Miljøudvalget 2011-12, Miljøudvalget 2011-12
KOM (2012) 0118 Bilag 1, KOM (2012) 0120 Bilag 1
Offentligt
1109464_0001.png
1109464_0002.png
1109464_0003.png
1109464_0004.png
1109464_0005.png
1109464_0006.png
1109464_0007.png
1109464_0008.png
NOTAT
J.nr. MST-719-00054Ref. ANNSC/SORNMDen 13. april 2012
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT til FOLKETINGETKommissionens forslag til Europa-Palamentets og Rådets forordning om ophugning af skibeKOM(2012)118 og forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til atratificere eller tiltræde Hong Kong konventionen om sikker og miljømæssigt forsvarligophugning af skibe fra 2009 når EU’s implementering af konventionen er tilendebragt (KOM(2012)120).ResumeForslaget udgør EU’s implementering af Hong Kong konventionen om sikker og forsvarlig ophug-ning af skibe, vedtaget 15. maj 2009 af den Internationale Maritime Organisation (IMO). Forslagethar til formål at begrænse brug af farlige stoffer ved konstruktionen af skibe og at sikre en sikker ogmiljømæssig forsvarlig ophugning af skibe. Forslaget omfatter ikke-statsejede kommercielle skibeover 500 bruttotons, der sejler under en EU medlemsstats flag. Forslaget bygger på en livscyklus-tilgang, og regulerer alle faser af et skibs liv: design, konstruktion, drift og vedligeholdelse, forbe-redelse af skibe m.h.p. ophugning samt krav til ophugningsfaciliteter og efterfølgende behandling afaffald opstået i forbindelse med ophugningen.Der lægges med forslaget op til en konventions-nær implementering. Kun vedrørende to forholdforeslås en egentlig skrappere regulering: 1) vedrørende kravet om, at EU- flagede skibe kun måophugges på anlæg, der optræder på den såkaldte ”europæiske liste” og som opfylder en rækkespecifikke miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssige kriterier, der går videre end de kriterier, der eretableret i konventionen og 2) vedrørende krav om, at overholdelse af de centrale krav i forordnin-gen skal fremgå af en kontrakt mellem skibsejeren og skibsophugningsanlægget.De økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser af forslaget forventes at beløbe sig til om-kring 75 mio. kr. i alt for en 20-årig periode efter ikrafttrædelse. De statslige økonomiske og admi-nistrative konsekvenser forventes at medføre en omkostning på lidt over et årsværk pr. år.Da det ikke forventes, at de danske ophugningsfaciliteter vil komme til, at ophugge skibe der er om-fattet af forordningen, og at det forventes at faciliteterne lever op til forordningen krav, vil forslagethave en neutral påvirkning af det miljømæssige beskyttelsesniveau i Danmark. Globalt set vil for-slaget bidrage til en forbedring af ikke kun miljøet men også arbejdsmiljøet i ophugningsnationerudenfor EU - p.t. primært Kina, Indien, Bangladesh, Pakistan og Tyrkiet.
