggende forslag til forordning om migration fra Schen-
gen-informationssystemet (SIS 1+) til den anden generation af Schen-
gen-informationssystemet (SIS II) har til formål at ændre den retlige ram-
me for overgangen til SIS II samt gøre det muligt for medlemsstaterne at få
finansieret nationale aktiviteter i forbindelse med overgangen til SIS II.
Med forslaget ophæves udløbsdatoen for overgangsretsakterne, således at
det ikke vil være nødvendigt at ændre retsakten igen i tilfælde af uforudse-
te tekniske forsinkelser af SIS II. Forslaget er en omarbejdning af de to
gældende overgangsretsakter forordning (EF) nr. 1104/2008 af 24. okto-
ber 2008 og Rådets afgørelse nr. 2008/839/RIA af 24. oktober 2008 om
overgang fra Schengen-informationssystemet (SIS 1+) til anden generati-
on af Schengen-informationssystemet (SIS II). Forslaget vurderes ikke at
være i strid med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af betydning. Der ses
ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters
holdninger til forslagene. Danmark er positiv over for forslaget.
1.
Baggrund
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Som led i Schengen-samarbejdet er der oprettet et fælles informationssy-
stem (Schengen-informationssystemet, SIS). Nationale myndigheder har i
forbindelse med grænsekontrol, politi- og toldkontrol og administrationen
kom (2012) 0081 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om migration fra Schengen-informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengen-informationssystemet
af udlændingelovgivningen adgang til elektronisk at indhente oplysninger i
SIS om indberetninger om personer og genstande.
Ved to retsakter vedtaget i 2001 (forordning nr. 2424/2001 og rådsafgørel-
se nr. 2001/886/RIA) fik Kommissionen til opgave at udvikle anden gene-
ration af Schengen-informationssystemet (SIS II). Baggrunden for ønsket
om et nyt system var navnlig, at SIS blev anset for teknisk forældet og
manglende den kapacitet, som er nødvendig for at imødekomme fremtidi-
ge behov for intensivering af det europæiske politisamarbejde, bl.a. i lyset
af det øgede antal medlemmer af Schengen-samarbejdet.
Siden 2001 er der vedtaget to retsakter om oprettelse, drift og brug af an-
den generation af SIS II (forordning nr. 1987/2006 og rådsafgørelse nr.
2007/533/RIA). De bestemmelser i forordningen og rådsafgørelsen, som
skal erstatte de gældende regler om SIS i Schengen-konventionen, finder
først anvendelse fra et tidspunkt, som fastsættes af Rådet, efter at en række
betingelser om tekniske foranstaltninger, test mv. er opfyldt.
Før sådanne datoer fastsættes, skal brugerne af det nuværende system
(SIS 1+) teknisk være overgået til SIS II. Den retlige ramme for denne
overgang var oprindeligt fastlagt i forordning nr. 1104/2008 og rådsafgø-
relse nr. 2008/839/RIA.
Disse retsakter blev i 2010 ændret ved henholdsvis Rådets forordning (EU)
nr. 541/2010 af 3. juni 2010 om ændring af forordning (EF) nr. 1104/2008
og Rådets forordning (EU) nr. 542/2010 af 3. juni 2010 om ændring af af-
gørelse nr. 2008/839/RIA, da det viste sig nødvendigt at ændre overgangs-
retsakternes udløbsdato fra den 30. juni 2010 til den 31. marts 2013.
Baggrunden for det foreliggende forslag er, at der er behov for at ændre og
præcisere den retlige ramme for overgangen til SIS II, så det bliver muligt
for medlemsstaterne at anvende SIS II med alle dets funktionaliteter fra det
tidspunkt, de er overgået til SIS II.
Forslaget til forordning om migration fra det nuværende Schen-
gen-informationssystem (SIS 1+) til anden generation af Schen-
gen-informationssystemet (SIS II) er fremlagt under henvisning til Trakta-
ten om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), særlig artikel 74.
I overensstemmelse med artikel 1 og 2 i protokollen vedrørende Danmarks
stilling deltager Danmark ikke i vedtagelsen af forordningen og er ikke
bundet eller omfattet af den
(”retsforbeholdet”).
