NOTAT
J.nr. MST-719-00054
Ref. ANNSC/SORNM
Den 21. maj 2012
REVIDERET GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPA-UDVALG
Kommissionens forslag til Europa-Palamentets og Rådets forordning om ophugning af skibe
KOM(2012)118 og forslag til Rådets afgørelse om et krav til medlemsstaterne om i den
Europæiske Unions interesse at ratificere eller tiltræde Hong Kong konventionen om sikker og
miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe af 2009 (KOM (2012)120)
Resume
Forslaget udgør EU’s implementering af Hong Kong konventionen om sikker og forsvarlig
ophugning af skibe, vedtaget 15. maj 2009 af den Internationale Maritime Organisation (IMO).
Forslaget har til formål at begrænse brug af farlige stoffer ved konstruktionen af skibe og at sikre en
sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe. Forslaget omfatter ikke-statsejede
kommercielle skibe over 500 bruttotons, der sejler under en EU medlemsstats flag. Forslaget bygger
på en livscyklus-tilgang, og regulerer alle faser af et skibs liv: design, konstruktion, drift og
vedligeholdelse, forberedelse af skibe m.h.p. ophugning samt krav til ophugningsfaciliteter og
efterfølgende behandling af affald opstået i forbindelse med ophugningen. De økonomiske og
erhvervsadministrative konsekvenser af forslaget forventes at beløbe sig til omkring ca. 75 mio. kr. i
alt for en 20-årig periode efter ikrafttrædelse. De statslige økonomiske og administrative
konsekvenser forventes at medføre en omkostning på lidt over et årsværk pr. år. Da det forventes, at
de danske ophugnings faciliteter lever op til forordningens krav, vil forslaget have en neutral
påvirkning af det miljømæssige beskyttelsesniveau i Danmark. Globalt set vil forslaget bidrage til en
forbedring af ikke kun miljøet men også arbejdsmiljøet i ophugningsnationer udenfor EU - p.t.
primært Kina, Indien, Bangladesh, Pakistan og Tyrkiet. Forslaget ledsages af et forslag til Rådets
afgørelse om et krav til medlemsstaterne om at ratificere eller tiltræde Hong Kong konventionen,
når EU’s implementering af konventionen er tilendebragt. (KOM (2012)120).
1. Status
Kommissionen sendte den 23. marts 2012 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel i
TEUF artikel 192, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om den
almindelige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.
Under det danske formandskab er sagen blevet behandlet på møder i Rådets miljøarbejdsgruppe.
Der er ikke endnu oplysninger om Europa Parlamentets behandling af forslaget.