Forslaget ledsages af et forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne til atratificere eller tiltræde Hong Kong konventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning afskibe fra 2009 når EU’s implementering af konventionen er tilendebragt (KOM (2012)120).1. StatusKommissionen sendte den 23. marts 2012 ovennævnte forslag til Rådet. Forslaget har hjemmel iTEUF artikel 192, og skal derfor vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om denalmindelige beslutningsprocedure i TEUF artikel 294.Det danske formandskab har tænkt sig at bringe forslaget op i Rådet på møder den 18. april, 3. maj,15. maj samt 5. juni 2012. Formandskabet har ligeledes tænkt sig at behandle forslaget på to eks-pertmøder i samme periode. Der er ikke endnu oplysninger om Europa Parlamentets behandling afforslaget.2. Formål og indholdForslaget til forordning udgør EU’s implementering af Hong Kong konventionen om sikker og for-svarlig ophugning af skibe, vedtaget 15. maj 2009 af den Internationale Maritime Organisation(IMO).Eksport af skibe som affald til ophugning er i dag omfattet af såvel Basel konventionen om kontrolmed grænseoverskridende transporter af affald og EU’s tilsvarende regulering, forordning1013/2006 om overførsler af affald. Da det har vist sig, at disse reguleringer kun meget vanskeligtkan håndhæves i forhold til skibe som affald, konkluderede parterne til Basel konvention og EU’smiljøministre i h.h.v. 2004 og 2005, at en ny international sær-regulering, som tager højde for desærlige forhold, der gør sig gældende indenfor skibsfarten, skulle udarbejdes i regi af IMO.Da EU ikke kan blive part i Hong Kong konventionen, da den er forbeholdt stater, der er medlem afIMO er forslaget ledsages af et forslag til Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstaterne tilat ratificere eller tiltræde Hong Kong konventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugningaf skibe fra 2009 når EU’s implementering af konventionen er tilendebragt (KOM (2012)120).Forslaget har til formål at begrænse brug af farlige stoffer ved konstruktionen af skibe og at sikre ensikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe.Udkastet omfatter ikke-statsejede kommercielle skibe over 500 bruttotons, der sejler under en EUmedlemsstats flag.Forslaget bygger på en livscyklus-tilgang, og regulerer således alle faser af et skibs liv: design,konstruktion, drift og vedligeholdelse, forberedelse af skibe m.h.p. ophugning samt krav tilophugningsfaciliteter og efterfølgende behandling af affald opstået i forbindelse med ophugningen.De mest centrale elementer i forslaget er følgende:1. At materialer, der indeholder farlige stoffer som f.eks. PCB, ozon og asbest forbydes på alleskibe2. At alle skibe skal oprette en fortegnelse over de farlige materialer, der findes om bord, i hvil-ke mængder og hvor. Den skal løbende opdateres og den skal omfatte alle materialer om
2
bord – dvs. dem der findes i konstruktion og udstyr, dem der opstår ved drift og dem der fin-des i lasten. Fortegnelsen indgår i den plan, der skal udarbejdes forud for ophugningen afskibet.3. At skibe, der sejler under en EU medlemsstats flag kun kan ophugges på anlæg, der opfylderen række specifikke miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssige kriterier og som er optaget påden såkaldte ”europæiske liste”. Listen offentliggøres 36 måneder efter forordningens ikraft-træden, der er 1 år efter offentliggørelse. Indtil listen er udarbejdet, skal medlemsstaternekonkret vurdere og påse, at ophugning kun foregår på anlæg, der overholder de opregnedekriterier.4. Den ”europæiske liste” er udarbejdet på baggrund af miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssi-ge kriterier opstillet i Hong Kong konventionen samt supplerende EU kriterier (krav om ad-gang for nødhjælpsudstyr, forhindring af udslip af farlige materialer til miljøet og kontrolmed lækage - navnlig i tidevandsområder, krav om uigennemtrængelige gulve og effektiveafløbssystemer