Da forordningen imidler-
tid udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, træffer Danmark inden
2
kom (2012) 0081 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om migration fra Schengen-informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengen-informationssystemet
6 måneder efter vedtagelsen af forordningen afgørelse om, hvorvidt Dan-
mark vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. protokollens artikel 4
(”opt-in”).
2.
Indhold
2.1.
Forslaget har navnlig til formål at ændre og præcisere den retlige
ramme for overgangen fra SIS 1+ til SIS II.
Ifølge forslaget træder SIS II-retsgrundlaget i kraft på det tidspunkt, hvor
den første medlemsstat er overgået til SIS II, således at alle medlemsstater
fra dette tidspunkt anvender SIS II-retsgrundlaget. Formålet med dette er
at sikre, at de enkelte medlemsstater retligt set kan benytte de fulde SIS II-
funktionaliteter fra det tidspunkt, hvor medlemsstaten teknisk er overgået
til SIS II.
Forslaget har endvidere til formål at gøre det muligt for medlemsstaterne
at søge om tilskud fra EU til finansiering af deres nationale udgifter i for-
bindelse med overgangen til SIS II. Det er Kommissionen, der efter forsla-
get træffer beslutning om tildeling af finansiel støtte.
Forslaget har endvidere til formål at sikre, at overgangsretsakten kan for-
blive i kraft, til det er teknisk muligt at overgå til SIS II. Forslaget indehol-
der således ingen slutdato, idet det blot fastslås, at retsakten er gældende
indtil den dato, der fastsættes af Rådet angående overgang til SIS II. Ved
at fjerne slutdatoen gøres forslaget mere fleksibelt i forhold til at reagere
på uventede problemer i forbindelse med overgangen.
Forslaget indeholder herudover en række mindre ændringer af teknisk ka-
rakter vedrørende bl.a. nationale datafiler og indlæsning af slettede data.
3.
Gældende dansk ret
De ændringer i lov om Danmarks tiltrædelse af Schengen-konventionen,
som var nødvendige i forbindelse med vedtagelsen af rådsafgørelsen og
forordningen om oprettelse, drift og brug af SIS II, blev gennemført ved
lov nr. 521 af 6. juni 2007. De nødvendige ændringer i udlændingeloven
blev gennemført ved lov nr. 1398 af 27. december 2008. Det følger af æn-
dringslovene, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
de bestemmelser i ændringslovene, som gennemfører selve rådsafgørelsen
og forordningens indhold. Dette vil ske, når Rådet har bestemt, at bestem-
melserne i rådsafgørelsen og forordningen skal finde anvendelse og der-
med erstatte de gældende bestemmelser i Schengen-konventionen om in-
formationssystemet.
3
kom (2012) 0081 - Bilag 1: Grund- og nærhedsnotat om migration fra Schengen-informationssystemet (SIS 1+) til anden generation af Schengen-informationssystemet
Det bemærkes, at forordning nr. 1104/2008 og rådsafgørelse nr.
2008/839/RIA (”overgangsretsakterne”)
og ændringerne heraf i 2010 (for-
ordning nr. 541/2010 og forordning nr. 542/2010) ikke krævede ændringer
i dansk ret.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til ændring af retsakterne om overgangen til SIS II vurderes ikke
i sig selv at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser af
betydning.
5.
Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
6.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at hovedformålet med
den påtænkte handling (overgangen fra SIS 1+ til SIS II) ikke i tilstrække-
ligt omfang kan opnås af medlemsstaterne enkeltvis.
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt. Det bemærkes i den forbindelse, at hovedformålet med forslaget
er at sikre overgangen fra et bestående informationssystem, der forbinder
medlemsstaternes respektive myndigheder til dette systems afløser. Dette
formål kan efter regeringens opfattelse
som også anført af Kommissio-
nen
ikke i tilstrækkelig grad opnås af medlemsstaterne enkeltvis, men
kræver handling på fællesskabsplan.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdning til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positiv over for forslaget.
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grund- og nærhedsnotatet sendes
ud over til Folketingets Europaudvalg
til Folketingets Retsudvalg.
4