samt krav om miljømæssig forsvarlig og sikker behandling af affald frem-bragt ved ophugningen).5. At der forud for ophugning udarbejdes en ophugningsplan, der bl.a. skal redegøre for, hvor-ledes de farlige stoffer ombord, jf. optegnelsen, skal håndteres ved ophugning. Ophugnings-planen udarbejdes i et samarbejde mellem ophugningsfaciliteten og skibsejeren.6. At ophugningsplanen skal godkendes af ophugningsstaten forud for ophugning.7. Forud for ophugning, skal der udstedes et ophugningscertifikat, der skal bidrage til at sikre,at ophugningen kun sker på anlæg, som er optaget på den ”europæiske liste”.8. At ophugningscertifikatet udstedes af flagstaten forud for ophugning.9. At der gennemføres en række certificerede syn til verificering af dels at fortegnelse over far-lige stoffer lever op til kravene i forordningen (overensstemmelsescertifikat) og dels af atfortegnelsen og ophugningsplanen lever op til kravene i forordningen og herunder, at det an-læg, hvor skibet skal ophugges er på den europæiske liste over anlæg, der er godkendt til op-hugning (ophugningscertifikat).10. At overholdelse af de centrale krav i forordningen skal fremgå en kontrakt mellem skibseje-ren og skibsophugningsanlægget.11. At sanktioner overfor skibsrederen såfremt et skib er sendt til ophugning på et anlæg, der ik-ke er optaget på den ”europæiske liste”, skal svare til den pris som skibsrederen har modtagetfor det pågældende skib.12. At fysiske eller juridiske personer, der er berørt af eller har interesse i overtrædelser af for-ordningen eller rettighedskrænkelse, herunder miljø NGO’er har ret til at kræve, at de kom-petente myndigheder træffer foranstaltninger efter forordningen.Vedtagelser af forslaget betyder at skibe, dereromfattet af forordningen undtages fra anvendelses-området for forordning 1013/2006 om overførsel af affald og at skibe, derikkeer omfattet af forsla-get, fortsat er omfattet af anvendelsesområdet for forordning 1013/2006 om overførsel af affald.Kommissionen tillægges en række delegationsbeføjelser. Bl.a. vedrørende yderligere opdateringvedrørende krav til fortegnelsen og ophugningsanlægget, der er udlagt til delegerede retsakter ogvedrørende etablering og opdatering af den ”europæiske liste”, der er udlagt til udvalgsprocedure.
3
Der er samlet set tale om et forslag, der lægger op til en konventions-nær implementering. Kun ved-rørende to forhold foreslås en egentlig skrappere regulering: 1) vedrørende kravet om, at EU- flage-de skibe kun må ophugges på anlæg, der optræder på den såkaldte ”europæiske liste” og som opfyl-der en række specifikke miljø-, sikkerheds- og sundhedsmæssige kriterier, der går videre end dekriterier, der er etableret i konventionen og 2) vedrørende krav om, at overholdelse af de centralekrav i forordningen skal fremgå af en kontrakt mellem skibsejeren og skibsophugningsanlægget.3. Europa Parlamentets udtalelserEuropa Parlamentet har ikke påbegyndt sin behandling af forslaget.4. NærhedsprincippetKommissionens nærhedsvurderingKommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse og henviser til:- at skibsophugning allerede er omfattet af europæisk lovgivning, nemlig forordning 1013/2006 omoverførsel af affald- at individuel indsats fra medlemsstaternes side er ikke tilstrækkelig, da ikke alle medlemsstaterbetragter ratificeringen af Hongkongkonventionen som en prioritet- at der er en klar risiko for uensartet gennemførelse i medlemsstaterne, der vil medføre udflagningog ulige konkurrence- at fælles liste vil hindre dobbeltarbejde mellem medlemsstaterne og lette deres håndhævelse- at fælles gennemførelse af Hong Kong konventionen vil fremme ratifikationen af konventionen- at en tidlig implementering fra EU's side vil påvirke tredjelandes implementering og ratifikationlangt mere end en indsats fra enkelte medlemsstaters side.Regeringens nærhedsvurderingRegeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurderinger og finder, at forslaget er i overensstemmel-se med nærhedsprincippet.5. konsekvenser for DanmarkGældende dansk ret og forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser:Forordninger er umiddelbart bindende og skal derfor ikke omsættes til dansk ret. For så vidt angårde mere proceduremæssige og administrative aspekter af den foreslåede forordning, vil disseformentlig kræve mindre justeringer af de supplerende administrative bestemmelser i deneksisterende bekendtgørelse om import og eksport af affald samt i affaldsbekendtgørelsen. For såvidt angår kravene til ophugningsfaciliteterne vil der formentlig også kræves mindre ændringer afmiljøbeskyttelsesloven og bekendtgørelsen om listevirksomheder. For så vidt angår reguleringen
4
vedrørende syn af skibe og udstedelse af certifikater herfor – både ved nybygning og drift – vil derskulle udarbejdes en bekendtgørelse, der giver Erhvervs- og Vækstsministeriet kompetence til atdelegere dennen opgave til de af EU anerkendte organisationer (klassifikationsselskaberne).Forslagets økonomiske og erhvervsadministrative konsekvenser:Til grundlag for vurderingen af den økonomiske og erhvervsadministrative konsekvens og den øko-nomiske og administrative konsekvens for staten, er der anvendt en rapport, som Miljøstyrelsen fikudarbejdet ved forhandlingerne af Hong Kong konventionen fra 2009.Rapporten gør op, at der vil være lidt over 400 skibe på over 500 brutto tonnage (BT) som sejlerunder dansk flag og som dermed vil være omfattet af forordningen. Det bliver samtidig gjort op, atder i Danmark er 3 potentielle ophugningsfaciliteter. Det er dog begrænset, hvor mange skibe påover 500 BT, som vil blive hugget op på de danske værfter.1) Omkostninger for danske skibsredere:Drift af skibe:a) Fortegnelse over farlige materialer i konstruktion og udstyr (del I)Det er vurderet, at fortegnelsen over farlige materialer vil koste omkring 13.500 kr. for et nybyggetskib under dansk flag. Det er oplysninger, som i større eller mindre grad allerede indgår i det såkald-te ”Green Passport”, som nogle købere frivilligt får udarbejdet i dag. De oplysninger, der skal indgåi fortegnelsen over farlige materialer, er let-tilgængelige oplysninger fra f.eks. sikkerhedsdatabladepå de anvendte materialer.For eksisterende skibe vurderes indhentningen af oplysningerne til fortegnelse at ville tage mellem10 og 25 arbejdsdage og at det dertil vil koste omkring 50.000 kr. i analyse-omkostninger. Springet iantallet af dage til kortlægning af skibet afgøres af, om det er tale om et såkaldt ”hoved-skib” (dvs.et skib, der bygges første gang) eller et ”søster-skib”.b) Syn og certificering af skibe – overensstemmelsescertifikatDet vurderes, at det for nye skibe koster ca. 40.000 kr. at få synet og certificeret et ”hoved-skib” ogca. 4.000 kr. for et ”søster-skib”. For eksisterende skibe vurderes det at koste ca. 25.000 kr. for ”ho-ved-skibet” og 18.750 kr. for et ”søster-skib”. Skibe vil skulle re-certificeres efter 5 år og det vurde-res at vil koste ca. 12.500 kr. per skib.Den samlede konklusion for så vidt angår driften af skibene er, at forslaget vurderes at koste de dan-ske skibsredere ca. 41,9 mio. kr. i alt for en 20-årig periode efter ikrafttrædelse.
5
Forberedelse af skibe til ophugning:a) Fortegnelse over farlige materialer om bord på skibet, herunder affald samt lasten (del II og delIII)Det vurderes, at opdateringen af fortegnelsen over farlige materialer i konstruktion og udstyr (del I),der skal tilvejebringes forud for skibets ophugning koster 1 arbejdsdag per skib. Udarbejdelse affortegnelse over farlige stoffer om bord på skibet og i lasten (del II og del III) vurderes at ville kosteomkring 45 arbejdsdage per skib og hertil ca. 100.000 kr. til analyser. Det forventes, at der vil væremeget få skibe under dansk flag, som går ud af drift og til ophugning indenfor den 20-årige periodeanalysen vedrører.b) Syn og certificering af skibe i forbindelse med ophugning - ophugningscertifikatDet vurderes, at det koster 25.000 kr. at få synet og certificeret et skib.Orientering om ophugning:Det vurderes, at skibsrederens orientering til myndighederne om, at et skib skal ophugges og er ble-vet ophugget opgøres til ca. 0,5 timer per skibDen samlede konklusion for så vidt angår forberedelse af skibe til ophugning er, at forslaget vurde-res at koste de danske skibsredere ca. 32,8 mio kr. i alt for en 20-årig periode efter ikrafttrædelse.2) Omkostninger for ophugningsfaciliteter:Krav til faciliteterne:Det vurderes, at udarbejdelse af den dokumentation som forslaget lægger op til for så vidt angårkrav til ophugningsfaciliteter beløber sig til 3 arbejdsdage per facilitet.Ophugningsplan:Det vurderes, at udarbejdelse af ophugningsplanen tager 15 arbejdsdage for første plan per skib og0,5 manddage per modifikation, der er foretaget på skibet efter konstruktionen.Orientering om ophugning:Det vurderes, at ophugningsfacilitetens orientering til skibsrederen om den overståede ophugningløber op i ca. 2 timer for det første skib og dernæst 0,5 timer per skib.Den samlede konklusion for så vidt angår ophugningsfaciliteterne er, at forslaget vurderes at kostede danske ophugningsfaciliteter ca. 750.000 kr. i alt for en 20-årig periode efter ikrafttrædelse.Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for staten:
6
Det vurderes at, den danske stats vil skulle bruge 0,5 mandår per år på havnestatskontrol af skibeunder fremmede flag. Kontrollen vil være et led i den kontrol, som Søfartsstyrelsen allerede i dagudfører. Ved kontrollen af danske passagerskibe og auditering af klassifikationsselskaber vurderesdet, at den danske stat skal bruge 0,5 mandår per år. Kontrollen af ophugningsplanerne vurderes tilat være 0,5 timer per plan.Samlet set vurderes det, at forslaget vil koste den danske stat lidt over et årsværk pr år.Indtil den europæiske liste over godkendte ophugningsfaciliteter er udarbejdet, skal medlemsstaternekonkret vurdere og påse, at ophugning kun foregår på anlæg, der overholder de opregnede kriterier.Omkostningerne forbundet med denne opgave er ikke vurderet.Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for kommunerne og regionerne:Forslaget vil ikke umiddelbart medføre omkostninger for kommunerne eller regionerne.Miljømæssige beskyttelsesniveauDet er den umiddelbare vurdering, at forslaget vil have en neutral påvirkning af det miljømæssigebeskyttelsesniveau i Danmark. Dette skyldes dels, at det forventes, at de danske ophugningsfacilite-ter allerede i dag i høj grad lever op til kravene i forslaget. Dette er dog ikke blevet endeligt verifice-ret. Samtidig forventes det ikke, at de danske ophugningsfaciliteter vil skulle ophugge skibe af denstørrelse, omfattes af forslaget.Globalt set vil forslaget bidrage til en forbedring af miljøet i form af sparet udledning af farlige ma-terialer som ophugningen udenfor EU - p.t. primært Kina, Indien, Bangladesh, Pakistan og Tyrkiet –i dag sjældent tager hånd om. Også arbejdsmiljøet i ophugningsnationerne vil blive positivt påvirket.6. HøringForslaget er udsendt i almindelig høring tirsdag den 27. marts 2012 med frist til tirsdag den 24. april2012. Sagen har endnu ikke været forelagt for miljøspecialudvalget. Folketinget vil i et revideretgrundnotat snarest blive orienteret om resultatet af den almindelige høring samt af specialudvalgshø-ringen.Grønland og FærøerneForslaget er sendt i høring hos Grønlandske Selvstyre og Færøernes Hjemmestyre med frist tirsdagden 24. april.7. Forhandlingssituationen
7
Forhandlinger i Rådet er ikke indledt endnu.8. Regeringens foreløbige generelle holdningRegeringen hilser Kommissionens forslag velkomment. Regeringen er enig i behovet for særlig re-gulering af ophugning af skibe og herunder i, at implementering af Hong Kong konventionen omophugning af skibe foretages på EU niveau.Regeringen vil efter høring af de af forslaget berørte parter, fremlægge sine mere konsoliderede vur-deringer af forslaget i et revideret grundnotat til Folketinget.9. Tidligere forelæggelser for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt FEU
8